Elämää suuremmat Lännen elokuvat

Kaikki muut aiheet
Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Elämää suuremmat Lännen elokuvat

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » La 16.02.2008 19:45

Teemalta klo 23.00 kieppeillä alkava Pat Garrett & Billy the Kid -leffa on minulle SE kaikkein rakkain Länkkäri. Kaunis ja kaihomielinen balladi viimeisiään vetelevästä Villistä Lännestä.

Jari
Jari Teilas

Oscar
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 02.09.2005 21:44
Paikkakunta: Fishcock City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oscar » La 16.02.2008 23:39

Paitsi että minua on v..uttanut Cristofferssonin suoritus ko. elokuvassa aina. Imelä -70 kantrihemmo. Ei mitään todellista perioodia.Ja Billy the Kid oli rosvo jonka tappoi sen kaveri. Thats it. Sorry Jari...
--- With malice toward none - with charity for all ---
www: Oscar McKenzie
cows.fi

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Su 17.02.2008 01:10

Oscar kirjoitti:Paitsi että minua on v..uttanut Cristofferssonin suoritus ko. elokuvassa aina. Imelä -70 kantrihemmo. Ei mitään todellista perioodia.Ja Billy the Kid oli rosvo jonka tappoi sen kaveri. Thats it. Sorry Jari...
Ei mitään. Aikaisemmin minuakin risoi Kristoffersonin osuus elokuvassa, mutta olen oppinut vuosien myötä pitämään hänen roolisuorituksestaan, itse asiassa ihan helkkaristi. Tässä Kristoffersonin valinnassa Kidiksi on täytynyt olla joku -70 -luvun aikalaisjuju, sillä Peckinpah oletettavasti tunsi periodiosaston läpikotaisin.

Rosvoja, ainakin jonkinlaisia / jossakin vaiheessa elämää taisivat olla surinosa tuon ajan lainvalvojista. Nopeasti ei tule mieleen kuin ehkä sheriffi Heck Thomas, jonka paprut taisivat olla puhtaat. Noh, olihan niitä nyt muitakin, mutta keitä?

Jari

PS. Mutta tiesitkö, että Roswellissa, New Mexico, jossa sijaitsi
Yhdysvaltain lentotukikohta vuonna 1947 tehtiin
tunnistamattoman avaruusaluksen ja sen miehistön karmea löytö.
Jotkut tietävät myös, että Pat Garrett, Billy the Kidin surmaaja,
asui viimeiset elinvuotensa lähellä Roswelliä rappeutuneella
tilallaan Las Crucesissa.
Mutta kuinka moni tietää, että Max Brazil (kirjoitetaan joskus myös
Brazel), joka oletettavasti löysi avaruusaluksen hylyn, on
veljenpoika Wayne Bazelille, joka ampui miehen, joka taas ampui Billy
the Kidin. Maailma on pieni.
Jari Teilas

Brazos
Viestit: 556
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Yön pimeät kujat

Viesti Kirjoittaja Brazos » Su 17.02.2008 17:49

Perskeles, meni ohi tuokin, vaikka olisi hyvin voinut sen tsekata taas pitkästä aikaa. Jotenkin Teeman ohjelmista menee järjestään ohi silmien.

Kristoferson tökkii myös vähän tossa leffassa, mutta muuten se on oiva pätkä. En silti ihan sinne legendaarisimpien joukkoon laskisi, Rio Bravo, Dollari-trilogia, hurja joukko, Highnoon, tulevat ennen tätä mieleen.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ke 20.02.2008 13:56

Tuosta mielestäni parhaimmasta lännenelokuvasta ”Pat Garrett & Billy the Kid” vielä sen verran, että aikoinaan ihmettelin mikä on Bob Dylanin Alias-hahmon osuus / todenperäisyys elokuvassa. Dylanin hahmo on aina ollut jotenkin etäinen/outo leffaan ja lopulta päädyin päätelmään, että osa on todennäköisesti kirjoitettu hänelle leffa-scoren myötä.

Sitten asia nousi pinnalle uudelleen lukiessani Pat Garrettin kirjoittamaa kirjaa An Authentic Life of Billy the Kid (1882), jossa Garrettin haamukirjailija 'Ash Upton' kertoo, että Kid ratsasti Fort Bowie'en, Arizonaan yhdessä kumppaninsa kanssa, josta Kid käytti vain nimeä Alias.

Asiahan piti selvittää perinpohjin. Kirjoitin kysymyksen TRUE WEST-lehden Marshall Trimblelle, joka ystävällisesti vastasi kysymykseeni lehden omalla palstalla. Trimble oli ottanut selvää asiasta ”KID-guru” Fred Nolaninlta, joka tiesi kertoa, että kyseessä oli ”fikkarihahmo”.

Jari

PS. Sitten vielä lainaus paikallisesta sanomalehdestä kyseisen elokuvan soundtrackin tunnetuimmasta kappaleesta: ” Bob Dylanin lakonisesti tulkitsema Knockin' on Heavens Door kumahtelee kohtalonvoimaa, josta jotkut Guns and Roses - vesselit voivat vain haaveilla”.

EI LISÄTTÄVÄÄ!!!
Jari Teilas

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ke 20.02.2008 14:19

Tästä pääsen mukavasti kivenkoviin länkkärinäyttelijöihin. Vaikka mielestäni Clint E. on todella kovanluokan näyttelijä länkkäreissä, kaksi veijaria menee heittämällä ohi; John Wayne! Dukehan on lännenelokuva, jo itse. Kun tuo hassusti vinosti (ei siis kallellaan, pikemminkin auraavasti) kulkeva ikoni tulee kuviin, ruutu täyttyy.
Toinen on Robert Ryan. Vaikka Ryan ei olisi tehnyt eläessään kuin yhden filmin (Wild Bunch / Hurja joukko) kaveri on ehdottomasti Duken veroinen. Kertokaappas minulle komeampi roolisuoritus kuin Sam P. elokuvassa Hurja joukko, jossa Ryan esittää Piken (Holden) vanhaa ystävää, joka johtaa palkkionmetsästäjiä. Ryanissa on valtava lavasäteily. Mielestäni lännenelokuvahistorian hienoin kohtaus näytellään juuri tuossa elokuvassa. Kun kaikki lainsuojattomat ovat juuri kuolleet ja rauniot savuavat saapuvat palkkionmetsästäjät paikalle. Kuka ottaa kuolleilta mitäkin. Ryanin roolihahmo kävelee entisen ”puhkiammutun” ystävänsä ruumiin vierelle ja ottaa varovasti asekotelosta tämän .45 Coltin pidellen sitä käsissään kuin vauvaa. Siinä kohtauksessa katoaa viimeistään Villi Länsi. Runollista sanon minä.

Jari
Jari Teilas

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ke 20.02.2008 15:07

Jos lasketaan John Waynen uran käynnistyneen "Stagecoach"- elokuvasta,
niin Duken rooli kyseisessä filmissä sivusi löyhästi revolverisankari Johnny Ringoa.
Kun hienon näyttelijän ura päättyi kertakaikkisen upeaan "The Shootist"-elokuvaan, Duken rooli oli kirjoitettu
häilyvästi pyssysankari Wes Hardinin hahmoon. Wayne kantoi elokuvan tekovaiheessa asetta kainalokotelossa, kuten Wes Hardininkin on väitetty kantavan, mutta tämä näytti kömpelöltä filmillä ja se
poistettiin siitä.
Joten tämä vanha kunnon patriootti, aloitti ja päätti sen varsinaisen länkkäriuransa pahana poikana.

Jari

PS. Dukesta kerrotaan myös tällainen tarina: ” John Fordin sisärengas oli juoppoja täynnä. Elokuvien
välissä he toistuvasti ryyppäsivät tämän legendaarisen ohjaajan asunnolla. John Waynen tiedetään kaataneen alas 22 martinia ja pysyneen vielä tolpillaan.
Erään kerran Duke oli viettämässä pirskeitä ystävänsä ranchilla Arizonassa Kiitospäivänä -74. Drinksumuki kädessä Wayne horjahti, ja lensi 'turvalleen' vettä täynnä olevaan sisäuimaaltaaseen. Koko talo raikui naurusta.
Sitten joku koiranleuka hihkaisi :"Voi paska, se ei pystykään kävelemään vetten päällä!!!"
Duke itse nauroi jutulle äänekkäimmin. Hän piti näistä maalaismölliköistä, koska he kohtelivat häntä kuin ketä tahansa muuta."
Jari Teilas

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ke 20.02.2008 15:15

Kirjassaan ELÄMÄÄ SUUREMMAT ELOKUVAT, "Mies-Joka-Ei-Osannut-Sanoa-
Huono-Elokuva" kertoo Dukesta: "Filmatessaan elokuvaa "Punainen virta" Hawksin kanssa, Duke oli jo ehtinyt tehdä monta elokuvaa yhdessä John Fordin kanssa (mukaan lukien näyttelijän varsinaisen läpimurtoelokuvan, westernin
Stagecoach eli Hyökkäys erämaassa, 1939), mutta Fordillekin "Punainen
virta" tuotti yllätyksen. Hawks kertoo:
" Wayne oli niin loistava että Ford tokaisi viimein: 'En tiennytkään
että tuo iso paskiainen osaa näytellä!' Ja aina kun kamerat kävivät,
Ford norkoili ympäristössä ja seurasi."

Jari
Jari Teilas

Brazos
Viestit: 556
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:00
Paikkakunta: Yön pimeät kujat

Viesti Kirjoittaja Brazos » Pe 22.02.2008 22:18

Jees, Wayne on kaikkien aikojen länkkäri. Clintissä on melkein samaa tasoa, mutta ei kuitenkaan ihan... näistä kahdesta ei voi valita, mutta jos ihan pakko on niin kyllä se Joni Vaunu on.

Tietysti unohtamatta Ronald Reaganin suorituksia. En nyt vaan nimeltä musita uhtäkään, mutta ne oli siis oikeasti paskoja leffoja.

mahpiya
Viestit: 592
Liittynyt: Ke 07.03.2007 21:48

Viesti Kirjoittaja mahpiya » La 23.02.2008 19:20

jotenkin toi Rio Bravo iskee aina.Clintit on aina hyviä.

mahpiya
Viestit: 592
Liittynyt: Ke 07.03.2007 21:48

Viesti Kirjoittaja mahpiya » La 23.02.2008 19:37

Lukumääräisesti eniten olen varmasti katsonut Tanssii Susien Kanssa....joo..tiedetään että se ei ole kauhean totuuden mukainen kuva monenkaan mielestä..ei edes omasta mielestäni , ja tottkai Hollywood kuva...mutta..kuitenkin silläkin on hyvät hetkensä...jotain kuitenkin on yritetty, jopa kielellisesti..sekin kertoo jotain...jotkin näyttelijäsuoritukset ovat oikeenkin hyviä..eivät kuitenkaan loistavia..kuitenkin visuaalisesti hyvä kuva mielestäni ja viihdyttävä.

mahpiya
Viestit: 592
Liittynyt: Ke 07.03.2007 21:48

Viesti Kirjoittaja mahpiya » La 23.02.2008 19:52

On helkkarin vaikeaa kuvata parasta näyttelijäsuoritusta elokuvassa tai tv-sarjassa, mielestäni vaikeinta on pysyä objektiivisena. Jos näyttelee helvetin huonosti tai hyvin sen näkee samantien (esim. Tv-sarjaan Salatut Elämät vs. Dallas ),
mun mielestä siinä on ääripäät tv-sarjoissa kuinka alas tai ylös voi mennä. Mielipiteitä?

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » La 23.02.2008 20:13

mahpiya kirjoitti:Lukumääräisesti eniten olen varmasti katsonut Tanssii Susien Kanssa....joo..tiedetään että se ei ole kauhean totuuden mukainen kuva monenkaan mielestä..ei edes omasta mielestäni , ja tottkai Hollywood kuva...mutta..kuitenkin silläkin on hyvät hetkensä...jotain kuitenkin on yritetty, jopa kielellisesti..sekin kertoo jotain...jotkin näyttelijäsuoritukset ovat oikeenkin hyviä..eivät kuitenkaan loistavia..kuitenkin visuaalisesti hyvä kuva mielestäni ja viihdyttävä.
Mulla on elokuvasta jopa kolmen levyn boxi.

Jari
PS. Mutta useammin meillä on Pat Garrett & Billy the Kid kuitenkin pyörinyt.
Jari Teilas

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » La 23.02.2008 20:19

mahpiya kirjoitti:On helkkarin vaikeaa kuvata parasta näyttelijäsuoritusta elokuvassa tai tv-sarjassa, mielestäni vaikeinta on pysyä objektiivisena. Jos näyttelee helvetin huonosti tai hyvin sen näkee samantien (esim. Tv-sarjaan Salatut Elämät vs. Dallas ),
mun mielestä siinä on ääripäät tv-sarjoissa kuinka alas tai ylös voi mennä. Mielipiteitä?
Toi Robert Ryanin näyttelemä kohtaus Hurjassa joukossa oli vain heittolaukaus. Vähintään yhtä hyviä suorituksia olen nähnyt (tosin ei läkkäreissä) kun Koskelan Jussi (en muista nyt näyttelijän nimeä) "Täällä Pohjantähden alla-elokuvassa", hattu käsissä käy pyytämässä valkoisilta telottajilta, etteivät ampuisi hänen poikiaan :"Kun ei ne meitin poijaat oo kelleen mitään pahaa koskaan tehneet" tai Al Pachino kauttaaltaan elokuvassa "Sherpico - Kadun Tiikeri". Listaa voi jatkaa loputtomiin, minkä pian tulen tekemäänkin, kunhan käyn ensin vähän tankkaamassa.

Jari
Jari Teilas

mahpiya
Viestit: 592
Liittynyt: Ke 07.03.2007 21:48

Viesti Kirjoittaja mahpiya » La 23.02.2008 20:29

Jari Teilas kirjoitti:
mahpiya kirjoitti:On helkkarin vaikeaa kuvata parasta näyttelijäsuoritusta elokuvassa tai tv-sarjassa, mielestäni vaikeinta on pysyä objektiivisena. Jos näyttelee helvetin huonosti tai hyvin sen näkee samantien (esim. Tv-sarjaan Salatut Elämät vs. Dallas ),
mun mielestä siinä on ääripäät tv-sarjoissa kuinka alas tai ylös voi mennä. Mielipiteitä?
Toi Robert Ryanin näyttelemä kohtaus Hurjassa joukossa oli vain heittolaukaus. Vähintään yhtä hyviä suorituksia olen nähnyt (tosin ei läkkäreissä) kun Koskelan Jussi (en muista nyt näyttelijän nimeä) "Täällä Pohjantähden alla-elokuvassa", hattu käsissä käy pyytämässä valkoisilta telottajilta, etteivät ampuisi hänen poikiaan :"Kun ei ne meitin poijaat oo kelleen mitään pahaa koskaan tehneet" tai Al Pachino kauttaaltaan elokuvassa "Sherpico - Kadun Tiikeri". Listaa voi jatkaa loputtomiin, minkä pian tulen tekemäänkin, kunhan käyn ensin vähän tankkaamassa.

Jari

Tankilla on tässä itsekin käyty ..heh, silti veikkaan että fiilispohja vie vähintään 50 prossaa arvostelukyvystä. En muista suoraan tuota Pohjantähden alla-kohtausta, mutta mielikuvia siitä on, Al Pacinosta sen verran että laitetaan kategoriaan luotettavat näyttelijät (vaikka muutama huti osuukin kohdalle). Arpinaamana loistava.

Vastaa Viestiin