Inkkareitten fanittaminen

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Vastaa Viestiin
Yasmeen
Viestit: 80
Liittynyt: Su 08.11.2009 14:26
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yasmeen » Su 22.11.2009 16:35

Minun cherokee tuttavani ovat cherokeita syntyperältään. He ovat valitettavasti unohtaneet oman kielensä ja puhuvat vain amerikanenglantia. Heidän isovanhempansa muistavat yhä cherokeenkielen (se on vähän sama Suomessa saamelaisilla). Juttelin aiemmin yhden cherokeen kanssa ja hän kertoi miten hänen isoäitinsä osaa puhua kojoottien kanssa ja nähdä kellonaika auringon, kuun ja tähtien asennoista.

Olin aiemmin naimisissa palestiinalaisen kanssa. Hän oli nuorena asunut beduiinien leireissä aavikolla ja myös hän oli oppinut näkemään kellonajan samalla tavalla.

:D

Rikkis
Viestit: 342
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:51

Viesti Kirjoittaja Rikkis » Su 22.11.2009 17:30

Yasmeen kirjoitti:Heidän isovanhempansa muistavat yhä cherokeenkielen (se on vähän sama Suomessa saamelaisilla). Juttelin aiemmin yhden cherokeen kanssa ja hän kertoi miten hänen isoäitinsä osaa puhua kojoottien kanssa
Kappas, en ennestään tiennytkään että cherokee ja kojootti ovat sukulaiskieliä. Onkohan saamen ja napaketun kielet vähän sama Suomessa?

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Su 22.11.2009 18:04

Rikkis kirjoitti:
Yasmeen kirjoitti:Heidän isovanhempansa muistavat yhä cherokeenkielen (se on vähän sama Suomessa saamelaisilla). Juttelin aiemmin yhden cherokeen kanssa ja hän kertoi miten hänen isoäitinsä osaa puhua kojoottien kanssa
Kappas, en ennestään tiennytkään että cherokee ja kojootti ovat sukulaiskieliä. Onkohan saamen ja napaketun kielet vähän sama Suomessa?
Minä taas olen aina ymmärtänyt että inkkarikulttureihin kuuluu nimenomaan myös kaikki "yliluonnollinen". Jos mun isoäiti olis tullu kertoo, että se osaa keskustella naapurin kissan kanssa, niin minäkin olisin halunnut oppia sen taidon (Annilla oli kyllä aikamoisia kykyjä, mutta se siitä). Minusta on päivänselvää, että on ihmisiä jotka osaavat kommunikoidan ties kenen kanssa, vaikka yhteistä nimittäjää ei olekkaan. Rikkis, ei kai tuossa kojoottijutussa sattumalta ollut lievä sarkasinmaku mukana. Kertokaaskin te tietäjät täällä, miksi aina lyttäätte kaikki henkimaailmanjutut täällä inkkaripuolella, vaikka harrastatte juttuja hyvinkin pikkutarkasti?

Näin kyselee Jari
Jari Teilas

Yasmeen
Viestit: 80
Liittynyt: Su 08.11.2009 14:26
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yasmeen » Su 22.11.2009 18:27

Osaan minäkin koiraa joka on aika läheinen sukulaiskieli sudelle. Ehkei kojootinkielikään kaukana ole, koiraeläimiä kun ovat kaikki.

Koiranpuhuminen on aika vaikeeta ihmiselle kun ei ole sitä häntää mutta kyllä eleitä ja äänensävyjä pystyy jäljittelemään.

Tulen aika hyvin ymmärretyksi.

:wink: Ei oo purtu kuin kolme kertaa.

T. Juivanen
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 01.08.2007 11:50

Viesti Kirjoittaja T. Juivanen » Su 22.11.2009 18:30

:lol:
Viimeksi muokannut T. Juivanen, Ma 11.10.2010 23:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Su 22.11.2009 18:31

Minä osaan uida myös koiraa.

Jari
Jari Teilas

T. Juivanen
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 01.08.2007 11:50

Viesti Kirjoittaja T. Juivanen » Su 22.11.2009 18:31

:lol:
Viimeksi muokannut T. Juivanen, Ma 11.10.2010 23:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Yasmeen
Viestit: 80
Liittynyt: Su 08.11.2009 14:26
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yasmeen » Su 22.11.2009 18:36

Jari Teilas kirjoitti:Minä osaan uida myös koiraa.

Jari
Mä uin myös sammakkoa mutta en osaa puhua heidän kanssaan.

:D

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Su 22.11.2009 18:37

T. Juivanen kirjoitti:
Yasmeen kirjoitti:Osaan minäkin koiraa joka on aika läheinen sukulaiskieli sudelle. Ehkei kojootinkielikään kaukana ole, koiraeläimiä kun ovat kaikki.

Koiranpuhuminen on aika vaikeeta ihmiselle kun ei ole sitä häntää mutta kyllä eleitä ja äänensävyjä pystyy jäljittelemään.

Tulen aika hyvin ymmärretyksi.

:wink: Ei oo purtu kuin kolme kertaa.
Juu mullakin juttu luistaa useimmiten koirien kanssa paremmin kuin ihmisten.
hji hji hji hji hji ?

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Su 22.11.2009 18:38

Yasmeen kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti:Minä osaan uida myös koiraa.

Jari
Mä uin myös sammakkoa mutta en osaa puhua heidän kanssaan.

:D
Ei niitten kans oo tarkotuskaan puhua, niitä pussataan :wink:

Yasmeen
Viestit: 80
Liittynyt: Su 08.11.2009 14:26
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yasmeen » Su 22.11.2009 18:42

Muuttuuks ne sitten prinsseiks tai prinsessoiks?

:roll:

Alkaa olla jo aika ulkona aiheesta.

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Su 22.11.2009 18:45

Jari Teilas kirjoitti:
Minä taas olen aina ymmärtänyt että inkkarikulttureihin kuuluu nimenomaan myös kaikki "yliluonnollinen". Jos mun isoäiti olis tullu kertoo, että se osaa keskustella naapurin kissan kanssa, niin minäkin olisin halunnut oppia sen taidon (Annilla oli kyllä aikamoisia kykyjä, mutta se siitä). Minusta on päivänselvää, että on ihmisiä jotka osaavat kommunikoidan ties kenen kanssa, vaikka yhteistä nimittäjää ei olekkaan. Rikkis, ei kai tuossa kojoottijutussa sattumalta ollut lievä sarkasinmaku mukana. Kertokaaskin te tietäjät täällä, miksi aina lyttäätte kaikki henkimaailmanjutut täällä inkkaripuolella, vaikka harrastatte juttuja hyvinkin pikkutarkasti?

Näin kyselee Jari
Ulkolaisil inkkarifoorumeilla onki huvittava seurata mite joku inkkari erehtyy kysyy jotai henkimaailmajuttui ni se vinkataan äkkii kysymyksineen osastoille jotka ei kaikil näy. Sit etusivuil valitetaa et hullui noi roomalaiset... Et kyl sitä löytyy ja niist puhutaa mut se halutaa tietosest piilottaa. Niinko suomalaiset henget jne. ei niihi moni usko ja ne jotka uskoo vaikenee koska niit pietää sit hulluin.

Yasmeen
Viestit: 80
Liittynyt: Su 08.11.2009 14:26
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yasmeen » Su 22.11.2009 19:04

Miten olis jos pidetään keskustelu täällä tän forumin jutuissa. Me kun ei ehkä olla jäseniä niillä toisilla forumeilla.

Menet sitten niille muille forumeille kommentoimaan heidän tapaansa hallinnoida omia paikkojaan.

En minäkään luennoi täällä miten moderoida/adminoida vaikka josaain semmoinen olenkin.

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Su 22.11.2009 19:07

Miten jos et alkais määräillä mitä sanon ja mitä en.

Jos otat sen arvosteluna on oma asias.

Yasmeen
Viestit: 80
Liittynyt: Su 08.11.2009 14:26
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yasmeen » Su 22.11.2009 19:10

Chrystaltail kirjoitti:Miten jos et alkais määräillä mitä sanon ja mitä en.

Jos otat sen arvosteluna on oma asias.
Jaa kuka?

Vastaa Viestiin