Murtunut Mulkku kummittelee jälleen

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » To 18.03.2010 21:48

Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti: Jos joku on kiinnostunut tästä Innisin kirjasta niin CBHMA: myymälästä sitä pehmeäkantisena löytyy 12 dollarin hintaan. Mun kanssani jos tilaa saa vielä 15% alennukset päälle. Ei oo paha hinta tästä kirjasta.
J
Täällä ollaan kiinnostuneita. Mulle kyllä passaa vaikka pehmytkantinenkin.
Jos sopii niin tuun seuraavaan tilaukseen mukaan.

-m
Sopii mainiosti. Muutaman viikon sisällä pitäisi tulla vuoden 2010 ensimmäinen katalogi (ilmestyy neljä kertaa vuodess) niin pistän sen jälkeen sulle s-postia tulemaan.

***

Tässä vähän päivitystä lupaamastani Ca-roosta. Luvassa ei mitään suurta!

Custerin Dakota-tiedustelija Bear-Runnig-in-the-Timber (Mato-chun-way-a-ga-mun). Tunnettiin myös nimellä Ca-roo. Muitakin nimiä löytyy. Katso ketjun alkua.

Ron Nicholsin ”Men with Custer-kirjan mukaan Ca-roo syntyi vuonna 1835 Yanktonissa.
Hän otti puolen vuoden pestin tiedustelijana joulukuun 11. päivänä vuonna 1875 Ft. Lincolnissa. Jatkoi tehtäviään vielä toisella puolen vuoden pestillä.
Luutnantti Varnum kuvasi häntä: Tummat silmät ja mustat hiukset. Kuparinruskea iho. Pituus 5’8”.

Ca-roo oli mukana Renon tiedusteluretkellä. Red Starin mukaan hän oli myös Crow’s Nestillä aamun sarastaessa 25.6.1876.
Ca-roo ei osallistunut ilmeisesti itse taisteluun vaan oli mukana varastamassa siouxien poneja. Palasi tämän jälkeen Yellowstonen varikolle ja listattiin aluksi erehdyksissä kadonneitten joukkoon.

Hänen pestinsä tiedustelijana päättyi 11. joulukuuta 1876 Ft. Lincolnissa.

Vuoden 1895 loppukesästä suoritetussa väestönlaskennassa Standing Rockin–asemalla Ca-roo on merkitty 64 -vuotiaaksi.

Ca-roo on haudattu intiaanitiedustelijoiden hautausmaalle ja hautakiveen on kirjoitettu nimeksi Bear in the Wood.
-J

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe 19.03.2010 16:57

Nimitys Ca-roo, Ca-raa, Ca-soo, Ka-ruu on kyllä tykkänään erilainen kuin kaverin muut nimet joista ainakin yksi on ihan loogista Lakotaa. Voiskohan jopa kyseessä olla jonkinlainen "erikielinen" lempinimi?


Sitten, Bloody Knifestäkään en tiedä juurikaan mitään muuta kuin mitä Jarin kirjassa oli mainittu ja mitä "guuglettamalla" löysin. Vaikuttaa mielenkiintoiselta, ei ole varmaan kaverin lapsuus ollut helppoa ja eikä sovi ihmetellä vaikka lähtikin C:n mukaan ja osallistui LBH:n taisteluun.Tämä Inniksen teos on varmaan hyvä opus?

m

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe 19.03.2010 17:33

Anonymous kirjoitti:Nimitys Ca-roo, Ca-raa, Ca-soo, Ka-ruu on kyllä tykkänään erilainen kuin kaverin muut nimet joista ainakin yksi on ihan loogista Lakotaa. Voiskohan jopa kyseessä olla jonkinlainen "erikielinen" lempinimi?


Sitten, Bloody Knifestäkään en tiedä juurikaan mitään muuta kuin mitä Jarin kirjassa oli mainittu ja mitä "guuglettamalla" löysin. Vaikuttaa mielenkiintoiselta, ei ole varmaan kaverin lapsuus ollut helppoa ja eikä sovi ihmetellä vaikka lähtikin C:n mukaan ja osallistui LBH:n taisteluun.Tämä Inniksen teos on varmaan hyvä opus?

m
Niiiiiin, en kyllä osaa autta, ainakaan tässä vaiheessa. Olin pitkään sitä mieltä, että kyseessä on kaksi eri kaveria. Esimerkiksi Grahamin suurenmoisessa "Custer's Myth-kirjassa" kyseessä oli kaksi eri herrasmiestä.

Bloody Knife oli oman aikansa RAMBO. Ehdottomasti!

Tänäpäivänä, jolloin elämäkertoja aihepiiristä on saatavilla pilvin pimein Innisin kirja ei sen kummemmin mielestäni erottuisi joukosta, mutta ilmestymisajankohtansa huomioon ottaen (1973) se oli varsin kovaa kamaa ja on mulle sitä edelleenkin.
Richard E. Collinin editoima uusi laitos komeine valokuvineen kruunaa kirjan arvoa.
Myöskään ei voi unohtaa Dorren Yellow Birdin "Medicine Rattler Womanin" saatesanoja.

Innis kuoli varhain ja hänen kirjallinentuotantonsa jäi pahasti kesken.

Edelleen odotan vesi kielellä, että joku editoisi hänen 720-sivuisen käsikirjopituksensa, joka kantaa nimeä "The Great Buffalo Country Dictionary, Calendar and Atlas of Historical Events from ".
(Pitää kirjata vuosiluvut kirjaimin, eli tuhatkuusisataaseitsemänkymmentä-tuhatyhdeksänsataaseitsemänkymmentäyksi)
-J

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Su 21.03.2010 17:16

Bloody Knifellä ei siis ollut häävit olot Lakotojen keskuudessa. Miten mahtoi kohtelu olla vastaavasti Arikarojen keskuudessa?

Mitenkäs nuo velipojat jotka Gall sotureineen surmasi. Asuivatko Arikarojenn keskuudessa?

Onko Bloody Knifen pojasta muuta tietoa kuin että puukotettiin ja vieläpä oma vaimo, mistä syystä?


Mitenkä Bloody Knifen isä, löytyiskö tietoja hänestä?

m

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Su 21.03.2010 19:07

Anonymous kirjoitti:Bloody Knifellä ei siis ollut häävit olot Lakotojen keskuudessa. Miten mahtoi kohtelu olla vastaavasti Arikarojen keskuudessa?

Mitenkäs nuo velipojat jotka Gall sotureineen surmasi. Asuivatko Arikarojenn keskuudessa?

Onko Bloody Knifen pojasta muuta tietoa kuin että puukotettiin ja vieläpä oma vaimo, mistä syystä?


Mitenkä Bloody Knifen isä, löytyiskö tietoja hänestä?

m
Kaikesta käy ilmi, että Bloody Knife oli erittäin arvostettu soturi arikarojen keskuudessa.
Arikarojen keskuudessa kerrotaan tarinaa hänen hevosestaan, joka palasi LBH:n taistelun jälkeen 500 mailin matkan arikarakylään. Intiaanit uskovat, että BK:n henki ruummiillistui hevoseen, joka tuli kertomaan hänen saavutuksistaan taistelussa. Toisaaltas samaa tarinaa on kerrottu kahden muun taistelussa kuolleen Custerin ree-tietustelijan hevosesta.

BK:n veljet elivät arikarayhteisössä. Valitettavasti minulla ei ole tietoa edes heidän nimistään. Kuten ei myöskään nopealla selauksell äidistä tai isästä.
Innisin kirjassa muistaakseni vihjataan, että BK saattoi olla sukua Sitting Bullille.

Pojan kuolemasta on vai yksi (luultavasti) maininta omissa papruissani. Thom Hatch mainitsee siitä ohimennen kirjassaan "The CUSTER Companion", mutta ilman lähdettä.

-J

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Su 21.03.2010 19:34

Sen verran vielä, että Nicholsin kirjassa "Men with CUSTER" kerrotaan, että Bloody Knifeä jäi suremaan leski She Owl ja poika.

MUTTA..... Williamsin tuoreessa "Military Register..." kerrotaan, että Verisen Veitsen vaimo Yellow Calf (San-een-a-kata) kuoli keväällä vuonna 1877! Kirjasta käy ilmi, että he olivat eläneet yhdessä miehenä ja vaimona 15 vuotta, ja että heillä oli poika nimeltä Milton Fowler, joka oli syntynyt maaliskuussa 1864.

Jumalautsi, tää on ihan tulikuumaa tietoa mulle, tai sitten mä sekoilen nyt tosi rajusti. Täytyypä alkaa selvittämään....

-J

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Su 21.03.2010 21:12

Anonymous kirjoitti:Sen verran vielä, että Nicholsin kirjassa "Men with CUSTER" kerrotaan, että Bloody Knifeä jäi suremaan leski She Owl ja poika.

MUTTA..... Williamsin tuoreessa "Military Register..." kerrotaan, että Verisen Veitsen vaimo Yellow Calf (San-een-a-kata) kuoli keväällä vuonna 1877! Kirjasta käy ilmi, että he olivat eläneet yhdessä miehenä ja vaimona 15 vuotta, ja että heillä oli poika nimeltä Milton Fowler, joka oli syntynyt maaliskuussa 1864.

Jumalautsi, tää on ihan tulikuumaa tietoa mulle, tai sitten mä sekoilen nyt tosi rajusti. Täytyypä alkaa selvittämään....

-J
Williams jatkaa....

"Vuonna 1879 keväällä Ft. Bertholdin agentin puheille saapasteli toinen ree-nainen, Owl Woman, joka väitti olleen Bloody Knifen kanssa naimisissa 10 vuotta. Naisen kertoman mukaan heidän vanhin lapsensa oli tuolloin yhdeksän vuotias. Owl Womanin hän oli ainoa laillinen perillinen."
-J

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma 12.04.2010 15:19

Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti: Jos joku on kiinnostunut tästä Innisin kirjasta niin CBHMA: myymälästä sitä pehmeäkantisena löytyy 12 dollarin hintaan. Mun kanssani jos tilaa saa vielä 15% alennukset päälle. Ei oo paha hinta tästä kirjasta.
J
Täällä ollaan kiinnostuneita. Mulle kyllä passaa vaikka pehmytkantinenkin.
Jos sopii niin tuun seuraavaan tilaukseen mukaan.

-m
-m, jos olet vielä kiinnostunut Innisin "Bloody Knife" kirjasta, niin pistä mulle emailia. Sovitaan yksityiskohdat.
Uusi CBHMA:n The Battlefield Dispatch-lehti saapui juuri.

-Jari

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti 13.04.2010 08:07

J, laitoin sulle yksityisviestin koskien tuota kirjaa.

-m

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe 30.04.2010 10:30

Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti: -m, jos olet vielä kiinnostunut Innisin "Bloody Knife" kirjasta, niin pistä mulle emailia. Sovitaan yksityiskohdat.
Uusi CBHMA:n The Battlefield Dispatch-lehti saapui juuri.

-Jari
-m, kirja saapui tänään. Nopeammin kuin oletin. Ennätän lähettää sen sinulle kuitenkin vasta maanantaina kun posti/itella on taas auki, joten vappulukemiset jäävät siltä osin. Saattaahan tietysti olla, että sitä tekemistä vapuksi riittää muutenkin. No joka tapauksessa laitan sinulle vielä tänää y-postia.

-J

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe 30.04.2010 20:06

Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti: -m, kirja saapui tänään. Nopeammin kuin oletin. Ennätän lähettää sen sinulle kuitenkin vasta maanantaina kun posti/itella on taas auki, joten vappulukemiset jäävät siltä osin. Saattaahan tietysti olla, että sitä tekemistä vapuksi riittää muutenkin. No joka tapauksessa laitan sinulle vielä tänää y-postia.

-J
Olipa nopea toimitus. Ensi viikko käy ihan hyvin. Kiitos sinulle kaikesta vaivannäöstä.

-m

Vastaa Viestiin