Kirjakauppojen aarteita...

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Charlie
Viestit: 782
Liittynyt: Pe 02.09.2005 19:27
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kirjakauppojen aarteita...

Viesti Kirjoittaja Charlie » Ma 31.05.2010 22:08

Enpä olisi uskonut että Jyväskylän Suomalaisesta löytyy sattuma-aarre..

En varmaan koskaan olisi tilannut Amazonilta tieteistiskirjailija Dan Simmonsin kijaa "Black Hills", en ainakaan takakannen perusteella. Mutta mikä aarre!

Kaveri on kyllä naputellut klassikoita - Hyperion ja drood, mutta yht'äkkiä intiaanikirja?

Olin melko skeptinen aloittaessani, joo, Custerin haamu hyppää lakota nuorukaiseen Little Big Hornissa... Mutta päästyäni ekat sata sivua yhdellä haukkauksella olen valmis ojentamaan pystin Simmonsille yhdestä tuoreimmasta intiaanieepoksesta. Ja ukko on tosiaan tehnyt läksynsä, Teksti vilisee viitteitä ihan mihin vaan, ja kaikki varsin kohdallaan. ja lisäksi tarinaan oikeasti uppoutuu...

Hail, Simmons, Ylistys Suomalainen kirjakauppa. Taas tuli todistettua että amazoninkin aikana oikea kirjakauppa auttaa aarteiden jäljille.

Suosittelen!

(ISBN-13: 978-0316006989)
Hoka Hey!
mika at equstom.fi

Simo Hankaniemi
Viestit: 957
Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43

Viesti Kirjoittaja Simo Hankaniemi » Ma 31.05.2010 22:44

Näinhän se on, satunnaisen etsiskelyn avulla löytää sellaista, mitä ei tiedä edes kaivata. Myös kirjastoissa löytää hyviä kirjoja ihan vain umpimähkäisellä kiertelyllä ja kaartelulla.

Nyt viimeksi löysin sattumaperiaatteella reitille vahingossa osuneesta divarista filosofi Jukka Hankanmäen teoksen anarkismin filosofiasta. Tiesin kirjailijan ennestään, mutta en ollut koskaan nähnyt mainintaakaan tästä kirjasta. Se on ollut ihan antoisa lukukokemus.

T.Tienpää

Viesti Kirjoittaja T.Tienpää » Ti 01.06.2010 11:21

Myllyn Suomalaisessa kirjakaupassa pyöri joku isohko intiaani"atlas", jos kiinnostuneita löytyy. Itse jätin väliin vaikka hinta taisi olla vain 24,-.
Minulla alkaa olla hieman tilanpuutetta kunnes tyttö oppii pitämään sormensa poissa kirjakaappien alahyllyiltä.

En malta olla kehumatta samalla viimeistä omaa aarretta: Thorne B. Grayn The Stanislaus Indian Wars Abebooksista. Arvelen että euroopassa tuskin kukaan muu on kirjasta kiinnostunut, jos edes kuullut, mutta minulle tämä oli kova löytö.

T.Tienpää

Viesti Kirjoittaja T.Tienpää » Su 01.08.2010 19:39

Jaaha. Bookplussalta tuli parin muun kirjan kyytipoikana Ferol Eganin Sand in a Whirlwind: The Paiute Indian War of 1860.

Google bookista joskus katsottuna tämä 40 vuotta vanha teos näytti lähinnä romaanilta, mutta olemattomat odotukset olivat aiheettomia.

Eganilla näytti olevan täydelliset tiedot syvänteen intiaanien perinteistä ja jopa esihistoriasta. Huikea 300 sivuinen kirja jonka olisi ajan salliessa voinut lukea yhdellä seisomalla, nyt joutui käyttämään kolmisen päivää, ja erittäin malttamatonta päivää. Vilpittömät suositteluni.

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Kirjakauppojen aarteita

Viesti Kirjoittaja Witko » Su 01.08.2010 22:09

Tämä kirja nyt ei ole mikään varsinainen aarre, mutta meikäläiselle tämä oli
mielenkiintoinen aihe. Bookplussan selaus ja löytyi Jerome A. Greene jälleen
kiinni Nez Perceissä. "Beyond Bear's Paw, The Nez Perce Indians in Canada ".

Täytyy lukea mm. miten tämä White Birdin murha on tässä kirjassa käsitelty.
Tämä Mr. Greene tuntuu olevan aika tuottelias kirjailija, Washita,
Sand Creek, LBH, Nez Perce Summer tulee nyt ainakin eteen.

Tässähän alkaa omakin englanninkielen taito jopa karttua enemmän.
Näytti olevan aika tuore julkaisu. Odotellaan postia ja luetaan, saapahan jotain uutta tietoa näistä Canadaan paenneista Nez Perceistä.

Olen lukenut Millerin ja Kasslerin "Bear River Massacre" kirjat vihdoin läpi ja täytyy vain todeta tässä vaiheessa Millerin kirjan nimi:" Ensimmäinen, Pahin, Unohdetuin" olevan aika osuva lause tästä tapahtumasta.

Violence Over the Land tuntuu vaan olevan edelleenkin hiukan vaikealukuinen minulle, muttä yrittänyttä ei lannisteta. Onko Ned vähän väitöskirjamainen vaikka pakko myöntää että kirja on laaja-alainen koko territorion kansoista tai oikeammin Lounais-alueittenkin.

--------------
Witko

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » La 11.09.2010 09:27

En tiedä kuuluuko tämä kirjakauppojen varsinaisiin aarteisiin, mutta ajattelin tilata. Onkohan tämä jollakulla ja jos on on mikä on mielipide? Itse tuota netissä selailemalla tulin siihen tulokseen, että on tulee kuulumaan kirjahyllyyni. Pawneissa on oma erityinen mielenkiintonsa.

http://www.bookplus.fi/kirjat/hyde%2c_g ... ns-6312562
Haukka

Charlie
Viestit: 782
Liittynyt: Pe 02.09.2005 19:27
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Charlie » La 11.09.2010 12:40

Hyden Pawnee on klassikko, tilaa ihmeessä
Hoka Hey!
mika at equstom.fi

T.Tienpää

Viesti Kirjoittaja T.Tienpää » La 11.09.2010 12:41

Parasta Hydea tuo pawnee-kirja on. Minä ainakin pidin, ja mukana tulee paljon tasankojen historiaa muutenkin.

Elisabeth Johnin Storms Breved In Other Men's Worlds kannattaa myös joskus hankkia, sanoisin että paras kirja eteläisten tasankojen ja lähialueiden historiasta.

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » La 11.09.2010 13:03

Tämä pannaan mieleen ja vielä ylös muistioon. Hyvistä vinkeista saa koottua kirjaluettelon, josta on hyvä valita tilattavat kirjat. Neljä kirjaa pitäisi tulla parin viikon sisällä, ja sitten voi panna uutta tilausta pystyyn.
Haukka

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » La 11.09.2010 13:18

Tämä olisi pitänyt äsken lisätä joukkoon:

http://www.amazon.com/Tribal-Wars-South ... 46&sr=8-16

Sisältää mukavasti hieman tietoa myös idän intiaanien ja tasankokansojen suhteista, sekä intiaanien osallisuudesta sisällissodassa.

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » La 11.09.2010 15:23

Vaikutti sellaiselta herkulta, että oli pakko tilata saman tien. Näistä suhteista on tietoa aivan liian vähän. Joskus tuntuu, että Mississippi jakoi koko alueen kahteen eri osaan, jotka vain satunnaisesti joutuivat kosketuksiin toistensa kanssa. Tästäkään kirjasta en olisi ehkä koskaan tiennyt mitään ilman informaatiota.

Ilmeisesti näitä tämän alan kirjailijoita on aika paljon, ja minä kun luulin vielä vuoden alussa, että intiaanikirjallisuutta on niukasti. Kiitos hyvistä vinkeistä.

Niin muuten, Tribal Wars of The Southern Plains löytyi yllätys yllätys - suomalaisesta kirjakaupasta, ei Bookplussasta. Hinta oli kohtuukova, mutta ei kuitenkaan paha. Ja teos vielä kovakantinen.
Haukka

T.Tienpää

Viesti Kirjoittaja T.Tienpää » La 11.09.2010 16:31

Haukka kirjoitti:Vaikutti sellaiselta herkulta, että oli pakko tilata saman tien. Näistä suhteista on tietoa aivan liian vähän. Joskus tuntuu, että Mississippi jakoi koko alueen kahteen eri osaan, jotka vain satunnaisesti joutuivat kosketuksiin toistensa kanssa. Tästäkään kirjasta en olisi ehkä koskaan tiennyt mitään ilman informaatiota.

Ilmeisesti näitä tämän alan kirjailijoita on aika paljon, ja minä kun luulin vielä vuoden alussa, että intiaanikirjallisuutta on niukasti. Kiitos hyvistä vinkeistä.

Niin muuten, Tribal Wars of The Southern Plains löytyi yllätys yllätys - suomalaisesta kirjakaupasta, ei Bookplussasta. Hinta oli kohtuukova, mutta ei kuitenkaan paha. Ja teos vielä kovakantinen.
Minulla on myös sellainen kirja kuin Contrary Neighbors, David LaVere, joka keskittyy nimenomaa maahanmuuttajakansojen ja tasankoheimojen välisiin suhteisiin, mutta jotain ylimalkaista LaVeren tyylissä on.
Ei kirja mikään paska ole mutta sisältää selviä ajatusvirheitä joita en professori-tason mieheltä haluaisi lukea. Esim. LaVeren mukaan "texasin alkuperäiskansat kuten comanchet, kiowat...olivat sentään olleet alueella satoja vuosia ennen espanjalaisia", ja muutamia vastaavia kömmähdyksiä.

Pientä editointia professori kaipaisi ennen kuin voin kiitettävää arvosanaa vilauttaa.

T.Tienpää

Viesti Kirjoittaja T.Tienpää » Ma 27.09.2010 10:39

T.Tienpää kirjoitti:Myllyn Suomalaisessa kirjakaupassa pyöri joku isohko intiaani"atlas", jos kiinnostuneita löytyy. Itse jätin väliin vaikka hinta taisi olla vain 24,-.
.
Suomalaisessa on pyörinyt viikon verran tarjouskampanja, ja tuotakin "Atlasta" saa suomen oloissa suorastaan naurettavaan hintaan 10 euroa.

Kipikapi kaikki hakemaan keikkuvan pöydänjalan alle jollei muuta käyttöä keksi, komea kovakantinen kuitenkin.

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Ma 27.09.2010 11:44

Onko kyseessä Gilbert Legay;n Intiaaniatlas vai joku muu, jos joku muu niin mikä?

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma 27.09.2010 12:01

Ihan saman haluaisin tietää. En löytänyt suomalaisen sivuilta tietoa kirjasta.

Vastaa Viestiin