Mayojen kalenterin viimeinen päivä...-pelottaako?

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Rikkis
Viestit: 342
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:51

Viesti Kirjoittaja Rikkis » Ma 12.04.2010 09:05

Haukka kirjoitti:Livenä näkemäni intiaaniesitys on 2000-luvun alusta ja paikkana oli jotkut markkinat. Nuoret kaverit olivat pukeutuneet sulkapäähineisiin, olivat melko pienikokoisia, mutta epäilemättä aitoja heimonsa jäseniä. Kiowista olen 90 %:sesti varma. Esitys oli nautittava ja korostetuilla rumpuosuuksilla saatiin aikaiseksi hyvin aidontuntuinen tunnelma.
Olisivatkohan olleet näitä kavereita?

Kuva

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ma 12.04.2010 11:16

Mitä vaatetukseen tulee niin hyvinkin mahdollista. Lavalla nuorin kavereista esiintyi ilman paitaa ja toi mieleen Tasunka Witkon jäntevine olemuksineen ja pitkine irrallaan olevine hiuksineen. Hän esiintyi ilman sulkapäähinettä toisin kuin ryhmän muut jäsenet. Harmitti kun oli rahaa mukana kohtuullisen niukasti, eikä voinut ostaa niitä hienoja muistoesineitä mitä intiaanien myyntipaikalla oli tarjolla. Mutta mieleenpainuva elämys se oli varmaan myös monen muun mielestä, jotka jäivät töllistelemään tasankojen poikien esityksiä.
Haukka

Rikkis
Viestit: 342
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:51

Viesti Kirjoittaja Rikkis » Ma 12.04.2010 13:15

Haukka kirjoitti:- - mieleenpainuva elämys se oli varmaan myös monen muun mielestä, jotka jäivät töllistelemään tasankojen poikien esityksiä.
En ole koskaan keskustellut ao. yhtyeen esiintyjien kanssa, mutta koska joskus näin heidät kadulla, todettakoon että ulkoisten merkkien perusteella en usko heidän olleen Pohjois-Amerikan tasankoalueen intiaaneja.

Heidän esittämänsä musiikki oli jonkunlaista pseudo-Etelä-Amerikkalaista "inka-musiikin ja läntisen populaarimusiikin seosta". En ole sen alueen asiantuntija, joten ei siitä sen enempää. Mutta mitään tekemistä sillä ei ollut Pohjois-Amerikan intiaanien musiikin kanssa. Ei yhtään mitään.

Heidän vaatetuksensa oli suloinen sekasotku kaikenlaisia sinne-päin-intiaaniasuja. Osa matki (huonosti) sata vuotta vanhoja asuja, osa oli moderneja powwow-tanssivarusteita. Koska kaikki sulat olivat erilaisia kotkansulkajäljitelmiä, epäilen että varusteet oli hankittu jostain intiaaniharrastajia varustavista postimyyntiliikkeistä.

Tämä jälkimmäinen arvaukseni muuten perustuu pitkälti siihen että Yhdysvalloissa lainsäädännöstä johtuen vain "aidot ja paperilla tunnustetut" intiaanit saavat käyttää kotkan (ja muidenkin rauhoitettujen lintujen) sulkia seremoniallisissa varusteissaan. Näin ollen kaikki muut intiaanitansseja harrastavat joutuvat käyttämään kaikenlaisia korvikkeita. Näitä harrastajia on paljon, joten tälläkin alalla on kysynnästä johtuvaa tarjontaa.

Muualla nettikeskustelussa joku joskus väitti näitä kavereita saksalaisiksi intiaaniharrastajiksi. Voi olla, mutta kukaan saksalainen intiaaniharrastaja ei esiintyisi noin huonoissa asuissa, epäilen.

Ennemminkin luulen että kaverit ovat ehkä sieltä Etelä-Amerikasta kotoisin olevia maahanmuuttajia, jotka esittävät osaamaansa musiikkia, mutta pukeutuvat paremmin myyviin inkkariasuihin kuin mitä heidän ponchonsa ja knallihattunsa ovat. Samaan tapaanhan monasti normi-suomalaiset ovat tykänneet esiintyä lapinpuvuissa kaikenmaailman vienninedistämismessuilla takavuosina.

T.Tienpää

Viesti Kirjoittaja T.Tienpää » Ma 12.04.2010 13:33

Rikkis kirjoitti:
Ennemminkin luulen että kaverit ovat ehkä sieltä Etelä-Amerikasta kotoisin olevia maahanmuuttajia, jotka esittävät osaamaansa musiikkia, mutta pukeutuvat paremmin myyviin inkkariasuihin kuin mitä heidän ponchonsa ja knallihattunsa ovat. Samaan tapaanhan monasti normi-suomalaiset ovat tykänneet esiintyä lapinpuvuissa kaikenmaailman vienninedistämismessuilla takavuosina.
Jep. Samaa porukkaa liikkuu ainakin Tallinnassa.

Takavuosina näitä etelä-amerikkalaisia kävi aina Kumlingen saarella asti esiintymässä. Jutustelin parin kaverin kanssa, yksi oli Ecuadorista, 3/4 intiaani muistaakseni omien sanojensa mukaan. Muutoin porukka oli melko multi-etnistä eri puolita Etelä-amerikkaa, ja ymmärsin että käytännössä kaikki olivat asuneet lähes koko ikänsä euroopassa. Mukana oli muuten myös jotain tanssinopettajia, kumpaakin sukupuolta.

Luullakseni tämä tasanko-asuihin pukeutuva ryhmä tai ryhmät esiintyvät välillä ihan niissä knalleissa ja ponchoissa myös. Pan-huilu on kivan kuuloinen soitin jos sitä osaa soittaa.

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ma 12.04.2010 15:56

Kiitos Rikkis ja Tienpää. On hienoa, että täältä löytyy koko joukko ihmisiä, jotka voi epäilemättä luokitella tämän alan asiantuntijoiksi. Näin paljastui eräänlainen vanha huijaus, josta itse olin täysin tietämätön. En puhunut esiintyvän ryhmän kanssa, vaan jatkoin matkaani kun esitys oli ohi. Mutta ellen nyt ihan väärin muista, niin ei mennyt kovinkaan pitkään, kun ostin Pohjois-Amerikan intiaanihistoriaa käsittävän kirjan ja aloin kiinnostua aiheesta ihan tosissani. Siis huijaus oli onnistunut ja herättänyt ainakin yhden ohikulkijan mielenkiinnon heidän "valheellista" kulttuuriaan kohtaan..

Mutta mitä nämä huijarit ovat mahtaneet hyötyä näytöksistään? Ilmeisesti ainakin sen verran, että se on pitänyt heidät leivän syrjässä kiinni. Nyt kun tiedän porukan taustat, voin jälkiviisaasti sanoa, että esitys oli hieman liian laskelmoitu.
Haukka

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Ma 12.04.2010 17:26

Mie oon nähny hyvii ja huonoi katuesityksii. Jotku kyl polottaa semmost kielt mist ei ota kukaa selvää joten ne heput on varmast aitoi.. Si joku puhu suomee :shock: :lol:

T.Tienpää

Viesti Kirjoittaja T.Tienpää » Ma 12.04.2010 18:02

Haukka kirjoitti:Kiitos Rikkis ja Tienpää. On hienoa, että täältä löytyy koko joukko ihmisiä, jotka voi epäilemättä luokitella tämän alan asiantuntijoiksi. Näin paljastui eräänlainen vanha huijaus, josta itse olin täysin tietämätön. En puhunut esiintyvän ryhmän kanssa, vaan jatkoin matkaani kun esitys oli ohi. Mutta ellen nyt ihan väärin muista, niin ei mennyt kovinkaan pitkään, kun ostin Pohjois-Amerikan intiaanihistoriaa käsittävän kirjan ja aloin kiinnostua aiheesta ihan tosissani. Siis huijaus oli onnistunut ja herättänyt ainakin yhden ohikulkijan mielenkiinnon heidän "valheellista" kulttuuriaan kohtaan..

Mutta mitä nämä huijarit ovat mahtaneet hyötyä näytöksistään? Ilmeisesti ainakin sen verran, että se on pitänyt heidät leivän syrjässä kiinni. Nyt kun tiedän porukan taustat, voin jälkiviisaasti sanoa, että esitys oli hieman liian laskelmoitu.
Älä huoli, minua ei hetkauta kenellä on vanhimmat paskaraidat kalsongeissa, enkä erota mitään aivoparkkia seeprannahasta. En ollut lainkaan varma Tallinnassa mitä porukkaa ovat, jokin silmään otti, mutta mitä väliä sillä on ovatko cherokeita joilla preeriakuteet niskassa, vaiko etelä-amerikkalaisia?

Tyypit joiden kanssa juttelin pari vuotta sitten soittivat mielestäni eri ryhmissä, ei aina samalla kokoonpanolla. Turussa olen tainnut kerran nähdä tasankovarustuksen yksinäisellä soittajalla, ponchoja puolitoistametristen äijänkäppänien yllä hieman useammin.

Vastaa Viestiin