Wounded Knee V.1890.

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vastaa Viestiin
Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » La 10.04.2010 11:33

Charlie kirjoitti:Mikan Väikkärin Lähde luettelo:
-Yks yhdys valtalainen kirja linkki
-Wikipedia
-Yhden Amatson kirjan sisällys luettelo
-Hopea nuoli
-Arvaus ja päättely


:?
Chrystaltailin väikkärin virallislähteet:

- Olen melkein varma et yks kirjan kansi jonka näin kirjastos oli inkkarikirjasta.. Mutko näin sen niin kaukaa ni en en ole varma
- Unet joita mie oon nähny inkkareist
- Wannabehunterien lausunnot koska ne on niin mageit ja osaa flirttailla :mrgreen:

Vieras

Re: Wounded Knee V.1890.

Viesti Kirjoittaja Vieras » La 10.04.2010 12:20

T.Tienpää kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Witko vastaa:

Olen lukenut lisää erilaisia kirjoja ja raportteja WK:n tapahtumasta, niin
silminnäkijöiden(armeijan ja välskärien ja reporttieiden) kertomat, samoin
kuin henkiinjäineiden(lakotejen) kertomat. Toivon että et pyydä minun nyt
mainitsemaan kaikkien kirjojen nimiä, mutta jos haluat sen kyllä teen.
Valitetavasti Anderssonin oopusta en ole lukenut. Tämä on nyt minun
maallikoimainen käsitys WK:sta. .
Kyllä meillä on lähes täysin samankaltainen kuva tapahtumista. Eikä minulle tarvitse mitään lähdeluetteloita listata.

"Muistakaa Custer"-huudot saatoivat olla jonkun kostonhimoisen tekosia, yhtä hyvin pelkkää tyypillistä taistelutilanteessa ilmenevää hengen nostatusta. Mahdollista myös että Custeria muisteltiin kuten ennen taistelua ja verilöylyä, eli muistakaa nyt kuinka Custerin kävi, ettei käy itselle samoin.

Minua ei haittaa vaikka muut katsoisivat historiaa "värilasit" päässä, aina 90-luvun lopulle tein niin itsekkin. Nykyisin pyrin hieman analyyttisempään lähestymistapaan. Jotkut fanaatikot eivät vain hyväksy että muut eivät ole tismalleen samaa mieltä joka asiasta. Onneksi niitä löytyy täältä vain muutama, jos sitäkään.

En ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi pitäisi tunkea pää syvälle peräsuoleen, tässä tapauksessa esimerkiksi sioux-peräsuoleen, vaikka vastaan tiedetään tulevan paskaa. Fanaatikon mielestä se sioux-paska on tietysti maailman parasta ja hienointa paskaa, vaikka mitään muuta paskaa ei olisi koskaan maistettu tai edes haistettu. Muille touhu ei luonnollisesti oikein viisaalta vaikuta. Meitä on kyllä moneksi, ei ihan aina kuitenkaan onneksi...

Joka tapauksessa Witko, järkevää tekstiä äskeinen sinulta. Ehdottomasti aiheita voit, ja myös pitää aloittaa nk. "värilasit" päässä, pieni kärjistys ja krittiikki ovat oikeat tavat herättää keskustelua ja ottaa epäkohtia esille. Vain harvalukuinen fanaatikkojen joukko ei aina ymmärrä tätä, ja käy sen sijaan muiden keskustelijoiden kimppuun esittämättä mitään omaa faktaa tai mielipidettä itse aiheeseen. Heille kaikki muut ovat lähtökohtaisesti väärässä, koska oman uskomuksen mukaan asia "tiedetään", eikä sitä tarvitse millään tapaa sen kummemmin enää selvitellä.

Jatketaan, ja jos Witko verilöylyt kiinnostavat, niin heitän esille melko tuntemattomaksi jääneen Bear Riverin. Rod Millerin Massacre at Bear River on viimeisin ja erittäin hyvä teos aiheesta. Pitäisi itse hankkia vielä Brighan Madsenin kirja, sen verran kiinnostava tapahtumaketju tästäkin hommasta löytyy.
Witko vastaa:

Kiitti Simo, olen samoin kuin sinä yrittänyt perehtyä näihin Yhdysvaltain
intiaanisotien historiaan nykyään myös ilman värilaseja, koska muistan
kun luin 70-luvun loppupuolella Dee Brownin"Haudatkaa sydämeni Wounded Kneehen", silloin oli kyllä turhan mustavalkoinen maailmankuva.
Nyt kun on vanhempi ja toivottavasti vähän viisampi, olen tullut skeptiseksi.
Kiitos myös Bear Riverin kirja linkistä. Olen lukenut aika suppean selonteon
tästä tapahtumasta. Jatketaan jutusteluja.

Ei ole tapana myydä aata, jolla ihmiset kävelevät.
Thansunke Witko,Oglala-Lakota.

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Wounded Knee V.1890.

Viesti Kirjoittaja Witko » La 10.04.2010 15:15

Anonymous kirjoitti:Joo, toiset sanoo toista ja toiset toista. Armeija tappoi osan omistaankin tykkitulella jotka olivat leirissä. Väitöskirjassa kuitenkin tuodaan kuitenkin ilmi että tulenavaus alkoi "ensimmäisen" laukauksen jälkeen armeijan puolelta. Melkoinen määrä lähteitä on lueteltu tämän käsityksen muodostamiseen.
Voi silti olla että tuo käsitys onkin täysin väärä. Mene ja tiedä. Olisi pitänyt huomioida vastaväittelijöiksi muutama tietävä heppu kantrikinkereilta ja antaa niille kannettava käteen niin olisivat voineet tarkastaa tarkat tiedot netistä ja lähteenä amazonin teosten sisällysluettelot tähän vielä ynnäten rautainen päättelykyky. Noh, se on tätä jälkiviisautta.

-m
Witko vastaa:

Halusit siis vastaväittelijäksi asiasta tietävän henkilön, etkä tälläistä
amatööri historioitsijaa. Valitettavasti täällä Suomen päässä en saanut
Markku Henrikssonia puolestani vastaamaan. Kirjoitin nimenomaan
kansanomaisesti ja tarkoituksella ilman henkilöitten nimiä ja kellon-
aikoja tästä WK:n tragediasta. Siis olen asiantuntija jos mainitsen
kaikki tapahtumaan osallistuneet ja tietävät henkilöt ja tahot. Sitten tämä WK:n olisi tarvinnut alkaa Standing Rockista 15. päivänä 1890 juuri ennen
päivänkoittoa Hunkpapa-lakota Sitting Bullin vaatimattomasta hirsimökistä.
Paiute -heimon Wovokasta ja Ghost Dance olisi ollut vielä tarkempi yksityiskohta aloittaa Wounded Knee Creek 29.12. 1890 n. klo 09.00. alkavasta verilöylystä. Pidetään mielessä.

Ei ole tapana myydä maata, jolla ihmiset kävelevät.
Thansunke Witko, Oglala-Lakota.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » La 10.04.2010 15:35

En tarvitse vastaväittelijää, en ole valmistelemassa väitöskirjaa edes unissani. Vastaanväittely taas on täällä koko ajan käynnissä joka onkin hyvä juttu. Tiedät varmasti vähintään yhtä paljon historiasta kuin minä, riippuu vaan siitä että mitä opuksia luetaan. Siitähän kaikki kumpuaa.
En suorastaan tarkoittanut tässä Witkoa enkä edes Witkaa vaan kommenttini oli yleinen heitto.

-m

T.Tienpää

Re: Wounded Knee V.1890.

Viesti Kirjoittaja T.Tienpää » La 10.04.2010 15:45

Anonymous kirjoitti: Kiitos myös Bear Riverin kirja linkistä. Olen lukenut aika suppean selonteon
tästä tapahtumasta. Jatketaan jutusteluja.

Ei ole tapana myydä aata, jolla ihmiset kävelevät.
Thansunke Witko,Oglala-Lakota.
Millerin Bear River-kirja on hieman lyhyt, mutta informaatiota on aika mukavasti. Pientä wikiäkin löytyy, mm. juttu miten Brigham Madsen oli kutsuttu Ft.Douglasin juhliin luennoimaan tukikohdan historiasta. Päällystö oli kuunnellut naama punaisena Madsenin ladellessa totuuksia linnakkeen perustajasta Connorista, mutta loppuviimeksi kiitellyt ja myönnellyt että metsään mentiin aikoinaan pahasti. Madsen kirjoitti myöhemmin bion Patric Connorista, ja noita shoshone-kirjoja onkin äijältä tullut useita.

Samoin paikalliset kadetit tutkivat "taistelun" historiaa ja äänestivät sitten oliko kyseessä taistelu vai verilöyly. Kaikki äänet menivät verilöylylle.

Heitetään vielä tällainen kirja ilmoille kuin The Blue, the Gray, the Red. Tuosta löytyy hyvää yhteenvetoa sisällissodan aikaisista intiaani-sodista, esim. juuri Bear Riverista, Adobe Wallsista, Whitostone Hillista jne.

Vieras

Re: Wounded Knee V.1890.

Viesti Kirjoittaja Vieras » La 10.04.2010 20:01

T.Tienpää kirjoitti:
Anonymous kirjoitti: Kiitos myös Bear Riverin kirja linkistä. Olen lukenut aika suppean selonteon
tästä tapahtumasta. Jatketaan jutusteluja.

Ei ole tapana myydä aata, jolla ihmiset kävelevät.
Thansunke Witko,Oglala-Lakota.
Millerin Bear River-kirja on hieman lyhyt, mutta informaatiota on aika mukavasti. Pientä wikiäkin löytyy, mm. juttu miten Brigham Madsen oli kutsuttu Ft.Douglasin juhliin luennoimaan tukikohdan historiasta. Päällystö oli kuunnellut naama punaisena Madsenin ladellessa totuuksia linnakkeen perustajasta Connorista, mutta loppuviimeksi kiitellyt ja myönnellyt että metsään mentiin aikoinaan pahasti. Madsen kirjoitti myöhemmin bion Patric Connorista, ja noita shoshone-kirjoja onkin äijältä tullut useita.

Samoin paikalliset kadetit tutkivat "taistelun" historiaa ja äänestivät sitten oliko kyseessä taistelu vai verilöyly. Kaikki äänet menivät verilöylylle.

Heitetään vielä tällainen kirja ilmoille kuin The Blue, the Gray, the Red. Tuosta löytyy hyvää yhteenvetoa sisällissodan aikaisista intiaani-sodista, esim. juuri Bear Riverista, Adobe Wallsista, Whitostone Hillista jne.
Witko lausuu:

Kiitos ja kunnia myös sinulle, niinkuin Porilainen Yö-yhtye laulaa.Nämä
uudet linkit, aiheet ovat tässä foorumissa sitä herkkua jota kaipaa aina.
Oen lukenut paljon Yhdysvaltain intiaansotien historiaa, mutta silti en ole
mikään spesialisti ja minusta on naivia minun leikkiä, että tiedän kaiken
ko. aiheista. Ihminen voi lukea aina vaikka kuinka paljon, mutta aina löytyy uutta tietoa ja se pitää ottaa vastaan, eikä häpeillä olevansa ns.
"persona non grata". Nyt odetaan El Classicoa.Tänään olen meidän pojan
lapsenvahti, helppo juttu, Playkka 3. käsiin ja isukki keskittyy TV:hen.
Sai vaimokin lupaa mennä naisporukassa juhlimaan, koska käännöstyöt
saattavat lisääntyä näiden hyvien linkkien ansiosta. Jos Witkolla on tänä
iltana normaalia enemmän kirjoitusvirheitä, foorumilaiset pistäkää se
konjaminiin ja oluen piikkiin. Tälläistä tilaisuutta on pakko käyttää hyväksi.
P.S. Jeremiah tallentuu boxille.

Ei ole tapana myydä maata, jolla ihmiset kävelevät.

Tashunke Witko, Oglala-Lakota.

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Ma 12.04.2010 09:24

Kirjoitin illalla pitkänkin stoorin. WK lähteeestä, mutta se katosi jonnekin. mainitsin asiasta osiossa foorumia koskevat tiedoitukset.
Mutta lyhyesti.
Onko tämä kirja ja siinä oleva kuvaus WK 29.12 1890 tapahtumista tuttu ja kuinka luotettavana sitä pidätte.
Olaf Linck: Kesäkausi Sioux-intiaanien parissa, Holger&Schildt 1926
Tapahtumista oli siis aikaa 35 v kun kirjoittaja tapasi melskeessä mukana olleen oppaansa Kirjavan Haukan, hänen isänsä kuoli tilanteessa.
Valitettavasti kun nimi on suomennettu ei voi jäljittää henkilön tietoja esim
asukas rekistereistä ym. tai ainakin epäluotettavuus lisääntyy jos alkaa kääntää nimeä takaisin englanniksi.
Hänen mukaansa se vaipan alta aseensa ottanut oli vanha mies nimeltä Black Fox
(eikös se mene aika lähelle, Witko mainitsi jostain Black Coyotesta viekkaita pitkähäntiä kumpikin)
Mutta Kirjava Haukka saattoi olla silloin nuori poika joten se vanha on vähän suhteellinen käsite,
jostain 15 kesäisestä tällainen minun ikäiseni ja minua ilmeisesti hieman nuorempi Simo Hankaniemikin saattaa näyttää jo haudan partaalle hoippuvalta.
vaikka enhän minä tiedä kuinka nuorekkaalta Simo näyttää.
kun ei ole mitään kuvaa miehestä, mutta näin yleisesti.
Olafille KH sanoi olevansa noin 60v ikäinen, mutta hän piti tätä liioitteluna ei ollenkaan näyttänyt niin vanhalta.
KH kertoi tilanteesta ettei pystynyt auttamaan isäänsä kun häntä murjottiin oli niin kaukana, kun hän huomasi isänsä kuolleen hän otti jonkun hevosen kiinni ja ratsasti
Bad Land;siin
No olihan siinä muutakin, jos jotain kiinnostaa voin kirjoitella lisää.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma 12.04.2010 09:52

Voyageur kirjoitti:Kirjoitin illalla pitkänkin stoorin. WK lähteeestä, mutta se katosi jonnekin. mainitsin asiasta osiossa foorumia koskevat tiedoitukset.
Mutta lyhyesti.
Onko tämä kirja ja siinä oleva kuvaus WK tapahtumista tuttu ja kuinka luotettavana sitä pidätte.
Olaf Linck: Kesäkausi Sioux-intiaanien parissa, Holger&Schildt 1926
Tapahtumista oli siis aikaa 35 v kun kirjoittaja tapasi melskeessä mukana olleen oppaansa Kirjavan Haukan, hänen isänsä kuoli tilanteessa.
Valitettavasti kun nimi on suomennettu ei voi jäljittää henkilön tietoja esim
asukas rekistereistä ym. tai ainakin epäluotettavuus lisääntyy jos alkaa kääntää nimeä takaisin englanniksi.
Hänen mukaansa se vaipan alta aseensa ottanut oli vanha mies nimeltä Black Fox
(eikös se mene aika lähelle, Witko mainitsi jostain Black Coyotesta viekkaita pitkähäntiä kumpikin)
Mutta Kirjava Haukka saattoi olla silloin nuori poika joten se vanha on vähän suhteellinen käsite,
jostain 15 kesäisestä tällainen minun ikäiseni ja minua ilmeisesti hieman nuorempi Simo Hankaniemikin saattaa näyttää jo haudan partaalle hoippuvalta.
vaikka enhän minä tiedä kuinka nuorekkaalta Simo näyttää.
kun ei ole mitään kuvaa miehestä, mutta näin yleisesti.
Olafille KH sanoi olevansa noin 60v ikäinen, mutta hän piti tätä liioitteluna ei ollenkaan näyttänyt niin vanhalta.
KH kertoi tilanteesta ettei pystynyt auttamaan isäänsä kun häntä murjottiin oli niin kaukana, kun hän huomasi isänsä kuolleen hän otti jonkun hevosen kiinni ja ratsasti
Bad Land;siin
No olihan siinä muutakin, jos jotain kiinnostaa voin kirjoitella lisää.
Mulla oli kyseinen kirja, mutta möin sen täällä foorumilla jollekin (oikso ollut Stick) kaverille, jokunen vuosi sitten.

En muista paljoakaan tuon kirjan sisällöstä, mutta jonkinlaisessa kulttiasemassa se kyllä on.

Katso Sticksin emaili-osoite ja kysele häneltä asiaa lähemmin, jos vaikka kirja meni hänelle.

-Jari

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma 12.04.2010 10:30

Moi kaikki,

Onpa ollut vilkasta keskustelua WK:sta! Muutama kommentti myös täältä suunnasta. On ollut jännä seurata, miten kaikkien suurin mielenkiinto näyttää ollen se, kuka ampui sen ekan laukauksen. En viitsi siihen sen enempää kommentoida, kun se ei ole kovin tärkeä asia kuitenkaan. Historiantutkijana (ainakin minulle) mielenkiintoisempaa on se, miten koko tilanteeseen ajauduttiin ja miten eri puolet tämän kehityksen näkivät ja miten sitten itse kahakka vaikutti asioihin jälkeenpäin.

Se tekikö armeija väärin on tietenkin aika selvää, mutta pitää todellakin ottaa huomioon, että vain muutama päivä aiemmin IH oli kuollut, tilanne oli sekava myös Pine Ridgessä, lehdistö jauhoi suuren taistelun olevan kynnnyksellä ja intiaanien (myös Big Footin ja kumppanien aikeista ei oltu ihan selvillä). Olkoonkin, että niin intiaanien kuin tulkkienkin mukaan he olivat rauhassa menossa tapamaan Red Cloudia, ja livistivät kun pelkäsivät joutuvansa armeijan teurastamiksi. Ja tässä tullaankin yhteen tärkeimpään tekijään. Kun BF "karkasi" sotilailta Cheyenne Riveristä, oli kenraali Miles etenkin erityisen raivoissaan. Hän julisti, että BF on sotaretkellä, eikä hän anna tämän nöyryyttää USA:n armeijaa. Kun BF:ia ajettiin sitten takaa antoi Miles upeseereilleen käskyn jonka mukaan "capture him, disarm him and if he resists DESTROY him!" Näin Miles rikkoi esimiehensä kenraali Schofieldin ohjeet, jonka mukaan intiaaneja ei saisi missään tilanteessa yrittää riisua aseista, koska se johtaisi verilöylyyn.
Näin siis Miles, jolla oli omat suunnitelmansa ja tarkoitusperänsä, oli ainakin välillisesti syyllinen kahakkaan. Voi vain kuvitella, miten Forsyth ja muut upseerit WK:ssa tuon käskyn tulikitsivat. Varsinkin kun Sumner, joka päästi BF:n karkuun oli jo saanut melkoisen ryöpytyksen Milesilta.

Ja tästä päästäänkin lähteisiin. Olen lukenut asiasta joka ikisen raportin, päiväkirjan ym. jonka olen löytänyt, mutta varsin paljon uutta tavaraa on löytynyt nimenomaan upseerien kirjeistä ja ns. Field telegpheista. Tiedän, että netissä on valtavasti materiaalia, mutta silti se on vain murto-osa arkistoissa olevista, joten niihin kannattaa suhtautua hieman varauksella. Tosin paljon hyvää tavaraakin toki on. Samoin tuo Linckin kirja menee vähän samaan kategoriaan kuin Hiisivaaran "Intiaanit tulevat". Eli en lukisi kovin kirjaimellisesti!

Intiaanien näkemyksiin en jaksa tässä puuttua, olen ne selvittänyt mielestäni aika tarkaan muualla. Lopullista "totuutta" WK:n tapahtumista ei varmasti ikinä saada, muttaa uusia tulkinotja takuulla tulee vielä. Ja yksi sellaine jopa ihan kohta. Yhdysvaltalainen tutkija Jerome Green lähetti juuri viime viikolla viestin, jossa kyseli mielipidettäni WK:n tapahtumista. Hän kertoi olevansa juuri parhaillaan kirjoittamassa WK:sta kirjaa. En tiedä, miten pitkällä se on ja mitä uutta hän aikoo tarkalleen löytää,mutta mielenkiinnolla odotellaan.

Näin tällä kertaa, jatkakamme keskustelua.

Terv.
Rani
Anonymous kirjoitti:
Voyageur kirjoitti:Kirjoitin illalla pitkänkin stoorin. WK lähteeestä, mutta se katosi jonnekin. mainitsin asiasta osiossa foorumia koskevat tiedoitukset.
Mutta lyhyesti.
Onko tämä kirja ja siinä oleva kuvaus WK tapahtumista tuttu ja kuinka luotettavana sitä pidätte.
Olaf Linck: Kesäkausi Sioux-intiaanien parissa, Holger&Schildt 1926
Tapahtumista oli siis aikaa 35 v kun kirjoittaja tapasi melskeessä mukana olleen oppaansa Kirjavan Haukan, hänen isänsä kuoli tilanteessa.
Valitettavasti kun nimi on suomennettu ei voi jäljittää henkilön tietoja esim
asukas rekistereistä ym. tai ainakin epäluotettavuus lisääntyy jos alkaa kääntää nimeä takaisin englanniksi.
Hänen mukaansa se vaipan alta aseensa ottanut oli vanha mies nimeltä Black Fox
(eikös se mene aika lähelle, Witko mainitsi jostain Black Coyotesta viekkaita pitkähäntiä kumpikin)
Mutta Kirjava Haukka saattoi olla silloin nuori poika joten se vanha on vähän suhteellinen käsite,
jostain 15 kesäisestä tällainen minun ikäiseni ja minua ilmeisesti hieman nuorempi Simo Hankaniemikin saattaa näyttää jo haudan partaalle hoippuvalta.
vaikka enhän minä tiedä kuinka nuorekkaalta Simo näyttää.
kun ei ole mitään kuvaa miehestä, mutta näin yleisesti.
Olafille KH sanoi olevansa noin 60v ikäinen, mutta hän piti tätä liioitteluna ei ollenkaan näyttänyt niin vanhalta.
KH kertoi tilanteesta ettei pystynyt auttamaan isäänsä kun häntä murjottiin oli niin kaukana, kun hän huomasi isänsä kuolleen hän otti jonkun hevosen kiinni ja ratsasti
Bad Land;siin
No olihan siinä muutakin, jos jotain kiinnostaa voin kirjoitella lisää.
Mulla oli kyseinen kirja, mutta möin sen täällä foorumilla jollekin (oikso ollut Stick) kaverille, jokunen vuosi sitten.

En muista paljoakaan tuon kirjan sisällöstä, mutta jonkinlaisessa kulttiasemassa se kyllä on.

Katso Sticksin emaili-osoite ja kysele häneltä asiaa lähemmin, jos vaikka kirja meni hänelle.

-Jari

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma 12.04.2010 15:14

Nelson A. Miles yritti kovasti vielä WK:n jälkeen vangituttaa 25 "kapinaan" osallistunutta päällikköä ja saattaa heidät vankeuteen Fort Sheridaniin.

Bill Cody puhui kuitenkin intiaaniviraston komissaarin pyörryksiin, jotta saisi nämä intiaanit mukaansa villin lännen sirkukseensa.

Niinpä nämä "kapinalliset intiaanit", jotka mielellään oltaisiin nähty kahlittuina tai kuolleina, toivat Buffalo Billin sirkukselle taloudellisen menestyksen aina Eurooppaa myöten.

-J

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » La 17.04.2010 07:53

Moi,
Tuosta löytyy hyvä kirja Sam Maddra: Hostiles? Lakota Ghost Dancers and Buffalo Bill

T. Rani
Anonymous kirjoitti:Nelson A. Miles yritti kovasti vielä WK:n jälkeen vangituttaa 25 "kapinaan" osallistunutta päällikköä ja saattaa heidät vankeuteen Fort Sheridaniin.

Bill Cody puhui kuitenkin intiaaniviraston komissaarin pyörryksiin, jotta saisi nämä intiaanit mukaansa villin lännen sirkukseensa.

Niinpä nämä "kapinalliset intiaanit", jotka mielellään oltaisiin nähty kahlittuina tai kuolleina, toivat Buffalo Billin sirkukselle taloudellisen menestyksen aina Eurooppaa myöten.

-J

Vieras

Wounded Knee V.1890.

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma 19.04.2010 20:07

Anonymous kirjoitti:Moi,
Tuosta löytyy hyvä kirja Sam Maddra: Hostiles? Lakota Ghost Dancers and Buffalo Bill

T. Rani
Anonymous kirjoitti:Nelson A. Miles yritti kovasti vielä WK:n jälkeen vangituttaa 25 "kapinaan" osallistunutta päällikköä ja saattaa heidät vankeuteen Fort Sheridaniin.

Bill Cody puhui kuitenkin intiaaniviraston komissaarin pyörryksiin, jotta saisi nämä intiaanit mukaansa villin lännen sirkukseensa.

Niinpä nämä "kapinalliset intiaanit", jotka mielellään oltaisiin nähty kahlittuina tai kuolleina, toivat Buffalo Billin sirkukselle taloudellisen menestyksen aina Eurooppaa myöten.

-J
Terveisin Witko!

Kiitti Rani tosi hyvästä linkistä. Olen lueskellut ja käännäntänyt Mikolallani
ko. kirjan, sain sen netistä tilattua aika nopeasti n. 5.päivää.
Täytyy vain ihmetellä Milesin intoa vielä WK:n onnettoman tapahtuman
jälkeen, tätä sinnikästä vainoa näihin ko. lakotoihin. Vastoin luultua, showmies Mr. William Cody kohteli intiaaneja omassa sirkuksessaan hyvin asiallisesti. Osti ylimääräisiä huopia ym.tarvikkeita. Raha bisnes ei vain onnistunut Mr.Codylta kovinkaan hyvin. Tästä kertoo lukuisat konkurssit.
Olen itse joskus luonut Buffalo Billistä vähän liian mustavalkoisen kuvan.
Hän oli kuitenkin aika tunneherkkä ja jopa humaaninenkin persoona.

Thansunke Witko,Oglala-Lakota.

Vieras

Re: Wounded Knee V.1890.

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma 19.04.2010 20:44

Moi,

Olepa hyvä vaan. Buffalo Billi oli kyllä aika erikoinen veijari. Kävin joskus läpi hänen kirjeitään Washingtonin Library of Congressin arkistossa. Oli aika jännä lukea, mitä hän "oikeasti" ajatteli monistakin asioista. Voi olla, että ehkä jonkun olisi jo aika kirjoittaa hänen elämänkertansa "uudelleen" (tosin en tiedä, miten paljon hänestä on tutkimusta tehty kaiken kaiken kaikkiaan tai viime aikoinakaan). Ja totta, hän taisi kohdella mukanaan olleita intiaaneja aika hyvin, toisin kuin muutamat muut kiertävät showmiehet.

Terv.
Rani
Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Moi,
Tuosta löytyy hyvä kirja Sam Maddra: Hostiles? Lakota Ghost Dancers and Buffalo Bill

T. Rani
Anonymous kirjoitti:Nelson A. Miles yritti kovasti vielä WK:n jälkeen vangituttaa 25 "kapinaan" osallistunutta päällikköä ja saattaa heidät vankeuteen Fort Sheridaniin.

Bill Cody puhui kuitenkin intiaaniviraston komissaarin pyörryksiin, jotta saisi nämä intiaanit mukaansa villin lännen sirkukseensa.

Niinpä nämä "kapinalliset intiaanit", jotka mielellään oltaisiin nähty kahlittuina tai kuolleina, toivat Buffalo Billin sirkukselle taloudellisen menestyksen aina Eurooppaa myöten.

-J
Terveisin Witko!

Kiitti Rani tosi hyvästä linkistä. Olen lueskellut ja käännäntänyt Mikolallani
ko. kirjan, sain sen netistä tilattua aika nopeasti n. 5.päivää.
Täytyy vain ihmetellä Milesin intoa vielä WK:n onnettoman tapahtuman
jälkeen, tätä sinnikästä vainoa näihin ko. lakotoihin. Vastoin luultua, showmies Mr. William Cody kohteli intiaaneja omassa sirkuksessaan hyvin asiallisesti. Osti ylimääräisiä huopia ym.tarvikkeita. Raha bisnes ei vain onnistunut Mr.Codylta kovinkaan hyvin. Tästä kertoo lukuisat konkurssit.
Olen itse joskus luonut Buffalo Billistä vähän liian mustavalkoisen kuvan.
Hän oli kuitenkin aika tunneherkkä ja jopa humaaninenkin persoona.

Thansunke Witko,Oglala-Lakota.

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Su 27.10.2013 10:06

Paras laittaa tästä aiheesta lisätieto tänne mieluummin kuin kyssäripalstan sekaan. Näin on parempi:

Jotkut sanomalehdet rohkaisivat avoimesti Yhdysvaltain asukkaita kansanmurhaan loppusyksystä vuonna 1890. Motiiviksi riitti lakotojen henkitanssiliike, joka oli muuttanut muotoaan ja uhkasi muodostua vaaralliseksi Yhdysvalloille. Uudelleen perustetun Deadwoodin kiväärikerhon iskulauseita lainaava Black Hill Daily Times kirjoitti tällaista tekstiä marraskuussa 1890.

”Intiaanit pitää tappaa heti niiden ilmaantuessa näkösälle
ennenkuin ne ehtivät aiheuttaa ongelmia. Parempi tappaa hyvä
intiaani silloin tällöin kuin alkaa selvittää onko hän paha vai hyvä.
Heidän tuhoamisekseen tulee palkata ensimmäisen luokan ampujia,
kuluista piittaamatta.”


Vaiikka osa lehdistä yritti parhaansa mukaan vähätellä Henkitanssi-liikkeen mukanaan tuomia ongelmia niin monet muut lehdet paisuttelivat asiaa. Jokaista huhua suurenneltiin ja alun perin hyvinkin maltillinen Rapid City Daily Journal räjäytti ilmoille vavahduttavan ennusteen, johon vedettiin mukaan koko intiaanirotu.

”Koko intiaanirodun kapina Yhdysvaltoja vastaan on lähellä”

Tiedon alkuperäislähteenä olivat lehden mukaan intiaanit itse, jotka olivat kertoneet, että viimeinen suuri taistelu valkoisia vastaan oli tulossa. Eipä siis ihme jos kansalaiset vauhkoontuivat varsinkin alueilla, jossa henkitanssi kukoisti. Huhut liikkuivat kaduilla ja kaupunkien ulkopuolella ja monet silminnäkijähavainnot maalatuista intiaanisotureista lisääntyivät. (Aseistettujen Blackfeetien saapuminen Black Hillsin ja yhtyminen henkitanssiin on ollut yksi näiden lehtikirjoitusten nostattama huhu. Lähdekirjaa ei ole löytynyt, mutta nyt uskon tuon huhun olemassaolon)

Tämä kirja kertoo tästä ylläolevasta aiheesta monien muiden ohella:

Kuva
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Su 27.10.2013 15:43

Haukka kirjoitti:Paras laittaa tästä aiheesta lisätieto tänne mieluummin kuin kyssäripalstan sekaan. Näin on parempi:

Jotkut sanomalehdet rohkaisivat avoimesti Yhdysvaltain asukkaita kansanmurhaan loppusyksystä vuonna 1890. Motiiviksi riitti lakotojen henkitanssiliike, joka oli muuttanut muotoaan ja uhkasi muodostua vaaralliseksi Yhdysvalloille. Uudelleen perustetun Deadwoodin kiväärikerhon iskulauseita lainaava Black Hill Daily Times kirjoitti tällaista tekstiä marraskuussa 1890.

”Intiaanit pitää tappaa heti niiden ilmaantuessa näkösälle
ennenkuin ne ehtivät aiheuttaa ongelmia. Parempi tappaa hyvä
intiaani silloin tällöin kuin alkaa selvittää onko hän paha vai hyvä.
Heidän tuhoamisekseen tulee palkata ensimmäisen luokan ampujia,
kuluista piittaamatta.”


Vaiikka osa lehdistä yritti parhaansa mukaan vähätellä Henkitanssi-liikkeen mukanaan tuomia ongelmia niin monet muut lehdet paisuttelivat asiaa. Jokaista huhua suurenneltiin ja alun perin hyvinkin maltillinen Rapid City Daily Journal räjäytti ilmoille vavahduttavan ennusteen, johon vedettiin mukaan koko intiaanirotu.

”Koko intiaanirodun kapina Yhdysvaltoja vastaan on lähellä”

Tiedon alkuperäislähteenä olivat lehden mukaan intiaanit itse, jotka olivat kertoneet, että viimeinen suuri taistelu valkoisia vastaan oli tulossa. Eipä siis ihme jos kansalaiset vauhkoontuivat varsinkin alueilla, jossa henkitanssi kukoisti. Huhut liikkuivat kaduilla ja kaupunkien ulkopuolella ja monet silminnäkijähavainnot maalatuista intiaanisotureista lisääntyivät. (Aseistettujen Blackfeetien saapuminen Black Hillsin ja yhtyminen henkitanssiin on ollut yksi näiden lehtikirjoitusten nostattama huhu. Lähdekirjaa ei ole löytynyt, mutta nyt uskon tuon huhun olemassaolon)

Tämä kirja kertoo tästä ylläolevasta aiheesta monien muiden ohella:

Kuva
**********************************

Totta haastat ja on muuten sitten pirun hyvä lähdekirja. Jopa olen lukenut sitä osin ?

Jos haluaa todellista tietoa miksi tämä Wounded Knee tapahtui niin Haukan sanoin lue pätevistä kirjoista vuoden 1890 koko ajalta oleva historia.

Tämähän paisui samoihin mittoihin kun Geronimo otti viimeiset ritolat 1886
niin lehdistössä oli että koko Uusi-Meksiko ja siitä eteenpäin ovat sekasorrossa. 35. miestä,naista ja lasta sekä Gerry aiheuttivat tämän hälyn.

Cheyenne Exodus oli vähän samoissa mitoissa 1878-79.
Jos näitä Armeijan ylilyöntejä ei olisi tullut niin koko Henkitanssi liike olisi kuihtunut pois muutamassa kuukaudessa kun huomattiin että vanha-aika ei valitettavasti palaa ikinä ja luodit tappavat Lakotan niin kuin Nakotan.

Aiheesta jatketaan ja luetaan lisää vielä......................

______
Witko

Vastaa Viestiin