Mikä kirja menossa juuri nyt?

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vastaa Viestiin
Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: Mikä kirja menossa juuri nyt?

Viesti Kirjoittaja Witko » La 29.10.2016 16:08

T Tienpää kirjoitti:Oli hetken aikaa naurettavaan 7$ hintaan tarjolla, joten tänne lävähti (postikulut toki massiivisen kokoisesta kirjasta noin 20€).
On kyllä rouhea opus, tyylikäs ja massiivinen.

https://www.amazon.com/Kennewick-Man-Sc ... newick+man
Kuva

*******************************************************************
Näytti olevan 680. sivuinen lohkare muinais-historiaa ja nyt oli kovakantisen hinta $ 75.Voi olla hyvin mielenkiintoinen kirja jos vain kiinnostaa tuo esihistoriallinen aika.Itse en ole saanut vielä tunteen paloa siihen en Pohjois-Amerikan kuin edes Euroopan. Pohjois-Amerikasta alkaa kiinnostus 1600-luvun alusta aina 1900-luvun taitteeseen.Euroopan historiassa joitain Antiikin aikaisia taisteluja lukuunottamatta kiinnostus alkaa Ristiretkistä aina nykyhistoriaan asti. Nämät ovat tietysti makuasioita Mr. Tienpää ja ei koskaan voi tietää liikaa. Varmasti mielenkiintoinen ja hyvä hankinta tuo kirja on se alan tutkijoista.

Witko

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: Mikä kirja menossa juuri nyt?

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » La 29.10.2016 19:03

Witko kirjoitti:
Näytti olevan 680. sivuinen lohkare muinais-historiaa ja nyt oli kovakantisen hinta $ 75.Voi olla hyvin mielenkiintoinen kirja jos vain kiinnostaa tuo esihistoriallinen aika.Itse en ole saanut vielä tunteen paloa siihen en Pohjois-Amerikan kuin edes Euroopan. Nämät ovat tietysti makuasioita Mr. Tienpää ja ei koskaan voi tietää liikaa.
Näinhän se menee, ei kaikki voi kiinnostaa kaikkia. Sieltä täältä on joskus mukava lueskella tietoa, mutta pääpaino pysyttelee itselläkin P-Amerikan puolella, siellä toki laajasti koko alueella alkaen asutuksesta noin 16000 vuotta sitten aina 1900-luvun alkuun, ja tilapäisesti nykyaikaankin lähinnä ympäristöasioissa.
Pimeätkin kohdat löytyy, jostain syystä tuo Uuden-Englannin alue ei oikein nappaa vaikka muutamia kirjoja sieltäkin on tullut luettua. Melkein kaikki muu sitten uppoaakin enemmän tai vähemmän.
Kunhan saan Paleoamerican Odysseyn loppuun, niin ajattelin lukaista tämän Jarin ystävällisesti toimittaman kirjan:


Kuva

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä kirja menossa juuri nyt?

Viesti Kirjoittaja Haukka » La 29.10.2016 20:43

Lähes kaikki Pohjois-Amerikan historiaan liittyvä kiinnostaa minua, sotimiset ovat vain osa kokonaisuutta. Väli-Amerikkaan kiinnostus ei yllä ja myös Yhdysvaltain sisällissota on jäänyt vähän vieraaksi. Pohjois-Amerikan esihistoria on tuttu aihe, jossa monikin asia kiinnostaa. Minulla on aiheesta useampikin kirja ja kiinnostukseni yltää siihen hetkeen, jolloin ensimmäiset ihmiset tulivat jostain rapakon takaa. Myös nuo Cahokian ajat ovat kiinnostavia ja varsinkin ne syyt, jotka tuhosivat tuon jättimetropolin ja Mississippin kulttuurin. Ehkä eniten tiedän Suurten Järvien ja Suurten tasankojen heimoista, mutta kyllä kiinnostus yltää Yli Kalliovuortenkin. Idän ja kaakon suunnassa cherokeet, creekit, choctawit ja muut ovat jääneet hieman etäisiksi ja Kalifornian heimoja en tahdo erottaa millään konstilla toisistaan. Eurooppalaiset siirtokunnat ovat aika hyvin hallussa, joskaan espanjalaisten touhut eivät ole koskaan sytyttäneet meikäläistä. Yksi minua kiinnostava aihe ovat pohjimmaiset syyt eri tapahtumien taustalla.

Ja lukemisen alle olen ottanut vuosia vanhan Todd Smithin kirjan:

Kuva

Tuolla kansien välissä minua kiinnostaa erityisesti Texasin tasavalta 1836 - 45. Eräs toinen kirja väitti comanchien esittäneet Texasin presidentille Sam Houstonille ehdotuksen, että jaetaan Texas puoliksi: comanchet saavat pohjoisen ja läntisen Texasin ja valkoiset voivat pitää itäisen ja eteläisen osan valtiosta. Vaikka ehdotus oli kertakaikkisen selväpiirteinen, se ei vain toiminut kahdestakaan eri syystä. Siirtolaiset tunkivat väkisin comanchien maille ja nuoret comanchet puolestaan eivät piitanneet pätkääkään vanhempien heimoveljiensä puheista. Näin ollen näkymätöntä rajaviivaa rikottiin puolin ja toisin ja Texas muuttui entistä verisemmäksi. Aion tutkia samaa vuosikymmentä muistakin kirjoista koska tällä hetkellä tämä aihe koukuttaa minua eniten.
Haukka

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Re: Mikä kirja menossa juuri nyt?

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Su 30.10.2016 15:05

Haukka kirjoitti:Nuo ovat tyylillä tehtyjä päälikansia, kieltämättä. Harvoin näkee noin hyviä.

Tuossa muuten itse Greogory Michno.
Kuva


Michno kyllä tietää mistä kirjoittaa ja jotenkin luulen, että kannet ovat hänen vaimonsa Susanin käsialaa. Meinaan ne piirretyt. Eihän Gregory voinut vaimolle sanoa, että ei tuollaisia kansia voi laittaa. Jotkut luulevat nitä lastenkirjoiksi ja ostavat niitä keskenkasvuisille. Ei Witko siis suinkaan väärässä ole noiden kansien suhteen. Kunhan piruilin. Minun eräs tuttava on kirjailija, joka on tehnyt kirjojensa päälikannet itse. Hän ehdotti sitä kustantajalle, joka suostui. Nyt ei kukaan enää suostu ottamaan hänen tarinoitaan, vaan ainakin yksi kustantaja on ehdottanut sellaista tuettua omakustannetta. Kirjat kun eivät käy kaupaksi suomenmaassa ellei sitten ole joku julkkis tai ennestään menestynyt kirjailija. Sääli, kun ihmisten lukeminen vähenee ja vähenee koko ajan.
Moro,

En tiedä miten suuressa maailmassa toimitaan (en ehkä ihan sitäkään, miten täällä meillä suomessa), mutta kun itse valmistelin omaa kirjaani, kustantajani saneli ehdot, mikä tulee kirjan nimeksi ja millainen kansi siihen tehdään (nää luki sopimuksessa).

Toki sain itse vähän vaikuttaa siihen 8en kuitenkaan ole tyytyväinen kirjani kansien tekstifonttiin.
Siitä tuli mielestäni liian "seikkailukirjamainen".

Jari
Jari Teilas

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: Mikä kirja menossa juuri nyt?

Viesti Kirjoittaja Witko » Ma 31.10.2016 20:12

Haukka kirjoitti:Lähes kaikki Pohjois-Amerikan historiaan liittyvä kiinnostaa minua, sotimiset ovat vain osa kokonaisuutta. Väli-Amerikkaan kiinnostus ei yllä ja myös Yhdysvaltain sisällissota on jäänyt vähän vieraaksi. Pohjois-Amerikan esihistoria on tuttu aihe, jossa monikin asia kiinnostaa. Minulla on aiheesta useampikin kirja ja kiinnostukseni yltää siihen hetkeen, jolloin ensimmäiset ihmiset tulivat jostain rapakon takaa. Myös nuo Cahokian ajat ovat kiinnostavia ja varsinkin ne syyt, jotka tuhosivat tuon jättimetropolin ja Mississippin kulttuurin. Ehkä eniten tiedän Suurten Järvien ja Suurten tasankojen heimoista, mutta kyllä kiinnostus yltää Yli Kalliovuortenkin. Idän ja kaakon suunnassa cherokeet, creekit, choctawit ja muut ovat jääneet hieman etäisiksi ja Kalifornian heimoja en tahdo erottaa millään konstilla toisistaan. Eurooppalaiset siirtokunnat ovat aika hyvin hallussa, joskaan espanjalaisten touhut eivät ole koskaan sytyttäneet meikäläistä. Yksi minua kiinnostava aihe ovat pohjimmaiset syyt eri tapahtumien taustalla.

Ja lukemisen alle olen ottanut vuosia vanhan Todd Smithin kirjan:

Kuva

Tuolla kansien välissä minua kiinnostaa erityisesti Texasin tasavalta 1836 - 45. Eräs toinen kirja väitti comanchien esittäneet Texasin presidentille Sam Houstonille ehdotuksen, että jaetaan Texas puoliksi: comanchet saavat pohjoisen ja läntisen Texasin ja valkoiset voivat pitää itäisen ja eteläisen osan valtiosta. Vaikka ehdotus oli kertakaikkisen selväpiirteinen, se ei vain toiminut kahdestakaan eri syystä. Siirtolaiset tunkivat väkisin comanchien maille ja nuoret comanchet puolestaan eivät piitanneet pätkääkään vanhempien heimoveljiensä puheista. Näin ollen näkymätöntä rajaviivaa rikottiin puolin ja toisin ja Texas muuttui entistä verisemmäksi. Aion tutkia samaa vuosikymmentä muistakin kirjoista koska tällä hetkellä tämä aihe koukuttaa minua eniten.
**********************************************************************
Ensinnäkin tuo F.Todd Smithin kirja on jopa luettu joskus ja erittäin tasokas sellainen Amazonin peruja vuosien takaa myös
Kuva
320. sivuun on saatu mahtumaan todella paljon tietoa ja Texasin synty ja Intiaanit ovat hyvin edustettuina.Otan sen verran sanojani takaisin että minulla on tuo Pohjois-Amerikan historia päämielenkiinto ja lukuunottamatta tuota esihistoriallista aikaa minua kiinnostaa kyllä kaikki mitä intiaaneista ja valkoisista on kirjoitettu.Ainoastaan tuo aikaperiodi on tuo 1600-1900 välinen aika. Kanadan tapahtumat kiinnostavat aina Champlainista viimeisiin Cree ja Blackfoot konflikteihin 1880-luvulla.Kanadassa on myös monta muutakin mielenkiintoista henkilöhahmoa eri vuosisadoilta.En minäkään aina sotapolulla ole sillä mielenkiintoiset henkilöhahmot niin valkoisten kuin intiaanienkin historiassa kiinnostavat.Heimosodat ovat myös in vaikkakin niistä on vähemmän kirjoitettua tietoa historiassa. Minulla ei ole mitään varsinaista Kansaa joka ei kiinnostaisi ja Kalifornian Intiaanit ovat mielenkiintoista luettavaa myös sillä "Genocide" ei ole mikään turha nimike.Modocit ja muut sitkeät Kansat sytyttävät aina niin Kickapoot,Chiricahuat,Seminolet mitä näin äkkiä tulee mieleen.

Siirtomaakunnista Hollanti,Uusi-Ruotsi,Englanti,Ranska ovat kaikki mielenkiintoisia aiheita ja kyllä Espanjan riistotoimet ovat aika kovaa luettavaa.Creek-sodista minulla on kaksi kirjaa ja Seminoleista löytyy viisi kirjaa ja Seminolet ovat ehdottomasti mielenkiintoisempaa Kansaa.
Ainoastaan tuo esihistoria on jäänyt lukematta vähemmän sen paremmin kuin perustiedot ovat vain hallussa. Uskon että joskus 50.kymppisenä l. neljän vuoden päästä voi olla esihistoriakin In meikäläiselläkin.Vannomatta paras sanoi yksi kirjan tilaaja Ruuna.

Tässä yksi kirja Creek-sodista Howard T. Wreidin 564.sivuinen uutuus kirja A Paraside of Blood The Creek War 1813-1814 jonka tilasin viimekuussa Adlibriksestä.Hyvin laaja-alainen kirja Etelän Kansoista muistakin kuin Creekeistä.
Kuva

Tässä Thom Hatchin kirja Seminole-sodista Osceola and the Great Seminole War
Kuva

Silti tätä pidän parempana kirjana kuin Hatchin kirjaa .Aviopari on uurastanut kirjoittaessa tätä Seminole-sota kirjaa.
Kuva

Kuin myös tämäkin kirja John Mahonin
Kuva

Nyt lopetan mainostamisen ja lyön tähän yhden todella hyvän kirjan Texasista Gary Clay Anderson pahanteossa ja oli takavuosien parhaimpia ostoksia Amazonista.
Kuva

Ja kerta kiellon päälle sama mies asialla The Conquest of Texas kovaa ja taattua tekstiä Texasin Valloituksesta???
Kuva

Nyt loppui esitelmät ja kerskailut saman tien. Witko-setä lähtee nyt kolmeksi viikoksi Kaukoitään!

Witko

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: Mikä kirja menossa juuri nyt?

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » Ti 01.11.2016 09:04

Witko kirjoitti:Otan sen verran sanojani takaisin että minulla on tuo Pohjois-Amerikan historia päämielenkiinto ja lukuunottamatta tuota esihistoriallista aikaa minua kiinnostaa kyllä kaikki mitä intiaaneista ja valkoisista on kirjoitettu.
Kiinnostuin itsekkin esihistoriasta vasta noin 10-12 vuotta sitten, ja ennen kaikkea siksi että luonnontieteet ja maantiede kiinnostavat. Esihistoria todennäköisesti vaatii jonkinlaista yksityiskohtaista kiinnostuksen kohdetta, muuten sitä ei tule.

Yli kolme viikkoa GB:n amazonista sitten tilattu British Columbia and Yukon Gold Hunters: A History in Photographs ei ole vieläkään saapunut, pakko laittaa reklamaatiota menemään.

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä kirja menossa juuri nyt?

Viesti Kirjoittaja Haukka » La 05.11.2016 11:34

Jollen nyt ihan väärin muista, olin kiinnostunut Pohjois-Amerikan esihistoriasta jo ennen kuin tulin kinkereille. Kiinnostus lienee alkanut eri heimojen varhaiseen liikkumiseen liittyneistä artikkeleista, mutta varsinainen esihistoriallinen pommi oli Cahokia. On suoranainen iohme, että tilasin vain yhden pelkästään Cahokiaa käsittelevän kirjan. Kai kiinnostus alkoi samaan aikaan siirtyä yhä kauemmas esihistoriaan. Ohiolaakso Kentuckeineen ja Tennesseineen oli ehdottomasti eräs muinaisten kulttuurien keskuspaikkoja. Kauppaverkosto ylettyi Kalliovuorille ja väli-Amerikkaan ja tarjonta oli yltäkylläistä. Tämä Amerikka onkin minun mielestäni yksi kaikkein kiinnostavampia.

Muun muassa tämä kirja tarjosi paljon mielenkiintoista tietoa aiheesta ja on näyttävyydeltään aivan huikean hieno kuvakirja


Kuva
Haukka

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: Mikä kirja menossa juuri nyt?

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » La 05.11.2016 15:05

Haukka kirjoitti:Muun muassa tämä kirja tarjosi paljon mielenkiintoista tietoa aiheesta ja on näyttävyydeltään aivan huikean hieno kuvakirja

Kuva
SAR pressin tuotoksista löytyy pari aika hyvää ja visuaalisesti näyttävää teosta muinaisesta Amerikasta, parhaat nämä:

KuvaKuva

SARrin sivulta voi selata katalogia:
http://sarweb.org/index.php?sar_press_browse_all_titles

Muista esihistoria-kirjoista kolme parasta luettua (muutama tosiaan lukematta, mm. tuosta SARrin listasta Leksonin Southwest):

KuvaKuvaKuva

Erikoismaininta Bettingerille, mielenkiintoinen hypoteesi syvänne-kalifornian alueilta:

Kuva

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: Mikä kirja menossa juuri nyt?

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » Ke 09.11.2016 19:24

T Tienpää kirjoitti:Kuva
Tämä Jarilta saatu kirja tuli jo muutama päivä sitten taputeltua. Raevuoren -30-40-luvun proosa on välistä hieman kömpelöä, mutta saa samalla suupielet virneelle. Itse tarina taas varsinkin alkuosilta on sitäkin mielenkiintoisempi, läpi käydään kaikki Klondiken ryntäyksestä ja sarjoista tutut elementit, erityisesti itseäni kiinnosti juuri White Passin ylitys, veneen rakennus ja laskettelu koskien läpi kultamaille. Tästä kirjasta on vielä tulevaisuudessa hyötyä...

Kiitokset vielä kerran kirjan lahjoittaneelle Teilakselle!

Kadoksissa olevasta Brittiläisen Kolumbian ja Yukonin ryntäyksiä kuvaavasta kirjasta rahat saatu takaisin, mihinkähän lienee sekin eksynyt. No, pitänee jossain välissä koittaa uudelleen.

Kultaryntäys-sarjan keruu jatkuu ja tällä hetkellä odotellaan tätä saapuvaksi:


Kuva

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä kirja menossa juuri nyt?

Viesti Kirjoittaja Haukka » To 10.11.2016 09:03

Kuva

Tämä teos on itselläni ja kirja paneutuu muun muassa Fremontin kulttuuriin. Joitakin kysymyksiä tuo herätti, mutta niihin ei ole vastauksia. Nimittäin keitä nämä fremontilaiset olivat ja mitä kieltä he puhuivat? Uteja ja shoshoneita he eivät olleet vaikka monet artikkelit esittelevät alueelta löytyneitä kalliomaalauksia edellämainittujen kansojen töinä. Apachien ja navajojen joku ryhmä olisi voinut muodostaa fremontilaiset, mutta en oikein usko sitäkään. Ehkäpä he siis olivat porukkaa, joka tunnetaan yhteisnimellä Kalifornian intiaanit. Tai sitten puebloja, pimoja, zuneja ja mitä heitä onkaan. Fremont kaatui sääolosuhteisiin, mutta niin kävi myös ympäristön kulttuureille. Jäiköhän Great Basin & Colorado Plateau peräti noin sadaksi vuodeksi ilman asukkaita. En muista ulkoa, mutta oma mielenkiintonsa näissä tapahtumissa on.

Ikäänkuin jatkoa edelliselle on tämä huomenna postiin saapuva kirja, jossa Coloradon ylätasanko ja Suuret syvänteet ovat saaneet uusia asukkaita.


Kuva
Haukka

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: Mikä kirja menossa juuri nyt?

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » To 10.11.2016 16:50

Haukka kirjoitti:Tämä teos on itselläni ja kirja paneutuu muun muassa Fremontin kulttuuriin. Joitakin kysymyksiä tuo herätti, mutta niihin ei ole vastauksia. Nimittäin keitä nämä fremontilaiset olivat ja mitä kieltä he puhuivat? Uteja ja shoshoneita he eivät olleet vaikka monet artikkelit esittelevät alueelta
Salt Laken lähistöltä -80-luvulla löydettyjen muinaisjäännösten mtDna viittaa melko suoraa kiowa-tanoa puhuneisiin jemez-puebloihin ja muutamiin Rio Granden puebloihin, sekä vähäisemmin zuneihin. Utahin eteläosien ja Coloradon Fremontista ei voi sanoa mitään varmaa, mutta loogisesti lähellä edellisiä etnisiä ryhmiä.
Fremontin ihmisiä muutti ilmastopakolaisina kaakkoon ja etelään, osa siis ehkä sulautui muinaisiin lounaisalueen kansoihin kuten zunit ja keresit, toiset taas perustivat kyliä Rio Granden seudulle. Dna:n perusteella ainakin naisväestö liikkui tuohon suuntaan, eiköhän vähintään osa miehistä painanut kieli pitkänä perässä.
Ehkä kiowatkin kuuluivat fremontin piiriin, kielitieteilijöiden mukaan kiowat erosivat muista tanoista noin 1200-1500 vuotta sitten, eli fremontin alkuaikoina. Fremontin pohjoinen vaikutusalue ulottuu lähes ensimmäiselle tunnetulle kiowien asuinalueelle Montanan lounaisosissa. Spekulaatiota viimeinen tietysti...

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä kirja menossa juuri nyt?

Viesti Kirjoittaja Haukka » To 10.11.2016 19:45

E. Tienpää kirjoitti:Ehkä kiowatkin kuuluivat fremontin piiriin, kielitieteilijöiden mukaan kiowat erosivat muista tanoista noin 1200-1500 vuotta sitten, eli fremontin alkuaikoina. Fremontin pohjoinen vaikutusalue ulottuu lähes ensimmäiselle tunnetulle kiowien asuinalueelle Montanan lounaisosissa. Spekulaatiota viimeinen tietysti...
Siinä se sitten tuli minkä olin autuaasti unohtanut. Juuri kiowien takia aloin ensimmäisen kerran tutkia Pohjois-Amerikan esihistoriaa.

Hesassa liikkui joskus 1990-luvulla intiaaniryhmä, joka esitteli itsensä kiowiksi. Heitä oli muistaakseni alta kymmenen ja he esiintyivät Itäkeskuksen syysmarkkinoilla. (Joku väitti jälkeenpäin kinkereillä, että kyseessä oli saksalainen "elämäntapa-intiaanien" poppoo) Saattoi olla tai sitten osa Kittilästä ulostetuista iriadamanteista jäi huvittamaan hesalaisia. Minä pidin heitä kyllä aitoina kiowina. Jokin heidän jutuissaan jäi silloin itämään alitajuntaan ja aloin myöhemmin tutkia kiowien esihistoriaa. Jouduin heti kättelyssä ymmälleni, sillä osa tutkijoista oli varma heidän meksikolaisista sukujuuristaan kun taas vastakkaisen ryhmän tiedemiehet pitivät kiowien alkuperäisenä kotina Brittiläistä Columbiaa tai Länsi-Montanaa.

Tienpään viittaus kiowiin ja fremontilaisiin kuulostaa mielenkiintoiselta. Jos ottaa huomioon kiowien uto-asteekkisen tanoankielen, tuo vaihtoehto olisi täysin mahdollinen. kiowat, pueblot, zunit ha hopit kai puhuivat kaikki tuota tanoaa, oletan. Montanassa ja Brittiläisessä Columbiassa tuota kieltä ei puhunut yksikään heimo, joten kiowien alkukoti tuskin oli siellä. Tuo Meksiko on todennäköisempi. Ja monet kirjat kertovat, että kiowilla oli suuria hevoslaumoja jo 1680-luvulla. Ymmärrettävää jos he tulivat Meksikosta, josta he sieppasivat espanjalaisten hevosia. En usko, että Montanan kiowat olisivat jalkaisin liikkuneet Meksikoon ja palanneet ratsujen kanssa. Ei, ei mene kaaliin. Mutta jospa kiowat olivatkin hajautuneet kahteen eri ryhmään. Toinen vaelsi sääolosuhteiden ajamana Coloradosta Meksikoon ja toinen ryhmä samoili Montanan alueelle, jossa heihin yhtyi pohjoisista tullut apachien ryhmä (kiowa-apachet). Tuossa olisi jo hieman järkeä.

Vuonna 2010 tai 2011 ostin Mooneyn Kiowa-kalenterin, mutta sieltä ei löytynyt vedenpitävää tietoa kiowien alkuperään. Sitä aiemmilta vuosilta oli intiaaniaiheisten teosten hyllyssä Henriksonin ja Virrankosken opusten lisäksi vain muutama englanninkielinen intiaanikirja.


Kuva
Haukka

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: Mikä kirja menossa juuri nyt?

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » To 10.11.2016 20:22

Zuni-kieli oli penutiania ja hopit uto-aztecania, mikä tosiaan yhdistetään kiowa-tanoon. Keres on oma kieliperheensä, lounaisalueella ja muualla on epäilemättä muinoin puhuttu kieliä jotka hävisivät ennen historiallista aikaa, keresin uskotaan säilyneen jonkinlaisen statusaseman vuoksi.
Kielijuttuja on tullut lueskeltua mm. täältä:


https://books.google.fi/books?id=CdKUAw ... es&f=false

En ole kaikesta ihan samaa mieltä Shaulin kanssa, mutta mielenkiintoinen kirja, toki kielitieteen maallikolle paikoin hieman vaikeahko. Shaul esittää välillä hieman heppoisia perusteita, esim. numicien asuneen Kalifornian keskuslaakson pohjoisosissa muutaman väitteellisen wintuan ja molalla-kieliin viittaavan lainasanan/sanarungon perusteella, mutta wintuanit ovat melko myöhäisiä tulokkaita alueella ja vaikuttavat asustaneen Nevadan ja Oregonin alueella vielä 400-luvulla, samoin molallat selvästi historiallisia sijojaan idempänä.

Kuva

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: Mikä kirja menossa juuri nyt?

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » Pe 11.11.2016 13:04

T Tienpää kirjoitti:Zuni-kieli oli penutiania:
Tai tarkemmin zunia on yhdistetty hypoteettisesti penutianiin, toisaalta myös tanoaan ja uto-azteciin, mutta nykyisin pidetään keresanin tapaan oma kielenään. Lainasanat ovat ilmeisesti sekoittaneet kielitieteilijöitä huomattavassa määrin.

T Tienpää
Viestit: 676
Liittynyt: To 25.08.2016 15:22

Re: Mikä kirja menossa juuri nyt?

Viesti Kirjoittaja T Tienpää » La 12.11.2016 08:40

T Tienpää kirjoitti:Yli kolme viikkoa GB:n amazonista sitten tilattu British Columbia and Yukon Gold Hunters: A History in Photographs ei ole vieläkään saapunut, pakko laittaa reklamaatiota menemään.
No niin, paketti saapui palasina muovipussiin pakattuna ja pahoittelutarroilla varustettuna. Royal Mailin tarra 3.11 päivätty, eli reilut kolmisen viikkoa maannut jossain. Amazonin kirjojen mukana tuleva tilausvahvistus kadonnut, mutta uskomatonta kyllä, kirja on lähes ehjän oloinen, muutaman millin vekki kannen pitkällä sivulla ja muutamalla seuraavalla sivulla.
Rehellisenä otan todennäköisesti kuvat palapelistä ja yhteyttä amazoniin, rahat on jo palautettu, mutta hyvä lähettäjänkin tietää homman nimi.

Ja kirja on kyllä mukavan näköinen sisällöltään.


Kuva

Vastaa Viestiin