Lakota heimon rakenne
Lakota heimon rakenne
Tästä hieman keskustelimmekin tuolla toisella foorumilla, mutta laitetaan nyt tännekin jos jotakuta kiinnostaa...
Lakotat viittaavat koko Siuox kansaan termillä Oceti Sakowin – Seven Campfires,
näistä seitsemästä yksi on Lakhóta Tunwan -Lakota-kansa,
varsinainen heimo on Oyáte, esim. Oglalá,
heimo taas muodostuu ryhmittymistä, käännettäkööt ne vaikka leirikunniksi. Tällainen useimmiten yhden johtajan taakse järjestäytynyt leirikunta on Thiyóspaye. Jotkut kirjoittajat puhuvat laajentumaperheistä termillä Tiospaye, mutta laajentumaperheen parempi termi olisi Wikotipi. Laajentumaperhe on siis biologista perhettä suurempi yksikkö, väljä ”Suku” vaikkakaan ei välttämättä biologinen suku, munesti puhutaan vain ”leiristä”. Näissä on selkeä ero Thiyóspayeen, Thiyóspayella on lähes poikkeuksetta joku selkeä johtaja, kun taas laajentumaperheillä oli lähinnä vaikutusvaltaisia Perheenpäitä. Thiyóspaye-rakenne oli suhteellisen staattinen (vaikkakin kehittyi ajan mittaan, yhä vieläkin) ja näillä leirikunnilla oli oma nimi ja monesti omat metsästysmaat.
Lakotat viittaavat koko Siuox kansaan termillä Oceti Sakowin – Seven
Campfires, näistä seitsemästä yksi on Lakhóta Tunwan -Lakota-kansa,
varsinainen heimo on Oyáte, esim. Oglalá, heimo taas muodostuu ryhmittymistä, käännettäkööt ne vaikka leirikunniksi. Tällainen useimmiten yhden johtajan taakse järjestäytynyt leirikunta on Thiyóspaye. Jotkut kirjoittajat puhuvat laajentumaperheistä termillä Tiospaye, mutta laajentumaperheen parempi termi olisi kai Wikotipi. Laajentumaperhe on siis biologista perhettä suurempi yksikkö, väljä ”Suku” vaikkakaan ei välttämättä biologinen suku, monesti puhutaan vain ”leiristä”. Näissä on selkeä ero Thiyóspayeen, Thiyóspayella on lähes poikkeuksetta joku selkeä johtaja, kun taas laajentumaperheillä oli lähinnä vaikutusvaltaisia Perheenpäitä.
Thiyóspaye-rakenne oli suhteellisen staattinen (vaikkakin kehittyi ajan
mittaan, yhä vieläkin) ja näillä leirikunnilla oli oma nimi ja monesti
omat metsästysmaat.
Esim Oglaloilla oli 1850 ja -60 luvuilla vain kolme Bandia, Thiyóspayeta
- Kiyuksa (jossa sekä Oglala että Brule väkeä aiemmasta Bull Bear
Bandistä) Republican Joella
- True Oglala (kehittyi alkuperäisestä Hunkpatila ryhmästä 1840) Powder
joella
- Oyukpe, mustilla vuorilla
Jo 70-lukuun mennessä ryhmittymät olivat jakautuneet ja Punasen pilven
takana seisoi 6 Thiyóspayeta
- True Oglala
- Kiyuksa
- Oyukhpe
- Wazazha
- Ite Sica
- Hunkpatila
Hommahan on melko sekava, sekoitetaan lisää esimerkillä…
He Dogin leiri tunnettiin nimellä Cankahuhan (kipeät selät tai jotain…). Hänen isänsä Inyan Sapa (Black Rock) oli Tasnahacan päämies ja todennäköisesti Bad Woundin veli. He Dogin äiti Blue Day oli Red Cloudin sisar ja Kuinyan leirin jäsen. Kun Black Rock ja Blue Day menivät naimisiin muodostivat he uuden leirin johon siis tuli mukaan sukulaisia sekä Tasnaheca että Kuinyan leireistä. Mukaan liittyi esim: Bad Heart Bull, Eagle Hawk, Running Eagle, Little Shield, High White Man and Soldier Hawk.
He Dogin leiri Cankahuhan oli ilmeisesti alkujaan osa Kiyuksa Thiyóspayeta , sitten Hunkpatila (True Oglala) Thiyóspayeta ja lopulta Oyukhpe Thiyóspayeta .
Lakotat viittaavat koko Siuox kansaan termillä Oceti Sakowin – Seven Campfires,
näistä seitsemästä yksi on Lakhóta Tunwan -Lakota-kansa,
varsinainen heimo on Oyáte, esim. Oglalá,
heimo taas muodostuu ryhmittymistä, käännettäkööt ne vaikka leirikunniksi. Tällainen useimmiten yhden johtajan taakse järjestäytynyt leirikunta on Thiyóspaye. Jotkut kirjoittajat puhuvat laajentumaperheistä termillä Tiospaye, mutta laajentumaperheen parempi termi olisi Wikotipi. Laajentumaperhe on siis biologista perhettä suurempi yksikkö, väljä ”Suku” vaikkakaan ei välttämättä biologinen suku, munesti puhutaan vain ”leiristä”. Näissä on selkeä ero Thiyóspayeen, Thiyóspayella on lähes poikkeuksetta joku selkeä johtaja, kun taas laajentumaperheillä oli lähinnä vaikutusvaltaisia Perheenpäitä. Thiyóspaye-rakenne oli suhteellisen staattinen (vaikkakin kehittyi ajan mittaan, yhä vieläkin) ja näillä leirikunnilla oli oma nimi ja monesti omat metsästysmaat.
Lakotat viittaavat koko Siuox kansaan termillä Oceti Sakowin – Seven
Campfires, näistä seitsemästä yksi on Lakhóta Tunwan -Lakota-kansa,
varsinainen heimo on Oyáte, esim. Oglalá, heimo taas muodostuu ryhmittymistä, käännettäkööt ne vaikka leirikunniksi. Tällainen useimmiten yhden johtajan taakse järjestäytynyt leirikunta on Thiyóspaye. Jotkut kirjoittajat puhuvat laajentumaperheistä termillä Tiospaye, mutta laajentumaperheen parempi termi olisi kai Wikotipi. Laajentumaperhe on siis biologista perhettä suurempi yksikkö, väljä ”Suku” vaikkakaan ei välttämättä biologinen suku, monesti puhutaan vain ”leiristä”. Näissä on selkeä ero Thiyóspayeen, Thiyóspayella on lähes poikkeuksetta joku selkeä johtaja, kun taas laajentumaperheillä oli lähinnä vaikutusvaltaisia Perheenpäitä.
Thiyóspaye-rakenne oli suhteellisen staattinen (vaikkakin kehittyi ajan
mittaan, yhä vieläkin) ja näillä leirikunnilla oli oma nimi ja monesti
omat metsästysmaat.
Esim Oglaloilla oli 1850 ja -60 luvuilla vain kolme Bandia, Thiyóspayeta
- Kiyuksa (jossa sekä Oglala että Brule väkeä aiemmasta Bull Bear
Bandistä) Republican Joella
- True Oglala (kehittyi alkuperäisestä Hunkpatila ryhmästä 1840) Powder
joella
- Oyukpe, mustilla vuorilla
Jo 70-lukuun mennessä ryhmittymät olivat jakautuneet ja Punasen pilven
takana seisoi 6 Thiyóspayeta
- True Oglala
- Kiyuksa
- Oyukhpe
- Wazazha
- Ite Sica
- Hunkpatila
Hommahan on melko sekava, sekoitetaan lisää esimerkillä…
He Dogin leiri tunnettiin nimellä Cankahuhan (kipeät selät tai jotain…). Hänen isänsä Inyan Sapa (Black Rock) oli Tasnahacan päämies ja todennäköisesti Bad Woundin veli. He Dogin äiti Blue Day oli Red Cloudin sisar ja Kuinyan leirin jäsen. Kun Black Rock ja Blue Day menivät naimisiin muodostivat he uuden leirin johon siis tuli mukaan sukulaisia sekä Tasnaheca että Kuinyan leireistä. Mukaan liittyi esim: Bad Heart Bull, Eagle Hawk, Running Eagle, Little Shield, High White Man and Soldier Hawk.
He Dogin leiri Cankahuhan oli ilmeisesti alkujaan osa Kiyuksa Thiyóspayeta , sitten Hunkpatila (True Oglala) Thiyóspayeta ja lopulta Oyukhpe Thiyóspayeta .
Hoka Hey!
mika at equstom.fi
mika at equstom.fi
Jep, Lakhota kansalla meinasin juuri "Teton" lakotoja a'ka Thithunwan = Prairie Village. Teton nimikettä on muuten käytetty ihan Lewisin ja Clarki ajoista lähtien, tai itseasiassa jo Tabeau käytti Titon nimikettä 1803.
Eikös Wichothi ole ihan fyysinen leiri? Minä olin käsittänyt Wikotipin viittaavan "leirikuntaa" tai samassa leirissä asuviin?
Toi Thiwahe sopii hyvin listani jatkeeksi, kiitos!
Eikös Wichothi ole ihan fyysinen leiri? Minä olin käsittänyt Wikotipin viittaavan "leirikuntaa" tai samassa leirissä asuviin?
Toi Thiwahe sopii hyvin listani jatkeeksi, kiitos!
Hoka Hey!
mika at equstom.fi
mika at equstom.fi
En nyt täysin ymmärrä. Tarkoitatko että wichothi, olisi paikka ja wikotipi viittaisi ihmsiin ko. paikassa.
Olen käsittänyt että wichothi muodostuu sanoista ,wicha + othi. En ole ennen törmännyt wikotipi:in. Missä olet nähnyt tuota käytettävän?
Voitko osoittaa mahdollisesti jonkun tekstin ja muun lähteen josta voin asiaa tarkastella?
Olen käsittänyt että wichothi muodostuu sanoista ,wicha + othi. En ole ennen törmännyt wikotipi:in. Missä olet nähnyt tuota käytettävän?
Voitko osoittaa mahdollisesti jonkun tekstin ja muun lähteen josta voin asiaa tarkastella?
Tässä tulee eka "The Oglala are divided into seven ti-ospayepi (tipi-divisions = bands); each ti-ospaye is composed of one or more wico-tipi (camps), and each camp is composed of two or more ti-ognakapi (husbanded-tipis).
Thus the strength of relationship of one Lakota to another is in the following order: 1. ti-ognaka; 2. wico-tipi; 3, ti-ospaye; 4,ospaye; otonwe.
James Walker, Oglala kinship terms, AA 16 1914, s. 97-98
Thus the strength of relationship of one Lakota to another is in the following order: 1. ti-ognaka; 2. wico-tipi; 3, ti-ospaye; 4,ospaye; otonwe.
James Walker, Oglala kinship terms, AA 16 1914, s. 97-98
Hoka Hey!
mika at equstom.fi
mika at equstom.fi
Kiitoksia tuosta tarkennuksesta.
Näyttää siltä että wichothi tosiaan muodostuu wicha+othi yhdistelmästä,kuten edellä tuli jo mainittua. Jossa ' wicha ' tässä tapauksessa viittaa wichasa:an eli mieheen. Tässä etuliitteessä,a-kirjain tiputetaan pois kun seuraava sana alkaa vokaalilla, eli wichothi = leiri,kylä.
Näyttää siltä että wichothi tosiaan muodostuu wicha+othi yhdistelmästä,kuten edellä tuli jo mainittua. Jossa ' wicha ' tässä tapauksessa viittaa wichasa:an eli mieheen. Tässä etuliitteessä,a-kirjain tiputetaan pois kun seuraava sana alkaa vokaalilla, eli wichothi = leiri,kylä.
Minä en vieläkään tiedä tosta Wiko-Tipistä sen enempää, mutta eikös Wiko viitta jotenkin sukulaisuussuhteeseen, vai onko se He eli they? Muistelen jotain sellaista että verisukulaiset olisi ollut Wico-we ja Sukulaisina kohdellut Wico-un? Tiedätkö tästä, toi Wico lieneen melko yleinen eri yhteyksissä?
Hoka Hey!
mika at equstom.fi
mika at equstom.fi
En myöskään ole löytänyt mitään mikä viittaisi Wiko-Tipi:in. En ole ikinä nähnyt moista termiä. Jos vaan löydät jotakin missä tuo ilmenee niin ilmoittelehan samantien. Mahdatko viitata tuolla wiko:lla, wicha:an (heitä,them)?
Wicho on tosiaan hyvin yleinen näky monessakin sanassa.Monesti tuon liitäminen verbiin näyttäisi tekevän sanasta substantiivin.
Wichowe ; siskojen ja veljien sekä serkkujen välinen sukulaissuhde tai sukupolvi esim. poika-isä-isoisä
Wichoun ; perhe, kaikki jotka ovat verisukulaisia
Wicho on tosiaan hyvin yleinen näky monessakin sanassa.Monesti tuon liitäminen verbiin näyttäisi tekevän sanasta substantiivin.
Wichowe ; siskojen ja veljien sekä serkkujen välinen sukulaissuhde tai sukupolvi esim. poika-isä-isoisä
Wichoun ; perhe, kaikki jotka ovat verisukulaisia
No siis tuo edellinen lainaus Walkerilta, siinähän se on. Kirjoitusmouto on tietenkin mitä on. Tietysti se että Walker asin näin kirjasi, ei tarkoita että se olisi todellan näin ollut, niinkuin hyvin tiedät antropologien muistiinpanot ovat hyvin ristiriitaisia.mahpiya kirjoitti: En myöskään ole löytänyt mitään mikä viittaisi Wiko-Tipi:in. En ole ikinä nähnyt moista termiä. Jos vaan löydät jotakin missä tuo ilmenee niin ilmoittelehan samantien.
Hoka Hey!
mika at equstom.fi
mika at equstom.fi
Re: Lakota heimon rakenne
Okei, meidän keskustelu meni nyt yhden termin kanssa näpertelyyn, ja se ei sinällään ollut mun tarkoitus. Kun kirjoitin alkuperäisen viestin koetin siinä jäsentää Lakotojen rakennetta.
Eli mikä olisi oikea termi kuvaamaan Thiyóspayeja pienempiä ryhmiä/leirejä?
Poitti tuossa lauseessa oli että Thiyóspaye ei ole rakenteen pienin yksikkö, eikä mielestäni synonyymi laajentumaperheelle. Yksi Thiyóspaye jakautuu vielä pienempiin ryhmiin, todennäköisesti epämuodollisiin laajentumaperheisiin jotak saattoivat leireillä omissa oloissaan. Tuo termi jota sille tarjosin, wiko-tipi, ei varmaankaan ole paras mahdollinen, se on yhden kirjoittajan (Walker) antama muoto, ja sille saattaa olla parempi kirjoitusasu tai kokonaan toinen termi.Charlie kirjoitti: Jotkut kirjoittajat puhuvat laajentumaperheistä termillä Tiospaye, mutta laajentumaperheen parempi termi olisi Wikotipi. Laajentumaperhe on siis biologista perhettä suurempi yksikkö, väljä ”Suku” vaikkakaan ei välttämättä biologinen suku, munesti puhutaan vain ”leiristä”.
Eli mikä olisi oikea termi kuvaamaan Thiyóspayeja pienempiä ryhmiä/leirejä?
Hoka Hey!
mika at equstom.fi
mika at equstom.fi
Kiva kuva Frank, mutta siitäkin voitaneen vääntää kättä jos aikaa ja mielenkiintoa riittää. (Sinälläänhän tämä on melko triviaa, mutta toisaalta jos joku on tätä keskustelua näinkin pitkään jaksanut seurata, niin kai tämä loppukin menee.
Nykyään Sioux heimot jaetaan yleensä kolmeen ryhmään: Lakota, Santee ja Yankton - Yanktonai.
Dakota ja Nakota nimikkeitä ei mielellään suosita niiden harhaanjohtavuuden vuoksi. Dakotalla yleisesti käsitettiin koko Sioux kansaa 1900-luvun alussa (puhuttiin esim Teton Dakotoista ja Santee Dakotoista). Sekä Santeet että että Yankton - Yanktonai käyttivät itsestään nimitystä Dakhóta.. Nakota nimikkeen ongelmallisuus on myös siinä että se on assiniboinejen ja Stoynyejen itsestään käyttämä nimike. Nakota terminä näyttää lähes kadonneet uudemmista tutkimuksista, dakota ja santee muotoja näkee rinnan. Monasti tuo Yankton - Yanktonai kaksoisnimike korvataan viitaamalla näiden heimojen sijaintiin puhutaan Middle Siouxeista.
Mielestäni onkin mielenkiintoista että missä kohtaa tuota sinun kaaviotasi alettaisiin puhumaan heimoista... Eli puhutaan Lakota heimosta, vai Oglala heimosta. Monen näyttävät ottaneen kannan että puhutaan lakota kansasta ja sen eri heimoista kuten Oglalat, Brulet jne... (Ja jotta olisin mahdollisimman epäjohdonmukainen itse aloitin tämän keskustelun nimellä "Lakota heimon rakenteesta"
Nykyään Sioux heimot jaetaan yleensä kolmeen ryhmään: Lakota, Santee ja Yankton - Yanktonai.
Dakota ja Nakota nimikkeitä ei mielellään suosita niiden harhaanjohtavuuden vuoksi. Dakotalla yleisesti käsitettiin koko Sioux kansaa 1900-luvun alussa (puhuttiin esim Teton Dakotoista ja Santee Dakotoista). Sekä Santeet että että Yankton - Yanktonai käyttivät itsestään nimitystä Dakhóta.. Nakota nimikkeen ongelmallisuus on myös siinä että se on assiniboinejen ja Stoynyejen itsestään käyttämä nimike. Nakota terminä näyttää lähes kadonneet uudemmista tutkimuksista, dakota ja santee muotoja näkee rinnan. Monasti tuo Yankton - Yanktonai kaksoisnimike korvataan viitaamalla näiden heimojen sijaintiin puhutaan Middle Siouxeista.
Mielestäni onkin mielenkiintoista että missä kohtaa tuota sinun kaaviotasi alettaisiin puhumaan heimoista... Eli puhutaan Lakota heimosta, vai Oglala heimosta. Monen näyttävät ottaneen kannan että puhutaan lakota kansasta ja sen eri heimoista kuten Oglalat, Brulet jne... (Ja jotta olisin mahdollisimman epäjohdonmukainen itse aloitin tämän keskustelun nimellä "Lakota heimon rakenteesta"
Hoka Hey!
mika at equstom.fi
mika at equstom.fi