Mikä neuvoksi?

Kaikki muut aiheet
Vastaa Viestiin
Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Mikä neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ke 30.04.2008 20:55

Onko mitään hyvää neuvoa kun tilaamani kirja jäi nähtävästi maata kiertävälle radalle. Tilasin lähes pari kuukautta sitten ”tutulta” (tilannut samasta antikvariaatista aikaisemminkin kirjan) kirjakauppiaalta kirjan Yhdysvalloista. Nykyäänhän posti kulkee noin kymmenessä arkipäivässä sieltä tänne suomeen, joten sen olisi pitänyt olla minulla jo aika päiviä sitten. Olin s-postiyhteydessä kauppiaan kanssa ja hän vakuutti, että kirja on laitettu postiin silloin kun pitikin (uskon hänen tehneen näin). Olen vuosien varrella tilaillut aika hevin määrän kirjoja ja aina ne ovat saapuneet perille. Onko teille kenellekään käynyt vastaavaa?
Harmittaa kun kirja jäi saamatta, varsinkin kun se sattui olemaan kauan haikailemani ”Karl Bodmerin America –kirja”. No, itkut ei auta markkinoilla.

Jari
PS. Kannattaako kysellä Itellasta vai mikä perkele sen nimi nyt onkaan?
PPS. Shamaanille erikoiskiitos mukavasta bittipostista, ja kaikille tätä viestiä lukeville hauskaa vappua!
Jari Teilas

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » To 01.05.2008 07:42

Posti kulkee amerikasta kahta reittiä myös lentona. "Pohjoinen" näyttäis olevan nopeampi, tosin kerran oma paketti eksyi islantiin. "Eteläinen" jämähtää joskus jonnekkin saksaan, niillä ei ole sen kiireempi kuin suomen postilla vanhoina hyvinä aikoina. Mulla on pisimpään kestäny pintapostina lähetetty 13 viikkoa, lentonakin viisi viikkoa. Joskus taas tullut neljässä päivässä. Yksi kirja ja yksi cd on jääneet joskus tulematta. Kauppias lähetti ystävällisesti uuden cd:n, kirja oli amazon-tilaus, joten siitä sai rahat takas.
Jos siinä paketissa ei ole seurantakoodia, eikä sitä tunnu kuuluvan, niin vaikea on jäljittää. Tosin noita aina välillä putkahtelee esiin kun posti siivoaa nurkkiaan. Jos niissä aikaisemmissa paketeissa on ollut sellainen viivakoodi päällä niin pitäis pystyä paikantamaan katoamiskohta. Kauppiaalta voi kysästä koodista.

Laitan Jari sen puutuvan kirjan jossain kohtaa kun teijän mese auki.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » To 01.05.2008 08:26

shamaani kirjoitti:Posti kulkee amerikasta kahta reittiä myös lentona. "Pohjoinen" näyttäis olevan nopeampi, tosin kerran oma paketti eksyi islantiin. "Eteläinen" jämähtää joskus jonnekkin saksaan, niillä ei ole sen kiireempi kuin suomen postilla vanhoina hyvinä aikoina. Mulla on pisimpään kestäny pintapostina lähetetty 13 viikkoa, lentonakin viisi viikkoa. Joskus taas tullut neljässä päivässä. Yksi kirja ja yksi cd on jääneet joskus tulematta. Kauppias lähetti ystävällisesti uuden cd:n, kirja oli amazon-tilaus, joten siitä sai rahat takas.
Jos siinä paketissa ei ole seurantakoodia, eikä sitä tunnu kuuluvan, niin vaikea on jäljittää. Tosin noita aina välillä putkahtelee esiin kun posti siivoaa nurkkiaan. Jos niissä aikaisemmissa paketeissa on ollut sellainen viivakoodi päällä niin pitäis pystyä paikantamaan katoamiskohta. Kauppiaalta voi kysästä koodista.

Laitan Jari sen puutuvan kirjan jossain kohtaa kun teijän mese auki.
Täytynee kysäistä kauppiaalta tuosta koodista. Kiitti vinkistä.

Minä joka olen erittäin HUONO odottaja sain kerran paketin todella nopeasti (tämä tapahtui siis paljon aikaisemmin kaksoistornien tuhoa).Muistan aivan tarkasti kun tein tilauksen Abebooksin kautta eräänä perjantaina työpäivän päätyttyä noin klo 18. (Tätä kirjaa "The Scouts" OLD-WEST Time-Life Series olin etsinyt pitkään Suomesta turhaan.) No, kauppias vahvisti tilauksen vielä samaisena perjantaina sillä Wyomingissa oli vielä aamupäivä tuolloin. Meni viikonloppu ja maanantaina vaimo soitti duuniin ja kertoi, että sulle tuli "joku" paketty Yhdysvalloista.
Aika nappiin on täytynyt lennot mennä. Tämän jälkeen paketteja on kyllä tullut aika vaihtelevalla menestyksellä.

Jari
Jari Teilas

Brazos
Viestit: 556
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Yön pimeät kujat

Viesti Kirjoittaja Brazos » Ma 05.05.2008 09:04

Jos et ole jo opusta saanut, tai homma ei ole ratkennut. Samat neuvot antaisin mitä jo oli yllä.
Mutta kysy samalla kauppiaalta rahtikirjan nro, seurantakoodi ja mahdollisesti käytetty kuljetusfirma. Näin pystyt samalla "kauttarantain" varmistamaan sen että kirja on todella postitettu, sitten vaan kuljetusfimran sivuille katsomaan seurantanrolla missä lähetys menee. Viimeiseksi raa'asti puhelin käteen ja itkuraivari Itellan palvelunumeroon ja tässä vaiheessa ihan oikeasti kannattaa jättää Suomalainen vaatimattomuus nurkkaan. Tämä näin työnpuolesta näitä jonkunverran selvitelleenä.

Paska juttuhan noissa on se että jos puketti on hävinnyt, niin kuljetusfirmat eivät korvaa käytännössä mitään tappioista. Jonkun kämäsen prosentin ovh:sta.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ma 05.05.2008 09:26

Brazos kirjoitti:Jos et ole jo opusta saanut, tai homma ei ole ratkennut. Samat neuvot antaisin mitä jo oli yllä.
Mutta kysy samalla kauppiaalta rahtikirjan nro, seurantakoodi ja mahdollisesti käytetty kuljetusfirma. Näin pystyt samalla "kauttarantain" varmistamaan sen että kirja on todella postitettu, sitten vaan kuljetusfimran sivuille katsomaan seurantanrolla missä lähetys menee. Viimeiseksi raa'asti puhelin käteen ja itkuraivari Itellan palvelunumeroon ja tässä vaiheessa ihan oikeasti kannattaa jättää Suomalainen vaatimattomuus nurkkaan. Tämä näin työnpuolesta näitä jonkunverran selvitelleenä.

Paska juttuhan noissa on se että jos puketti on hävinnyt, niin kuljetusfirmat eivät korvaa käytännössä mitään tappioista. Jonkun kämäsen prosentin ovh:sta.
Ei ole tullut perille.
En ole myöskään vielä tiedustellut kauppiaalta paketin seurantanumerosta, ajattelin että onkohan niillä valloissa tällaista käytäntöä lainkaan.

Kiitos vinkeistä pistän asian uudelleen vireille.

Jari
Jari Teilas

Brazos
Viestit: 556
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Yön pimeät kujat

Viesti Kirjoittaja Brazos » Ma 05.05.2008 11:36

On kyllä sama käytäntö sielläkin suunnalla. Tosin nyt kun luin uudestaan tuon ekan postauksen, niin voi olla kyseinen antikka ei välttämättä toimi ihan samalla mitalla kuin firmat. Firmoilla on järjestään rahtikirjat käytössä, mutta tässä tapauksessa saattaa olla että myyjä on lyönyt paketin vaan postiin samaan malliin kuin kuka tahansa meistä. Kuluttajabisneksessä on monesti heikommilla kuin yritysvälisessä kaupassa.
Toivotaan että löytyy.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Pe 23.05.2008 16:08

Asia ei liene muille tärkeä kuin minulle, mutta ilmoitan tässä nyt julkisesti kun kyselemäänkin lähdin, että "Karl Bodmerin- America -kirja" löysi perille viimeinkin. En tiedä missä se kierteli mutta nyt on kotona.

Joka tapauksessa hyvää kannatti odotella. Ei Rikkis liioitellut tippaakaan kehuessaan kirjaa tässä aikaisemmin!!!

Jari
Jari Teilas

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Pe 23.05.2008 17:53

No nyt kun saatais vielä mun kadoksissa oleva kirja perille...

Mulla on Mooren American Indians, Catlinin, Bodmerin, ja Kingin töitä tommonen 12" x 15" opus. Kyllä on herrat hienoja kuvia saanu aikaan, noita vois tuijotella vaikka maailman loppuun asti.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Pe 23.05.2008 17:56

shamaani kirjoitti:No nyt kun saatais vielä mun kadoksissa oleva kirja perille...

Mulla on Mooren American Indians, Catlinin, Bodmerin, ja Kingin töitä tommonen 12" x 15" opus. Kyllä on herrat hienoja kuvia saanu aikaan, noita vois tuijotella vaikka maailman loppuun asti.
Ei lisättävää, muuta kuin Aamen!

Jari
Jari Teilas

Vastaa Viestiin