tällaista

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vastaa Viestiin
T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » Pe 09.02.2018 22:05

Haukka kirjoitti:Kia Stonicin sisäilme jää hieman köyhäksi, jos ajatellaan auton pirteää yleisilmettä. Mielestäni tuo sinisen värin käyttö toimii hienosti sinisessä T-Rocissa, eikä tuo Seat Aronenkaan valkoinen hassummalta näytä. Sitikka toi tämän värien käytön pikkuautoihin ja se on hieno piriste, joka toimisi isommissakin. Tykkään kovasti kunhan ei mene mauttomuuksiin. Ja paljonko tuo värihomma sisustuksessa lisää hintaa?

Kuva
Seatin excellence-mallissa, jota ajoin, on tuo sama sisusta. Näyttää paremmalta kuvassa, kojelaudan keskitasoa kulkeva väritys on itse asiassa jotain alumiinin/hopean väristä. Tavallaan pelkistetyssä on jotain kiehtovaakin, karua äijämeininkiä. Verhoilupaketissa olisi siis jotain keinonahkaa kojelaudassa, ovissa ja osittain penkeissä.
Samoin muuten Kian väritys näyttää kuvassa tasaiselta, mutta siinäkin on kiiltävä tummanharmaa/hopeanvivahtava sävy. Kiassa on paljon nappeja ja vipstaakeja, puolinahkapenkit taas omaan silmään erittäin hyvännäköiset, paljon paremman näköiset mitä netin kuvissa.

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Witko » La 10.02.2018 16:50

Aika paljon on nykyään eri crossovereissa tarjontaa ja tuo Peugeot 3008 on myös hyvät arvostelut saanut viisi tähteä tulee aina törmäystesteissä ja olen ajanut kaksi vuotta sitten lenkin tuolla 3008 ja vähän myöhemmin 5008.3008 oli minusta parempi ja hyvin näppärä auto kaupungissa hyvällä automaatilla varustettuna.Myös kiitosta saa aika hyvät tavaratilat ja muuntoratkaisut jos exe vrt. moneen muuhun katumaasturiin joissa tuo säilytystila on aika kehno.

Minusta tyylikäs ranskatar niin päältä kuin sisältä
Kuva
Kuva

Tuossa vielä DS 5 ja jotain on tarttunut sisältä Peugeotista.
Kuva
Kuva

Yksi erikoinen piirre jäi tuosta aikanaan omistaneesta Peugeot 407 SW farkusta mieleen.Keula oli pitkän hain nokan kokoinen ja kun oli kevyt kuorma ja kaksi hlö autossa niin yli 100 kilometrissa tuli hätä käsiin kun keula alkoi saada lentokoneen ominaisuuksia l. alkoi keula nousta ja varsinkin ohittelussa tuli aika hulju olotila.Kerran kaksi kaveriani heitti minut ja vaimoni Seutulaan ja jätkät meinasivat olla hätää kärsimässä takaisintulo reisulla kun oli kevyt kuorma.Tämä oli esillä ainakin TM-vertailussa ja toinen miinus tuli keulan pituuden ja matalan maavaran johdosta otti joka kerta osuman pienessä nousussa johonkin tasanteelle niin etupohja raapaisi aika kivasti..............

D.Witko

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » Ti 27.02.2018 20:24

Tyydyin tavanomaisen harmaaseen Seatin Styleen, FR-varustelun urheilulliset penkit tuntuivat jotenkin kovilta. Harmaantuvalle ukolle harmaa ja huomaamaton auto. Varustepaketeilla vahvistettuna vajaa 24k, nastat ja koukku sitten päälle, ei tunnu lainkaan pahalta, kohtuulliset päästöt ja kulutus sopivassa paketissa, enempää kun en tarvitse. Ehkä nyt saan sielunrauhan ja pääsen jatkamaan lukemista automanian jäljiltä, muutaman viikon odotus vielä luovutukseen toki:

Kuva
Kuva

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ke 28.02.2018 07:33

Onnea ja pitkää ikää tulevalle ajopelille, vaikka yleensä autojen pitkä ikä ei päätykään eka ostajaan. Hyvin pärjäsi kyseinen Seat TM:n talvitestissä kuten Seatit yleensäkin. Aronalla ja Atecalla kasvatetaan kyllä Seatin markkinaosuuksia ympäri maailmaa, Suomeen ei ehkä tahdo riittää.
Tuossa on uusien autujen toimitusaikoja, jotka tietenkin ovat vain suuntaa antavia.

https://www.taloustaito.fi/vapaalla/kii ... aat-auton/

Muistan joskus vuosia sitten kun muuan tuttava tilasi Nissan Qahsqain. Auto viipyi ja viipyi ja hän yritti perua kaupan, mutta Nissanilla oltiin jyrkkiä ja vaadittiin melkoista rahasummaa kauppojen perumisesta. No kaveri tyytyi odotukseen, joka muistaakseni luvatun kolmen kuukauden sijaan kesti noin kahdeksan kuukautta. Onneksi auto tuli sitten juuri sellaisena kun hän oli tilannut. Huonommin kävi erään kaverin isälle, joka tilasi 2000-luvun alkupuolella Opel Astran. Ei siinä montaa viikkoa mennyt, kun auto oli valmis noudettavaksi. Jokin moka kuitenkin oli päässyt tapahtumaan, sillä tilaus oli tehty punaisesta autosta. Äijälle oli luovutettu valkoinen. Myös moottorin koko paljastui tilattua pienemmäksi. Äijä teki virheen ja otti auton vastaan, ikämies kun oli. Hänen poikansa alkoi jälkikäteen oikomaan asiaa ja riiteli Opelin myyntipisteen ja maahantuojan edustajien kanssa monet riidat. En muista kuinka pitkälle asia eteni, mutta lopulta oikeus voitti ja ostaja sai juuri haluamansa Opelin pahoitteluiden kera. Kaikkea siis voi sattua.
Haukka

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » Ke 28.02.2018 16:37

Haukka kirjoitti:Onnea ja pitkää ikää tulevalle ajopelille, vaikka yleensä autojen pitkä ikä ei päätykään eka ostajaan. Hyvin pärjäsi kyseinen Seat TM:n talvitestissä kuten Seatit yleensäkin. Aronalla ja Atecalla kasvatetaan kyllä Seatin markkinaosuuksia ympäri maailmaa, Suomeen ei ehkä tahdo riittää.
Tuossa on uusien autujen toimitusaikoja, jotka tietenkin ovat vain suuntaa antavia.
Kiitoksia. Kia tarjosi 6 kk toimitusaikaa Stoniciin, ja myyjä alkoi venkoilemaan vieläpä alkuperäisen hyvityksen kanssa, myykööt siis jollekkin muulle minun puolestani.
Ateca olisi ollut myös aika hyvännäköinen, en kuitekaan tarvitse isompaa, lisäksi tietysti suorituskyky hieman laskee suuremman koon vuoksi jos samalla moottorilla Aronan kanssa ottaisi, ja vastaavasti päästöt sekä kulutus mikäli isompaan moottoriversioon vaihtaisi.

Ei noissa korotetuissa pikkuautoissa uutena tosiaan paljoa eroa huomaa ajettavuudessa, joten makuasiat ja hyvitys vanhasta tämän ratkaisivat.
Ei Aronan kohtuullinen menestys testeissä ja hieman muita paremmat suoritusarvot tietenkään haitanneet. Nyt jännitetään toimiiko työantajan Samsungissa MirrorLink jotta saan yhdistettyä kosketusnäyttöön, muuten pitää harkita puhelimenkin päivitystä. Konaa en jäänyt odottelemaan kun näyttää siltä että suorituskyvyltään vastaavan luokan parhaimmistoa heikompi.
Vaimokin alkoi innostua että pitäisikö kuusi vuotta vanha Swiftkin päivittää. Pikkuautoissa on sen verran vaihtoehtoja että enpä halua ihan heti lähteä koeajeluille, nautitaan ensin uutukaisesta hetki. Uusi Swift tai jos Seat pelaa niin Leon voisivat olla vaimolle sopivia. Suzuki on pelannut uskomattoman hyvin, ei voi valittaa, ja kaikissa neliveto:


KuvaKuva

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Witko » To 01.03.2018 19:58

Kyllä meikäläisen hermoille kuusi kuukautta odotusaikaa olisi liian pitkä. Tyylikäs peli tuo Seat ja järkevässä hinnassakin kun miettii mitä kaikkea herkkua tulee vakiona jo. Tässä T.T. vaimollesi julma kulkuneuvo Kia Ceed GT.
Kuva.

Vaimollani on jo kolmatta vuotta ollut Honda Civic ja aitona japanilaisena on Honda fani. Itselläni oli joskus Honda CRV.Tämä sama väri valkoinen mutta normaalit alumiinivanteet ja tietysti se automaatti. Ihan hyvä ajettava ja potkua löytyy aika kivasti ahdetusta bensaturbosta jos ohi mielii.
Kuva
Kuva

Kyllä todella hyvän näköinen olisi tuo Seat Leon Cupra ja jos minä päättäisin niin vaimon Honda Civic tuohon vaihtoon kiitos ja kunnia !
Kuva

D.Witko

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » To 01.03.2018 20:39

Witko kirjoitti:Kyllä todella hyvän näköinen olisi tuo Seat Leon Cupra ja jos minä päättäisin niin vaimon Honda Civic tuohon vaihtoon kiitos ja kunnia !
Kuva

D.Witko
Mietin parin vuoden ajan Leonin hankkimista, ovat hyvännäköisiä ja hirmuisia raketteja, mutta tällä hetkellä haluan tuon pienen korotuksen autoon. Vaimolle tosiaan voisi harkita, kun tapaan itse välillä lainailla kakkospirssiä. En kyllä aio itse sitä maksaa, joten veikkaan että joudutaan pari vuotta odottelemaan, jotta vaimon sijoituksista saadaan riittävät tuotot ulos mikäli uuden haluaa.

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Haukka » Pe 02.03.2018 16:56

Omat autokauppani jäävät todennäköisesti väliin ja jatkan Peugeotilla. Tapahtui sikäli mystinen juttu, että lähes täysin sihinän peitossa ollut oikean korvan kuulo parani äkkiä yli puolella. (Jatkunut yli viikon) Se nappaa nyt matalat ja korkeat äänet ja autostereot kuulostavat taivaallisilta. Uusien autojen kaiuttimien äänentoisto on selkeästi huonompi ja myös CD-soittimen puute ärsyttää. Vanhan kansan miehenä osaan arvostaa CD-levyä, varsinkin nyt kun se on katoamassa..

Katumaasturien kilpailua markkinoilla seuraan mielenkiinnolla, sillä aihe on kiinnostava. Myös vanha kunnon Datsun on palannut kehiin ja alakuvassa näette Datsunin luomuksen tämän päivän maasturikilpaan. Ei ehkä muotoilun helmiä, mutta hintahan se ratkaisee. Tuoko joku Datsunia Suomeen, en tiedä. Laitetaan alle kova kilpailija, joka hinnallaan ja hyvällä laadullaan on ehtinyt saada taakseen paljon tyytyväisiä asiakkaita - jopa ympäri maailman.


Kuva
Kuva
Haukka

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » Pe 02.03.2018 17:20

Haukka kirjoitti:Uusien autojen kaiuttimien äänentoisto on selkeästi huonompi ja myös CD-soittimen puute ärsyttää. Vanhan kansan miehenä osaan arvostaa CD-levyä, varsinkin nyt kun se on katoamassa..
Sama vika, esim. Opelin olisi saanut cd-soittimen vain ostamalla myös navigoinnin, ja navigoinnin taas saa peilattua älypuhelimesta paremmille näytöille, jolloin se on hieman turha kapistus. Kiva tietysti, mutta mitäpä tuosta erikseen maksaa jos tarvitsee pari kertaa vuodessa. Aronaan otin mm. mediapaketin, mikä sisältää juuri tuon älypuhelimen peilauksen, ja tietysti cd-soittimen hansikaslokeroon piilotettuna.

Sitten haukkumaan vaihtoon menevää Capturia, voi hemmetti miten kylmä auto! Nyt siitä on oikeasti kärsinyt, ei tunnu millään lämpeävän. Avaimeton käynnistys myös vaivaa lohkarin kanssa, ilmeisesti jokin tunnistin tulkitsee lämpötilaa väärin, ja kun et itse pääse säätämään starttia ja kaasua sopivaksi avaimettoman tehdessä sen puolestasi, homma menee vuoroin niin että startti pyörittää välistä minuutin, ja/tai sitten sammuu heti ja käynnistelee miten sattuu. Että ottaa pannuun, yksi syy miksi valitsin Aronasta Style-version, siinä kun on ihan avaimella käynnistys.

Noissa korotetuissa pikkuautoissa on kaikissa hieman sitä vikaa, että pakkaavat ottamaan pahasti tuulta kovemmassa vauhdissa (80km/h ja yli), Capturissa tuo korostuu tunnottoman ja yliherkän ohjauksen vuoksi. Tuo oli yksi asia mihin koitin kiinnittää huomiota koeajoissa, toivottavasti Arona tuntuu paremmalta vielä tulevaisuudessakin.
Capturin puolesta sanottava toki että tilat ovat hyvät ja ketterästi liikkuu taajamassa. Bensaa taas kuluu käsittämättömän paljon moottorin kokoon nähden, tai ehkä juuri siitä johtuen. Taloudellisuus ja päästöt merkitsevät itselle jonkin verran.

Seatista veikkaan että vaimo tykkäisi Ibizasta, sama kottero käytännössä kuin Arona, mutta juuri tuo magenta-väri mistä vaimo piti, näyttää aika kivalta sisältä. Tosin sisäväri kuuluu vain excellence versioon, missä on taas tuo pirun keksintö, avaimeton käynnistys. Noh, ehkä on vain Capturin ongelma:


Kuva

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Witko » Pe 02.03.2018 19:28

Minulla on DS 5 myös tuo avaimeton käynnistys ja näin kovilla pakkasilla jännäilin vaikka auto on tietysti johdon päässä ja välillä vaihdan Webastolle riippuen ajoajasta. Onhan se kätevää kun saa avaimet olla vaikka taskussa ja sama kun auton avaa hipaisulla oven kahvasta. Olen silti sen verran myös vanhanaikainen että kyllä saisivat avaimet ja käynnistys olla ne tavalliset. Nämä herkut kun saattavat hajota pian ja huolto kutsuu, onneksi on kaksi vuotta takuuta jäljellä. Yhden toiminnan jonka painan heti pois päältä, on Ecco-tila. Ei huvita ajaa jos sammuilee liikennevaloissa. Minulla on Denonin äänentoistojärjestelmä ja Mp 3 soitin yhdistetty CD:ssä. Itse olen käyttänyt USB-johtoja/liitäntöjä, joita nykyautoista löytyy kiitettävästi. Usein yhdistän kännykästä ladattua musiikkia joka taas on imuroitu Spotiflysta.

Tässä hyvät Herrat teille auto jota Hauvatkin Kiiittää Hau Hau ala' Dacia. 20.000 euroa, neliveto, ratti kuuluu varusteisiin kuten jarrutkin. Herkkuja on taas etupenkit, takapenkit päällystettynä Suurtukaanin sulilla. Tavaratilassa on 15. tuumainen lenkkiavain ja jerrykannu. Saa myös rengailla tämän helvetillisen Crossoverin.
Kuva

D.Witko

P.s. Hieno juttu Haukka että tinnutus parani. Nyt voin haukkua sinua ilman kovaa huutamista !

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Haukka » La 03.03.2018 09:15

P.s. Hieno juttu Haukka että tinnutus parani. Nyt voin haukkua sinua ilman kovaa huutamista !
Ei nyt sentään häipynyt kuin toisesta korvasta, eikä sieltäkään kokonaan. Korvatutkimus osoittaa kuulon likimain normaaliksi, mutta tutkimusaikoina tinnitus onkin pirullisena kaverina äännellyt vain hyvin hillitysti. Sitten kun mukaan tulee puna-armeijan kuoro, sirkkeli ja löylykivien jatkuva suhina, kuulo katoaa. Eräs itseään arvostava urheilulääkäri teki taannoin arvion, että niskoista ne äänet tulevat. Niskani taas olivat hänen mukaansa vaurioituneet liian monissa niskan takaa punnerruksissa ja niskan taakse vedetyssä leveässä taljassa. Nuo olen jättänyt jo 2000-luvun alussa, mutta kyllähän noita kahta liikettä pidetään niskoille vaarallisena.

Korvaklinikan lekuri taas tuumi, että minun ammatissani tinnitus on normaali ilmiö. Ihmeissäni kysyin, että miten niin minun ammatissani. Lekuri katsoi minuun hämmästyneenä ja kysyi, enkö olekaan muusikko. Oli silloin vähän pidemmät hiukset ja lekurin mielestä vain muusikot antavat hiustensa kasvaa.

Näin siis "parhaat" tohtorit tunnistavat potilaan ammatin jo ulkonäön perusteella. He eivät edes vilkaise papereita vaan tekevät diagnoosinsa yleissilmäyksellä. Äijä jauhoi kuulovaurion syyksi liian kovaa melua ja lopulta hän alkoi kirjoittaa minulle lähetettä psykiatrille. Tässä vaiheessa mittani tuli täyteen ja seuranneen tiukan sanailun jälkeen lähdin vastaanotolta ovet paukkuen. Lekuri uskoi minun kuulevan ääniä, joita ei todellisuudessa ollut olemassakaan. Kas kun en kuristanut häntä, johtui kai vain siitä, että pään sisällä meuhkaava ääni ei sattunut pyytämään minua tekemään sitä.

No niin, nyt kuuluu autostereot riittävän hyvin ja pääsee fiilistelemään.

Chrysler Corporationin innovaatio vuonna 1956 oli kerrassaan mainio Highway- hi-fi. Alakuvassa jopa itse Cassius Clay esittelee ylpeänä oman DeSotonsa hifiä ja siihen työnnettävää levyä. Myös alakuvan neitokoinen on onnensa kukkuloilla valmistautuessaan kuuntelemaan hi-fistä Frank Sinatran imelää ääntä. Joillakin vanhemman sukupolven jätkillä oli kokemusta noista, mutta kehuja ei juuri ole tippunut. Witkon DeSotossa tällainen tietenkin oli ja arvaampa, että siinä soitettiin tyttösille esivalmistelevaa musiikkia.


Kuva
Kuva
Kuva
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Witko » La 03.03.2018 15:11

No ainakin vähän parani sinun tinnutus ja mikä sen jylhempää kuultavaa kuin puna-armeijankuoro vetää viikon Stolitsnaja- turneen jälkeen kumeamman basson voimalla" Suuri ja Mahtava Neuvostoliitto". Penkissä on sama juttu työnnöissä. Liian leveä ote tangosta ja aikun tekee gutaarintalihaksille ja saa kivasti revittyä rintalhakset sekä olkapäät. Rätyllä on melkoisen kova tulossa penkissä, kyykyssä ja maastavedossa. 215 kiloa penkissä normaalityönnöllä ja persevipillä 227,5 kiloa. Mies kun on keihäänheittäjä- ex sellainen ja puhelias kuin somali.

Haukka, ikävän nyt kerron sulle, ei ollut Witkon DeSoto Fireflite-1957 tätä soitin juttua. Radio oli alkuperäinen ja toimiva ja muistelisin että soitin oli kojelaudan alla erillisenä asennuksena. Ei Witko musiikkia tytöille soittanut vaan ainoastaan huorille. Witko soitti tytöille ukulea ja silloin Porin tyttö meni huonoon happeen ja oli sulaa vahaa Witkon uskomattomista soittotaidoista. Itse sanoisin vaatimattomasti että Witko oli Jimmy Pagen ja Ritchie Blackmoren väliltä. Huorat halusivat kovaa heavy-rokkia ja se lähti soittimesta kuin ammus. Tyttöystäville soitettiin trendin mukaan 1950-luvun Rockn' Rollia.

Minun DeSotoni oli ostaessani tämän värinen l. vaalea ja en tiedä miksi sen myöhemmin maalautin punavalkeaksi.

Kuva

Kuva

Tämä oli ensimmäinen 1950-luvun jenkkiauto minulla ja sen vaihdoin DeSotoon.

Ford Custom-1957. 318- V8. Tämän värinen oli minun Customini, mutta ei kyllä kromivanteita vaan alkuperäiset kapselit ja valkosivu renkaat. Kuvan autoa on mauttomasti customoitu. Köyhä malli ja herkut DeSotoon verrattuna pienet. Ei automaattia,ei sähköikkunaa, ilmastointia ym., mutta pirun kestävä auto oli. DeSotossa oli niitä kipuja välillä riittämiin. Eritoten sähköissä.
Kuva


Tämä auto oli ennen Javelinia, Ford Mustang Grande-1973. 425- V8. Musta väri ja leveät tassut kromivanteilla. Kaksiovinen Hardtop.
Kuva


Tämä oli viiimeisin jenkkiautoni AMC Javelin- 1968. 350-V8.Kaksiovinen hardtop ja pirun hyvässä hapessa. Punainen väri ja Hesasta ostettu yksityiseltä. Mies oli pitänyt kuin kukkaa kämmenellä Javeliiniaan.
Kuva

Tämä kerskumisen jälkeen vaivun nirvanaan ja nuoruuden muisteloon.

D.Witko

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ma 05.03.2018 08:13

DeSotot olivat hienoja autoja ja varsinkin malli Fireflite niitti kultaa ja kunniaa. Intiaaninimiä hyödynnettiin autojen merkeissä ja malleissa paljon vai kuten esimerkiksi

Chrysler New Yorkerin speciaali-malli Navajo ylvästeli istuimillaan

Kuva

Pontiac taas ylpeili aidolla intiaaninimellään ja malli Chieftain oli suunnattu suurille päälliköille:

Kuva

Jeep comanche on miehille, jotka kulkevat omia polkujaan. Tämä jos joku sopisi kinkerien Voyageurille.

Kuva

Fort Thunderbird nimettiin Intiaanien mytologisen ukkoslinnun mykaan.

Kuva

Ja vielä jonon jatkoksi Studebaker Black Hawk.


Kuva
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Witko » Ma 05.03.2018 12:36

Ovat nuot 1950-luvun Jenkkiautot olleet uskomattoman kauniita. Porissa oli yhdellä vanhemmalla äijällä Chrysler Imperial -1957 joskus 1980-luvun loppupuolella ja juuri tämän kuvan värinen musta peli. Erittäin hienossa kunnossa ja ostajia kävi ympäri Suomenmaata kärttämässä tätä Imperialia, mutta mies ei suostunut myymään millään. En olisi itsekään myynyt tuollaista autoa. Katsoin amerikkalaisten sivua ja tämän yksilön hinta oli $ 68,200. Tälläisen varmasti hankin sitten kun 55.vuotta on mittarissa l. 7.vuoden päästä.Sillä ajetaan vain hyvin kauniina kesäpäivinä ja ehdottomasti Yhdysvalloista tai Ruotsista myös, sillä siellä on aika hyvät markkinat myös ja rahtikulut pienet.

Kuva

Kuva

Kuva

Porissa on yhdellä kaverillani ollut jo viisi vuotta tämä herkku kesäautona Corvette Stingray-1962, 427-V8 ja tietysti se "Little Red Corvette".
Haki Yhdysvalloista sen silloin ja kunto oli upea. Potkua löytyy mutta ei tällä mitään rallia harrasteta.
Kuva

D.Witko

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ma 05.03.2018 14:47

Joo, tuosta D. Witkon laittamasta Imperialista. Näyttää olevan 2-ovinen Crown Imperial Southampton. Imperial oli tuolloin itsenäinen merkki kuten Citroenin DS tänään. Tällainen Imperial v-malli 1957 maksoi jenkeissä uutena 5,300 taalaa ja varustelutaso oli kerrassaan huikea. Aiemmin mainittu Higfway hi-fi kuului tietenkin varusteisiin, samoin puhkeamattomat valkosivurenkaat, TorqueFlite automaattivaihteisto ja hieno moderni Hemi-moottori. Auton Pituus oli vaatimattomat 570, leveyttä yli 2 metriä. Pahimmat kilpailijat Cadillac 62 ja Lincoln Capri.

Vaikka Imperialin mainosmiehet ja Chryslerin insinöörit panivat likoon kaiken taitonsa, tuloksena oli jonkinasteinen floppi. Cadillac nimittäin myi vuonna 1957 neljä kertaa enemmän. Tämä raivostutti suunnattomasti Imperialin luomistyöhön osallistuneita henkilöitä. Suunnittelijoiden ja jopa liukuhihnatyöläisten epätoivo näkyi lisääntyvänä alkoholinkäyttönä ja tämä taas lisäsi auton laadun huononemista. Muutama General Motorsin Cadillac-osaston vakooja yllätettiin Imperialin suunnitteluhuoneesta, mutta syytteet GM:n harjoittamasta teollisuusvakoilusta raukenivat.

Sinnikkäästi Imperial jatkoi malliensa valmistusta ja pysytteli hengissä muutaman vuosikymmenen. Halvalla palkatut mustat vartijat pitivät huolen, että Imperialin pajan nurkilla norkoilevat Cadillacin vakoojat napattiin verekseltään ja pyöritettiin tervassa ja höyhenissä.

GM:n Caddy vei v. 1957 Imperialilta ostajat klassisilla muodoillaan ja vakiintuneella asiakaskunnallaan.


Kuva
Haukka

Vastaa Viestiin