Outlander - Matkantekijä

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vastaa Viestiin
Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Outlander - Matkantekijä

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Ke 02.01.2019 17:58

Onkohan kukaan kinkeriläisistä seurannut tätä kahdessa ajassa liikkuvaa historiallista sarjaa.
Tänään alkaa 4 tuotantokausi ja Jamie ja Claire ovat Pohjois-Carolinassa. Ja itsenäistymisen vuodet kohtapuolin edessä.
Joissakin ohjelmatiedoissa puhutaan sisällis-sodan olevan ovella, mutta kyllä tässä 1700- luvulla liikutaan
TV 1 klo 22.00
Voihan sitä katsella miten ollaan tarkkana ajankuvan, vaatetuksen ym regalian suhteen

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: Outlander - Matkantekijä

Viesti Kirjoittaja Witko » La 05.01.2019 10:53

Voyageur kirjoitti:Onkohan kukaan kinkeriläisistä seurannut tätä kahdessa ajassa liikkuvaa historiallista sarjaa.
Tänään alkaa 4 tuotantokausi ja Jamie ja Claire ovat Pohjois-Carolinassa. Ja itsenäistymisen vuodet kohtapuolin edessä.
Joissakin ohjelmatiedoissa puhutaan sisällis-sodan olevan ovella, mutta kyllä tässä 1700- luvulla liikutaan
TV 1 klo 22.00
Voihan sitä katsella miten ollaan tarkkana ajankuvan, vaatetuksen ym regalian suhteen

***********************************************************************
Olen seurannut Outlanderia kaksi ensimmäistä tuotantokautta ja varsinkin ykkönen jossa liikuttiin Skotlannissa 1700-luvulla oli erittäin hyvä ja samoin ajankuvaus. Olen säästellyt 3 ja 4 tuotantokautta. On tullut seurattua tuota melko väkivaltaista Frontier-sarjaa jossa on niin Nativeita kuin HBC:n kauppiaita ja tietty brittiarmeijaa.
Tästä sarjasta on siis kyse. Kolme tuotantokautta on tullut. Jessica Matten, Cree, First Nation, Alberta, Kanada. Nainen on tunnettu alkuperäisväestön aktiivinen tukija ja on itse kokenut kovaa perheväkivaltaa jo 14.vuotiaana. Jason Momoa taas on melkoinen järkäle mixin roolissa.
Kuva
Kuva
Aitoja Native näyttelijöitä ja Kanadan sekä Yhdysvaltain rajaseudulla liikutaan. Aika raa'an realistinen on sarja ja ajan kuvaus todella hyvä sekä ne upeat maisemat.

Ja vielä kerran mainostan tätä upeaa ja karua elokuvaa Hostiles. Todella realistinen ja rankka kuvaus katoavasta Lännestä ja elämäntavasta. Aidot Nativet näyttelijöinä ja Wes Studi on ehkä liikaa kierrätetty intiaani-elokuvissa, sillä kyllä muitakin miespuolisia native-näyttelijöitä löytyy taatusti.
Kuva
Tässä kolme esimerkkiä. Martin Sensmeier
Kuva
Eric Schweig
Kuva
Rick Mora
Kuva


Witko

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: Outlander - Matkantekijä

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » Su 06.01.2019 12:33

Olen koittanut välttää telkkarin edessä istumista, joskus katselin tuota Outlanderia, mutta tulee niin pirun myöhään.
Ehkä pitää Netflixia harkita Frontierin vuoksi, tyttö haluaisi sieltä jotain sarjoja myös katsella.

The Terror voisi pikku hiljaa myös tulla laajempaan levitykseen:

https://www.imdb.com/title/tt2708480/

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: Outlander - Matkantekijä

Viesti Kirjoittaja Witko » Su 06.01.2019 17:10

Itse en viitsi katsella paljon mitään Suomen televisiosta sillä ei paljon Huutokauppakeisarit, Putoukset ym. pilupali-sarjat kiinnosta. Ylen Teemalla on joskus hyviä katsottavia ja A-studion tyyliset dokkarit ovat hyviä. Netflixin tarjonta on todella massiivista ja sarjoja on pilvin pimein. Revenantitkin leffa ilmestyi juuri. Halpa ja melkein jo poikaa tekosyynä käytän Netflixiä, sillä seuraan aina joskus jotain hyvää sarjaa ja joskus leffoja vaimon kanssa. Tuo Etelämantereen The Terror-laivan ja retkikunnan traagiset tapahtumat ovat hyvin kiinnostavat ja laatukamaa.

Witko

Vastaa Viestiin