Sand Creek 1864

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ma 14.11.2011 16:56

Wequashim kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti:
Haukka kirjoitti:
Nämä voi mielestäni jättää ihan omaan arvoonsa.
Vähän samanlainen juttu, jos väittäisi etteivät natsit tiennyt mikä ghetto oli.

Jari
Pitäisikö Chivingtonin puolustusnäkemykset kriminalisoida holocaustin tapaan? Vaikeneminen ja pää pensaaseen työntäminen, kertoo lähinnä historioitsijan kyvyttömyydestä perustella näkemyksiään. Vaikuttaen siltä, että objektiivisen tiedon analysoimisen sijaan ajetaan poliittista tai ideologista agendaa.
Ihan oikeasti, uskotko todella tuohon mitä kirjoitat?

Mitä ilmeisimmin Chivington oli saanut määräykset hyökätä ja tuhota leiri ylemmältä taholta, mutta luultavasti jonkinlainen moraali oli myös armeijan ylimmällä johdolla tuolloin.

Varmasti hänen raakuuksiaan on paisuteltu, mutta se ei saa tuota hirviömäistä työtä tehdyksi.
Pitääkö meidän myös nyt mitätöidä intiaanien suusanallisenperimätieto tällaisen väitteen vuoksi.

Kerro ihmeessä lähde/lähtee mistä olet tuollaista kuullut, että kyseessä olikin Chivingtonin "alasajo".

Jari
Jari Teilas

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ma 14.11.2011 18:09

Wequashim kirjoitti:.
[quote="shamaaniOnko joku muu siis samaa mieltä Michnon kanssa että Bear Riverissä ei tapahtunut verilöylyä? Minun tietääkseni ei, ja jälleen samaa jankutusta, miksi michno siis käy vain ja ainoastaan Madsenin kimppuun?
Tulkintakysymys. Miten naiset osallistuivat kylän puolustukseen tai muuten olivat taistelevien sotureiden seassa? Sitten vielä mitkä tappiot intiaanien puolella hyväksytään jos skaala on sadan ja n.270 välillä.
Sand Creekissä on väitetty monen naisen aktiivisesti toimineen sotureiden avustajina. Sinänsä ihan luonnollista P-Amerikan intiaanikulttuureille. Vaikeaa sellaisessa tilanteessa on välttää naisuhreja.
Puolustuskyvyttömiin kohdistuneet veriteot taistelun jälkeen ovat aina verilöyly, näin tapahtui Bear Riverillä ja Sand Creekissä. Michnon ainoa tuki väitteelleen ettei verilöylyä tapahtunut Bear Riverillä, on Connorin raportti.

Witkon listasta Washitaa en laske verilöylyksi. Jari mielestäni kaivoi aikoinaan raportin joka ilmoittaa intiaanien tappioiksi 38, ei 103. Muutoinkin kyseessä oli rynnäkkö leiriin jossa tiedettiin olevan vihamielisiä ja rötöksiin syyllistyneitä intiaaneja.

Michnon artikkeli Black Kettlesta oli ihan kelvollinen, mutta olen huolissani äijän Sand Creek-kirjasta. Yksi arvostelija kritisoi muihin kirjailijoihin kohdistunutta arvostelua, kuullostaa pelottavan samalta mitä Michno valehtelulla esittää Madsenia vastaan.

Greg ei muuten puuttunut Madsenissa esiintyvään epäkohtaan: kumpikin esittää Bear Riverilla olleen 200 soturia, mikä taas on mahdotonta. Hyväksyisin 200 ihmistä aseissa, sotureilla on omat teltat tai wickiupit, Bear Riverilla raportin mukaan 65-75 majaa. Teinipojat ja vanhat äijät mukaan lukien sotureita oli korkeintaan 150, ja sekin on todennäköisesti selvästi yläkanttiin. Tutustumalla etnograafeihin selviää kyllä shoshonien sosiaaliset tavat asumusten koon lisäksi, siis satakunta soturia on lähellä totuutta.

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

sand creek

Viesti Kirjoittaja Witko » Ti 15.11.2011 13:56

shamaani kirjoitti:Michnon San Creek-kirjasta löytyy "rewiewit" täältä:

http://www.amazon.com/Battle-At-Sand-Cr ... ewpoints=1

Näiden yhden ja kahden tähden arvostelujen sisältö näyttää lähes täydellisen samalta mitä itse olen herran Snake War-kirjasta ilmaissut. Näemmä Lakota Noon kirjaa muistellaan haikeasti. Kurja juttu että Gregin tuotannon luotettavuus laskee, sillä Circle the Wagonsia pääsee katsomaan täällä:

http://books.google.fi/books?id=kEKmxYS ... &q&f=false

...ja siellä se Bloody Point 62 murhatun uudisasukkaan kanssa taas kummittelee. Sorry Greg, but you are wrong.

Bloody Pointin lähistöllä nimittäin tapahtui kolme tai neljä erillistä hyökkäystä matkaajia kohtaan, kaikki eri paikoissa, ja uhrien yhteismäärä oli 40. Kunnian voi toki antaa modoceille, mutta pit riverit tai paiutetkin ovat saattaneet olla osassa asialla.
Ensimmäinen stoori Bloody Pointissa tapahtuneesta yli 60 ihmisen murhasta ja parin tytön kidnappauksesta esiintyy 1875 A.Meachamin elämänkerta-romaanissa. Meacham käyttää muutoinkin kirjassaan taiteilijan vapautta, eikä tuota kannata välttämättä ihan tosissaan ottaa.

Toinen Michnon suosima lähde, Wiilliam Thompsonin muistelmat, on vieläkin epäluotettavampi lähde. Thompsonin muisti oli pahasti pettänyt kirjoittelun aikaan, sillä tapahtumien järjestys on pielessä, samoin henkilöitä ja tapahtumia joita ei ollut olemassa esiintyy muisteloissa, ja vastaavasti oikeita tapahtumia puuttuu.
Thompson kertoo sujuvasti Bloody Pointista vaikka itse kertoo sen tapahtuneen ennen kuin ukko omien sanojensa mukaan saapui koko Oregoniin?

Ei voi Michnon lähdekriittisyyttä kyllä kehua. Viihteenä tällaiset menee, mutta ei noita mihinkään historiaan pidä sekoittaa.

Niin, ne Bloody Pointia koskevat ajankohtaiset lehdissä julkaistut artikkelit ovat kenen tahansa saatavilla New York Timesin arkistoista. NY Times julkaisi sellaisenaan mm. Sacramentossa ja San Franciscossa ilmestyneitä pienten lehtien artikkeleita. Suositteluni Gregille.
***********************************

Witkolla on mm. Michnon Dakota Dawn, joka käsittlee Minnesota-1862
ensimmäistä viikkoa. Minun on pakko sanoa että vanha Bryantin v.1864
raamattu Minnesota Massacre on parempi ja tarkempi.
Esim. Dakota Dawnissa on kuolleiden Siirtolaisten kohdalla melkoisia
heittoja lukumäärissä, kun vertaan niitä muihin Minnesota- kirjoihin mm.
Utleyn Minnesota Uprising 1862 ja jopa Oehlerin saman aiheinen kirja
ovat ehdottomasti parempia kuin Dakota Dawn.

Sen verran sanon tästä Bear River Massacresta. Minulla on 3. eri kirjaa tästä aiheesta, Madsen-laaja-alainen ja hyvä, Miller heti hyvänä 2. ja omintakeinen mutta kiinostava Kassler perässä.

Kyllähän tämä Bear River todella minusta kattaa sisäänsä kaikki teot
josta voi käyttää tätä Verilöyly nimitystä 100%. Aivan yhtä suunniteltu
ja toteutettu Massacre kuin Sand Creek. Ei näitä em. voi vähätellä
historian lehdillä mitenkään ja ruveta muuttamaan faktoja omiksi
tulkinnoiksi että näin siellä kävi sittenkin l. Sand Creek.

_____________
Witko

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: Sand Creek 1864

Viesti Kirjoittaja Witko » Ti 15.11.2011 14:18

Wequashim kirjoitti:
Aloitetaan tästä 72.vuotiaasta revolverisankarista joka tunnettiin myös
nimellä White Antilope. Ukko oli joka kirjassa seisonut puron ääressä
(kuivunut) ja heilutellut käsiään ja huutanut jotain mölinää, ennen kuin
sai nopeasti 3. luotia nuppiinsa ja otti ja kuoli. Kivespussit vietiin sitten myöhemmin. Oliko äijän mölinä jotain ylevää Kuolinlaulua, sen voi jokainen
tulkita itse eri lähteistä. Pistoleroa hänestä en valitettavasti löytänyt, ehkä
joku vanha Morgan Kane senkin todistaa.
Scotin kirjassa oli erään upseerin/sotilaan näkemys asiasta.

Kelpo Everstimme tuskin sai mitään seikkäperäistä raiskaus, silppominen
ja naisten-ja lastentappo määräystä, mutta sanansa piti ja hoiti homman
kunnolla loppuun. Valitettavasti näille mustamaalauksille löytyi
kiusallisen paljon omasta Ammatti- Upseeri ryhmästä siminnäkijötäi ja
valan edessä vannoivat nämät tapahtumat mm. Soule, Brown, Mintton ym.
Chivington sai oikeudessa myös puolustuspuheenvuoroja omilta joukoilta.
Olihan leirissä muuan George Bent joka oli tietenkin patologinen
valehtilija.
Mikä seikka viittaa tähän?
***********************************

Wequashim. Oletko koskaan kuullut sanaa Sarkastinen.
Minun mielestäni George Bent on varmasti hyvin luotettava todistaja
tässä Sand Creek Massacressa. Kuten Soule,Brown, Mintton, Wynkoop mm.

_____________________________________
Witko & Bent Sarkasmin esitaistelijoita

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

sand creek

Viesti Kirjoittaja Witko » Ti 15.11.2011 14:29

Jari Teilas kirjoitti:
Wequashim kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti: Nämä voi mielestäni jättää ihan omaan arvoonsa.
Vähän samanlainen juttu, jos väittäisi etteivät natsit tiennyt mikä ghetto oli.

Jari
Pitäisikö Chivingtonin puolustusnäkemykset kriminalisoida holocaustin tapaan? Vaikeneminen ja pää pensaaseen työntäminen, kertoo lähinnä historioitsijan kyvyttömyydestä perustella näkemyksiään. Vaikuttaen siltä, että objektiivisen tiedon analysoimisen sijaan ajetaan poliittista tai ideologista agendaa.
Ihan oikeasti, uskotko todella tuohon mitä kirjoitat?

Mitä ilmeisimmin Chivington oli saanut määräykset hyökätä ja tuhota leiri ylemmältä taholta, mutta luultavasti jonkinlainen moraali oli myös armeijan ylimmällä johdolla tuolloin.

Varmasti hänen raakuuksiaan on paisuteltu, mutta se ei saa tuota hirviömäistä työtä tehdyksi.
Pitääkö meidän myös nyt mitätöidä intiaanien suusanallisenperimätieto tällaisen väitteen vuoksi.

Kerro ihmeessä lähde/lähtee mistä olet tuollaista kuullut, että kyseessä olikin Chivingtonin "alasajo".

Jari
********************************

Witkon oli ihan pakko piruuttaan tilata tämä Wequashim mainitsema
Sand Creek-kirja Amazonilta, josta on tullut uusi tieto historian lehdille.


Minä totean samaa kuin Jari. Uskotko tosiaan näitä juttujasi eli sadat
eri lähteet ovat valehdelleet yli 150 vuotta.

Joko sinulla on vain hinku heittää provo ja saada muu porukka kirjoittamaan
tästä, niin siinä olet onnistunut. Täytyy sanoa että jos sinun tulkintasi
ovat tuota luokkaa tälläisisttä tapahtumista, niin kyllä siinä miehen
katuuskottavuus kärsii, ainakin Intiaanisotien historian tiedoissa sinulla
on paljon oppimisen varaa vielä, niin kuin minulla on vastaavasti Meso- Americasta ja kaikesta Muinaishistoriasta.

____________________
Witko Kyyninen

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Re: sand creek

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ti 15.11.2011 18:34

Witko kirjoitti: Witkolla on mm. Michnon Dakota Dawn, joka käsittlee Minnesota-1862
ensimmäistä viikkoa. Minun on pakko sanoa että vanha Bryantin v.1864
raamattu Minnesota Massacre on parempi ja tarkempi.
Esim. Dakota Dawnissa on kuolleiden Siirtolaisten kohdalla melkoisia
heittoja lukumäärissä, kun vertaan niitä muihin Minnesota- kirjoihin mm.
Utleyn Minnesota Uprising 1862 ja jopa Oehlerin saman aiheinen kirja
ovat ehdottomasti parempia kuin Dakota Dawn.

Sen verran sanon tästä Bear River Massacresta. Minulla on 3. eri kirjaa tästä aiheesta, Madsen-laaja-alainen ja hyvä, Miller heti hyvänä 2. ja omintakeinen mutta kiinostava Kassler perässä.

Kyllähän tämä Bear River todella minusta kattaa sisäänsä kaikki teot
josta voi käyttää tätä Verilöyly nimitystä 100%. Aivan yhtä suunniteltu
ja toteutettu Massacre kuin Sand Creek. Ei näitä em. voi vähätellä
historian lehdillä mitenkään ja ruveta muuttamaan faktoja omiksi
tulkinnoiksi että näin siellä kävi sittenkin l. Sand Creek.

_____________
Witko
Joo, olen huolissani Michnon luotetavuudesta, koska tähän jankuttamaani Bloody Pointiin löytyy lähteet helposti ja aikaisemmat tutkijat ovat ne löytäneet. Kuinkahan paljon Michnolla on muuta virhettä jota minä en ole pätevä tunnistamaan? Kieltämättä olisi mukava nähdä Snake-kampanja myös jonkun muun kirjoittamana, mutta toki paljon parempi kuin ei mitään tämä Michno, esim. Infrernal Cavernin taistelu on käsitelty erinomaisesti.

Shoshoneja on muuten vaikea tuomita uudisasukkaiden murhaamisesta ja ryöstelystä koska mitään sopimuksia ei oltu edes yritetty heidän kanssaan saada aikaan. Tasankojen "suurten" heimojen kanssa on usein vähän toisin, sellaista ruksi paperiin, lahjukset messiin, ja takaisin rötöstelemään-meinikiä.

Wequashim
Viestit: 463
Liittynyt: Ke 07.03.2007 20:49

Viesti Kirjoittaja Wequashim » La 19.11.2011 00:11

Ainakin J. Teilaksen ja Witkon kannattaisi nyt opiskella aapista.

Minä en missään vaiheessa ole väittänyt, että kirjoittamani teesit olisivat minun henkilökohtaisia tulkintoja. Väännettäköön nyt rautalangasta, että kyseessä oli pa. R. Scotin kirjan väittämiä, jota pikaisesti tuli lueskeltua, sekä joitakin nettilinkkejä. Tarkoitus oli esittää kysymyksiä, koska itse en ole Sand Creekin sen kummemmin perehtynyt. Vastausten perusteella ei näytä kukaan muukaan foorumilainen olevan, ainakaan perusteellisesti. Laittamani kirjalinkit ovat ilmeisesti kaikilta lukematta.
Mielenkiintoinen ilmiö, että joillakin on vimma lukkoonlyödä tietyt tulkinnat ja olla kykenemättä käsittelemään uusia väittämiä.

Hyvä jos Witko hommaa kirjan, mutta kumman vai molemmat? Scot väittää, että Black Kettle osallistui itse valkoisia vastaan tehtyihin ryöstöretkiin, joten mikähän mahtaa olla hänen lähteensä? Syytä varautua, että käteen tulee deebrownin arjalaisversio.

Wequashim
Viestit: 463
Liittynyt: Ke 07.03.2007 20:49

Re: Sand Creek 1864

Viesti Kirjoittaja Wequashim » La 19.11.2011 00:20

Witko kirjoitti: Wequashim. Oletko koskaan kuullut sanaa Sarkastinen.
Minun mielestäni George Bent on varmasti hyvin luotettava todistaja
tässä Sand Creek Massacressa. Kuten Soule,Brown, Mintton, Wynkoop mm.

Witko & Bent Sarkasmin esitaistelijoita
Kyllä olen. Se on taitolaji puolin ja toisin.

George Bent on varteenotettava lähde. Soulesta en pysty sanomaan vielä samaa.
Tässä nyt lisää Michnoa ja Sand Creekin pahislistasta, mihin ei Chivington näytä mahtuneen.
http://www.historynet.com/sand-creek-ma ... llains.htm

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » La 19.11.2011 09:23

Wequashim kirjoitti:. Tarkoitus oli esittää kysymyksiä, koska itse en ole Sand Creekin sen kummemmin perehtynyt. Vastausten perusteella ei näytä kukaan muukaan foorumilainen olevan, ainakaan perusteellisesti. Laittamani kirjalinkit ovat ilmeisesti kaikilta lukematta.
.
Ongelma Michnon luotettavuudesta ei ole mihinkään poistunut, tätä toista kirjailijaa olen jäävi arvostelemaan. Voin lyödä vetoa että Michnon "lähteet" Sand Creek-kirjassakin ovat itse tapahtuman jälkeen mahdollisesti pitkänkin ajan kuluttua kirjoitettuja kirjeitä tai mielipiteitä ihmisiltä joilla on ollut oma lehmä ojassa. Sellainen ei tietysti ole historiaa vaan fiktiota, ristiinvertaus puuttui Snake War-kirjasta, näyttää puuttuvan myös Circle the Wagons-kirjasta, miksi se olisi yht'äkkiä tähän opukseen ilmestynyt?

Jos tavoite on osoittaa tasanko-intiaanien harjoittama rötöstely, ennen kaikkea siouxien, cheyennien, kiowien, ja comanchien, vaikka olivat kovia tekemään sopimuksia ja antamaan lupauksia, niin sehän on helppo todistaa hommaamalla ihan virallisia dokumentteja. Ei tuohon tarvita mitään keksittyjä juttuja omien argumenttien tehostukseksi.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » La 19.11.2011 10:04

Wequashim kirjoitti:Ainakin J. Teilaksen ja Witkon kannattaisi nyt opiskella aapista.

Minä en missään vaiheessa ole väittänyt, että kirjoittamani teesit olisivat minun henkilökohtaisia tulkintoja. Väännettäköön nyt rautalangasta, että kyseessä oli pa. R. Scotin kirjan väittämiä, jota pikaisesti tuli lueskeltua, sekä joitakin nettilinkkejä. Tarkoitus oli esittää kysymyksiä, koska itse en ole Sand Creekin sen kummemmin perehtynyt. Vastausten perusteella ei näytä kukaan muukaan foorumilainen olevan, ainakaan perusteellisesti. Laittamani kirjalinkit ovat ilmeisesti kaikilta lukematta.
Mielenkiintoinen ilmiö, että joillakin on vimma lukkoonlyödä tietyt tulkinnat ja olla kykenemättä käsittelemään uusia väittämiä.

Hyvä jos Witko hommaa kirjan, mutta kumman vai molemmat? Scot väittää, että Black Kettle osallistui itse valkoisia vastaan tehtyihin ryöstöretkiin, joten mikähän mahtaa olla hänen lähteensä? Syytä varautua, että käteen tulee deebrownin arjalaisversio.

Näinhän tää lähti:

Sinä kysyit, minä vastasin.

”Wequashim kirjoitti:
Intiaanien kohdistuvista raakuuksia olisi paisuteltu Chivingtonin päänmenoksi, joka vain totteli ylemmältä taholta tulevia käskyjä.



Nämä voi mielestäni jättää ihan omaan arvoonsa.
Vähän samanlainen juttu, jos väittäisi etteivät natsit tiennyt mikä ghetto oli.

Jari”


Vastaus tästä ”A man of God and war –miehestä”, ei sitten ilmeisesti kelvannut ja joku veti luultavasti herneen nenäänsä.

Jankutukseksihan tää taas on lipsahtamassa, joten hyppään tässä vaiheessa kyydistä, kaivan poikien vanhat aapiset vintiltä ja aloitan opiskelut uudelleen.

Jari
Jari Teilas

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

sand creek

Viesti Kirjoittaja Witko » La 19.11.2011 11:08

Jari Teilas kirjoitti:
Wequashim kirjoitti:Ainakin J. Teilaksen ja Witkon kannattaisi nyt opiskella aapista.

Minä en missään vaiheessa ole väittänyt, että kirjoittamani teesit olisivat minun henkilökohtaisia tulkintoja. Väännettäköön nyt rautalangasta, että kyseessä oli pa. R. Scotin kirjan väittämiä, jota pikaisesti tuli lueskeltua, sekä joitakin nettilinkkejä. Tarkoitus oli esittää kysymyksiä, koska itse en ole Sand Creekin sen kummemmin perehtynyt. Vastausten perusteella ei näytä kukaan muukaan foorumilainen olevan, ainakaan perusteellisesti. Laittamani kirjalinkit ovat ilmeisesti kaikilta lukematta.
Mielenkiintoinen ilmiö, että joillakin on vimma lukkoonlyödä tietyt tulkinnat ja olla kykenemättä käsittelemään uusia väittämiä.

Hyvä jos Witko hommaa kirjan, mutta kumman vai molemmat? Scot väittää, että Black Kettle osallistui itse valkoisia vastaan tehtyihin ryöstöretkiin, joten mikähän mahtaa olla hänen lähteensä? Syytä varautua, että käteen tulee deebrownin arjalaisversio.

Näinhän tää lähti:

Sinä kysyit, minä vastasin.

”Wequashim kirjoitti:
Intiaanien kohdistuvista raakuuksia olisi paisuteltu Chivingtonin päänmenoksi, joka vain totteli ylemmältä taholta tulevia käskyjä.



Nämä voi mielestäni jättää ihan omaan arvoonsa.
Vähän samanlainen juttu, jos väittäisi etteivät natsit tiennyt mikä ghetto oli.

Jari”


Vastaus tästä ”A man of God and war –miehestä”, ei sitten ilmeisesti kelvannut ja joku veti luultavasti herneen nenäänsä.

Jankutukseksihan tää taas on lipsahtamassa, joten hyppään tässä vaiheessa kyydistä, kaivan poikien vanhat aapiset vintiltä ja aloitan opiskelut uudelleen.

Jari
********************************

Nyt täytyy Witkon ensimmäistä kertaa miettiä, teenkö samat kuin Jari ja
luovutan Sand Creekin vai keräänkö vimmaa iltaa kohden ja alan taas
toivottoman taistelun aina kyynistä Wequashimia vastaan.

Varmasti Aapista täytyy luntata Pojalta. Sen verran kerskailen että kyllä
tästä Sand Creekistä Witkolla on monta kirjaa ja osa on jopa luettu
jo vuosia sitten. Mutta aina oppii lisää viisaammilta.

Dee Brownista sanon sen verran että aikoinaan nuorena Witkona, kyllä se
oli se ensimmäinen In-kirja n. 25 vuotta sitten. Sen jälkeen on tullut
näitä todellisia historian kirjoja tilattu ja jopa luettu. Oli hyvä peruskirja
noviisille ja sen jälkeen oppi arvostamaan muita kirjoja paljon enemmän.

________
Witko

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Re: sand creek

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » La 19.11.2011 11:19

Witko kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti:
Wequashim kirjoitti: Dee Brownista sanon sen verran että aikoinaan nuorena Witkona, kyllä se
oli se ensimmäinen In-kirja n. 25 vuotta sitten. Sen jälkeen on tullut
näitä todellisia historian kirjoja tilattu ja jopa luettu. Oli hyvä peruskirja
noviisille ja sen jälkeen oppi arvostamaan muita kirjoja paljon enemmän.

________
Witko
Kyllä tää kirja myös mulle on ollut selkeä virstanpylväs näissä hommissa.

Eikä sen taika mihinkään ole vieläkään kadonnut.
Kaikella on oma aikansa niin tälläkin opuksella.

Ja mikä parasta, jenkit äänestivät tämän kirjan 1900-luvun parhaaksi non-fikkariksi.

Mitenhän tässä nyt pitäisi taas suhtautua tuohon kansakuntaan?

Jari
Jari Teilas

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Re: sand creek

Viesti Kirjoittaja shamaani » La 19.11.2011 11:43

Jari Teilas kirjoitti: Kyllä tää kirja myös mulle on ollut selkeä virstanpylväs näissä hommissa.

Eikä sen taika mihinkään ole vieläkään kadonnut.
Kaikella on oma aikansa niin tälläkin opuksella.

Ja mikä parasta, jenkit äänestivät tämän kirjan 1900-luvun parhaaksi non-fikkariksi.

Mitenhän tässä nyt pitäisi taas suhtautua tuohon kansakuntaan?

Jari
Taitaa olla vieläkin amazon myydyimpien intiaanikirjojen listalla peräti toisena, joku comanche moon tai vastaava uudehko kirja on kärjessä.

Brownin teksti on itse asiassa perin "michnomaista", siis tarkoituksenhakuista, ja faktoja on dumpattu omien argumenttien tieltä syrjään.

En oikein tiedä pitäisikö Deetä kiittää vai ei, Brownille kuuluu melkoinen ansio että tämä harrastus on säilynyt. Vaikea päätellä olisinko muuten täällä kinaamassa.

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

sand creek

Viesti Kirjoittaja Witko » La 19.11.2011 12:50

Mietin tässä kun tuli kerskailtua Wequashimille että Witko on Intiaanisotien
Expertti ja Wequ ei. Tämä nyt ei ole totta. En minä kyllä läheskään
kaikkia näistä sodista tiedä. Sand Creek on taas jo niin vanha aihe,
että ei ole jaksanut perehtyä viime vuosina enään.

Laskin että minulla on Sand Creekistä kertovia kirjoja 11 kpl.
Mikä ei taas todista mitään minun pätevyydestä, ei se määrä vaan laatu ja
myöskin onko kaikki luettu vai vain selailtu. Varmasti osa on vain selailtu.

Tilasin itse asiassa 5. kpl näitä Sand Creek- kirjoja lisää viime viikolla.
Mukana oli myös tämä Scott. Michno ja Kevin Cahill tulivat eilen Weston jatkeena. Cahillin kirja on novellin tyyppiin kirjoitettu ja pikku selailulla
totean joviaalisti: Ei huono, kiinnostava ja hyvä luettava Sand Creekistä
tässä muodossa.

Nyt ajattelette onko Witko 100% seonnut, kun tilaa lisää 5. Sand Creek-kirjaa. Valitettavasti en ole seonnut, vaan tämä on minun tyylini historiassa,
jos tulee jotain uutta ja kiinnostavaa, niin haluan ottaa sen selville.

Meikäläinen ei yleensä anna periksi missään väittelyssä(huono), mutta kyllä
rehellisyyden nimissä, tuli oltua vähän liian kiihkeä ja vanhoihin
fraaseihin liian kiintynyt. Tosiasiassa on paljon mielenkiintoisempaa
alkaa keskustelu täällä jostain kalutusta aiheesta, uudelta näkäkannalta/
tiedoilta.

Jatketaan vaan Wequashim keskustelua Sand Creekistä ja
nyt kun on Michon Raamattu? mukana, voi katsoa mitä mies nyt kirjoittaa.
Scottia ei vielä ole tullut, mutta aloitetaan uusiksi keskustelu ihan
asiapohjalta jos sopii ?

________
Witko

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Re: sand creek

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » La 19.11.2011 14:41

shamaani kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti: Kyllä tää kirja myös mulle on ollut selkeä virstanpylväs näissä hommissa.

Eikä sen taika mihinkään ole vieläkään kadonnut.
Kaikella on oma aikansa niin tälläkin opuksella.

Ja mikä parasta, jenkit äänestivät tämän kirjan 1900-luvun parhaaksi non-fikkariksi.

Mitenhän tässä nyt pitäisi taas suhtautua tuohon kansakuntaan?

Jari
Taitaa olla vieläkin amazon myydyimpien intiaanikirjojen listalla peräti toisena, joku comanche moon tai vastaava uudehko kirja on kärjessä.

Brownin teksti on itse asiassa perin "michnomaista", siis tarkoituksenhakuista, ja faktoja on dumpattu omien argumenttien tieltä syrjään.

En oikein tiedä pitäisikö Deetä kiittää vai ei, Brownille kuuluu melkoinen ansio että tämä harrastus on säilynyt. Vaikea päätellä olisinko muuten täällä kinaamassa.
Minun mielestäni häntä voisi kiittää.

Ei minulla silti ole ollut enään vuosiin hänen kirjaansa hyllyssä.

En myöskään katso uudelleen ja uudelleen elokuvaa "He kaatuivat saappaat jne.", mutta silti myös tämä filmi on virstanpylväs minulle näissä jutuissa.
Tuskin minäkään täällä roikkuisin, ellei faija olisi aikoinaan katsonut mun kanssani tämän elokuvan.

Jari
Jari Teilas

Vastaa Viestiin