tällaista

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vastaa Viestiin
Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Witko » Ma 05.03.2018 18:54

Laitan kuvan uudestaan kaverini Corvette Stingrayn-1962, 428-V8.

Kuva

Tässä tämä monien huokailujen kohde ja Cadillac pisti lisää takalamppuja kuin muut kilpailijat.
Siivet tässä ovat mahtavat Cadillac Eldorado 2 Door Hardtop-1959, joten ei ole ihme jos kilpailijat lakosivat.
Hinta Jenkeissä tällä on $ 115,500.00. Hintaa on sielläkin tällä yksilöllä.
Kuva
Kuva

Tässä kaksi Jenkkiautoa jotka eivät ole ehkä muotoilun parhaasta päästä mutta julmetun kalliita ja harvinaisia myös Yhdysvalloissa.

1970 Plymouth (ei Valiant) HEMI"Cuda. 426 HP ja nollasta 100 km 5,8 sekuntia. Vakiomoottorilla. Näiden hinnat pyörivät $ 500 000 - $ 3,500 000.

Kuva

Tämä logo moottorissa on kovaa valuuttaa
Kuva

Tässä toinen "Muskeliauto" ja hirmuhinnoissa. Jim Morrison Doorsista ajeli tälläisellä," kun oli tarpeeksi selvä. Ford Mustang Shelby GT 500 Convertible- 1969, Hinta vaatimaton $ 742,500 ja Arizona on paikkakunta.
Kuva

Tässä minusta kaksi kauneinta "muskeliautoa" Dogde Challanger-1970
Kuva

Mercury Cougar-1970
Kuva

Kyllä nämät Jenkkiautot ovat edelleen meikäläisen mieleen ja lupaus pitää että 7.vuoden päästä joku järkevän hintainen peli tulee kesäautoksi. Imperial on vahvoilla.

Tälläinen " neekerijenkki" oli minulla myös. Musta Chevrolet Impala Caprice 4 Door Hardtop 350-V8. Parhaimmassa kunnossa minun Jenkkiautoistani , sillä oli ajettu vain 70 000 km ja Suomen Pankin käytössä ja kaikki herkut, automaatti, sähköpenkit, ikkunat,ilmastointi ym. Tämän myin suoraan yhdelle vanhalle herrasmiehelle Merikarvialle. Kadutti jälkeenpäin juuri tuon kunnon puolesta. Isä jaksoi jäkättää minun autokaupoistani jenkkiautoissa nuorena Witkona ollessani. Vaihdot oliva nopeita ja järki ei ollut aina mukana. Eka Jenkki autoni jonka isä osti ajokortin saatuani oli "kaikkien neekerijenkkien kruunamaton kuningas" Dodge Dart-1965. Rattivaihteet ja ei mitään höysteitä ja se lähti vaihtoon toiseen isompaan "neekerijenkkiin" Chevrolet Chevy Bel Air- 1963. Molemmat olivat kuutosen koneilla ja manuaaleja. Bel Air meni Ford Customin vaihtoon..........

Jenkkiautojen " ehdotonta aatelia" Dodge Dart-1965 ja neljä ovinen tolppa.
Kuva

Laatikkojen kuningas Chevrolet Chevy Bel-Air 1963 ja neljäovinen tolppa.
Kuva

Siinä tuli Witkon Jenkkiauto uraa koko rahan edestä.

D.Witko

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Witko » Ma 05.03.2018 19:28

Siis kuva uupui minun Chevrolet Chevy Impala-1971.
Kuva

D.G.Witko

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ti 06.03.2018 07:12

Yhdysvaltain autoteollisuushan romahti totaalisesti 2000-luvun alkupuolella. Sääli sinänsä, vain Ford taisi selvitä jöyenkuten luhistumiselta. Eipä silti, eivät nuo 1990-luvun jenkkiautot enää kolahtaneet millään lailla. Joitakin tuli kokeiltua, mutta keinuvat ajo-ominaisuudet sopivat parhaiten vain maanteille. Mukavia ne kyllä olivat. Samanlaisia olivat vuo edellisten vuosikymmenien jenkit, mutta oli niiden ratin takana enemmän fiilistä. En koskaan omistanut ainottakaan, mutta tunsin kavereita jotka omistivat. Ihan tavallisia tyyppejä pohjimmiltaan, mutta osalla oli 1950-luku antanut mallia pukeutumiselle.

Muutamia 50- 60 ja 70-luvun autoa kokeilin maantiellä ja varsinkin tuollainen Fordin malli Edsel on jäänyt mieleen. Auton erikoisuus oli ohjeuspyörän keskustan 3-nopeuksinen teletouch-automaattivaihteisto. Yleensä niiden kanssa riitti ongelmia, mutta kaverin autossa se ihme kyllä toimi hyvin. Auto oli lähtöisin Ruotsista ja vaikka malli oli lytätty 1950-luvulla lähes pystyyn ulkonäkönsä ja vikojensa takia, niin 1990-luvulla se oli noussut autonharrastajien arvostamaksi. Harvinaisia ne olivat Suomessa, en ole nähnyt 2000-luvulla harrastajillakaan.

Yläkuvassa Edselin hieno innovaatio, Teletouch-näppäimistö. Parhaimmillaan toimiva, huonoimmillaan täynnä ongelmia sähkömoottorinsa oikuttelun takia.


Kuva
Kuva
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Witko » Ti 06.03.2018 13:29

Edsel teki todella nopeasti konkurssin ja siksi automalli on harvinaisuus. Jos jätän nyt nostalgian pois ja sanon realismia, niin kyllä niitä kaikkia omia jenkkiautojani oli hemmetin huono ajaa Suomen teillä ja talvella lähes hengenvaarallisia. Kaupunki-cruisailu oli se paras elementti.
Kun mentiin yli sadan niin lelluminen ja tunteeton tehostin tekivät ajosta pienen helvetin. Yhdysvaltain suuret ja leveät baanat ovat eri juttu ehkä. Isälläni oli takavuosina hobby autona Suomen Pankista ostettu upea Chrysler New Yorker Brougham 1975, 4-ovinen hardtop,kaikilla herkuilla. Kävi sillä jopa Saksassa ja moottori oli vaatimattomasti 450-V8, 8,2 litrainen. Myi pois pari vuotta sitten ja nyt itkee perään.
Itse ajoin sillä ja Merikarvian mökkitie tuntui polulta ja sama heiluminen pikatiellä yli 100 km:ssa alkoi.

Kuva

D.Witko

P.s.
Tässä kilpurien aatelia Fiat 850 Sport Coupe vm. 1970. Kiihtyyy nollasta 70 km n. 30 sekunnissa. Sataseen ei pääse ilman hemikonetta.
Kuva

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ti 06.03.2018 15:08

Jollakin oli 1960-luvun Porissa tällainen Goljat 110 (Goliath) Ei niitä taatusti montaa myyty, mutta olipa kulkeutunut Poriin ainakin yksi. Äijä ei piitannut tippaakaan ihmisten pilailusta, vaan ajeli tyytyväisenä hienompien autojen seassa.

Kuva

Eivät nuo isot vanhat jenkkiautot niin hirveän huonoja ajettavia olleet jos niitä vertaa saman ajan eurooppalaisiin kulkupeleihin. Esimerkiksi 60- luvun Ford Anglioilla ei ollut juurikaan menemista maantielle. Satasen vauhti alkoi tuntua aika tappavalta ja tuulikin heitteli minne sattui. Ehkä Edsel oli tehnyt kohtuullisen hyvät ajo-ominaisuudet, sillä auto tuntui selvästi vakaammalta kuin muutamat muut myöhemmin ajamani vanhat jenkit. Vain Edselin luotettavuus oli huonolla tasolla.

Viimeisin kokeilin jenkkiautoja 2011 - 2012. Chrysler Sebring ei vakuuttanut millään ominaisuudellaan, mutta tykkäsin Chevrolet Malibusta. Meno oli moottoritienopeuksissakin tasaista ja hiljaista, mutta pikkutiellä meno muuttui epämukavammaksi. Pidin sitä läpi yön ja vein sitten liikkeeseen takaisin. En löytänyt mitään kovin negatiivista sanottavaa. Sama Chevy seisoi pitkään kyseisessä Opel-liikkeessä ja ihmettelin miksei se mene kaupaksi. Sitten se oli yhtenä päivänä kadonnut. Eipä näitä juuri näe, mutta tavallista leppoisampi peli maantieajoon.


Kuva
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Witko » Ti 06.03.2018 15:26

Unohda Jenkit ja muista Ranskalaiset. Nyt on Peugeot 508-2018 vm. tehnyt todellisen päivityksen. Coupe tyyliä ja uskomatton sisustus. 8.ETA automaattivaiheisto ym. kivaa. Nyt taisi Witkolle tulla ennenaikainen autokuume. Voila' !

Nyt Haukka tai ei koskaan sinun on mentävä autokaupoille ja mene saatanan The Hamppi nopeasti. Witkot syövät hitaat.

Upea design ja uskomattomat varusteet. Vaihda nyt sinä kapinen kotka autosi tähän helmeen tai ilman jäät.
Kuva

Kuva

Kuva

D.Witko aka Goljat on nyt myyty mies!

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ti 06.03.2018 17:07

Pori se jatkaa omia polkujaan vuosikymmenestä toiseen. Tuossa taas yksi luonnehdinta.
[quote]Porilla on vahva, mutta negatiivinen maine ulkopuolisten silmin. Näin luennoi Porin entinen kehittämispäällikkö Timo Aro kaupungin johtoryhmälle.
Ulkopaikkakuntalaisille Pori näyttäytyy keskikaljankatkuiselta, kouluttamattomalta ja äkkiarvaamattomalta enolta, jonka luona ei viitsisi vierailla senkään takia, että sinne on vaikea kulkea. Näin ainakin, jos imagotutkimuksia lukee kuin piru raamattua.[/quote]
https://www.satakunnankansa.fi/mielipid ... 200653725/

Mutta eipä hätiä, yleisesti porilaisilla ja varsinkin D. G. Witkolla menee hyvin. Tuollainen vain loppukesästä alle, niin Porin nurkkapatriootilliset paikallisjohtajat häpeävät silmät päästään omia vaatimattomia mersujaan. Noin sitä pitää! Peugeotilla on nyt millä mällätä kun voittoa tulee tuutin täydeltä. Passat ja Mondeo ovatkin liian pitkään hallinneet tätä kokoluokkaa, joten olisi aika iskeä kiilaa väliin.

Makuasioita, mutta onko tuo Fastbackin perän muotoilu jäänyt hieman vaiheeseen vai onko silmässäni vain näköhäiriö? No farkku on upea.


Kuva
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Witko » Ti 06.03.2018 18:25

Timo Aro on miesten mies kun antoi Porille noinkin hyvät arvosanat, sillä ei tullut sitä viimeistä sijaa 34. sija on hyvä 37.kaupungista. Porin asukkaat koostuvat surkeasta rahvaasta ja elinikäodotus pyörii Keskiajan lukemissa n. 30.vuotias on maximi ikä. Itse jalosukuisena elän vähän kauemmin, mutten akateemisesti oppineena sillä jouduin nuorena kiertokouluihin ja juuri ja juuri vältin waiwaistalon. Koulutukseltani olen lumimies l. jeti ja kesäisin pääsen Kirjurinluodon kesäteatteriin huutajaksi. Aron Timppa taisi silti joutua ikuiseen kiirastuleen. Olen myös Noormarkun Kirkon waivaisukon tuurajana silloin tällöin kun kirkkoväelle sopii. Teologia kiinnostaa opiskeluna, koska olen jumalinen mies, mutta eivät hyväksyneet Witkoa pappis-seminaariin ja syynä oli ruokoton ulkonäkö, takkutukka, sininen pitkä nenä ja tenukepin olemus. Osaan kyllä kertotaulun aika hyvin 10. asti.

Tässä Aron Timpasta hyvä otos ja pakko on myöntää että Timppa kaataa naista kuin kauraa. Tukka tuo mieleen Emun, mutta muuten jotenkuten ihmisolennon näköinen. Tsemppiä Timppa Witkolta jonka oikeasti tunnet oikealla nimelläni.
Kuva

Tehtaita kaatui 1980-1990 luvuilla todella paljon. No on meillä nyt uusi kampus l. Ammattikorkeakoulu n. 4 000 oppilasta, Porin Yliopistokeskus ja vesijohto ja saniteettitiloja jonkin verran. Myös sähköä saa paremmin jo asumuksiin, mutta liikaa on rikollisia Nuuttipukkeja joita aion klaanini kanssa harventaa.

Tässä Porin nähtävyydet
Kuva

Kuva

Kuva

Itse kaupunkin keskustasta ei voi laittaa kuvia,koska sitä ei yksinkertaisesti ole. Asuu Porissa muuten yksi japanilainen nainen (vaimoni) ja "hiekka heikkejä" joten kansainvälisyyttä löytyy 83. 000 sakilaisesta.

Peugeot 508 SW tai normaali malli on minusta todella tyylikkäitä autoja. Pystyykö rahvaanomainen Witko saamaan edes koeajoon Palinilta koska karwainen ulkomuotoni ei herätä luottamusta ja yleisessä tiedossa on Porissa se että olen heittiö ja parittajakin.

Vade retro satana Timo t. Witko
Kuva

Witko Daavid Goljat I


P.s. Tässä Porin ylpeys Unton baari l. Unskila.Joka tänne käy saa kaiken toivon heittää ! Odottaa edelleen Michelin tähteä.
Kuva

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ke 07.03.2018 08:47

Älähän Witko wähättele. Porissa on ollut ja on vaikka mitä. Tuo Unskila oli sekin kuuluisa paikka jo muinaisessa Porissa. Merimiehet eri maista kävivät siellä ryypiskelemässä koska sinne ei ollut satamasta pitkä matka. Vahvat tatuoidut äijät väänsivät kättä, vetivät sormikoukkua ja kippasivat viinaa. Aina ei sopu antanut tilaa ja tappelut olivat lähes jokapäiväisiä. Tunsin useammankin kaverin, joka oli pistäytynyt Unskilassa jo 1950-luvulla. Heidän mukaansa siellä tapeltiin muun muassa tytöistä. Satamassa nimittäin liikkui aivan syntisen nättejä sutturoita ja tietenkin nämä pistäytyivät myös Unton baarissa. Muuta ei tarvittu. Tappelu oli valmis ja voittaja yleensä poistui tipu kainalossaan. Oli siellä myös hauskoja hetkiä. Isoksi Pentiksi kutsuttu kuukkarilainen merimies väitti, että silloin kun Unton baarissa ei tapeltu siellä laulettiin. Kaikki eri maiden rivot merimieslaulut käytiin läpi ja valituksia sateli ympäristön asukkailta. Kuka "Unto" ikinä olikin, hän ei piitannut vatoituksista : Laulakaa jätkät, kovempaa, kovempaa...

Voi olla, että kävin Unton baarissa kerran pari, mutta hiljaiselta vaikutti.

Ja olihan Porissa kuluisa kävelykatunsa jo 1970-luvulla. Tuossa epäilyttävästi Haukan näköinen nuori uros taluttaa tyttistään.


Kuva
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Witko » Ke 07.03.2018 15:58

Jos Porist oot niin piru oot, mutta Kokemäeltä jos oot niin koko perkele. Muistan hyvin meidän ainoan käyntikerran Unskilassa 1980-luvun loppupuolella. Tais olla juur DeSoto aikaa. Meit oli kuusi nuort koljooppia ja ekan kerran kun mentiin sissään nii tul syvä hiljasuus kantaporukas. Pyysimme tiskilt kuus bissee ja jumankaut tul pelkät pullot ja nekin oli pölys ja pyysimme laseja niin tarjoilija kattoi meitä ku vierast koiraa. Heitimme bisset äkkiä huiviin ku tunnelma oli ikkää ku kolea. Rankkaa on tuo Porin-murre kirjoittaa ja vielä pahempi kuunnella ulkopuolisen. Ainoastaan Ramona Rauma on vielä jäätävämpää murretta.

Mauri Antero M.A. Numminen kirjoitti nasevan kirjan Baarien miehet
ja siinä oli kaksi paikkaa Poristakin, juuri tuo Unton baari ja toinen legendaarinen Tulli- baari jonne ei pääsyt edes sisälle ilman rikosrekisteriä. Onpa upeaa kun on iso kävelykatu. Ei ole enään ensi kesänä Jazz-katua Etelärannassa vaan siirtyy koko toiminta Kirjurinluotoon. Ei tee sitten suvea tai talvea meikäläiselle. Viikkarit ja Kuukkarit ovat nykyisin lähes juppialuetta, mitä hintoihin tulee.
Kuva

Witko D.

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » La 17.03.2018 09:29

Kävin eilen kuittaamassa uuden autoni, ja täytyy myöntää että silmään pisti hallista Seat Leon Experience. Todella hyvännäköinen farmari ainakin sisällä hallissa. Farkkuun on laitettu hieman maasturimaisia piirteitä koppaan ja pyörän kaariin, ja mielestäni onnistuttu. DSG-vaihteisto saattaa karkottaa osan porukasta, vaikka kertovat että vanhat ongelmat olisi selätetty. Ei ole tietysti ihan halvinkaan auto.

Kuva

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Haukka » La 17.03.2018 11:18

Onnittelut ja toivottavasti Seat A. vastaa odotuksia. Et ole päässyt tekemään koeajoa kesärenkailla, joten meluja voi tulla jopa lisää riippuen ensiasennusrenkaiden nopeusluokasta. Toivottavasti CD kuuluu kelvollisesti. Seatin myynti on nousussa suomessakin, helmikuun rekisteröitiin Suomessa 156 Seatia, joka hakkaa määrässä muun muassa Hondan, Citroenin ja Madzan. Honda ottaa rajusti miinuksia koska suosikkimallit puuttuvat tyystin. Uusi Civic ei iske ostajakuntaan ja entisen katumaasturi-mallisto on päässyt vanhenemaan. Myös Citikka ja Mazda takeltelevat vaikka malleja löytyy. Eniten plussaa viime vuoden helmikuuhun verrattuna on Peugeotilla ja Hyundailla.

http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/ti ... ttain/2018

Tällä Nissanin mallilla menee vielä erittäin hyvin ympäri maailmaa. Muotoilu on onnistunut vaikka oninaisuudet eivät enää taida riittää uusille tulokkaille.:


Kuva
Haukka

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » Su 25.03.2018 08:58

T Tienpää kirjoitti:
Kuva
300 kilometrin jälkeen olen vielä tyytyväinen, lähinnä sadetunnistimen herkkyyden säätö on vielä hakusessa, tosin eipä ole sadellut silloin kun ajossa. Vakionopeutta ajettaessa tuli yllätyksenä kun auto lähti vetämään asetettua nopeutta vaikka kytkin oli käynyt pohjassa, pari kertaa kesti oppia käyttämään nollausnäpsykkää. Kaikissa tuntuu olevan omat jekkunsa vakionopeudensäätimissä.
Rengasmelu ei ole juuri haitannut ainakaan nastoilla, ja aika kätevästi vanhoihin pirsseihin verrattuna kaikki säädöt saa tehtyä sekä kosketusnäytöltä että ratin säätimistä. Jousitus tuntuu loistavalta, koeajoautossa taisi olla hieman eri säädöt, tai sitten renkaiden tasapainotuksessa/paineissa jotain pielessä. Kulutus on laskenut arviolta puoli litraa tai desin päälle edelliseen verrattuna. Mukavahan se on uudella aina ajella.

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ti 27.03.2018 16:06

T. Tienpää kirjoitti:Aronaan otin mm. mediapaketin, mikä sisältää juuri tuon älypuhelimen peilauksen, ja tietysti cd-soittimen hansikaslokeroon piilotettuna.
Miltä mediapaketti vaikuttaa käytännössä? Eikö CD-soitin hansikaslokerossa ole hivenen hankalakäyttöinen?

Seat Aronaa olen nähnyt eniten punaisena tai sitten se erottuu muita paremmin. Sen isosiskoa Atecaa näkee melko vähän, joten toimitusajat lienevät edelleen pitkiä. Seat satsaa tulevaisuudessa hybrideihin, mutta merkistä riippumatta kehitystyötä vielä riittää itse kullakin. Talvi asettaa omat haasteensa.

Seat Leonin Plug-in-Hybridin prototyyppi.


Kuva
Haukka

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: tällaista

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » Ti 27.03.2018 17:46

Haukka kirjoitti:Miltä mediapaketti vaikuttaa käytännössä? Eikö CD-soitin hansikaslokerossa ole hivenen hankalakäyttöinen?
Seat Aronaa olen nähnyt eniten punaisena tai sitten se erottuu muita paremmin. Sen isosiskoa Atecaa näkee melko vähän, joten toimitusajat lienevät edelleen pitkiä.
Onhan se epäkäytännöllinen, mutta eipä sitä muutoinkaan saanut pakettiin. Tai ei kai siinä muuta ongelmaa, mutta levyn vaihto vaatii vähän tarkkuutta.
Työsuhdepuhelin ei tuo tuota mirrorlinkkiä tue, mutta koitin vaimon puhelinta ja siitä saa navigoinnit päälle. Muuten tuossa mediapaketissa on lähinnä tuo suurempi näyttö, ja siitä sitten pääsee säätämään esim. äänentoistoa, sadetunnistinta, peilien pysäköintiasennon ja valojen automatiikkaa ym. Jotain diagrammeja ja käyriä ajotavasta sun muuta sisältyy ainakin tähän, en tiedä tulevatko viiden tuuman tavallisessa näytössä.
Tuo punainen ei kyllä omaa silmää hivele, perusvalkoinen, hopea ja harmaa, ehkä myös punaiseen vivahtava ruskea (magenta) menettelevät. Atecassa on kuulemma edelleen vuoden toimitusaika, tyylikäs auto se kyllä olisi jos hieman isomman haluaa. Nopeassa toimituksessa noita toki on, sieltähän tuon omanikin bongasin, muutoin toimitus olisi ollut 3,5 kk.

Aronan ominaisuuksista mainittakoon, että tuntuu vetävän todella hyvin, kiihdytys on erittäin tasaista. Minullahan on manuaali kuudella vaihteella.

Vastaa Viestiin