mielenkiintoisia väittämiä

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Haukka
Viestit: 6189
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Haukka » La 19.01.2013 17:35

Jari Teilas kirjoitti:Crazy Horsen syntymäaikaa ei tarkalleen tiedetä, tai ainakin siitä ollaan montaa mieltä.

Black Elk sanoi, että CH oli 34-vuotias LBH:n taistelun aikoihin. Hän oli melko lyhyt ja hoikka.

Vuonna 1966 Joseph Black Elk kertoi, että CH oli taistelun aikanaan 32-vuotias, 5 jalkaa ja 5 tuumaa pitkä, ja painoi 150 paunaa

He Dog sanoi, että CH oli syntynyt vuonna1838. He Dog kertoi itse syntyneen samana vuonna CH:n kanssa ja että he olivat kasvaneet yhdessä .
Näin siis sanoi sanoi hänen vanha ystävänsä, joka oli tuntenut hänet hyvin.
Tämä tarkoittanee silloin sitä, että CH oli taistelun aikaan 37-vuotias ja rapiat päälle.

CH:n isä sanoi, että hänen poikansa oli syntynyt South Cheyenne Riverillä syksyllä vuonna 1840. Tämä tekisi hänen iäkseen aikaan 35 vuotta ja rapiat päälle, taistellessaan Custeria vastaan

CH:n syntymäikä vaihteleekin usein vuosien 1838 - 44 välillä.

Itse taisin väittää hänen syntymäajakseen 1842. Brayn kirjassa se oli muistaakseni 1840, enkä lähde kyllä kyseenalaistamaan sitä.

:evil:


Jep. tuossa on kuuden vuoden heitto. 1838 tuntuu liian aikaiselta sillä mikäli muistan oikein niin CH näki kuulun näkynsä 1856 ja kertoi siitä isälleen seuraavana vuonna. Kun hän oli näyn nähdessään melko todennäköisesti vasta varhaisteini niin sen mukaan syntymäajaksi sopisivat paremmin vuodet 42 - 44.

Olen joskus nähnyt päälliköiden ikähaitarin venyneen aivan käsittämättömiin lukemiin, mutta ei tule äkkipäätä mieleen ketään.

Kaikenkaikkiaan tuo CH on eräs mielenkiintoisemmista intiaaneista, ehkä osittain juuri siksi, että paljon jää arvailun varaan.
Haukka

Witko
Viestit: 7642
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja Witko » La 19.01.2013 21:31

Haukka kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti:Crazy Horsen syntymäaikaa ei tarkalleen tiedetä, tai ainakin siitä ollaan montaa mieltä.

Black Elk sanoi, että CH oli 34-vuotias LBH:n taistelun aikoihin. Hän oli melko lyhyt ja hoikka.

Vuonna 1966 Joseph Black Elk kertoi, että CH oli taistelun aikanaan 32-vuotias, 5 jalkaa ja 5 tuumaa pitkä, ja painoi 150 paunaa

He Dog sanoi, että CH oli syntynyt vuonna1838. He Dog kertoi itse syntyneen samana vuonna CH:n kanssa ja että he olivat kasvaneet yhdessä .
Näin siis sanoi sanoi hänen vanha ystävänsä, joka oli tuntenut hänet hyvin.
Tämä tarkoittanee silloin sitä, että CH oli taistelun aikaan 37-vuotias ja rapiat päälle.



CH:n isä sanoi, että hänen poikansa oli syntynyt South Cheyenne Riverillä syksyllä vuonna 1840. Tämä tekisi hänen iäkseen aikaan 35 vuotta ja rapiat päälle, taistellessaan Custeria vastaan

CH:n syntymäikä vaihteleekin usein vuosien 1838 - 44 välillä.

Itse taisin väittää hänen syntymäajakseen 1842. Brayn kirjassa se oli muistaakseni 1840, enkä lähde kyllä kyseenalaistamaan sitä.

:evil:


Jep. tuossa on kuuden vuoden heitto. 1838 tuntuu liian aikaiselta sillä mikäli muistan oikein niin CH näki kuulun näkynsä 1856 ja kertoi siitä isälleen seuraavana vuonna. Kun hän oli näyn nähdessään melko todennäköisesti vasta varhaisteini niin sen mukaan syntymäajaksi sopisivat paremmin vuodet 42 - 44.

Olen joskus nähnyt päälliköiden ikähaitarin venyneen aivan käsittämättömiin lukemiin, mutta ei tule äkkipäätä mieleen ketään.

Kaikenkaikkiaan tuo CH on eräs mielenkiintoisemmista intiaaneista, ehkä osittain juuri siksi, että paljon jää arvailun varaan.


************************************
Haukka heittää niin kuin Jarikin mielenkiintoisesta miehestä mielenkiintoista juttua. The- Strange-Man-Of-the-Oglalas joten kuten Mari Sandoz. (Nyt Witkolle anteeksi pikku virheet, kun olin päivällä synkkäreillä ja sain hyvää Simaa jota jalostan nyt pikku konjamiinilla.).

Bray heittää CH:n syntymävuoden tosiaan 1840 ja silloin tietysti LBH:n aikoihin se 36.vuotias ja kuollessaan 37.vuotias. Tämähän on toistoa teidän lauseista l. mitä tähän voisi sanoa meikäläinen.

Tämä paino ja pituus ovat myös heitelleet. Nyt sanon pituuden heiton 170-175 cm haitaria ja paino 65-70 kiloa. Kuulemma vaaleaihoinen ja hoikka mutta jäntevä. Normaali valkoisen keskipituus oli tuohon aikaan n. 165 cm.
Snadia porukkaa siis.

Jari on taatusti 100% asiantuntija Crazy Horsea koskevissa tiedoissa joten heitän sen ainoan l. mystisen kuvan, josta kättä väännetään nykypäinvänäkin Lakotoiden ja myös muun Maailman edessä,
Kuva

Joopa joo ja taas netti käy kuumana väitteistä. Yksi asia mikä minua pisti silmiin oli väittämä, että tämä henkilö puettiin rajaseudulla samoihin vaatteisiinkin kuin olettiin Intiaanien silloin vielä pukeuteneen.
Ja taas Witkon tärkeät "vaateasiat kehissä " ,tärkein asia oli se, oliko kuvan mies CH vai ei ?. Ainoastaan ruudinpolttama kasvoissa puuttuu.
Senkin kyllä on pystynyt feikkamaan jo silloin kuvissa.

_________
Witko

P.s. Piru vie ei edes jalo Konjakki auta tässä kuva-asiassa. Sanokaa te absolutiset Jari ja Haukka jotain viisasta tähän.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

ViestiKirjoittaja Jari Teilas » La 19.01.2013 22:37

Witko kirjoitti:Joopa joo ja taas netti käy kuumana väitteistä. Yksi asia mikä minua pisti silmiin oli väittämä, että tämä henkilö puettiin rajaseudulla samoihin vaatteisiinkin kuin olettiin Intiaanien silloin vielä pukeuteneen.
Ja taas Witkon tärkeät "vaateasiat kehissä " ,tärkein asia oli se, oliko kuvan mies CH vai ei ?. Ainoastaan ruudinpolttama kasvoissa puuttuu.
Senkin kyllä on pystynyt feikkamaan jo silloin kuvissa.

_________
Witko

P.s. Piru vie ei edes jalo Konjakki auta tässä kuva-asiassa. Sanokaa te absolutiset Jari ja Haukka jotain viisasta tähän.


Toi valokuvajuttu saa aikaan harmaita hiuksia.
Tuskin on toista miestä ollut lännen taivaan alla, kenen fotoa on jahdattu kissojen ja koirien avulla yhtä hanakasti kun CH:n.
Pahoin vain pelkään, ettei sitä milloinkaan löydetä. TAI sitten se putkahtaa ilmoille aivan erisuunnasta kuin sitä tähän päivään mennessä on metsästetty!

Paras artikkeli mitä aiheesta olen milloinkaan lukenut on Tom Bueckerin kirjoitus vuoden 1996 Greasy Grass –lehdessä (jota käytin törkeästi lähteenä omaa juttuani väsätessä).
Bueckerin jutusta käy hyvin ilmi, että valokuvaa metsästettiin helvetinmoisella tarmolla jo 1900-luvun alulla ja jopa paljon ennen. Kenraali Crookin adjutanttinakin saapastellut John G. Bourke, joka kirjoitti kirjan ”On the Border With Crook”, uskoi että valokuva saattaisi löytyä kenraalin henkilökohtaisista kokoelmista. Niinpä hän kirjoitti rouva Crookille, jos tämä viitsi ”vilkaista” vähän miehensä arkistoja.
Bueckerin mukaan rouva kulutti kokonaisen päivän etsiessään valokuvaa CH:sta, mutta ilman tulosta.
Walter Mason Camp yritti löytää sitä epätoivoisesti Red Cloudin –asemalta vuosisadan alussa, mutta hutia löi.
E.A. Brininstool meni syvemmälle kuin myyrä, mutta joutui levittelemään käsiään.
Myös monet CH:n aikalaiset, jotka aikoinaan olivat hengailleet samoilla seuduilla tämän ”mystikon” kanssa, niin nativet kuin valkoisetkin kertoivat ettei valokuvaa koskaan otettu CH:sta!

Tom Buecker toi lehden sivuille 6 valokuvaa intiaanista, joita jokaista on epäilty CH:si. Mutta ainoastakaan kuvasta ei käy ilmi selvästi, että henkilön kasvoissa näkyisi jälkiä luodin tekemästä hurjasta arvesta, joka CH:lla tiedetttin olleen.

Onko meidän siis nostettava lapaset kohti kattoa, kuten Brininstoolen aikoinaan?

Mielelläni itsekin näkisen CH:ksi tuon komeannäköisen jampan, jonka kuvan Witko laittoi foorumille.
Mielestäni CH:n kansio ei ole vielä kokonaan sulkeutunut.

Jari
Jari Teilas

Haukka
Viestit: 6189
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Haukka » Su 20.01.2013 08:44

Silminnäkijät kuvailivat CH:ta noin 5,8 tuumaa pitkäksi notkeaksi ja jänteväksi mieheksi, jolla oli ohut terävä nenä ja laihat kasvot.. Hänessä olii hiljaista arvokkuutta, mutta hän osasi olla tarpeen tullen hyvin luja. Jonkinlaisena varjopuolena pidettiin hänen ajoittaista raskasmielisyyttään, joka ilmeni syrjäänvetäytymisenä

Sanotaan, hän CH piti usein vaaleaa hirvennahkapaitaa ja tummansinisia säärystimiä. Hän kantoi kahta sulkaa pitkissä palmikoissaan, joihin oli kääritty hänen hiustensa väriset majavanturkikset. Hiukset ja iho olivat vaaleammat kuin intiaaneilla normaalisti.

Kuva

Tämä valokuva otettiin (mikäli se on CH:sta) 1877:ssa eli noin 10 vuotta No Waterin ampuman luodin jälkeen.. Kuvaa tutkimalla monet ovat tehneet huomion, että vasen poski on erilainen kuin kuin oikea. Iho näyttää hieman valkoisemmalta vasemman sieraimen ja suupielen välisellä alueella, jossa voisi kulkea vanha arpi. Tämä arpi on kiristänyt jonkin verran ihoa ja saanut aikaan vaikutelman, että kuvassa olevan intiaanin perusilme näyttää hieman ylimieliseltä. Lisäksi suu vaikuttaa epäsymmetriseltä ja on toiselta puolelta kasvoja selvästi leveämpi.

Varmastikaan tätä ei koskaan hyväksytä CH:n viralliseksi kuvaksi, mutta se on mielestäni siihen tarkoitukseen hyvin varteenotettava ehdokas.
Haukka

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

ViestiKirjoittaja Jari Teilas » Su 20.01.2013 10:09

Tässä mielenkiintoinen linkki kyseisestä valokuvasta:
http://www.friendslittlebighorn.com/cra ... -photo.htm

Jari
Jari Teilas

Voyageur
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

ViestiKirjoittaja Voyageur » Su 20.01.2013 14:37

Witko kirjoitti:
Haukka kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti:Crazy Horsen syntymäaikaa ei tarkalleen tiedetä, tai ainakin siitä ollaan montaa mieltä.

Black Elk sanoi, että CH oli 34-vuotias LBH:n taistelun aikoihin. Hän oli melko lyhyt ja hoikka.

Vuonna 1966 Joseph Black Elk kertoi, että CH oli taistelun aikanaan 32-vuotias, 5 jalkaa ja 5 tuumaa pitkä, ja painoi 150 paunaa

He Dog sanoi, että CH oli syntynyt vuonna1838. He Dog kertoi itse syntyneen samana vuonna CH:n kanssa ja että he olivat kasvaneet yhdessä .
Näin siis sanoi sanoi hänen vanha ystävänsä, joka oli tuntenut hänet hyvin.
Tämä tarkoittanee silloin sitä, että CH oli taistelun aikaan 37-vuotias ja rapiat päälle.



CH:n isä sanoi, että hänen poikansa oli syntynyt South Cheyenne Riverillä syksyllä vuonna 1840. Tämä tekisi hänen iäkseen aikaan 35 vuotta ja rapiat päälle, taistellessaan Custeria vastaan

CH:n syntymäikä vaihteleekin usein vuosien 1838 - 44 välillä.

Itse taisin väittää hänen syntymäajakseen 1842. Brayn kirjassa se oli muistaakseni 1840, enkä lähde kyllä kyseenalaistamaan sitä.

:evil:


Jep. tuossa on kuuden vuoden heitto. 1838 tuntuu liian aikaiselta sillä mikäli muistan oikein niin CH näki kuulun näkynsä 1856 ja kertoi siitä isälleen seuraavana vuonna. Kun hän oli näyn nähdessään melko todennäköisesti vasta varhaisteini niin sen mukaan syntymäajaksi sopisivat paremmin vuodet 42 - 44.

Olen joskus nähnyt päälliköiden ikähaitarin venyneen aivan käsittämättömiin lukemiin, mutta ei tule äkkipäätä mieleen ketään.

Kaikenkaikkiaan tuo CH on eräs mielenkiintoisemmista intiaaneista, ehkä osittain juuri siksi, että paljon jää arvailun varaan.


************************************
Haukka heittää niin kuin Jarikin mielenkiintoisesta miehestä mielenkiintoista juttua. The- Strange-Man-Of-the-Oglalas joten kuten Mari Sandoz. (Nyt Witkolle anteeksi pikku virheet, kun olin päivällä synkkäreillä ja sain hyvää Simaa jota jalostan nyt pikku konjamiinilla.).

Bray heittää CH:n syntymävuoden tosiaan 1840 ja silloin tietysti LBH:n aikoihin se 36.vuotias ja kuollessaan 37.vuotias. Tämähän on toistoa teidän lauseista l. mitä tähän voisi sanoa meikäläinen.

Tämä paino ja pituus ovat myös heitelleet. Nyt sanon pituuden heiton 170-175 cm haitaria ja paino 65-70 kiloa. Kuulemma vaaleaihoinen ja hoikka mutta jäntevä. Normaali valkoisen keskipituus oli tuohon aikaan n. 165 cm.
Snadia porukkaa siis.

Jari on taatusti 100% asiantuntija Crazy Horsea koskevissa tiedoissa joten heitän sen ainoan l. mystisen kuvan, josta kättä väännetään nykypäinvänäkin Lakotoiden ja myös muun Maailman edessä,
Kuva

Joopa joo ja taas netti käy kuumana väitteistä. Yksi asia mikä minua pisti silmiin oli väittämä, että tämä henkilö puettiin rajaseudulla samoihin vaatteisiinkin kuin olettiin Intiaanien silloin vielä pukeuteneen.
Ja taas Witkon tärkeät "vaateasiat kehissä " ,tärkein asia oli se, oliko kuvan mies CH vai ei ?. Ainoastaan ruudinpolttama kasvoissa puuttuu.
Senkin kyllä on pystynyt feikkamaan jo silloin kuvissa.

_________
Witko

P.s. Piru vie ei edes jalo Konjakki auta tässä kuva-asiassa. Sanokaa te absolutiset Jari ja

Haukka jotain viisasta tähän.



Mitä tulee tuohon LBH; friendsien jutuissa mainittuihin epäilyksiin CH kuvasta, ettei se voi olla kuvattu Camp Robinsonissa siellä kun noihin aikoihin oli vain vaatimattomia puuparakkeja,
voisi sanoa että kyllä kuvaajien vankkureissa kulki melkoinen lavaste arsenaali noihin aikoihin.
Eikä tuossa kuvassa ole kuin maalatut taustalevyt/pahvit, matto, pieni pöytä jolla taiteltu pöytäliina tms, itse kuvattavan kantamien varusteiden lisäksi.
Viisaammat ja tietävämmät tutkijat saa keskustella onko kuva CH;n mutta minusta kyllä mitä ilmeisintä on ETTEI se ole No Neck;in. Friendsien jutun alla ollut vertailu kyllä näyttää että miehet on keskenään kuin kaksi marjaa, toinen mustikka ja toinen vadelma eli ei pitäisi olla toisiinsa sotkemisen vaaraa.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

ViestiKirjoittaja Jari Teilas » Su 20.01.2013 15:11

Voyageur kirjoitti:Mitä tulee tuohon LBH; friendsien jutuissa mainittuihin epäilyksiin CH kuvasta, ettei se voi olla kuvattu Camp Robinsonissa siellä kun noihin aikoihin oli vain vaatimattomia puuparakkeja,
voisi sanoa että kyllä kuvaajien vankkureissa kulki melkoinen lavaste arsenaali noihin aikoihin.
Eikä tuossa kuvassa ole kuin maalatut taustalevyt/pahvit, matto, pieni pöytä jolla taiteltu pöytäliina tms, itse kuvattavan kantamien varusteiden lisäksi.
Viisaammat ja tietävämmät tutkijat saa keskustella onko kuva CH;n mutta minusta kyllä mitä ilmeisintä on ETTEI se ole No Neck;in. Friendsien jutun alla ollut vertailu kyllä näyttää että miehet on keskenään kuin kaksi marjaa, toinen mustikka ja toinen vadelma eli ei pitäisi olla toisiinsa sotkemisen vaaraa.


Olen kyllä samaa mieltä sinun kanssasi tuosta mustikka-vadelma -jutusta. Ja mitä tulee yuohon valokuvauspaikkaan, niin se on periaatteessa voitu ottaa vaikka ulkona, lavasteiden keskellä. Korostan sanaa periaatteessa.

Jari
Jari Teilas

Haukka
Viestit: 6189
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Haukka » Su 20.01.2013 15:33

Myös tämä esittää No Neckia tai sitten ei

Kuva

Mutta vain pahasti näkövammainen voi väittää että näissä kuvissa on yksi ja sama henkilö. Eihän piirteissä täsmää mikään.


Kuva
Haukka

Haukka
Viestit: 6189
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Haukka » Su 20.01.2013 17:14

No Neck kierteli Buffalo Billin sirkuksen mukana ja kävi mm. Italiassa vuonna 1889. reissusta on otettu kuvakin, jossa herra No Neck istuu eturivissä äärimmäisenä vasemmalla.

American tribes com kirjoitti: somewhere in Italy, 1889/1890. Front row: No Neck, Rocky Bear, Black Heart, Georgie Duffy, Cody, Bessie Farrell, Annie Oakley, Red Shirt. Others in back row: Buck Taylor (fifth from right), Johnny Baker (fourth from right), Carter Couturier (?), advertising agent (second from right), Has No Horses (?) (far right):


Kuva



Tuossa taas suora sihti Donovin Arleigh Spraguen kirjaan Pine Ridge Reservation ja sivuun 49, joka kertoo tästä No Neckistä, mutta käyttää väärää valokuvaa.

http://books.google.fi/books?id=-tRzEh4 ... ck&f=false

Opimmeko tästä mitään?

Emme opi, sillä kaikkihan me olemme huomanneet jo aikoja sitten, että kuvankäsittelijät ovat sekoilleet kautta aikojen ja vääriä naamoja on yhdistelty vääriin nimiin. Nykytutkijat taas eivät tosissaan välitä selvittää mitään tai sitten he ovat helvetin välinpitämättömiä, harvinaisen tyhmiä tai jatkuvasti jurrissa.
Haukka

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

ViestiKirjoittaja Jari Teilas » Su 20.01.2013 18:31

Haukka kirjoitti:No Neck kierteli Buffalo Billin sirkuksen mukana ja kävi mm. Italiassa vuonna 1889. reissusta on otettu kuvakin, jossa herra No Neck istuu eturivissä äärimmäisenä vasemmalla.

American tribes com kirjoitti: somewhere in Italy, 1889/1890. Front row: No Neck, Rocky Bear, Black Heart, Georgie Duffy, Cody, Bessie Farrell, Annie Oakley, Red Shirt. Others in back row: Buck Taylor (fifth from right), Johnny Baker (fourth from right), Carter Couturier (?), advertising agent (second from right), Has No Horses (?) (far right):


Kuva



Tuossa taas suora sihti Donovin Arleigh Spraguen kirjaan Pine Ridge Reservation ja sivuun 49, joka kertoo tästä No Neckistä, mutta käyttää väärää valokuvaa.

http://books.google.fi/books?id=-tRzEh4 ... ck&f=false

Opimmeko tästä mitään?

Emme opi, sillä kaikkihan me olemme huomanneet jo aikoja sitten, että kuvankäsittelijät ovat sekoilleet kautta aikojen ja vääriä naamoja on yhdistelty vääriin nimiin. Nykytutkijat taas eivät tosissaan välitä selvittää mitään tai sitten he ovat helvetin välinpitämättömiä, harvinaisen tyhmiä tai jatkuvasti jurrissa.


Toi on kyllä hiton osuvasti ilmaistu.

Jari
Jari Teilas

Voyageur
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

ViestiKirjoittaja Voyageur » Su 20.01.2013 18:48

Haukka kirjoitti:Myös tämä esittää No Neckia tai sitten ei

Kuva

Mutta vain pahasti näkövammainen voi väittää että näissä kuvissa on yksi ja sama henkilö. Eihän piirteissä täsmää mikään.


Kuva



Haukka, tuossa viittaamasi D.A.Spraguen kirjassa sivulla 70 on taas kuva tuosta leveäkasvoisemmasta No Necki;stä josta siis useampia kuvia kuten tuo hieman sivusta otettu kokovartalokuva, joka paremminkin saattaisi olla myös se oikea No Neck.
Kuten mainitsit Haukka onko kyseessä todellakin suurta huolimattomuutta katsoa kuvia tarkemmin, vaiko tarkoituksellista harhaanjohtamista.

Eli onko tämä J Hamiltonin F Robinsonissa ottama kuva niin kuuma peruna että se täytyy jotenkin pois selittää.

Siinä tarvittaisiin varmaankin pois sulkemalla katsoa kuka tämä voisi olla siitä joukosta joka antautui CH ja NN kanssa, ja josta J Hamilton nuo FR kuvat otti.

Mitä todennäköisemmin kuva on ihan ulkovalolla otettu, kuvassa näkyy varjo kasvojen oikeassa alaosassa (katsojasta päin) eli sillä puolen olisi ehkä saanut olla hieman tasoittavaa heijastinta.
Tästä Tintype /Ferrotype jota nimeä käytetään enemmän täällä Euroopassa.
Menetelmästä sanotaan että se oli erittäin suosittu muotokuvatekniikka varsinkin kun haluttiin nopeasti valmis positiivi, eli se oli aikansa pikakuvatekniikka.
Varjopuoli oli että se oli aina uniikki, siitä ei voinut läpivalottaa paperille ja monistaa, toisekseen se oli myös kuin heijastus eli peilikuva varsinaisesta kohteesta.

Eli yksi seikka joka voi vaikuttaa tulkintaan joskin vähäinen, on se oliko J Hamiltonin kamerassa kuvan " oikeanlaiseksi" kääntävä peilitekniikka vai oliko se vain yksinkertainen peilikuvia tuottava järjestelmä.

Tässä linkkejä jotka valottavat tuota Tintype/Ferrotypiaa

www.en.wikipedia.org/wiki/Tintype

www.elli-neidin-unelmia.blogspot.fi/201 ... yissa.html

Haukka
Viestit: 6189
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Haukka » Su 20.01.2013 19:17

Mielestäni sivun 70 kuvassa on päällikkö nimeltään No Water (ei siis no Neck) vaikkakin jälkimmäisestäkin siellä puhutaan.

Mutta tekijä Spraguella on hieman pallo hukassa. Hän kirjoittaa No Waterista, joka oli henkitanssin uskonnollisia johtajia, mutta ei mainitse sanallakaan onko kysymyksessä kenties sama No Water, joka ampui Crazy Horsea.

Ei olisi paljon vaadittu jos hän olisi maininnut tästä samannimisyydestä. Itselläni tökkii nyt muisti enkä saa mieleeni kuoliko CH:n ampuja viina- vai lyijymyrkytykseen, vaan jatkoiko hän elämäänsä vaimonsa kanssa aivankuin mitään ei olisi tapahtunut. Ehkäpä tuo Mini Wanica tai "Star Comes Along" selventää asiaa.
Haukka

Voyageur
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

ViestiKirjoittaja Voyageur » Su 20.01.2013 21:01

Haukka kirjoitti:Mielestäni sivun 70 kuvassa on päällikkö nimeltään No Water (ei siis no Neck) vaikkakin jälkimmäisestäkin siellä puhutaan.

Mutta tekijä Spraguella on hieman pallo hukassa. Hän kirjoittaa No Waterista, joka oli henkitanssin uskonnollisia johtajia, mutta ei mainitse sanallakaan onko kysymyksessä kenties sama No Water, joka ampui Crazy Horsea.

Ei olisi paljon vaadittu jos hän olisi maininnut tästä samannimisyydestä. Itselläni tökkii nyt muisti enkä saa mieleeni kuoliko CH:n ampuja viina- vai lyijymyrkytykseen, vaan jatkoiko hän elämäänsä vaimonsa kanssa aivankuin mitään ei olisi tapahtunut. Ehkäpä tuo Mini Wanica tai "Star Comes Along" selventää asiaa.


Spraguen kirjassa sivun 70 alalaidassa on tämä No Waterin kuva, mutta yläreunan kuvasta sanotaan sen olevan No Neck;in ja siinä on minusta samaa näköisyyttä kuin muissakin No Neckistä otetuiksi sanotuissa kuvissa pois sulkien tämä väitetty CH kuva.

Joka on suoraan sanottuna aika kinkkinen jäljitettävä, jos paikkansa pitää se wikin maininta
CHsta että toista samalla taustalla otettua kuvaa ei ole löydetty, mielenkiintoista olisi tietää
mihin kaikkeen Billingsin Custer museo kiinnitti huomiota kun päättivät kuvaan niinkin paljon
sijoittaa ja mitä mahdollisesti tärkeää jäi huomioimatta.

Mikä oli James Hamiltonin tai muiden FR olleiden kuvaajien käyttämien kameroiden kuvakoko, oliko yhtenevät tämän kanssa, kuvaajien kuvaustavoista, onko heillä päiväkirjoja jäänyt tutkittavaksi ym, vaikeita asioita tietenkin 135 vuoden jälkeen selvittää.

Haukka
Viestit: 6189
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Haukka » Su 20.01.2013 21:25

Puhut asiaa Voyageur.

No Neck se siellä yläkuvassa tosiaankin oli. Jäi huomaamatta kokonaan. Itse asiassa nämä valokuvat ovat mielenkiintoinen tutkimuskohde. Huvittavaa on, että sama kirja esittelee saman herra No Neckin kahtena erinäköisenä henkilönä, eikä kukaan ole kirjan painatusvaiheessa välittänyt siitä mitään.
Haukka

Haukka
Viestit: 6189
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Haukka » Su 20.01.2013 22:08

Vaikuttaa että No Neckejä oli useita. Tämän mukaan vähintäänkin kolme.

Tiyospaye
Person Page 229 kirjoitti:
[?) No Neck (1836)

The nationality of (?) No Neck was Siksicela Itazipaco Lakota Sioux.2 Also known as (?) Tahu Wanica. (?) No Neck was born in 1836.1,2,4,5 Another source states that his was also listed with a birthdate in 1842. He married (?) Smell Good circa 1857. (?) was listed as the "Head of the Household" on the US Indian Census Rolls at Pine Ridge Indian Reservation, Shannon Co., South Dakota, USA, on July 1, 1890.2



Tiyospaye
Person Page 229 kirjoitti:
(?) No Neck (1835)

The nationality of (?) No Neck was Oyuhkpe Oglala Lakota Sioux.1 Also known as (?) Tahu Wanica. (?) No Neck was born in 1835. (?) was listed as the "Head of the Household" on the US Indian Census Rolls at Pine Ridge Indian Reservation, Wounded Knee District, Shannon Co., South Dakota, USA, on July 1, 1890.



Tiyospaye
Person Page 229 kirjoitti:

No Neck (1850)

The nationality of (?) No Neck was Makahu Oglala Lakota Sioux.1 Also known as (?) Tahu Wanica. (?) No Neck was born in 1850.1 Another source states that his was also listed with a birthdate in 1852. He married Ellen Iron Cow circa 1869
Haukka


Palaa sivulle “Intiaanit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa