Tunnustus

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vastaa Viestiin
Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Tunnustus

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Pe 08.11.2013 10:28

Jari Teilas

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » La 09.11.2013 08:29

Eipä mennyt Indian History Lifetime Achievement Award ihan turhalle miehelle. Itselläni ensi tutustuminen Henrikssonin kirjallisuuteen jäi lyhyeksi. 2000-luvulla innostuin siitä kovasti, mutta menin hölmöyksissäni lainaaman "Alkuperäiset amerikkalaiset" -kirjan henkilölle, mikä oli huono palauttamaan toisten omaa. No sain kirjan myöhemmin takaisin ja arvostan sen korkealle samoin kuin Henrikssonin muunkin tuotannon. Hänen kirjansa Kanadasta on erittäin mielenkiintoinen kuten myös Andersonin kanssa yhteistyönä tehty "Intiaanit".

Riku Hämäläisen Pohjois-Amerikan intiaaniuskonnot on tiukka vääntö, joka aukesi täysin vasta lähemmän tutustumisen myötä. Pekka Hämäläiseltä olen lukenut Comanche Empiren, joka valottaa hienosti tasankojen kaupankäyntiä ja comanchien valtaa naapureihinsa. Lisäksi tuossa Jarin linkissä mainitaan Saara Kekki, Benita Heiskanen ja Janne Lahti. Kekin tekstiä olen lukenut, mutta hävettää sanoa, että jälkimmäiset kaksi nimeä eivät kerro minulle mitään, lieneekö aukko sivistyksessä?
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Ma 11.11.2013 20:43

Hieno tunnustus ja todella ansiosta, Alkuperäiset Amerikkalaiset oli minulle se In jälkeen Wounded Kneen. Kolme suomalaista kirjailijaa on saanut palkintoja
Yhdysavalloissa. Hivelee suomalaista itsetuntoa vaikka nyt ei ole kyse NHL-stä.

____________
Witko

Vastaa Viestiin