Native Humour - Amanda Old Crow
As The Rez Turns pt1
Inkkarikomiikka
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ke 01.08.2007 11:50
Viimeksi muokannut T. Juivanen, Ma 11.10.2010 23:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Huumori (lat. humor < kreik. χυμός) on vuorovaikutuksen ja viestinnän muoto, jonka tarkoitus on tehdä ihmisiä iloisiksi, naurattaa ja purkaa jännitystä.
Huumorin lajeja
Slapstick eli kohellus tai pelleily.
Satiiri eli pureva iva.
Ironia eli katkera, mahdollisesti itseenkin kohdistuva iva.
Sarkasmi eli pidemmälle viety suppea, jopa yhden lauseen huumori tai pureva ivaa.
Parodia eli ivamukaelma, jossa jokin – yleensä hyvin tunnettu – teos tehdään naurunalaiseksi.
Musta huumori käsittelee yleensä vaikeita ja ankeita teemoja (kuten kuolema, vitsaukset, sairaudet).
Anarkistinen huumori (tunnettu myös nimillä älyvapaa huumori ja kreisihuumori) jonka sisältämä komiikka koostuu täysin asiaan kuulumattomista tai sattumanvaraista asioista tai tilanteista; logiikka ja realistisuus jäävät taka-alalle. Sisältää usein slapstick-tyyppistä pelleilyä, mutta se erottuu järjettömillä ratkaisuillaan.
Opetuksessa
Huumori on tärkeä tekijä opetuksessa. Myönteisellä tavalla huumoria käyttävää opettajaa arvostetaan. Opettajan tulisi tiedostaa huumorin myönteiset ja kielteiset merkitykset, mutta käyttää huumoria omalla persoonallisella tavallaan oppilaita kunnioittaen. Korkea ammattietiikka on huumorin toimivuuden edellytys.
Opiskelijat tunnistavat neljä tapaa käyttää huumoria
itseään vahvistava huumori
itseään väheksyvä huumori
pidättäytyminen huumorin käytöstä
loukkaavan huumorin käytön välttäminen.
Omakohtainen huumori kiinnostaa
Opettajat käyttävät opetuksessaan huumoria sekä myönteisillä että kielteisillä tavoilla. Suurin osa myönteisistä huumorikuvauksista ei liittynyt opetettavaan aiheeseen tai oppiaineeseen. Opiskelijat kuvasivat eniten myönteisinä kokemuksina opettajan kertomia juttuja omasta elämästään tai kokemuksistaan. Myönteinen huumori ei kohdistunut yksittäiseen oppilaaseen, vaan se oli hyväntahtoista yhdessä nauramista.
Kielteinen huumori kohdistuu oppilaaseen
Kielteiseksi koettu huumori kohdistui yksittäiseen oppilaaseen, ja liittyi oppilaan osaamattomuuteen tai käyttäytymiseen. Huumorin merkitykset liittyivät opiskeluun ja oppimiseen, opiskelijoiden käsityksiin opettajasta ja opiskelijan omaan mielialaan. Pienelle osalle opiskelijoista opettajan huumorilla ei ollut merkitystä..
Lähde: Wikipedia: Huumori
No mutta wikipedia kertoo että vittuilu, toisten ivaaminen ja naurunalaiseksi tekeminen on huumoria
Huumorin lajeja
Slapstick eli kohellus tai pelleily.
Satiiri eli pureva iva.
Ironia eli katkera, mahdollisesti itseenkin kohdistuva iva.
Sarkasmi eli pidemmälle viety suppea, jopa yhden lauseen huumori tai pureva ivaa.
Parodia eli ivamukaelma, jossa jokin – yleensä hyvin tunnettu – teos tehdään naurunalaiseksi.
Musta huumori käsittelee yleensä vaikeita ja ankeita teemoja (kuten kuolema, vitsaukset, sairaudet).
Anarkistinen huumori (tunnettu myös nimillä älyvapaa huumori ja kreisihuumori) jonka sisältämä komiikka koostuu täysin asiaan kuulumattomista tai sattumanvaraista asioista tai tilanteista; logiikka ja realistisuus jäävät taka-alalle. Sisältää usein slapstick-tyyppistä pelleilyä, mutta se erottuu järjettömillä ratkaisuillaan.
Opetuksessa
Huumori on tärkeä tekijä opetuksessa. Myönteisellä tavalla huumoria käyttävää opettajaa arvostetaan. Opettajan tulisi tiedostaa huumorin myönteiset ja kielteiset merkitykset, mutta käyttää huumoria omalla persoonallisella tavallaan oppilaita kunnioittaen. Korkea ammattietiikka on huumorin toimivuuden edellytys.
Opiskelijat tunnistavat neljä tapaa käyttää huumoria
itseään vahvistava huumori
itseään väheksyvä huumori
pidättäytyminen huumorin käytöstä
loukkaavan huumorin käytön välttäminen.
Omakohtainen huumori kiinnostaa
Opettajat käyttävät opetuksessaan huumoria sekä myönteisillä että kielteisillä tavoilla. Suurin osa myönteisistä huumorikuvauksista ei liittynyt opetettavaan aiheeseen tai oppiaineeseen. Opiskelijat kuvasivat eniten myönteisinä kokemuksina opettajan kertomia juttuja omasta elämästään tai kokemuksistaan. Myönteinen huumori ei kohdistunut yksittäiseen oppilaaseen, vaan se oli hyväntahtoista yhdessä nauramista.
Kielteinen huumori kohdistuu oppilaaseen
Kielteiseksi koettu huumori kohdistui yksittäiseen oppilaaseen, ja liittyi oppilaan osaamattomuuteen tai käyttäytymiseen. Huumorin merkitykset liittyivät opiskeluun ja oppimiseen, opiskelijoiden käsityksiin opettajasta ja opiskelijan omaan mielialaan. Pienelle osalle opiskelijoista opettajan huumorilla ei ollut merkitystä..
Lähde: Wikipedia: Huumori
No mutta wikipedia kertoo että vittuilu, toisten ivaaminen ja naurunalaiseksi tekeminen on huumoria