Murtunut Mulkku kummittelee jälleen

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Rikkis
Viestit: 342
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:51

Viesti Kirjoittaja Rikkis » Ti 16.03.2010 21:47

Haukka kirjoitti:Tai olisivatkohan nuo olleet soturiseuroja?

Koko porukka on ikäänkuin jäänyt vähän sivuun, vaikka olivatkin ensimmäisiä tasankointiaaneja, jotka nousivat Yhdysvaltoja vastaan.
Seuroja taisivat olla.

Hei, taidat viitata tietenkin arikara-sotaan 1823. Tuli yhtäkkiä mieleen että eiväthän he ensimmäisiä olleet. Jo Lewis ja Clark saivat aikaan vihollisuuksia ainakin lakotojen kanssa vähän alustavasti, ja mustajalkojen kanssa aivan tosissaankin. Tuloksena yksi ihan oikeasti kuollut intiaani. Ei se nyt ehkä ihan intiaanisota ollut, mutta kai se täyttäisi vastustuksen tuntomerkit.

Arikaroihin on meillä päin aina tunnettu vähän lukkarinrakkautta. Alkoi varmaan Denigin kivasta kuvauksesta heistä lähinnä mätää lihaa syövinä täitä toisistaan poimivina puoliapinoina. Denig ei tainnut tykätä heistä.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti 16.03.2010 22:45

Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Veikkaan että se on tämä Punainen Karhu.

Ma-tok-sha = Matȟó Šá = Red Bear

m
Bear Waitingiä/Red Bearia ei ole listattu miehistöluetteloihin, ainakaan sellaisiin joita minulla on.
J
Just joo, paitsi että Red Bear löytyy minunkin tekeleen listauksista....

J

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke 17.03.2010 09:07

Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Veikkaan että se on tämä Punainen Karhu.

Ma-tok-sha = Matȟó Šá = Red Bear

m
Bear Waitingiä/Red Bearia ei ole listattu miehistöluetteloihin, ainakaan sellaisiin joita minulla on.
J
Just joo, paitsi että Red Bear löytyy minunkin tekeleen listauksista....

J
Täytyy todeta näistä Custerin intiaanitiedustelijoista sen verran, että luultavasti omassa työssäni olen saattanut joidenkin nimien kohdalla sekoittaa saman henkilön kahdeksi eri henkilöksi.

Ongelma luultavasti on siinä, että näillä kavereilla oli niin pirusti nimiä elinaikanaan.
Ja käyttäessäni eri lähteitä kasatessani kirjaani olen ollut huolimaton, koska historioitsijat ovat käyttäneet kirjoittaessaan heistä eri nimiä.

huolellisuutta Jari!!!

Tässä yksi esimerkki:
Ron Nichols käyttää Bear Running in the Timber -nimeä
(Bear Going in the Woods, (Ca-roo, Ma-ta-chun-way-a-gamun, Ma-ta-chiss-a-ga-will. Mato Chan Ekna nyanka, Mato Canwekna Inyanka)
Kun taas Kenneth Hammer taas Ca-raa.

Aika sekavaa vai?
-J

Mu

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke 17.03.2010 17:33

Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti: Bear Waitingiä/Red Bearia ei ole listattu miehistöluetteloihin, ainakaan sellaisiin joita minulla on.
J
Just joo, paitsi että Red Bear löytyy minunkin tekeleen listauksista....

J
Täytyy todeta näistä Custerin intiaanitiedustelijoista sen verran, että luultavasti omassa työssäni olen saattanut joidenkin nimien kohdalla sekoittaa saman henkilön kahdeksi eri henkilöksi.

Ongelma luultavasti on siinä, että näillä kavereilla oli niin pirusti nimiä elinaikanaan.
Ja käyttäessäni eri lähteitä kasatessani kirjaani olen ollut huolimaton, koska historioitsijat ovat käyttäneet kirjoittaessaan heistä eri nimiä.

huolellisuutta Jari!!!

Tässä yksi esimerkki:
Ron Nichols käyttää Bear Running in the Timber -nimeä
(Bear Going in the Woods, (Ca-roo, Ma-ta-chun-way-a-gamun, Ma-ta-chiss-a-ga-will. Mato Chan Ekna nyanka, Mato Canwekna Inyanka)
Kun taas Kenneth Hammer taas Ca-raa.

Aika sekavaa vai?
-J

Mu

Sekavaa on tosiaan :)

Tässä hieman selvennystä Lakotan kielen eri kirjoitusasuista.

mato/matho/matȟó = bear
can/chan/čháŋ= wood
ekna/egna/égna= in the midst
inyanka/íŋyaŋkA= to run,he/she/it runs,ran

Kun sitten tutkaillaan miten noita nimiä on kirjoitettu aikoinaan ylös sellaisen henkilön toimesta jolla ei ole ollut mitään käsitystä ko. kielestä vaikkapa (Ma-ta-chiss-a-ga-will) ei liene ihme että tulkinta vaikeuksia syntyy .Eihän tuosta saa mitään selvää kun tuollaisia sanoja ei ole edes olemassa Lakotan kielessä.

Mutta vaikeuksista huolimatta tämä on mielenkiintoista puuhaa.

m

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke 17.03.2010 18:39

Muistutan vielä kertaalleen, että vaikka ketjun alkupuolella sanoinkin etteivät Bear Running in the Timber ja Ca-roo ole sama henkilö, olin väärässä. Kyllä näyttää siltä että kyseessä on sama kaveri.

J

Charlie
Viestit: 782
Liittynyt: Pe 02.09.2005 19:27
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Charlie » Ke 17.03.2010 19:28

Ja jos eri kirjoitusasuissa ei olisi tarpeeksi päänvaivaa kannattaa muistaa että samoja nimiä on useilla henkilöillä, ja yhdellä henkiöllä voi olla monta nimeä. Ja syntymäaikoihinkaan ei voi luottaa...
Hoka Hey!
mika at equstom.fi

T.Tienpää

Viesti Kirjoittaja T.Tienpää » Ke 17.03.2010 19:46

Rikkis kirjoitti:
Haukka kirjoitti:Tai olisivatkohan nuo olleet soturiseuroja?

Koko porukka on ikäänkuin jäänyt vähän sivuun, vaikka olivatkin ensimmäisiä tasankointiaaneja, jotka nousivat Yhdysvaltoja vastaan.

Arikaroihin on meillä päin aina tunnettu vähän lukkarinrakkautta. Alkoi varmaan Denigin kivasta kuvauksesta heistä lähinnä mätää lihaa syövinä täitä toisistaan poimivina puoliapinoina. Denig ei tainnut tykätä heistä.
Sahnis-kansa on ehdottomasti kiinnostava. Eksoottiset ruokalajitkin ovat aina kuuluneet näin uudistusmielisen kaverin harrastuksiin, siksipä myös tonkawat ja coahuiltecanit...

Ree-heimoja tunnetaan parikymmentä nimeltä, mutta mainitsemisen ansaitsee lähinnä Awa'hu, jonka perinnöllistä päällikköä pidettiin arikarojen keskuudessa arvokkainpana. Toisin sanoen "ylipäällikkö" siinä mielessä kuin itsenäisiltä kyläheimoilta voi odottaa.

Arikarojen ero skireistä on nykyisin sijoitettu vuoteen 1734, mistä sitten tieto onkin peräisin. Sata vuotta myöhemmin arikaroja asui vielä skirien kanssa, ja tämä porukka oli tietysti "maanpaossa" tuolta 1823 sodasta.

Pakkohan se Bloody Knifen biokin oli tänään tilata. Näyttää kappaleet hupenevan sitä tahtia etten enää viitsinyt ottaa samaa riskiä kuin vaikkapa Exiles and Pioneers-kirjan kovakantisen kanssa, jota sai aikoinaan 14$ hintaan, nykyään jotain 60$. Allennuksia odoteltaessa on muutaman muunkin kerran jäänyt sitä itteään käteen...

Omistaako joku Meyerin Mandan, Hidatsa, Arikara-kirjaa? Kiinnostus tietysti arikara-osiossa, jääkö pahasti kahden muun heimon statistiksi?

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke 17.03.2010 20:29

[quote="T.Tienpää


Pakkohan se Bloody Knifen biokin oli tänään tilata. Näyttää kappaleet hupenevan sitä tahtia etten enää viitsinyt ottaa samaa riskiä kuin vaikkapa Exiles and Pioneers-kirjan kovakantisen kanssa, jota sai aikoinaan 14$ hintaan, nykyään jotain 60$. Allennuksia odoteltaessa on muutaman muunkin kerran jäänyt sitä itteään käteen...

[/quote]

Oliko hinta kova?
Jos joku on kiinnostunut tästä Innisin kirjasta niin CBHMA: myymälästä sitä pehmeäkantisena löytyy 12 dollarin hintaan. Mun kanssani jos tilaa saa vielä 15% alennukset päälle. Ei oo paha hinta tästä kirjasta.
J

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ke 17.03.2010 20:32

Kiinnostavilta nuo arikarat minustakin vaikuttavat, yksi tämän hetken suosikeistani intiaanikansojen kirjavassa joukossa. Löysin sen jutun mitä etsin ja se oli osoitteessa:

http://www.legendsofamerica.com/NA-Arikara.html
Haukka

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke 17.03.2010 20:51

Mistä Bloody Knife kirjasta puhutte. Löytyykö linkkiä?

m

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke 17.03.2010 21:26

Anonymous kirjoitti:Mistä Bloody Knife kirjasta puhutte. Löytyykö linkkiä?

m
Pistäppäs hakusanoiksi:
Ben Innis Bloody Knife: Custer's Favorite Scout

J

T.Tienpää

Viesti Kirjoittaja T.Tienpää » Ke 17.03.2010 21:42

Anonymous kirjoitti:Oliko hinta kova?
Jos joku on kiinnostunut tästä Innisin kirjasta niin CBHMA: myymälästä sitä pehmeäkantisena löytyy 12 dollarin hintaan. Mun kanssani jos tilaa saa vielä 15% alennukset päälle. Ei oo paha hinta tästä kirjasta.
J
Tupla 12. Ei kai tuo tarjouksesi sentään uusi ole?

Pääasia tietty että tilaukseni löytäisi nyt aluksi perille, hinnasta viis. Abella noita myös löytyy, mutta uusi on aina uusi. Jopa softcoveri.

Haukan linkissä nuo ala-heimoiksi ilmoitetut ovat soturiseuroja. Lowielta on pieni kirja arikarojen seuroista. Sama vihko löytyy tietty soturiseurakirjojen raamatusta, Clark Wisslerin Societies of the Plains Indiansista. Kuolen onnellisena kun omistan kovakantisen...

Arikaroista on kirjoitettu liian vähän, lähinnä mytologiaa löytyy. Nesterin Arikara War of 1823 on ihan mukiinmenevä sijoitus toki.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke 17.03.2010 21:49

T.Tienpää kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Oliko hinta kova?
Jos joku on kiinnostunut tästä Innisin kirjasta niin CBHMA: myymälästä sitä pehmeäkantisena löytyy 12 dollarin hintaan. Mun kanssani jos tilaa saa vielä 15% alennukset päälle. Ei oo paha hinta tästä kirjasta.
J
Tupla 12. Ei kai tuo tarjouksesi sentään uusi ole?

Pääasia tietty että tilaukseni löytäisi nyt aluksi perille, hinnasta viis. Abella noita myös löytyy, mutta uusi on aina uusi. Jopa softcoveri.

Haukan linkissä nuo ala-heimoiksi ilmoitetut ovat soturiseuroja. Lowielta on pieni kirja arikarojen seuroista. Sama vihko löytyy tietty soturiseurakirjojen raamatusta, Clark Wisslerin Societies of the Plains Indiansista. Kuolen onnellisena kun omistan kovakantisen...

Arikaroista on kirjoitettu liian vähän, lähinnä mytologiaa löytyy. Nesterin Arikara War of 1823 on ihan mukiinmenevä sijoitus toki.
Kaikki CBHMA:n myynnissä olevat kirjat ovat uusia.

J

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke 17.03.2010 21:54

Tonne CBHMA myymällään pääse, näpyttelemällä hakusanaksi CBHMA
sitten kun sivu on auki pitää mennä sales-osastolle ja sieltä Book list, niin pääsee lukemaan yhdistyksen uusinta listaa.
J

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » To 18.03.2010 20:50

Anonymous kirjoitti: Jos joku on kiinnostunut tästä Innisin kirjasta niin CBHMA: myymälästä sitä pehmeäkantisena löytyy 12 dollarin hintaan. Mun kanssani jos tilaa saa vielä 15% alennukset päälle. Ei oo paha hinta tästä kirjasta.
J
Täällä ollaan kiinnostuneita. Mulle kyllä passaa vaikka pehmytkantinenkin.
Jos sopii niin tuun seuraavaan tilaukseen mukaan.

-m

Vastaa Viestiin