Chief Joseph ja Nez Perce sota 1877

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vastaa Viestiin
Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Chief Joseph ja Nez Perce sota 1877

Viesti Kirjoittaja Witko » Ke 17.02.2010 14:44

[/img] Olen ilolla seurannut vuoden päivät tätä keskustelupalstaa ja huomannut että Suomestakin löytyy todellisia asiantuntijoita.Oma englannin kieli taitoni on vähän ruosteessa ja olen joutunut turvautumaan vuosikaudet aika suppeisiin suomenkielisiin teoksiin.Jarin kirja oli todella hyvä löytö Custer myyttiiin.Nyt haluaisin saada tietoja ja keskustelua Nez Perce sodasta,koska pidän sitä ainutlaatuisena sotana,samaan kastiin kuin modocit ja apache sodat(ISO G)..Olen kovasti yrittänyt lähettää seminole sodista kertovan viestin foorumiin,mutta ei tunnu onnistuvan Witkon käyttötaidot.Pisin sota Yhdysvaltoja vastaan.Alkoi 1800-luvun alussa ja saatiin loppumaan 1955 YK:n välityksellä.Eli aika kovia poikia myös nämä seminolet.Olisi ollut hauskaa jos Pitkätukka Custer olisi elänyt seminolie sodan alkuaikoina esim.Osceolaa vastaan ja päässyt toteuttamaan sessioitaan ja fantasioitaan Osceloan seminolien sissitaktiikkaa vastaan.Veikaan George sedälle pikaista loppua,niin kuin myöhemmin kävi LBH:SSA.Nyt alan miehet seminole sodista tietoa lisää witko paralle.Tämä oli lyhenetty versio viestistäni seminoli sodista.

Ihimisillä ei ole tapana myydä maata,jolla kävelevät

Tashunka Witko Oglala Lakota
Viimeksi muokannut Witko, Ma 22.02.2010 15:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Wequashim
Viestit: 463
Liittynyt: Ke 07.03.2007 20:49

Viesti Kirjoittaja Wequashim » To 18.02.2010 19:25

En ole tähän tapahtumaan sen kummemmin perehtynyt, mutta tuubista löytyy aiheesta kertova elokuva.

1. osa
http://www.youtube.com/watch?v=2vRBDFFw ... playnext=1

Leffa on ollut myös suomessakin VHS-levityksenä muistaakseni nimellä Viimeinen Taistelu.

Onko sinulla jotain tiettyjä, yksityiskohtaisempia seikkoja, joista haluaisit saada lisää infoa?

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Chief Joseph Nez Perce sota 1877

Viesti Kirjoittaja Witko » Pe 19.02.2010 14:00

Wequashim kirjoitti:En ole tähän tapahtumaan sen kummemmin perehtynyt, mutta tuubista löytyy aiheesta kertova elokuva.

1. osa
http://www.youtube.com/watch?v=2vRBDFFw ... playnext=1

Leffa on ollut myös suomessakin VHS-levityksenä muistaakseni nimellä Viimeinen Taistelu.

Onko sinulla jotain tiettyjä, yksityiskohtaisempia seikkoja, joista haluaisit saada lisää infoa?

Kiitos vastauksestasi,mutta olen nähnyt tämän saman elokuvan vhs:nä.Täytyy myöntää että ei ole realismissä juhlimista tässä eepoksessa.Olisiko juoppoja meksikaaneja tai muuten ruskealla mönjällä sutattuja reppanoita.Mutta nyt asiaan veli hopea.Olen sen vähän mitä on löytynyt suomenkielisestä kirjallisuudesta lukenut,tästä surullisesta pienen kansan pakomatkasta n.2500 km Kanadaan(vain yksi päivä myöhässä)ja usein on kerrottu Nez Percein erittäin hyvästä ampumataidosta ja taktiikasta ylivoimaista armeijaa ja sekalaista siviilisakkia vastaan.Haluaisin tietää onko tämä todella faktaa vai amerikkalaisten kaksinaismoralismiA?Tarkoitan silla sitä,koska silloin jopa monien aikalaisten sympatiat olivat Nez Perceiden puolella.Sitten haluaisin tietää oliko Chief Josephin järkyttävä loppupuhe(kauneudessaan)Bear Bawissa todellinen vaiko myyttinen.Samoin kaikki nippelitieto ja muut asiat tässä 1877 tapahtumassa olisivat tervetulleita?Kaikki kirjalinkit olisivat myös tärkeitä,koska vaimoni toimii minulle mesenaattina kääntämisessä,koska ulkomaalainen on,englannin kieli hallussa.On vaimoista jotain apua.P.S.Viskisiepolle Everstiluutantti Gibbonille pitäisi ehdottomasti myöntää myöhästynyt Purppurasydän,sen verran kampurajalan uskomaton humaanisuus Big Holen taistelussa,kunnostautui eritoten Nez Perce naisten la lapsien parissa.Nez Percet ovat lämmöllä nykypäivinäkin muistelleet velmun Gibboni veitikan pelinpitoa.

Rikkis
Viestit: 342
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:51

Viesti Kirjoittaja Rikkis » Ke 24.02.2010 09:35

Witko, minulla on sama tilanne kuin Wequllakin, en ole mitenkään erityisemmin tähän nez perce -sotaan perehtynyt. Saman syyn takia kukaan ei varmaan ole rynnännyt suuresti kommentoimaan. Koitetaan nyt kuitenkin vihjaista miten aiheesta saa selville vähän rajoitetummallakin kielitaidolla.

Kirjallisuus

Nez perce -sodasta on suomeksikin pikkaisen vanhassa Dee Brownin suomennetussa klassikossa Haudatkaa Sydämeni Wounded Kneehen. Siitä on otettu viimeisin painos v. 2007 joten sen pitäisi olla aika helposti saatavillakin.

Kuva

Samaten Pentti Virrankosken Yhdysvaltain ja Kanadan intiaanit -kirjassa on nez perce -artikkelissa kuvausta sodasta.

Kuva

Finn Arnesenin lastenkirjamaisessa Intiaanikirjassa on myös pieni perusesitys aiheesta.

Kuva

Nopealla vilkaisulla kuitenkin parhaan oloinen esitys suomenkielisessä kirjallisuudessa taitaa olla Colin Taylorin ja William Sturtevantin suomennetussa kahvipöytäkirjassa Suuri intiaanikirja. Tämä on ihan hyvä peruskirja muutenkin ja sitä voikin suositella, sekä tekstin että kuvien takia.

Kuva

Internet


Nykypäivää tietysti on internetti. Ja sieltä löytyy suomeksikin ihan hyvää kamaa.

Villi Länsi -sivustolla on pitkähkö artikkeli aiheesta: http://www.tunturisusi.com/wildwest/intiaanit23.htm

Samaten Taiska.net -sivustolla on artikkeli: http://www.taiska.net/nativespirit/heimot4.htm

Nykyisten kielenkääntöpalvelujen avulla tosin pystyy myös muunkielisistä sivuista saamaan ainakin auttavasti selvää. Englanniksi nez perce -sodasta tietysti löytyy vaikka kuinka paljon materiaalia esimerkiksi tällä Google-haulla. Sieltä yksi hitti on tässä, ja tässä se on Googlen suomennoksena. Käännöksen kieli on kauheaa, mutta ehkä siitä selvän saa.

Toivottavasti näistä on apua sinulle.

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Ke 24.02.2010 10:55

Minust tuo suuri intiaanikirja on aika huono... Mullon se kun en löytäny sitä toista parempaa mikä oli meidän kirjastos joskus ku olin teini. Et oisko kellää kuvaa ja nimee sil paremmal kirjal ni voisin sit ostaa sen, siin oli mokkarytkyist ja saappaist himohyvii kuvii :D

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Chief Joseph ja Nez Perce sota 1877

Viesti Kirjoittaja Witko » Ke 24.02.2010 23:14

Chrystaltail kirjoitti:Minust tuo suuri intiaanikirja on aika huono... Mullon se kun en löytäny sitä toista parempaa mikä oli meidän kirjastos joskus ku olin teini. Et oisko kellää kuvaa ja nimee sil paremmal kirjal ni voisin sit ostaa sen, siin oli mokkarytkyist ja saappaist himohyvii kuvii :D

Kiitti linkeistä.Suomenkieliset intiaanikirjat ovat kyllä jo ostettu aikojen kuluessa.Dee Brownin Haudatkaa sydämeni Wounded Kneehen on luettu jo murkkuna lyhennettynä versiona(käsittämätön lyhennys)myöhemmin tietysti normaali uusi ja alkuperäisversio.On minun mielestä niin kuin Jarikin mainitsi
edelleen hyvä perusteos,tietysti vähän suppea ja osittain virheellinenkin,mutta top tenissä.Markku Henrikssonin Alkuperäiset Amerikkalaiset on myös minusta hyvää tavaraa,Jarin "Tuulen Kirjoitettuna"(Ei sitten ole Teilaksen nuoleskelua,vaan koko alkumarssin seuraaminen päivä päivältä ja tietysti todella kovaa nipppelitietoa lisäksi,tottakai LBH:n pääasiat on varmasti meidän kaikkien tiedossa mutta Teilaksen kirjassa oli kyllä minulle paljon uutta tietoa), Apassit sotapolulla(Nimen suomennos ja kansi kyllä uskomattomat,onkohan kustanja ollut selvinpäin)apache sodista ja tietysti Geronimosta mielenkiintoista luettavaa,minusta myös Suuri Intiaanikirja on ihan kelvollinen,ainakin Nec Perce tiedosta minulle ja sitten lukuisa joukko englannin kielisiä teoksia,ne ovat todella parasta mitä dollarilla/punnalla saa,vaimon käännöstyö sen kun vain lisääntyy.Proosa kirjallisuudesta suomen kielisiä ovat Petkuttaa Varista,Suuren Virran tiedustelijat,Lintutyttö,Äiti tuuli,Kantaäiti(Suomennos viittaa taas promillerajaa)ja sitten on yksi helmi minusta, kirjastosta takavuosina löydetty Jessamyn Westin best seller"Fall Creekin verilöyly"perustuu täysin todellisuuten ja on unohdettu ja harvinainen tapahtuma Amerikan synkästä intiaani historiasta,tätä minä suosittelen.Seuraavaksi Witko aloittaa Seminole sodista paasaamisen.

Wequashim
Viestit: 463
Liittynyt: Ke 07.03.2007 20:49

Re: Chief Joseph Nez Perce sota 1877

Viesti Kirjoittaja Wequashim » To 25.02.2010 00:08

Witko kirjoitti:Sitten haluaisin tietää oliko Chief Josephin järkyttävä loppupuhe(kauneudessaan)Bear Bawissa todellinen vaiko myyttinen.Samoin kaikki nippelitieto ja muut asiat tässä 1877 tapahtumassa olisivat tervetulleita?
Howardin raportin mukaan Josephin piti BB.ssa puheen, jonka luutnantti Wood kirjoitti sanatarkasti muistiin. Se on sitten toinen asia menikö käännökset/tulkkaukset oikein ja muokkasiko Wood tietoisesti puhetta. Toinen ja ilmeisesti harvinaisempi näkemys on se, että puhetta ei lausuttu taistelupaikalla suoraan Howardille tai Milesille, vaan sen heille suullisesti toimitti Nez Perce tiedustelija Captain John.

Sellainen nippeli, että antautuessaan Chief Josephin vaatteissa olisi ollut sotilaiden mukaan kaksitoista luodinreikää.

Wequashim
Viestit: 463
Liittynyt: Ke 07.03.2007 20:49

Re: Chief Joseph ja Nez Perce sota 1877

Viesti Kirjoittaja Wequashim » To 25.02.2010 00:14

Witko kirjoitti: kirjastosta takavuosina löydetty Jessamyn Westin best seller"Fall Creekin verilöyly"perustuu täysin todellisuuten ja on unohdettu ja harvinainen tapahtuma Amerikan synkästä intiaani historiasta,tätä minä suosittelen.
Olen tainnut kirjastossa selata kirjaa. Tarina taisi koskea tapausta, jossa ensimmäisen kerran Yhdysvalloissa tuomittiin valkoisia kuolemaan intiaanien(senecojen?) murhaamisesta.

Simo Hankaniemi
Viestit: 957
Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43

Viesti Kirjoittaja Simo Hankaniemi » To 25.02.2010 02:11

Nez perce -sodasta on olemassa tällainen kirja kuin "The Great Retreat", joka taisi jopa olla jonkin nez percen kirjoittama. Se on erittäin hyvin kirjoitettu ja antaa huomattavasti moniulotteisemman kuvan tapahtumista ja nez perce -joukon johtamisesta kuin mitä yleisteoksissa. Joseph ei ollut mikään sotapäällikkö lainkaan, vaan ihan muut miehet johtivat sodankäyntiä, mm. Poker Joe -niminen intiaani, joka toi peliin erilaista kurinalaisuutta ja armottomuutta, kuin mihin nez percet olivat tottuneet.

Chrystaltail

Re: Chief Joseph ja Nez Perce sota 1877

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » To 25.02.2010 15:53

Witko kirjoitti:
Chrystaltail kirjoitti:Minust tuo suuri intiaanikirja on aika huono... Mullon se kun en löytäny sitä toista parempaa mikä oli meidän kirjastos joskus ku olin teini. Et oisko kellää kuvaa ja nimee sil paremmal kirjal ni voisin sit ostaa sen, siin oli mokkarytkyist ja saappaist himohyvii kuvii :D

Kiitti linkeistä.Suomenkieliset intiaanikirjat ovat kyllä jo ostettu aikojen kuluessa.
Jos siullon kaikki ni et viittis kertoo sen kirjan nimee josta kysyin?

...Olikoha se muute ees suomalaine...

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Re: Chief Joseph ja Nez Perce sota 1877

Viesti Kirjoittaja Witko » Ma 01.03.2010 22:27

Chrystaltail kirjoitti:
Witko kirjoitti:
Chrystaltail kirjoitti:Minust tuo suuri intiaanikirja on aika huono... Mullon se kun en löytäny sitä toista parempaa mikä oli meidän kirjastos joskus ku olin teini. Et oisko kellää kuvaa ja nimee sil paremmal kirjal ni voisin sit ostaa sen, siin oli mokkarytkyist ja saappaist himohyvii kuvii :D

Kiitti linkeistä.Suomenkieliset intiaanikirjat ovat kyllä jo ostettu aikojen kuluessa.
Jos siullon kaikki ni et viittis kertoo sen kirjan nimee josta kysyin?

...Olikoha se muute ees suomalaine...
Taisi nyt Witko"Hullu" nimimerkkinsä mukaan olla vähän liian kerskaileva omasta suomenkielisestä intiaanikirjallisuudestaan,mutta koetaan olisiko tämä lahellä"Preedioiden Intiaanit"kirjoittanut Eugene Rachlis ja Erik"Ungas Englund".älä anna nimien masentaa.Aika hyvää kulttuuuri esitystä,hyvin erilaisia asusteita,niistä on myös valokuvia sekä yllätäviä valokuvia minulle(aika vähän niitä on"Mies-Jonka-Hevosia-Pelätään"polttelemassa piippua Oglala alipäälliköiden seurassa Laramie linnakeen läheisyydessä.Hey Curtisin"Pohjois-Amerikan Intiaanit"ihan hyvä valokuva kahvipöytäkirja minun mielestä.

Ei ole tapana myydä maata,jolla ihmiset kävelevät

Tashunka Witko Oglala Lakota[/quote]

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Ma 01.03.2010 23:10

Simo Hankaniemi kirjoitti:Nez perce -sodasta on olemassa tällainen kirja kuin "The Great Retreat", joka taisi jopa olla jonkin nez percen kirjoittama. Se on erittäin hyvin kirjoitettu ja antaa huomattavasti moniulotteisemman kuvan tapahtumista ja nez perce -joukon johtamisesta kuin mitä yleisteoksissa. Joseph ei ollut mikään sotapäällikkö lainkaan, vaan ihan muut miehet johtivat sodankäyntiä, mm. Poker Joe -niminen intiaani, joka toi peliin erilaista kurinalaisuutta ja armottomuutta, kuin mihin nez percet olivat tottuneet.

[quote="Witko"[/quote]Tässä tulee nyt sitä tietoa jota olen kaivannut tästä sodasta näin heti alkuun.Poker Joe-niminen kaveri on uusi tuttavuus.Chief Josephin ymmärsin kyllä ,että hän oli karismaattinen päällikkö,ei sotataidoiltaan vaan vaikutusvallallaan,Looking Glass ia Ollokut(Josephinin pikkuveli)ja White Bird pidin sodänkäynti mestareina,nyt täytyy taas todeta luulo ei ole tiedon väärtti.Jarin myös hyvä nippelitieto,josephin vaatteista kaksitoista luodinreikää löydetty on hyvä merkki taistelujen kovuudesta.Nez Percet olivat myös hyvin valikoivia ampumatarkkuudessaan,johtajat sanoivat ampukaa ensinmäiseksi kiiltävänappisia(Upseereita)ja sen johdosta mm. eversti Gibboni parka sai toisen osuman polveen ja näin minun ihailemastani kampurajalasta tuli kaksi kertaa ontuva.Oli sitten humaani
veikkonen Big Holessa,no vähän pikku maistissa tulee ylilyöntejä varsinkin naisten ja lasten parissa heiluessa vrt.Leipäpappi eversti Chivington Sand Creekissä,no tekevälle sattuu pikku hutikassa.

Ei ole tapana myydä maata,jolla ihmiset kävelevät

Tashunka Witko Oglala Lakota

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Ti 02.03.2010 13:06

Kiitti ehotuksista, ei näyttäny yksikään kansi tutulta mitä netistä noilla vihjeillä löysin.

Tietääks joku onks admin vaan lomalla vai joks sekin otti pitkät?

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Ti 02.03.2010 13:07

Chrystaltail kirjoitti:Kiitti ehotuksista, ei näyttäny yksikään kansi tutulta mitä netistä noilla vihjeillä löysin.

Tietääks joku onks admin vaan lomalla vai joks sekin otti pitkät?
"Mainospostia" on alkanu pienissä määrin kertymään :shock:

T. Juivanen
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 01.08.2007 11:50

Viesti Kirjoittaja T. Juivanen » Ti 02.03.2010 13:54

:lol:
Viimeksi muokannut T. Juivanen, Ma 11.10.2010 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin