Lakota heimon rakenne
Lyhyesti
Lakotan L-kirjain korvaantuu Santeella D kirjaimella (mistä Dakota) ja Yankton/Yanktonailla D TAI N kirjaimella. Siitä huolimatta Yankton/Yanktonain oma kutsumanimi oli Dakota, ei Nakota...
Jos oikeasti haluat käydä tätä kielikeskustelua, minä en ole oikea henkilö, netti on täynnä siihen erikoistuneita saitteja.
Lakotan L-kirjain korvaantuu Santeella D kirjaimella (mistä Dakota) ja Yankton/Yanktonailla D TAI N kirjaimella. Siitä huolimatta Yankton/Yanktonain oma kutsumanimi oli Dakota, ei Nakota...
Jos oikeasti haluat käydä tätä kielikeskustelua, minä en ole oikea henkilö, netti on täynnä siihen erikoistuneita saitteja.
Hoka Hey!
mika at equstom.fi
mika at equstom.fi
Tää saattais kiinnostaa teitä aika paljon, tähän aiheeseen kun liittyy...
http://omahatribe.unl.edu/etexts/oma.00 ... .ch-2.html
Kertokaas mitä ootte mieltä....
http://omahatribe.unl.edu/etexts/oma.00 ... .ch-2.html
Kertokaas mitä ootte mieltä....
-
- Viestit: 957
- Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43
Ihan hyvä, mutta tekstin loppupuolella pisti silmään väite, ettei päälliköitä muka ollut ennen valkoisten tuloa. Sehän ei voi pitää paikkaansa. Laitumella olevilla lehmilläkin on johtaja.Frank kirjoitti:Tää saattais kiinnostaa teitä aika paljon, tähän aiheeseen kun liittyy...
http://omahatribe.unl.edu/etexts/oma.00 ... .ch-2.html
Kertokaas mitä ootte mieltä....
En tuota kohtaa huomannutkaan. On tosiaan outo väite.Olisi hyvin kiinnostavaa tietää että mistä Philander Prescott moisen väitteen on keksinyt.Simo Hankaniemi kirjoitti:Ihan hyvä, mutta tekstin loppupuolella pisti silmään väite, ettei päälliköitä muka ollut ennen valkoisten tuloa. Sehän ei voi pitää paikkaansa. Laitumella olevilla lehmilläkin on johtaja.Frank kirjoitti:Tää saattais kiinnostaa teitä aika paljon, tähän aiheeseen kun liittyy...
http://omahatribe.unl.edu/etexts/oma.00 ... .ch-2.html
Kertokaas mitä ootte mieltä....
Voiskohan tää tarkoittaa sitä että varsinaisia ns. "Johtajia" ei ollutkaan...vaan oli vain vanhempia, kokeneempia ja arvostetumpia kavereita jotka ilman erillistä "valintaa johtajaksi" toimivat melkeimpä johtajan ominaisuudessa... eli esim kun semmonen kaveri sano että "jaaha, kohta sataa, muutampa siis tiipiini kauemmas joesta", niin muut seurasivat esimerkin mukaan koska luottivat siihen että kaveri tietää mistä puhuu...Simo Hankaniemi kirjoitti:Ihan hyvä, mutta tekstin loppupuolella pisti silmään väite, ettei päälliköitä muka ollut ennen valkoisten tuloa. Sehän ei voi pitää paikkaansa. Laitumella olevilla lehmilläkin on johtaja.Frank kirjoitti:Tää saattais kiinnostaa teitä aika paljon, tähän aiheeseen kun liittyy...
http://omahatribe.unl.edu/etexts/oma.00 ... .ch-2.html
Kertokaas mitä ootte mieltä....
-
- Viestit: 957
- Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43
Aivan, omakieliset nimet ovat vain lakota ja dakota. Mikään ns. sioux-ryhmä ei ole nimittänyt itseään nakotoiksi, nämä ovat assiniboineja.Wequashim kirjoitti:Pistää hiukan silmään tuo, että vain ekasta ryhmästä käytetään heimon omaa nimitystä.Charlie kirjoitti: Suosittelen De MAllien mukaan Lakota, Yanton/Yanktonai ja Santee.
Palaan alkuperäiseen Tiospaye aiheeseen; Tää on niin tätä.
Esim Catherine Price loistavassa kirjassaan The Oglala People 1841-1879; A political history rinnastaa Thiospayet Bandheihin, eli Hunkpatila jne. olisi Thiospaye...
Kinsley Bray taas Crazy Horse kirjassaan rinnastaa Thiospaye käsitteen laajentumaperheeseen jotka yhdessä muodostaa Bandin, siis esim. Hunkpatilan. Eli Brayn mukaan Kapozha Thiospaye yhdessä kahden muun Thiospayen kanssa muodosti Hunkpatila bandin...
Joku voisi selvittää tuon Thiospaye-käsitteen alkuperän ensilähteistä...
Esim Catherine Price loistavassa kirjassaan The Oglala People 1841-1879; A political history rinnastaa Thiospayet Bandheihin, eli Hunkpatila jne. olisi Thiospaye...
Kinsley Bray taas Crazy Horse kirjassaan rinnastaa Thiospaye käsitteen laajentumaperheeseen jotka yhdessä muodostaa Bandin, siis esim. Hunkpatilan. Eli Brayn mukaan Kapozha Thiospaye yhdessä kahden muun Thiospayen kanssa muodosti Hunkpatila bandin...
Joku voisi selvittää tuon Thiospaye-käsitteen alkuperän ensilähteistä...
Hoka Hey!
mika at equstom.fi
mika at equstom.fi
On tämä kyllä erikoinen homma tämä thiyospaye juttu. En kyllä vieläkään täysin tätä asiaa ymmärrä.Charlie kirjoitti:Palaan alkuperäiseen Tiospaye aiheeseen; Tää on niin tätä.
Esim Catherine Price loistavassa kirjassaan The Oglala People 1841-1879; A political history rinnastaa Thiospayet Bandheihin, eli Hunkpatila jne. olisi Thiospaye...
Kinsley Bray taas Crazy Horse kirjassaan rinnastaa Thiospaye käsitteen laajentumaperheeseen jotka yhdessä muodostaa Bandin, siis esim. Hunkpatilan. Eli Brayn mukaan Kapozha Thiospaye yhdessä kahden muun Thiospayen kanssa muodosti Hunkpatila bandin...
Joku voisi selvittää tuon Thiospaye-käsitteen alkuperän ensilähteistä...
Buechel antaa seuraavat käännöset:
thiyóshpaye = a band, a division of a tribe, a community
thióshpaye = a band; a clan; a party under one chief
thi+oshpaye
thi=asua,asustaa,oleskella,viipyä
oshpáye=ryhmä,lauma,erillinen seurue joka on erillään muusta ryhmästä (käytetään myös eläinlaumoista puhuttaessa)
Tuota, en ole perehtynyt tähän rakenne-asiaan, mutta eräällä sukututkimussivustolla käytetään Tiyospaye-sanaa sivuston nimenä, kenties se antaa jotain suuntaa sanan merkitykselle. Sukuhan on kyllä käsitteenä sekin aika laaja, ei sillä.
You must speak straight so that your words may go as sunlight to our hearts. -Cochise