Minnesota Massacre v.1862 Cut Nose

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Su 28.08.2011 18:12

Rikkis kirjoitti: Btw, onko Peoples of the Twilight tuttu? Minulle ei ollut, ja nyt kun on, nolottaa ettei ole aiemmin ollut.
Ei ole tuttu. Olen keskittynyt melko tiukasti viimeiset 1,5 vuotta syvänteeseen ja kaliforniaan. Feest kuullosti kuitenkin tutulta, ja tämmöinen tuli joskus hankittua:

http://www.barnesandnoble.com/w/indians ... bf%2bfeest

Ei mikään erikoinen kirja. Hommasin tuon "miami-kirjastooni", mutta ei siinä montaa miami-maalausta ollut, lähinnä potawatomeja.

Sanotaanko nyt vielä Diedrichista, vaikka en viime aikoina ole enää keskittynyt dakotoihin, niin Markin "vihot" ovat sitä tasoa että tuo Little Crow kiinnostaa. Markilla saattaisi olla jotain oikeasti uutta lisättävää Minnesota Uprisingiin ja Little Crowhun. Pitää joskus katella josko moinen kirja jostain vielä löytyy...

Standing Buffaloa muuten näyttää olevan yksi kipale liikkeellä amazonin käytetyissä, en katsonut toimittaako eurooppaan.

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Minnesota Massacre

Viesti Kirjoittaja Witko » Ma 29.08.2011 17:49

Tälläisellä Witko vielä jaksaa vaivata Shaamania.

Tuli postista tälläinen kirja jota jo vähän selailin näin töiden jälkeen.
Ikävä sana Witkolle tuo selailee."Status Quo"

John P. Bowes on kirjailija proffan nimi ja kirja on tälläinen yleisteos
kuin: Exiles and Pioneers, Eastern Indians in the Trans-Mississippi West.

Näyttää olevan mm. Shawneeista, Delawareista, Wyandoteista ja Potowatomeista. Jonkin verran valokuvia ja karttoja. 271 sivua.
Tämä sattui nyt tulevan Bookplussasta yhden vaimon kirjan ohessa.

Nyt täytyy alkaa jokin looginen lukemistapa tai pian äijä on sekaisin kuin seinäkello. Menin vielä sekoittamaan Civil Warin päälle.

_____________
Witko

Charlie
Viestit: 782
Liittynyt: Pe 02.09.2005 19:27
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Minnesota Massacre

Viesti Kirjoittaja Charlie » Ma 29.08.2011 18:18

Witko kirjoitti:
Näyttää olevan mm. Shawneeista, Delawareista, Wyandoteista ja Potowatomeista...
Kiinnostava löytö, koetan löytää tasanko-delawareista tietoa, kannattaako tämä kirja hommata?
Hoka Hey!
mika at equstom.fi

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ma 29.08.2011 18:46

Minulla on kyllä tämä Bowesin kirja, mutta lukematta toistaiseksi. Ihan hyvältä se kumminkin näyttää.

Texasin lenapeista on olemassa sellainen kirja kuin Peacemakers on the Frontier, mutta erittäin pieni painos ja siksi älyttömaän hintainen. Tuokin odottaa "teemakuukautta" Bowesin ja Weslagerin The Delaware Indian Westward Migrationin kanssa.

Lenapet lännessä on omia ikuisia kiinnostuksen kohteita.

Charlie
Viestit: 782
Liittynyt: Pe 02.09.2005 19:27
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Charlie » Ma 29.08.2011 21:01

Minua kiinnostaisi erityisesti kaikki Delaware/Lenapeista suhteessa sisällissodan aikakauteen... North or South...
Hoka Hey!
mika at equstom.fi

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ti 30.08.2011 18:28

Charlie kirjoitti:Minua kiinnostaisi erityisesti kaikki Delaware/Lenapeista suhteessa sisällissodan aikakauteen... North or South...
Hauptmannin Between Two Fires kannattaa varmaan hankkia.

Toi lenape-kulttuuri ei juuri poikennut muista karkotetuista. Lähinnä tiukka orjuuden vastustus, ja miesten suurempi liikkuvuus ehkä eroavat. Lenape-miehet eivät ottaneet kuuleviin korviinsa yrityksiä saada äijistä maanviljelijöitä. Metsästys, kaupparetket, oppaana tai tulkkina toimiminen ja semmoiset vetivät puoleensa, muijat hoitivat maatalouden puutarhanhoidolla.

Kyllä useimmilla muillakin karkoitetuilla oli samanmoista meininkiä, mutta ei ehkä yhtä tiukasti. Lenapien vakavampi akkulturoituminen alkoi lähinnä 1880-luvulta eteenpäin.

Vastaa Viestiin