pahkinoita purtavaksi

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Witko
Viestit: 7154
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: pahkinoita purtavaksi

ViestiKirjoittaja Witko » Ti 01.05.2018 15:47

Haukka kysyi bisneksistä

2. Seuraavien vuosien aikana modocit oppivat ymmärtämään mitä naapurit pohjoisemmilla alueilla halusivat. Samalla modocit oivalsivat, että ei kannattanut tehdä itse kaikkea sellaista mitä joku toinen saattoi tehdä heidän puolestaan. Mitä kahta kansaa modocit hyödynsivät tulevissa bisneksissään ja miten Yainax Butte liittyi asiaan?


***************************************************************

2. Maailman "vanhinta ammattia" tarjoaminen tuli Modoceille mieleen, kun he huomasivat mitä Pohjoisten-alueiden Kansat halusivat. Modocit eivät olleet mitään turkisten- tarjonta ihmisiä, mutta se ei haitannut tahtia kaupankäynnissä Pohjoisten Horse Intiaanien kanssa, jotka asuivat pohjoiseen Columbiasta ja Snake River Valleyn alueella. Nopeasti Modocit huomasivat mitä hevosten ja rihkaman kauppaan oli paras artikkeli ja se oli kauniit orjatytöt. Pohjoiset Intiaanit olivat valmiita maksamaan erityisen kovan hinnan tyttö-orjista. He ottivat tyttöjä joko jalkavaimoiksi tai kaupalliseen bisnekseen prostitoiduiksi ja heistä saatiin hyvä rahallinen arvo ja tuotto pitkällä juoksulla.

Seuraavan kymmenen vuoden ajan tuli Modoceista maineeltaan pelottomia ja säälimättömiä ratsastajia l. Oregonin gerilloita. Säälittömästi he saalistivat heidän naapuri Kansoja ja ottivat orjia säilöön tai suoraan vangeiksi. Useat orja raidit he pistivät maksamaan Pit Riverin tai Shasta Kansan. Vaikka välillä Modocien raidit johtivat Paiutein kimppuun tai ylämaan Takelma Kansan, jotka olivat näitä Rogue Riverin eri Kansoja. Vaikka useimmiten raidit tulivat juuri Shastasien kimppuun, niin nämät yrittivät piilotella eloonjääneitä ajan myötä, kun Modocien raidit iskivät yhä useammin. Eritoten lapset joutuivat silminnäkijöiksi näille äkillisille ja rajuille Modocien hyökkäyksille. Aikuiset taas menivät kylissään hikimajoihin piiloon , jotka sijaitsivat kallion luolissa ja lohkareiden piilossa kun Modocit iskivät. Pikkulapset kylissä saivat olla pääsääntöisesti vahinkoittumatta, mutta aikuiset teurastettiin armottomasti ,kun nämät tulivat kylpypaikoistaan esiin. Nuoremmat l. teinit ja nuoret naiset otettiin armotta hevosten selkään ja vietiin pohjoiseen kaupattavaksi. Miespuolinen nuori oli hinnaltaan yleensä yhden ponin arvoinen.

Pienet tytöt pitivät korkeamman hinnan ja murrosikäiset tytöt ja kypsät nuoret naiset saattoivat hyvinkin nousta viiden ponin arvoiseksi, riippuen heidän puoleensavetävyydestä l. jos oli kuuma teinityttö ja naisen muodot, niin paljon sai hummia pulittaa, Vähintään viisi hevosta oli alkuhinta. Modocit itse olivat harvoin The Dallesissa. He hoitivat kaupankäynnin vankeistaan välittäjien kautta, jotka olivat useimmiten Klamatheja tai Warm Springs Intiaaneja. Aina muutamen kuukaisen välillä, alkoi kauppa-sesonki aika, usein miten alkoi sesonki Huhtikuussa ja Modocit ja Klamathit tapasivat toisensa lähellä Yainax Buttea" pieni kukkula Klamathien kielellä", joka oli pieni vuori lähellä Klamathien reservaatiota Oregonissa. Yainax Butte oli markkinapaikkana, missä vangitut tytöt joutuivat odottomaan hevoskauppoja heistä.

Tilaisuus oli samalla sosiaalinen tapahtuma, uhkapeliä ja hevosten kilpa-ajoa yöt ja päivät läpeensä ja joskus solmittiin avioliittoja liitolaisten kesken ja pidettiin kovia juhlia. Ajat muutuivat kun valkoiset saapuivat Suuren Syvänkön alueelle. Ennen kuin kaupanteko alkoi, niin tärkein mies oli koko Syvänkön alueen Intiaaneille mahtava Shamaani, papin ja lääkemiehen yhdistelmä.

Mitä enemmän luen Modoceista uudestaan taas, niin olen 100% varma, että Haukan sukujuurissa on Modoceja, sillä juuri tämä tyttöbisnes on kuin voi silmään Haukan mielihaluille. Hooker tai Whore Hawk on ollut esi-isän nimi.

Vähintään 20 ponia on lähtöhinta tällä morsiamella jos edes lähtee.
Kuva

Witko

Haukka
Viestit: 5918
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: pahkinoita purtavaksi

ViestiKirjoittaja Haukka » Ti 01.05.2018 17:11

Vähintään viidenkymmenen - jopa sadan ponin tyttö.

Kuva

Oikein oikein. Lähdekirjojen mukaan modocit ryöstösaaliiksi soveltuivat erityisen hyvin pit riverin intiaanit, shastat ja paiutet. Tämä lähinnä siksi, että modoceilla ei ollut juurikaan muuta kaupattavaa. He olivat karujen maiden kasvatteja, eivä heidän maillaan liikkunut majavia eikä muita turkiseläimiä. Oli siis turvauduttana ryöstöretkiin ja ne taas kävivät helpommin, kun alla oli hyväkuntoisia ratsuja. Hevosia puolestaan ei saanut ilmaiseksi, vaan ne piti ostaa tai varastaa. Tasangoille modocit ilmeisestikään eivät uskaltautuneet mennä, vaan heidän oli pakko pysytellä vuoristossa. Vuoristossa heitä ympäröi pelon ja vihan ilmapiiri, mutta samalla he nauttivat myös kunnioitusta ja monet ympäristön soturit liittyivät heihin.

Sanotaan vielä tähän väliin, että orjatyttöjen lisäksi modocien kauppaamiin ”kulutushyödykkeisiin” kuului obsidiaani eli laavalasi, jota muut heimot himoitsivat nuolenpäihin ja kirveisiinsä. Mutta näistä orjista vielä sen verran, että modoceilla oli mukanaan myös siepattuja poikia kuten Witko-koni taisi mainitakin.. Näillä sai yhden humman, mutta tytöt sen sijaan olivat monta kertaa arvokkaampia. Taloustöihin soveltuvalla tai muuten puoleensavetävällä tytöllä nimittäin sai vaihdossa jopa viisi hevosta. Eipä siis ihme jos jotkut modocit erikoistuivat neidonryöstöihin. Näillä modocien äkillisillä ja säälimättömän rajuilla hyökkäyksillä oli myös silminnäkijöitä. Eräs nuori shasta-heimon tyttö kertoi miten hänen kylänsä vanhemmat olivat menneet höyrymajaan puhdistautumaan vähää ennen kuin modocit tulivat. Kylän lapsille ei aiheutettu harmia, mutta löylymajassa olleet aikuiset teurastettiin säälimättömällä tavalla.

Välittäjinään modocit käyttivät klamatheja tai Warm Springsin intiaaneja. Kauppakausi alkoi yleensä Yainax Butten markkinatorilta. Paikka oli Kalifornian ja Oregonin rajalla ja itse tilaisuus oli hyvin sosiaalinen tapahtuma. Witko jo kertoikin, että Yainax Buttessa solmittiin jopa avioliittoja. Olihan siellä nuoria nättejä intiaani-tyttöjä, joihin joku valkoinen kauppias saattoi ihastua niin paljon, että otti muijakseen saman tien. Ettei vaan vanha kehveli ja Kalliovuorten pikku kulkijapoika Kit Carsonkin olisi käynyt norkoilemassa Yainaxissa josko näkyisi uusia sopivia vaimoehdokkaita. Oli meinaan cheyenne-vaimo Making-out-road lempannut Kitin pihalle.

Mutta asiaan. Vanhemmat modocit eivät yleensä käyteet Brittiläisessä Columbiassa Dallesin putousten kauppapaikalla, vaan sinne lähetettiin lähes aina nuorempia. Dallesissa he opettelivat Chinook-jargonin kauppakielen ja palasivat takaisin kotin uusissa viimeisen tyylin mukaisissa vaatteissa. Samalla näiden nuorten soturien arvovalta nousi kansan silmissä, kun taas aiemmin arvostetut vanhat shamaanit kadottivat osan vallastaan. Uudet tuulet puhalsivat modocien kyliin.

Mitä uudisasukkaihin tuli, modoceilla oli kyllä omat syynsä vihata näitä. Kun kultaa löydettiin Kaliforniassa vuonna 1848 läheltä Trekaa, loputtomat määrät kullanhimon valtaamia ihmisiä vankkureineen pyyhälsi modocien maiden läpi. Varhain 1850-luvulla sadat uudisasukkaat asuttaivat asumaan modocien maille kysymättä lupaa näiltä. Kun yhteenotot yleistyivät, uudisasukkaat organisoivat kodinturva-joukkoja kostamaan modoceille sen, että nämä uskalsivat puolustaa maataan. Käsittääkseni näihin aikoihin modocit lopettivat orjakauppansa, mutta vastaavasti jotkut heidän naisensa ajautuivat prostituution pariin ansaitakseen rahaa. Palkkio suoritetusta työstä kuitenkin maksettiin useimmin alkoholina, joten prostituoidut modoc-naiset vain vajosivat syvemmälle ahdinkoonsa. Tietenkin monia modoc-naisia käytettiin vain tavallisissa kotitaloustöissä, mutta tuskinpa he niistä paljon hyötyivät ainakaan taloudellisesti.
Haukka

T Tienpää
Viestit: 460
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: pahkinoita purtavaksi

ViestiKirjoittaja T Tienpää » Ti 01.05.2018 18:11

Pitää tulla oikein kehumaan nuoria urhoja Falkkonia ja Witkulia, että kyllä on vuosien varrella tietoa kumuloitunut ja sehän tarkoittaa sitä, että tämä vähäinen porukka alkaa ymmärtää yhä paremmin Amerikan intiaanihistorian kokonaisuutta.

Modocit kuuluivat tosiaan ja valitettavasti siihen porukkaan joille orjakaupasta tuli jollei suoraan elinkeino, niin ainakin tapa hankkia statusta. Modocit ja lähistön kansat, eli lähinnä Pit riverit, klamathit ja molallat muodostivat omanlaisensa kulttuurin mitä voisi kuvailla jonkinlaiseksi Kalifornian, syvänteen ja Columbian ylängön sekoitukseksi. Yksi piirre jota aamu-unisena en tässä kulttuurissa hirveästi arvosta, oli ahkeruuden ja työn suuri merkitys. Ei niin ettenkö olisi jossain muodossa melko tehokaskin työntekijä, mutta näille intiaaneille henkilö joka nukkui auringon noustessa oli laiskuri. Jengi siis pelasi uhkapelejä aamuyöhön ja nousi parin tunnin unien jälkeen puuhastelemaan arkisia askareitaan koska kulttuuri vaati tätä. Noh, totta kai siellä oli poikkeuksia jotka vetivät sata varmasti tirsoja pidempään tai piilossa, eihän kenenkään terveys kestä muutaman tunnin unilla...

Yksi asia mikä modoceissa ärsytti 1860-luvulla amerikkalaisia, oli ampumatarvikkeiden myynti sotiville paiuteille. Modocejahan oli muutamia paikalla mm. Infernal Cavernsin taistelussa:


https://www.sierranevadageotourism.org/ ... 137702408B

Haukka
Viestit: 5918
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: pahkinoita purtavaksi

ViestiKirjoittaja Haukka » Ke 02.05.2018 09:34

Pitää tulla oikein kehumaan nuoria urhoja Falkkonia ja Witkulia, että kyllä on vuosien varrella tietoa kumuloitunut ja sehän tarkoittaa sitä, että tämä vähäinen porukka alkaa ymmärtää yhä paremmin Amerikan intiaanihistorian kokonaisuutta.

Kehut kelpaavat aina, ei niitä koskaan liikaa tule. Samalla hauskan humoristinen toteamus.
Modocien ja kumppanien kulttuurissa tosiaan taisi olla selvästi havaittavia ympäristön vaikutteita. Ymmärtäähän sen, että tuollaisten karujen seutujen kasvatit joutuivat käyttämään hyödykseen kaikki mahdolliset edut. Ilman hevosia kaupankäynti olisi junnannut ikävästi paikoillaan lähimpien naapurien kanssa. Eikös tuo modocien oma kielikin ollut aika harvinainen tai oliko peräti sekoitus monista eri kielistä.

Ja eivät olleet modocit ainoita orja-kauppiaita Oregonin ympäristössä. Eniten pelättiin pohjoisten paiutien ja bannockien ryöstöretkiä. Eteläiset paiutet taisivat olivat useampien heimojen kohteena silloin kun naisia ja lapsia ryöstettiin ja Ilmeisesti myös nuo Warm Springin intiaanit olivat otollisia kohteita naisenryöstäjille. Paiutien ute-sukulaiset eivät paljon muuta tehneetkään kun jahtasivat paiute-naisia ja -lapsia.

Tuo pohjoiset paiutet on kyllä niin laaja käsite, että olen aina mennyt heissä vähän sekaisin. Olivatkohan he itse asiassa pohjoisia shoshoneja, bannockeja vaiko todellakin pohjoiseen levinneitä paiuteja. Jotkut kutsuivat heitä paviotsoiksi ja heitä pelättiin jopa chinookien ja muiden rannikkokansojen keskuudessa..

Ylemmässä paiuteja ja alempana bannockeja, joiden tasankokulttuuri näkyy vaatetuksesta..


Kuva
Kuva
Haukka

Witko
Viestit: 7154
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: pahkinoita purtavaksi

ViestiKirjoittaja Witko » Ke 02.05.2018 19:26

Haukka kysyi julmuudesta

3. Tätä nöyryyttävää kokemusta intiaaninainen ja hallituksen tulkki Jennie ei unohtanut milloinkaan. Se tapahtui Port Orfordin mutaisella pääkadulla helmikuussa 1856. Mies pakotti Jennien tekemään jotakin, jota nainen ei olisi halunnut? Mistä oli kysymys?



*******************************************************************

3. Tämän teon teki mies, joka on alla olevan valokuvan James Kirkerin sielunveli tai oikeastaan vielä pahempi maineeltaan ja teoiltaan. Sadismin huippu.
Tästä kysytysta sedästä tulee Hummalta viimeisessä pähkinässä melkoinen essee. En pysty olemaan yhtään objektiivinen, kun hänestä puhutaan.

Tässä toiseksi jäänyt psykopaatti Irlannin lahja maailmalle James Kirker, Scalp Hunter, The King of New Mexico tittelinä.
Kuva

Sitten Helmikuun 25.päivään, vuonna 1856 ja sateen pieksemän ja mutaisen Port Orfordin pikku mainari kaupunkiin Curryn Piirikunnassa,Oregonissa.
Chetcoe Jennie niminen Intiaaninainen, todennäköisesti Klamath tai Modoc oli Hallituksen palveluksessa oleva tulkki. Hän oli ollut vähän aikaan jopa rakastajattarena tällä sadistiselle miehellä, joka oli taas kovana alkoholistina vetänyt täyden humalan ja jos mahdollista, niin tämä mies oli humalassa vieläkin julmempi jos se nyt on edes mahdollista. Jopa kovapintaiset mainaritkin kaupungissa pitivät skandaalina, mitä tapahtui mutaisella pääkadulla tuona päivänä. Humalainen Ben-setä aloitti ensin kovalla pahoinpitelyllä Jennien käsittelyn ja sitten hän riisui tämän täysin alasti tai oikeammin repi Jennien vaatteet ja alkoi ruoskimaan Jennietä piiskalla ja viskasi kuin märän rätin Jennien mutaiselle pääkadulle, jota rankkasade hakkasi.Hän ruoski alastonta Jennietä piiskalla ajaen häntä koko kaupungin pääkatua pitkin. Alaston ja piiskattu Jennie yritti saada jotain suojaa itsensä ympärille, mutta joutui makaamaan mudassa alastomana pitkän hetken, ennen kuin pääsi pois ihmisten silmistä.

Sitten Jennie näytti että tämä ei jää tähän vaan lähti verikoston tielle........................

Cheewa James kertoi kirjassaan vielä rankemmin tämän tapahtuman. Chetcoe Jennie ei ollut koskaan ajatellut ennen tätä tapahtumaa, että hänen täytyisi tehdä joskus henkilökohtainen kosto. Hänet nimitettin vuonna 1855 Hallituksen tulkiksi ja hän oli iloinen, että saisi näin auttaa Kansaansa toimimalla valkoisten ja Intiaanien välillä. Tuohon aikaan ei ollut naisella paljon mahdollisuuksia päästä tälläiseen asemaan ja hän oli ylpeä itsestään. Kun hän oli pieni tyttö, niin hän oli jo silloin kiinnostunut sanoista ja niiden oppimisesta. Hänen vanhempansa olivat ylpeitä tyttärensä lahjasta. Hän oli muutenkin ulospäin suuntautunut tyttö ja hänen oli helppo solmia vieraiden ihmisten kanssa kontakteja.

Hänellä oli ollut pitkä ja rankka päivä eri työvelvollisuuksissaan, kuten usein ennenkin. Yö oli tullut kun hän käveli pitkin Port Orfordin lautakatua, niin hän näki varjon joka seurasi häntä. Hän pysähtyi ja huomasi pitkätukkaisen Intiaani agentin, joka oli pukeutunut rajaseudun asuun. Hän tunnisti miehen. Hän huomasi että mies oli vahvasti humalassa ja oli tietoinen tämän maineesta, varsinkin humalassa ollessaan.
Mainaritkin juttelivat kauhutarinoita tästä miehestä, että ei ollut yksinäisen naisen hyvä kulkea yksin tuolloin kun agentti ryyppäsi. Jennie pysähtyi ja samalla mies otti nopeasti hänestä kiinni ja paiskasi kiviseinää päin. Miehen viskin tuoksuinen hengitys haisi , kun tämä alkoi nuolla hänen kasvojaan. Hän läimäytti miestä hänen kädelle ja jalalle, mutta se oli virhe. Mies huusi kirosanoja ja repi hänen hameensa ja heitti hänet kadulle. "Ei hyvä Intiaani. Sinä joudut maksamaan kun löit minua". Sitten hän repi Jennien alastomaksi ja alkoi hakkaamaan häntä vyöllä ja ruoski hänen jalkansa verille. Ihmiset katselivat sisältä ikkunoista kauheaa väkivaltaa, mutta kaikki pelkäsivät tätä miestä. Mies käveli tai oikeammin ajoi mudassa ryömivää Jennietä piiskaten häntä koko kadun päähän ja Jennie vuosi verta kasvoistaan ja pitkin hänen alastomasta ruumistaan. Hänen haavansa vuosivat verta valtoimenaan, ennen kuin mies jätti hänet metsän reunaan. Tästä oli oikeastaan vieläkin pitempi versio Cheewan kirjassa mutta antaa olla jo..............

Witko

Haukka
Viestit: 5918
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: pahkinoita purtavaksi

ViestiKirjoittaja Haukka » Pe 04.05.2018 09:09

Niin siinähän se tuli koko raaka tarina kaikessa ankeudessaan. Jenniestä en paljon muuta löytänytkään tämän pahoinpitelyn tiimoilta. Teon tekijä osoitti teollaan valkoisen rodun ylivertaisuutta ja tietenkin sitä, että intiaaneilla eikä heidän naisillaan ollut mitään arvoa. Arvatenkin oli aivan nautinnollisen upeaa retuuttaa alastonta Jennieä pitkin pikkukaupungin katuja ja antaa ruoskan laulaa. Ehkä Jennie rukoili armoa tai sitten häneätä ei päässyt inahdustakaan koko esityksen aikana. Jos selviän tästä, voit olla varma, että maksat tämän kuolemallasi! Mutta Jennie ei sanonut sitä ääneen.

Tarinan paha mies siis erehtyi raskaasti. Hänellä ei ollut aavistustakaan, että Jennie kuului naisiin, joita ei voi kohdella miten vain. Kenties mies oli kohdellut kymmeniä naisia samalla tavalla, mutta naiset olivat alistuneet suosiolla ja vaienneet kohtelustaan.

Rogue Riverin Whalesheadin ranta on tänään luultavasti harmiton paikka, mutta helmikuun lopulla 1856 siellä tanssiivat Roguen intiaanit. Samalla siellä haudottiin kostoa, jonka täytäntöönpano toteutettiin kylmän harkitusti.


Kuva
Haukka


Palaa sivulle “Intiaanit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa