Elämää suuremmat Lännen elokuvat

Kaikki muut aiheet
Simo Hankaniemi
Viestit: 957
Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43

Viesti Kirjoittaja Simo Hankaniemi » Ti 22.04.2008 11:05

Jari Teilas kirjoitti:
Simo Hankaniemi kirjoitti:Paras näkemäni "intiaanielokuva" taitaa edelleenkin olla "Shaka Zulu". Se myös noudattelee kohtuullisen hyvin historiallista totuutta, lukuun ottamatta alkuun pykättyä omituista hollywoodilaista maagista Shakan syntymäkohtausta. Yleensä näyttelijä ei koskaan täytä jonkun suuren historiallisen henkilön saappaita, mutta Henry Zele toimii helvetin hyvin Shakana. Vaikea kuvitella ketään parempaa siihen rooliin. Wes Studikaan ei pärjäisi, vaikka hänet värjättäisiin ensin kenkälankilla.
Simo, mitä tarkoitat "intiaanielokuvalla"? Eikös "Shaka Zulu" sijoitu Etelä-Afrikkaan? Olen kovasti odottanut, että kyseinen filmi tekstitettäisiin suomeksi.

Kyselee Jari, jonka nuorimmainen on Xhosa.
Joo, tietenkin se liittyy Etelä-Afrikkaan ja zuluihin. Nimitin sitä "intiaanielokuvaksi", koska kyse on niin sanotusta alkuperäiskansasta. Zulu-kulttuuri on sen verran hyvin esitetty Shaka Zulussa, että se kelpaa esikuvaksi mille tahansa intiaanielokuvalle. En ole nähnyt yhtään intiaanirainaa, missä olisi yhtä uskollisesti seurattu historiallisia faktoja.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ti 22.04.2008 13:31

Simo Hankaniemi kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti:
Simo Hankaniemi kirjoitti:Paras näkemäni "intiaanielokuva" taitaa edelleenkin olla "Shaka Zulu". Se myös noudattelee kohtuullisen hyvin historiallista totuutta, lukuun ottamatta alkuun pykättyä omituista hollywoodilaista maagista Shakan syntymäkohtausta. Yleensä näyttelijä ei koskaan täytä jonkun suuren historiallisen henkilön saappaita, mutta Henry Zele toimii helvetin hyvin Shakana. Vaikea kuvitella ketään parempaa siihen rooliin. Wes Studikaan ei pärjäisi, vaikka hänet värjättäisiin ensin kenkälankilla.
Simo, mitä tarkoitat "intiaanielokuvalla"? Eikös "Shaka Zulu" sijoitu Etelä-Afrikkaan? Olen kovasti odottanut, että kyseinen filmi tekstitettäisiin suomeksi.

Kyselee Jari, jonka nuorimmainen on Xhosa.
Joo, tietenkin se liittyy Etelä-Afrikkaan ja zuluihin. Nimitin sitä "intiaanielokuvaksi", koska kyse on niin sanotusta alkuperäiskansasta. Zulu-kulttuuri on sen verran hyvin esitetty Shaka Zulussa, että se kelpaa esikuvaksi mille tahansa intiaanielokuvalle. En ole nähnyt yhtään intiaanirainaa, missä olisi yhtä uskollisesti seurattu historiallisia faktoja.
Jotkut elokuvadiggarit ovat julistaneet 60-luvulla valmistuneen ZULU WAR-leffan maailman parhaimmaksi sotaelokuvaksi. Itse olen kyllä erimieltä.

Olin kesällä 2004 kaksi viikkoa Etelä-Afrikassa ja matkan aikana tuli tutustutta maan historiaan, ja yllätys yllätys tuo zulu-sota, joka 1870-luvulla käytiin noudattelee paljolti Little Bighornin kaavaa, tai toisin päin, miten kukin haluaa.
MUTTA vaikuttavammaksi muodostui minulle kuitenkin maan lähihistoria. En milloinkaan ole nähnyt mitään J-burgissa sijaitsevan Apartheid-musen kaltaista. Siellä kyllä kovempikin jannu (en väitä itse olevani kova jannu) joutuu nieleskelemään kun pala tarttuu kurkkuun ja silmät kostuvat.....

Jari
Jari Teilas

Brazos
Viestit: 556
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Yön pimeät kujat

Viesti Kirjoittaja Brazos » La 19.07.2008 23:49

Voi helvetti!

Olipas Hyvät, pahat ja rumat taas aivan loistava leffa. Edellisestä katsomisesta oli jo muutama vuosi, mutta kyllä tuo perkele jaksaa aina innostaa.

Ja kiitos Ylelle dollaritrilogiasta.

mahpiya
Viestit: 592
Liittynyt: Ke 07.03.2007 21:48

Viesti Kirjoittaja mahpiya » Su 20.07.2008 18:34

Kyllä, Eastwoodin angsti, jaksaa kiinnostaa, kapinallisuus kiehtoo. Harvoilla lienee moinen karisma siltikin. John Wayne oli mestari näyttelemisessä munkin mielestä, mutta uskottavuutta vei se että jotenkin että hollywoodmaiseen tyyliin tiesi aina että "hyvyys tai oikeudenmukaisuus" voittaa, ja ennakoituihin tilanteisiin suhtautuminen elokuvamaailmassa vie pohjan, ja näihän ei oikeassa elämässä suinkaan käy ja eikä varsinkaan "villissä lännessä",liian lässyjä elokuvia muuten hyviä, Rio Bravo silti aina hyvä. Mukavat kaverit eivät juuri ole mitään, heidät unohdetaan.

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ma 21.07.2008 15:30

Minä en oikein Waynea siedä. Äijä näyttelee kaikki roolit samalla kaavalla länkkäreistä WWII-filmeihin. Tais Hatarikin mennä samaa rataa. Veikkaan että siviilissä ihan samanlainen elvistelijä kuin rooleissaan. Oma inho johtunee osaksi siitä että velipoika palvoi tota spedeä yli kaiken. Normaalisti kyllä siedän nämä luonnenäyttelijät, kuten Clintin.
Visuaalisesti hienoista elokuvista voisi mainita Tanssii susien ohella tietty Viimeisen Mohikaanin ja Tommy Lee Jonesin The Missing. Ei mikään ihme että Mohikaani veti oscarit musiikista.
Jos toi Missing on joltain näkemättä niin kyllä sitä isommalta ruudulta kelpaa mielestäni katella.

ansssi
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 29.10.2007 16:34

Viesti Kirjoittaja ansssi » Ma 21.07.2008 21:34

Viimeinen Mohikaani oli juu näyttävä. Hienot taistelut ja kaikki! Harmittavan lyhyt vaan - kirjassa se lopun takaa-ajokohtaus kestää päivätolkulla.

Tyhmää siinä oli se päähenkilö ja sen keinotekoinen rakkaussuhde. Kirjassa sentään nuorempi inju ja se kalliolta pudonnut tyttö rakastuvat.

Wequashim
Viestit: 463
Liittynyt: Ke 07.03.2007 20:49

Viesti Kirjoittaja Wequashim » Su 03.08.2008 18:14

Jari Teilas kirjoitti: Jotkut elokuvadiggarit ovat julistaneet 60-luvulla valmistuneen ZULU WAR-leffan maailman parhaimmaksi sotaelokuvaksi. Itse olen kyllä erimieltä.
Olen nähnyt kerran ko. elokuvan ja siitäkin on aikaa. Muistaakseni siinä ei asioita juurikaan käsitelty zulujen kannalta, vaan puhtaasti brittien näkökulmasta. Myöhemmin valmistunut Zulu Dawn on kyllä parempi leffa.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ma 04.08.2008 16:12

Wequashim kirjoitti:
Jari Teilas kirjoitti: Jotkut elokuvadiggarit ovat julistaneet 60-luvulla valmistuneen ZULU WAR-leffan maailman parhaimmaksi sotaelokuvaksi. Itse olen kyllä erimieltä.
Olen nähnyt kerran ko. elokuvan ja siitäkin on aikaa. Muistaakseni siinä ei asioita juurikaan käsitelty zulujen kannalta, vaan puhtaasti brittien näkökulmasta. Myöhemmin valmistunut Zulu Dawn on kyllä parempi leffa.
Samaa mieltä, mutta ei tuo Zulu Dawn'kaan minusta vielä mahdu elää suurempiin sotaelokuviin.

Jari
Jari Teilas

Simo Hankaniemi
Viestit: 957
Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43

Viesti Kirjoittaja Simo Hankaniemi » Ti 16.09.2008 23:53

Vuonna 1970 näkemäni "Viimeinen apache" kolahti silloin kovaa. Tämän päivän näkökulmasta filmi ei ole kaksinen. Päähenkilöä Massaitakin näyttelee valkoinen mies Burt Lancaster, mutta hän näytteli hyvin ja tämä taisi olla ensimmäinen näkemäni intiaanisotiin liittyvä filmi, jossa oli onnistuneesti tuotu esille intiaaninäkökulmaa. Filmi perustuu kaiken lisäksi melko hyvin tositapahtumiin, joskin elokuvan loppu on täysin fiktiivinen ja korni. Massain tarina pitäisi kuvata uudelleen ja realistisemmin.

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » Ke 17.09.2008 10:51

Massaistakin on lähiaikoina ilmestynyt uusi kirja, luullakseni fiktiivisesti kerrottu. En nyt kyllä muista kirjailijaa tai kirjan nimeä.

1960 filmattu Geronimo veti kyllä aika pohjat. Apacheilla oli mm. jonkinlaiset strech-housut. Tosin itse Geronimoa näytellyt ukko toimi hyvin intiaanimaisesti, eli väijyi vihollisia ja pomppasi näiden niskaan puukko aseenaan...

Simo Hankaniemi
Viestit: 957
Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43

Viesti Kirjoittaja Simo Hankaniemi » Ke 17.09.2008 23:09

shamaani kirjoitti:Massaistakin on lähiaikoina ilmestynyt uusi kirja, luullakseni fiktiivisesti kerrottu. En nyt kyllä muista kirjailijaa tai kirjan nimeä.

1960 filmattu Geronimo veti kyllä aika pohjat. Apacheilla oli mm. jonkinlaiset strech-housut. Tosin itse Geronimoa näytellyt ukko toimi hyvin intiaanimaisesti, eli väijyi vihollisia ja pomppasi näiden niskaan puukko aseenaan...
Tämä Massai-kirja ei ilmeisesti ole sama kuin "Broncho Apache". Se on jo suunnilleen 30 vuoden takaa. Erittäin hyvä romaani Massaista. Luin sen joskus 80-luvun alussa.

Vuoden 1960 Geronimoa en olekaan nähnyt, paha aukko sivistyksessä. Ilmeisesti Iso-G oli muodissa noihin aikoihin, kun Simo Penttiläkin julkaisi romaaninsa "Geronimo" vuonna 1959.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » To 18.09.2008 08:00

Tätä elämää suurempaa elokuvaa ei ole vielä filmattu (kyseessä on nyt ajankohtainen COMANCHE-sarjakuva, joka 70-luvulla ilmestyi ZOOM-lehdessä jatkokertomuksina, ja jota nyt on alettu uudelleen julkaisemaan albumeina ((taitaa olla jo toinen menossa)). Sarjan upea seikkailu "Wyomingin sudet olisi siis nyt kyseessä"), mutta jos joskus filmataan ja minä pääsisin kiinnittämään rooleihin henkilöt, olisi miehitys seuraavanlainen:
Comanche - Maribel Verdu
Red Dust - Val Kilmer
Ten Callons - Robert Duvall
Toby - Denzel Washington
Clem - Brad Pitt
Kuunvalo - Rodney A. Green
Saarnamies olisi tietenkin Clint Eastwood ja Pharon Colorado Eli
Wallach (jos on elossa vielä).

Jari
Jari Teilas

shamaani
Viestit: 1397
Liittynyt: Pe 07.09.2007 15:37

Viesti Kirjoittaja shamaani » To 18.09.2008 11:24

Simo Hankaniemi kirjoitti: Tämä Massai-kirja ei ilmeisesti ole sama kuin "Broncho Apache". Se on jo suunnilleen 30 vuoden takaa. Erittäin hyvä romaani Massaista. Luin sen joskus 80-luvun alussa.

Vuoden 1960 Geronimoa en olekaan nähnyt, paha aukko sivistyksessä. Ilmeisesti Iso-G oli muodissa noihin aikoihin, kun Simo Penttiläkin julkaisi romaaninsa "Geronimo" vuonna 1959.
Kyllä se filmi on paras jättää katsomatta. Olisin itse odottanut 60-luvulla näyttelijöiden edes pukeutuvan intiaanimaisesti...

Kuva

McCraigh se kirjailija oli, täällä väitetään perustuvan Massain viimeisen tyttären haastatteluun 1979:

http://www.amazon.com/Massai-Apache-Out ... 607&sr=8-1

Simo Hankaniemi
Viestit: 957
Liittynyt: Pe 09.03.2007 05:43

Viesti Kirjoittaja Simo Hankaniemi » Su 21.09.2008 03:06

shamaani kirjoitti:
Simo Hankaniemi kirjoitti: Tämä Massai-kirja ei ilmeisesti ole sama kuin "Broncho Apache". Se on jo suunnilleen 30 vuoden takaa. Erittäin hyvä romaani Massaista. Luin sen joskus 80-luvun alussa.

Vuoden 1960 Geronimoa en olekaan nähnyt, paha aukko sivistyksessä. Ilmeisesti Iso-G oli muodissa noihin aikoihin, kun Simo Penttiläkin julkaisi romaaninsa "Geronimo" vuonna 1959.
Kyllä se filmi on paras jättää katsomatta. Olisin itse odottanut 60-luvulla näyttelijöiden edes pukeutuvan intiaanimaisesti...

Kuva

McCraigh se kirjailija oli, täällä väitetään perustuvan Massain viimeisen tyttären haastatteluun 1979:

http://www.amazon.com/Massai-Apache-Out ... 607&sr=8-1
Kiitos tiedosta! Pakko kai tuo kirja on tilata, kun olen fanittanut Massaita kohta neljä vuosikymmentä ja annoin pojallekin kolmanneksi nimeksi Massain. Suomessa on muuten joku toinenkin Massai.

Sääli, ettei Massain lapsia ja vaimoa haastateltu perusteellisesti 1900-luvun alussa, kun perheen kokemukset olivat vielä tuoreessa muistissa. Kirjan esittelytekstissä lapsia sanotaan olleen viisi, mutta niitä oli kuusi. Eve Ball haastatteli sarjan nuorimmaista Alberta Begayta vuosikymmeniä myöhemmin, mutta Albertan kertomus on ikävän ympäripyöreä lukuun ottamatta Massain kuolemaan liittyvää juttua.

Massai ei ollut "viimeinen lainsuojaton apache", kuten Amazon kirjaa mainosti, sillä vapaita apacheja oli Meksikossa ainakin 1930-luvun jälkipuolelle saakka. Norjalaisen tutkimusmatkailijan Helge Ingstadin kirja "Apache indianer" kertoo hänen matkastaan Sierra Madrelle 1930-luvulla ja yrityksistä saada kontaktia näihin apacheihin. Leiripaikkoja, esineitä ja jälkiä löytyi, mutta apachet eivät tulleet sanomaan käsipäivää. Oppaana oli vanha Geronimon mies Yanozha. 1930-luvulla myös antropologi Grenville Goodwin kaipaili yhteyttä näihin apacheihin ja hänen reissullaan löytyi hylätty apache-tukikohta ja erilaista kamaa, mutta ei kontaktia.

Brazos
Viestit: 556
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Yön pimeät kujat

Viesti Kirjoittaja Brazos » Su 21.09.2008 10:54

Tää olikin aika mielenkiintoista jos tosiaan vielä 30-luvulla oli 'vapaita' apacheja kirmaamassa pitkin sierra madrea.

Vastaa Viestiin