Simo Hankaniemi kirjoitti:Vaikea sanoa. Voihan olla, että aurinkotanssi ei sitten jatkunut läpi 1800-luvun, tai että se ei levinnyt läheskään kaikkien shoshonien pariin. Tuo shoshonien myöhempi tanssi vaikuttaa kuitenkin lähinnä pohjoisten tasankojen aurinkotanssin imitaatiolta. Esim. tanssijat pitävät suussaan pajutikkua, jonka päähän on sidottu kotkan untuvia. Tämä imitoi selvästi lakotojen ja muiden kotkanluupilliä, johon puhallettiin tanssin aikana. Myös pillissä oli kotkan untuvia. Jorgensen ei mainitse ollenkaan tätä Ohamagwayaa. Sivumennen sanoen, onko joku joskus selaillut Jorgensenin tiiliskiveä nimeltä "Western Indians"? Se olisi vakava ehdokas kilpailussa maailman tylsimmän näköisestä intiaaneja käsittelevästä kirjasta. Kuvituksena on lähinnä erilaisia diagrammeja. Paksu kirja, ohuet sivut ja tiheää pränttiä.
Aurinkotanssista ei ollut täällä vielä keskustelua ennen kuin olin kirjan lopussa, joten meni täsmä-tiedot hieman ohi. Vilkaistessani taaksepäin homma näyttäisi menneen noin kuin epäilit, eli tanssi keskeytyi todennäköisesti jossain vaiheessa, ja tuli taas myöhemmin muotiin.
Samoin läntisemmillä "shoshokoilla" ja bannoceilla juttu meni niin että round-dancen kerrotaan muistuttaneen sosiaalisena tapahtumana tasankojen aurinkojuhlaa, mutta koskaan ei itse rituaali löytänyt tietään näiden pariin, toisin kuin ensin itse ymmärsin.
Eipä ole Jörgensen tuttu. Ehkä kuivimpia iteltä löytyviä on ainakin Rodgersin Objects of Change, joka keskittyy luettelemaan pikkutarkasti arikaroilta argeologisissa kaivauksissa löydettyjä nippeleitä ja nappeja. Jotain käyriä kirjasta löytyy sieltä täältä, samoin luetteloita rihkamamääristä löydöksissä.