LBH-kirjat

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vastaa Viestiin
Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

LBH-kirjat

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Pe 02.09.2011 21:38

Tässä LBH-kirjallisuudesta kiinnostuneille, joitakin mielestäni varteenotettavia opuksia:
Elämäkerrat:
Kaksi yli muiden: Robert M. Utley – Cavalier Buckskin, sekä ehkä Pukinnahka-ratsumiehiäkin mestarillisempi kirja on Louise Barnettin- Touched by Fire, The Life, Death and Mythic Afterlife of George A. Custer. Tiedon kultakaivos. Poliittisesti korrekti vielä nykyäänkin.
Thom Hatchin – The Custer Companion, A comprehensive Guide to the Life of George A. Custer and the Plains Indian Wars on on myös hyvä yleisteos.
Valokuvateokset:
Kiistaton ykkönen Glen Swanson – G. A. Custer, His Life and Times. Myös Mark Katzin Custer in Photographs on lajin parhaita.
Intiaanipuolelta vetäisen esiin tällaisen pakan:
Bob Utley: The Lance and The Shield, The Life and Times of Sitting Bull. Kaikkien LBH-inkkarikirjojen äiti. No Lakota Noon tietenkin. Kyseessä siis täällä paljolti parjattu, myös tunnustusta saanut Greg Michnon kirja.
Ilman muuta kaikki Richard Hardorffin LBH-inkkarikirjat. Kingsley M. Brayn Crazy Horze -elämäkerta. Uskomattoman hieno kirja. Miinuksena onneton kuvitus, mutta se ei kyllä paljon paina tässä sillä niin loistavasta kirjasta on nyt kyse.
Sitten yksi aivan upea teos: Colonel Rodney G. Thomas-Rubbing - Out Long Hair, Pehin hanska Kasota (jos joku, niin ostakaa tää kirja)
Herman J. Viola –Little Bighorn Remembered on myös avian huima kirja.
Kaikki Ephriam D. Dickson III:n kirjoitukset pitää kerätä ilman muuta talteen. tässä on mies JOKA TIETÄÄ!!!!
Ratsuväen näkökulmasta
Helppolukuinen Wayne Sarfin -The Little Big Horn Campaign on mainio yleisteos. Charles Kuhlmanin –Legend Into History on tietenkin legenda, siinä missä Fred Dustinin-the Custer tragedy (nää kirjat edustaa sitä vintage-osastoa)
Palkittu Ernest L. Reedstrom-Bugles, Banners and War Bonnets ja Richard Foxin – Archaeology, History, and Custer’s Last Battle kuuluvat myös kalustoon.
Sitten spesiaalikirjat:
Grahamin- The Custer myth on vintage –osastoa, mutta se on aivan dynamiittia. Jos menee hankintaan, älkää ostako Stakpolen painosta josta yli nelikymppinen normaaleilla silmillä varustettu lukija ei saa mitään selvää, vaan vanhempi painos, jossa on mukana kirjoittajan henki. Ette tule pettymään hankintaa.
John Grayn - Custer’s Last Campaign on mieletön, mutta mieletön on myös hänen – Centennial Campaign: The Sioux war of 1876.
Kenneth Hammerin – Custer in 76 ilmestyi 100-vuotisjuhliin on helmien helmi. Detaljien juhlaa sanon minä!
Brustin, Pohankan ja Barnardin – Where Custer Fell on pakkohankinta ilman muuta. Ensin huomio kiinnittyy upeasti valittuihin kuviin, mutta kun vaivautuu lukemaan kirjaa, tajuaa mikä aarre käsissä onkaan.
James Willertin koko tuotanto ilman muuta. Tästä on jo kirjoitettu täällä ylistyssanoja ihan tarpeeksi.
Roger Darlingin – Benteen’s Scout-to-the-Left the Route from the Divide to the Morase. Selventää kapteeni Benteenin liikkeet ennen ja jälkeen katastrofin.
Bruce R. Liddicin kirja – Vanishing Victory: Custer’s Final March keskittyy viimeiseen 24 tuntiin. Kirja on kahminut kaikki tarvittavat pokaalit ja tunnustukset.
Unohtaa ei myöskään sovi David Evansin massiivista- Custer’s Last Fight –teosta. Kaikki kivet käännetään. Ja mikä parasta, aivan suvereeni lähdeluettelo. Tällaista näkee harvoin.
Unohtaa ei sovi myöskään James Donovanin – A Terrible Glory –kirjaa.
Näillä kyllä pärjää. Sitten on tietysti valtava määrä henkilöhistoriakirjaa, mutta mielestäni ensin kannattaa selvittä itselleen itse taistelu, sen jälkeen kyllä henkilöhistoriat aukeavat itsestään.
Tietty John M. Carrollin kaikki opukset, mutta kun niistä joutuu maksamaan nykyisin jo aika reippaasti.

Jari
Jari Teilas

Brazos
Viestit: 556
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Yön pimeät kujat

Viesti Kirjoittaja Brazos » Su 04.09.2011 02:19

Et sitten omaa kirjaasi maininnut? :wink:

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Su 04.09.2011 08:34

Brazos kirjoitti:Et sitten omaa kirjaasi maininnut? :wink:
Hittolainen, vaikka kuinka vetäis kotiinpäin, niin toi on kyllä niiiiiin kova ryhmä ettei siihen kyytiin pääse vaikka kuinka kurkottais.

Jari
Jari Teilas

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Su 04.09.2011 09:40

Jari Teilas kirjoitti:
Brazos kirjoitti:Et sitten omaa kirjaasi maininnut? :wink:
Hittolainen, vaikka kuinka vetäis kotiinpäin, niin toi on kyllä niiiiiin kova ryhmä ettei siihen kyytiin pääse vaikka kuinka kurkottais.

Jari
Turhaa vaatimattomuutta, J.

Itse kirjan lukeneena voin sanoa, että hieno vääntö. Little Bighornia on selvästi tongittu hyvin syvältä, ja kaivuutyöt ovat tuottaneet ilahduttavan tuloksen. Lähdemateriaalin laajuus on kiitettävää luokkaa. Kaikenkaikkiaan kirja on mielenkiintoinen, ja tarjoaa paljon tietoa henkilöistä, joista esimerkiksi itse en ollut koskaan ennen kuullut. Myös tietty mystisyys Custerin ympärillä säilyy.


Lyhyesti sanottuna "kirjoitettuna tuuleen" tarjoaa kiinnostavan matkan Little Bighorniin, ja valaisee hyvin tapahtumia ennen verilöylyä.
Haukka

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Su 04.09.2011 10:11

Haukka kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti:
Brazos kirjoitti:Et sitten omaa kirjaasi maininnut? :wink:
Hittolainen, vaikka kuinka vetäis kotiinpäin, niin toi on kyllä niiiiiin kova ryhmä ettei siihen kyytiin pääse vaikka kuinka kurkottais.

Jari
Turhaa vaatimattomuutta, J.

Itse kirjan lukeneena voin sanoa, että hieno vääntö. Little Bighornia on selvästi tongittu hyvin syvältä, ja kaivuutyöt ovat tuottaneet ilahduttavan tuloksen. Lähdemateriaalin laajuus on kiitettävää luokkaa. Kaikenkaikkiaan kirja on mielenkiintoinen, ja tarjoaa paljon tietoa henkilöistä, joista esimerkiksi itse en ollut koskaan ennen kuullut. Myös tietty mystisyys Custerin ympärillä säilyy.


Lyhyesti sanottuna "kirjoitettuna tuuleen" tarjoaa kiinnostavan matkan Little Bighorniin, ja valaisee hyvin tapahtumia ennen verilöylyä.
Kiitos. Tällaista palautetta on mukava lukea.
Harmittaa vain vieläkin, ettei kustantajan lupaama oikolukija tehnyt hommaa ammattitaitoisesti, vaan jätti teokseen aika paljon kirjoituskämmejä. No toisaalta, itsehän minä ne kirjaimet sinne alunperin olin hakannut.
Jari
Jari Teilas

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

LBH KIRJALLISUUS

Viesti Kirjoittaja Witko » Su 04.09.2011 10:17

Witko toteaa samaa kuin Haukka.
Yksi mikä on se minulle suuri lukunautinto kirjassasi on sana Mystisyys.
Sen olet hyvin säilyttänyt kirjassasi. Samoin tämä Day by Day -tyyli.

Huomasin että minulla on tälläinen kirja kuin Jerome Greene: Stricken
Field. Tämähän ei ole LBH:n taistelukuvaus, mutta valokuvia mukavasti
ja lisää minulle uutta taistelukentän kuvausta mm.


__________
Witko

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Re: LBH KIRJALLISUUS

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Su 04.09.2011 10:47

Witko kirjoitti:Witko toteaa samaa kuin Haukka.
Yksi mikä on se minulle suuri lukunautinto kirjassasi on sana Mystisyys.
Sen olet hyvin säilyttänyt kirjassasi. Samoin tämä Day by Day -tyyli.

Huomasin että minulla on tälläinen kirja kuin Jerome Greene: Stricken
Field. Tämähän ei ole LBH:n taistelukuvaus, mutta valokuvia mukavasti
ja lisää minulle uutta taistelukentän kuvausta mm.


__________
Witko

Greenen kirja on tavallaan päivitys Don Rickeyn kuuskytluvulla ilmestyneestä ”History of Custer Battlefield –kirjasta”.
Greene aloittaa kuvaamalla taistelualueen historiaa. Hän tekee tarkan analyysin lainsäädännöllisestä ja poliittisesta kehityksestä aina ensimmäisistä päivistä Indian Memorialin valmistumiseen.
Tämä kirja ei käsittele siis juurikaan itse taistelua vaan puiston kehitystä vuodesta 1876, aina tähän päivään.
Loistavasti kirjoitettu kirja, muttei mielestäni missään tapauksessa ensimmäinen hankintakohde, jos LBH kiinnostaa.

Jari
Jari Teilas

Vastaa Viestiin