Valokuvia

Amerikan intiaaneja ja intiaanikulttuureja koskeva keskustelu
Rikkis
Viestit: 342
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:51

Re: Valokuvia

Viesti Kirjoittaja Rikkis » Pe 27.06.2008 19:03

mahpiya kirjoitti:
Rikkis kirjoitti:Crowi mikä crowi. Tai toka niin kuin lakotaksi kätevästi sanotaan. Mahpiya asettelee aksenttimerkit kohdilleen ja tulkkaa termin.
Ho, Rikkis léčhel ačhíyupte ló. Tĥóka (kiŋ) , mun käsityksen mukaan tarkoittaa vihollista tai tuntematonta uhkaa ihmisistä puhuttaessa. Toi kai lienee yleisnimitys viholliselle, kaveri joka ei ole lakota. Aho.
Kiitoksia, hyvin oikokirjoitettu ja käännetty. Arvasinkin että suhun voi luottaa.

Ps. Ite tosta äijästä. Vanhojen kuvien selitystekstit - mitä tuolla aiemmin oli - on monasti mitä sylki suuhun tuo. En usko hetkeäkään että olisi Lakota, enkä siis näillä todisteilla vielä J:n todistajaksi ala.

Jos toi "White Bull was a Sioux chief" viittaa Sitting Bullin veljen/sisarenpoikaan (ei muista ulkoa kumpi "nephew", eikä jaksa tarkistaa) ja ottopoikaan Joseph White Bulliin niin ei niissä mitään yhdennäköisyyttä ole. Vestalin Sitting Bull -kirjassa on siedettävä kuva äijästä (jota en nyt netistä nopsaan löytänyt) joka on ihan eri näköinen kuin toi crowi tossa. Netistä löyty tällanen pieni kuva Joseph White Bullista ja tästä postimerkistäkin näkee ettei ole mm. samanlainen leuka.

Kuva

J. White Bullin leuka on leveä ja huulet kapeat, crowilla on kiva pikku nykeröleuka ja kunnon pusuhuulet.

Näiden vanhojen valokuvien kanssa peuhatessa on tyypillistä että samannimiset inkkarit eri heimoista (ja joskus samastakin heimosta) on sekoittanut myöhempiä kirjoittajia oikein olan takaa. Asiaa ei auta yhtään se että valokuvaajat nimesi kuviaan paikoin miten sattui jos se kuvien myyntiä edisti.

En siis vielä Raamattua ja Vartiotornia lähde ostamaan vaan menen ruokkimaan nuorimmaisen. Over and out.

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Pe 27.06.2008 19:20

Kuva

Tämän näköistä porukkaa wishram-intiaanit.

Siksi siis arvaus jos "White Bull" ei crow, niin joku ylängön kansoista.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Re: Valokuvia

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Pe 27.06.2008 19:54

Rikkis kirjoitti:
mahpiya kirjoitti:
Rikkis kirjoitti:Crowi mikä crowi. Tai toka niin kuin lakotaksi kätevästi sanotaan. Mahpiya asettelee aksenttimerkit kohdilleen ja tulkkaa termin.
Ho, Rikkis léčhel ačhíyupte ló. Tĥóka (kiŋ) , mun käsityksen mukaan tarkoittaa vihollista tai tuntematonta uhkaa ihmisistä puhuttaessa. Toi kai lienee yleisnimitys viholliselle, kaveri joka ei ole lakota. Aho.
Kiitoksia, hyvin oikokirjoitettu ja käännetty. Arvasinkin että suhun voi luottaa.

Ps. Ite tosta äijästä. Vanhojen kuvien selitystekstit - mitä tuolla aiemmin oli - on monasti mitä sylki suuhun tuo. En usko hetkeäkään että olisi Lakota, enkä siis näillä todisteilla vielä J:n todistajaksi ala.

Jos toi "White Bull was a Sioux chief" viittaa Sitting Bullin veljen/sisarenpoikaan (ei muista ulkoa kumpi "nephew", eikä jaksa tarkistaa) ja ottopoikaan Joseph White Bulliin niin ei niissä mitään yhdennäköisyyttä ole. Vestalin Sitting Bull -kirjassa on siedettävä kuva äijästä (jota en nyt netistä nopsaan löytänyt) joka on ihan eri näköinen kuin toi crowi tossa. Netistä löyty tällanen pieni kuva Joseph White Bullista ja tästä postimerkistäkin näkee ettei ole mm. samanlainen leuka.

Kuva

J. White Bullin leuka on leveä ja huulet kapeat, crowilla on kiva pikku nykeröleuka ja kunnon pusuhuulet.

Näiden vanhojen valokuvien kanssa peuhatessa on tyypillistä että samannimiset inkkarit eri heimoista (ja joskus samastakin heimosta) on sekoittanut myöhempiä kirjoittajia oikein olan takaa. Asiaa ei auta yhtään se että valokuvaajat nimesi kuviaan paikoin miten sattui jos se kuvien myyntiä edisti.

En siis vielä Raamattua ja Vartiotornia lähde ostamaan vaan menen ruokkimaan nuorimmaisen. Over and out.
ASIAA...., mutta muistutan, että molempien herrojen sekä F. Jay Haynes että L.A. Huffman "valokuvaporfoliot" ovat legendaarisia. Olen kuitenkin taipuvainen uskomaan mitä Rikkis tuossa toteaa, että sekaannus nimissä on mitä ilmeisin.

Jari
PS. Kuitenkin totean vielä, että kerätessäni materiaali kirjaani varten oli monesti yhteydessä CBHMA:nin historioitsijan John A. Doernerin kanssa pyytäessäni apua häneltä tunnistaessa intiaaneja. Jopa Doernen joutui joidenkin inkkarikuvien kanssa levittämään kädet ylös, koska hän ei pystnyt varmuudella tietämään oliko kyseessä kulloinkin lakota, crow tahi ree.
Jari Teilas

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Re: Valokuvia

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Pe 27.06.2008 20:01

Tässä mainio ilmakuva Little Bighornilta. Tästä pitäisi käydä aika mukavasti selville välimatkat.

Jari
PS. Kuva on noukittu Michael N. Donahuen massiivisesta kirjasta "Drawing Battle Lines: The Map Testimony of Custer's Last Fight.
kirjasta löytyy niin solttujen, inkkareitten kuin siviilienkin piirtämiä karttoja erittäin seikkaperäisin selityksin varustettuina. Suosittelen. (Kuuluu Richard Uptonin julkaisemaan "Battle of the little Big Horn -sarjaan" Volume VIII.
Kuva
Jari Teilas

mahpiya
Viestit: 592
Liittynyt: Ke 07.03.2007 21:48

Re: Valokuvia

Viesti Kirjoittaja mahpiya » Pe 27.06.2008 20:58

Jari Teilas kirjoitti:
Rikkis kirjoitti:
mahpiya kirjoitti: Ho, Rikkis léčhel ačhíyupte ló. Tĥóka (kiŋ) , mun käsityksen mukaan tarkoittaa vihollista tai tuntematonta uhkaa ihmisistä puhuttaessa. Toi kai lienee yleisnimitys viholliselle, kaveri joka ei ole lakota. Aho.
Kiitoksia, hyvin oikokirjoitettu ja käännetty. Arvasinkin että suhun voi luottaa.

Ps. Ite tosta äijästä. Vanhojen kuvien selitystekstit - mitä tuolla aiemmin oli - on monasti mitä sylki suuhun tuo. En usko hetkeäkään että olisi Lakota, enkä siis näillä todisteilla vielä J:n todistajaksi ala.

Jos toi "White Bull was a Sioux chief" viittaa Sitting Bullin veljen/sisarenpoikaan (ei muista ulkoa kumpi "nephew", eikä jaksa tarkistaa) ja ottopoikaan Joseph White Bulliin niin ei niissä mitään yhdennäköisyyttä ole. Vestalin Sitting Bull -kirjassa on siedettävä kuva äijästä (jota en nyt netistä nopsaan löytänyt) joka on ihan eri näköinen kuin toi crowi tossa. Netistä löyty tällanen pieni kuva Joseph White Bullista ja tästä postimerkistäkin näkee ettei ole mm. samanlainen leuka.

Kuva

J. White Bullin leuka on leveä ja huulet kapeat, crowilla on kiva pikku nykeröleuka ja kunnon pusuhuulet.

Näiden vanhojen valokuvien kanssa peuhatessa on tyypillistä että samannimiset inkkarit eri heimoista (ja joskus samastakin heimosta) on sekoittanut myöhempiä kirjoittajia oikein olan takaa. Asiaa ei auta yhtään se että valokuvaajat nimesi kuviaan paikoin miten sattui jos se kuvien myyntiä edisti.

En siis vielä Raamattua ja Vartiotornia lähde ostamaan vaan menen ruokkimaan nuorimmaisen. Over and out.
Tässä nyt suht alokkaana sanoisin, että ei kai nyt jumaliste ole kyseessä Pte San Hunka kuitenkaan. Toki sitä lärvi vääntyy ja kuihtuu iän myötä mutta että näin paljon...

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Re: Valokuvia

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Pe 27.06.2008 21:29

Jos tähän valokuvaan on uskominen (Herman Violan kirjasta "Little Bighorn Remembered") kyseessä on kaksi ehtoopuolen härkää. Edessä One Bull ja takana White Bull. lisättäköön nyt, että kyseessä pitäisivät olla juuri NE Bullit! Valokuva on vuodelta 1941. Ja jos tarkkoja ollaan niin White Bullin huulista ovat hävinneet implantit ja nokka on vanhemmiten kovasti terävöittynyt jos ketjun alkupäässä laittamani inkkari on sama!
Minä en näistä ota selvää...

Jari
Kuva
Jari Teilas

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Pe 27.06.2008 21:50

Älkää ny jaksako aina hössöttää jostain siouxeista ja croweista.

The Real Thing:



Kuva

Kuva

:lol: :lol:

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » La 28.06.2008 11:03

Hei älkääs ny vetäkö herneitä nenuun.

Vai lähtikö koko konkkaronkka ouluun lestadiolaisten herätysjuhliin..?

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » La 28.06.2008 11:15

shamaani kirjoitti:Hei älkääs ny vetäkö herneitä nenuun.

Vai lähtikö koko konkkaronkka ouluun lestadiolaisten herätysjuhliin..?
Onks se se paikka, jossa kumi palaa ja juodaan salaa keskikaljaa?

Jari
Jari Teilas

Frank

Viesti Kirjoittaja Frank » La 28.06.2008 13:50

Kuva

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » La 28.06.2008 15:06

Jari Teilas kirjoitti:
shamaani kirjoitti:Hei älkääs ny vetäkö herneitä nenuun.

Vai lähtikö koko konkkaronkka ouluun lestadiolaisten herätysjuhliin..?
Onks se se paikka, jossa kumi palaa ja juodaan salaa keskikaljaa?

Jari
Tähän asti olen tunnustanut körttiläisyyttä, mutta kuminpoltto kuulostaa sen verran laadukkaalta ajanvietteeltä että pitääpi vaihtaa hiippakuntaa...

mahpiya
Viestit: 592
Liittynyt: Ke 07.03.2007 21:48

Viesti Kirjoittaja mahpiya » La 28.06.2008 15:16

shamaani kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti:
shamaani kirjoitti:Hei älkääs ny vetäkö herneitä nenuun.

Vai lähtikö koko konkkaronkka ouluun lestadiolaisten herätysjuhliin..?
Onks se se paikka, jossa kumi palaa ja juodaan salaa keskikaljaa?

Jari
Tähän asti olen tunnustanut körttiläisyyttä, mutta kuminpoltto kuulostaa sen verran laadukkaalta ajanvietteeltä että pitääpi vaihtaa hiippakuntaa...
Joo, kuulostaa hyvältä ,mä lähen sinne kanssa. Jos vielä pääsis samaan fiilikseen kun teininä kun pussikaljan kanssa piti piilotella kylä skoudeilta ettei ne vie bissejä.

mahpiya
Viestit: 592
Liittynyt: Ke 07.03.2007 21:48

Re: Valokuvia

Viesti Kirjoittaja mahpiya » La 28.06.2008 16:44

Jari Teilas kirjoitti:Jos tähän valokuvaan on uskominen (Herman Violan kirjasta "Little Bighorn Remembered") kyseessä on kaksi ehtoopuolen härkää. Edessä One Bull ja takana White Bull. lisättäköön nyt, että kyseessä pitäisivät olla juuri NE Bullit! Valokuva on vuodelta 1941. Ja jos tarkkoja ollaan niin White Bullin huulista ovat hävinneet implantit ja nokka on vanhemmiten kovasti terävöittynyt jos ketjun alkupäässä laittamani inkkari on sama!
Minä en näistä ota selvää...

Jari
Kuva
Mikä muuten One Bull'illa on käsissä tossa kuvassa? Miekka? Kuva on tietty jokseenkin lavastettu, mutta moksut lienee oma valinta...

Rikkis
Viestit: 342
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:51

Re: Valokuvia

Viesti Kirjoittaja Rikkis » La 28.06.2008 20:22

mahpiya kirjoitti: Mikä muuten One Bull'illa on käsissä tossa kuvassa? Miekka? Kuva on tietty jokseenkin lavastettu, mutta moksut lienee oma valinta...
Sapelihan tuo. Luultavasti ratsuväkimallinen. Sama tai samanlainen taitaa olla siinä aiemmin linkittämässäni pikkukuvassa W.Bullilla.

Sapelit oli varsin yleisiä vanhojen sotijainkkareiden statussymboleita, arvostettuja kapineita ja perheaarteita. Jonkun aktiiviajan (lue: n. ennen 1870) soturiseurankin parin upseerin tunnuksena oli sapelit.

Tämä kuva henkii nimenomaan lavastamattomuutta jos lavastuksella käsitetään sitä että mallien päälle kerätään kaikki roinat mitä lähiseudun inkkareilla tai jopa valokuvaajalla itsellään on. Päähineet ovat varmaan äijien omia, tai sukulaistensa, ja heillä oli taatusti oikeus kantaa moisia. Moksut voivat hyvin olla isoisän päivittäiskengät. Monet tuon ajan inkkaripapat käyttivät muuten täysin valkoisten kuteita mutta käyttivät vielä moksuja. Hirsimökki on tyypillinen ulkovessan kokoinen reservaattiasumus jossa asui koko suku.

Tätä kuvaa pikkaisen edeltävä aikakausi (ehkä n. 1885-1920) on joskus kutsuttu "suunnattoman köyhyyden kaudeksi". Noina aikoina inkkareiden tulotaso oli todella pieni. Metsästyksellä ei enää elänyt, eikä valkoisten töihin heidän taidoillaan oikein tupannut pääsemään. Monet inkkarit eli nälkärajoilla. Näihin aikoihin monet pitivät itsensä hengissä inkkarikäsitöitä tekemällä ja myymällä. Samalla myytiin suuri osa perhekalleuksistakin. Nämä muuten ovat aika isoja syitä siihen miksi tuon ajan kamaa on niin todella paljon museoissa ja markkinoilla vieläkin.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Re: Valokuvia

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » La 28.06.2008 20:39

Rikkis kirjoitti:
mahpiya kirjoitti: Mikä muuten One Bull'illa on käsissä tossa kuvassa? Miekka? Kuva on tietty jokseenkin lavastettu, mutta moksut lienee oma valinta...
Sapelihan tuo. Luultavasti ratsuväkimallinen. Sama tai samanlainen taitaa olla siinä aiemmin linkittämässäni pikkukuvassa W.Bullilla.

Sapelit oli varsin yleisiä vanhojen sotijainkkareiden statussymboleita, arvostettuja kapineita ja perheaarteita. Jonkun aktiiviajan (lue: n. ennen 1870) soturiseurankin parin upseerin tunnuksena oli sapelit.

Tämä kuva henkii nimenomaan lavastamattomuutta jos lavastuksella käsitetään sitä että mallien päälle kerätään kaikki roinat mitä lähiseudun inkkareilla tai jopa valokuvaajalla itsellään on. Päähineet ovat varmaan äijien omia, tai sukulaistensa, ja heillä oli taatusti oikeus kantaa moisia. Moksut voivat hyvin olla isoisän päivittäiskengät. Monet tuon ajan inkkaripapat käyttivät muuten täysin valkoisten kuteita mutta käyttivät vielä moksuja. Hirsimökki on tyypillinen ulkovessan kokoinen reservaattiasumus jossa asui koko suku.

Tätä kuvaa pikkaisen edeltävä aikakausi (ehkä n. 1885-1920) on joskus kutsuttu "suunnattoman köyhyyden kaudeksi". Noina aikoina inkkareiden tulotaso oli todella pieni. Metsästyksellä ei enää elänyt, eikä valkoisten töihin heidän taidoillaan oikein tupannut pääsemään. Monet inkkarit eli nälkärajoilla. Näihin aikoihin monet pitivät itsensä hengissä inkkarikäsitöitä tekemällä ja myymällä. Samalla myytiin suuri osa perhekalleuksistakin. Nämä muuten ovat aika isoja syitä siihen miksi tuon ajan kamaa on niin todella paljon museoissa ja markkinoilla vieläkin.
Kuvateksti kertoo, että One Bull vastaanotti kyseisen sapelin tuolloin (kyseessä oli aurinkotanssiseremoniat) ja se oli suuri huomionosoitus vanhalle soturille.

Jari
Jari Teilas

Vastaa Viestiin