Erilaisia korsetteja.

Historiaan ja historianharrastukseen liittyvä keskustelu
Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » To 12.03.2009 20:26

Tarkemmin ajatellen... Tuleeks niistä hyviä korsetin ja liivin luita? :lol:

Lady E
Viestit: 190
Liittynyt: Pe 09.03.2007 18:19

Viesti Kirjoittaja Lady E » To 12.03.2009 20:37

Chrystaltail kirjoitti:Tarkemmin ajatellen... Tuleeks niistä hyviä korsetin ja liivin luita? :lol:
Jaa kylkiluista? Ovat ehkä väärän malliset :D

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » To 12.03.2009 21:57

Lady E kirjoitti:
Chrystaltail kirjoitti:Tarkemmin ajatellen... Tuleeks niistä hyviä korsetin ja liivin luita? :lol:
Jaa kylkiluista? Ovat ehkä väärän malliset :D
Miten lie muokattavaa luuta muiden eliöiden luihin verrattuna. Olen törmännyt vaan muoviluu-ohjeisiin, mitä vaihtoehtoja muovin käytölle on?

Lady E
Viestit: 190
Liittynyt: Pe 09.03.2007 18:19

Viesti Kirjoittaja Lady E » Pe 13.03.2009 10:19

Chrystaltail kirjoitti: Miten lie muokattavaa luuta muiden eliöiden luihin verrattuna. Olen törmännyt vaan muoviluu-ohjeisiin, mitä vaihtoehtoja muovin käytölle on?
Jos nykyaikaisia ohjeita katselee niin siellä toki neuvotaan käyttämään nykyaikaisia materiaaleja. Mutta jos haluaa tehdä ns. kopion jostain alkuperäisestä korsetista, niin materiaalit ovat niitä jota on aikanaan käytetty. Karkeasti aatellen, 1700-luvulla valaanluuta ja rottinkia, korsetteja muistaakseni saatettiin topata hevosen jouhilla jos sattui olemaan varsin varaton.

Viktoriaanisena aikana taasen tukimateriaalina käytettiin spiraaliluuta, jota edelleenkin käytetään korseteissa, koska se kääntyy ja vääntyy joka suuntaan. Ja korsetin eteen tulee se plansetti, mitä taasen 1700-luvulla ei ollut.

Itse tosin olen käyttänyt 1700-luvun korseteissa muovia. Ensimmäisessä jonka tein melkein 10 vuotta sitten, käytin alushamevannetta, muovista siis, jota voi leikata saksilla jne. Sittemmin olen laittanut samn vuosisadan korsettehin nippusiteitä. Yhteen laitoin 7mm paksuja nippusiteitä, mutta korsetti ei koskaan ole tullut käyttöön, koska yksi sauma ratkesi, enkä ole sitä jaksanut korjata, sitä paitsi kaikki saumat olisi pitänyt ommella hyvin tarkasti käsin (ohhoijaa) että siitä olisi saanut käytettävän, joten pyörii edelleen kaapissa. Viimeisin 1700-luvun korsetti, eli kureliivi on tää:

Kuva

Tuossa käytin 4mm leveää nippusidettä, ihan toimiva. Mutta koneella ompelin ja luukujia tuli toista sataa. Että jos tuon haluaisi tehdä alkuperäismateriaaleilla, niin jos käsin ompelisi ohuen ohutta ronttinkikujia niin niitä tulisi varmaan 300, eli ei kärsivällisyys itselläni toistaiseksi riittäisi...

Käy kurkkaamassa ompeluseuroja josko sieltä löytyisi jotain mielenkiintoista:
http://ompelija.vuodatus.net/

Moi!

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe 13.03.2009 13:33

UPEA :D tosi kaunis muoto alareunassa

Kiitos :)

Haluaisin juhlahameen vanteella ja mietin mitä voisi käyttää vanteena. Myydäänkö rottinkia Suomessa jossain vanne ja luutarkoitukseen?

Minulla on pari uudenaikaista nyörikorsetin kaavaa mutta entisaikaiset on kyllä paljon viehättävämpiä, varsinkin jos niissä on vielä kirjailuja :D

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Pe 13.03.2009 13:34

Chrystaltail siis asialla...

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Pe 13.03.2009 13:43

Mites noi miesten paidat? Onko niitä eri tyyppisiä ja onko netissä kaavoja? Onko niissä jotain erikoisuuksia (kuten esim. kansallispuvuissa) ?

Lady E
Viestit: 190
Liittynyt: Pe 09.03.2007 18:19

Viesti Kirjoittaja Lady E » Pe 13.03.2009 17:33

Anonymous kirjoitti:UPEA :D tosi kaunis muoto alareunassa

Kiitos :)

Haluaisin juhlahameen vanteella ja mietin mitä voisi käyttää vanteena. Myydäänkö rottinkia Suomessa jossain vanne ja luutarkoitukseen?

Minulla on pari uudenaikaista nyörikorsetin kaavaa mutta entisaikaiset on kyllä paljon viehättävämpiä, varsinkin jos niissä on vielä kirjailuja :D
Jaa-a, rottingista en tiedä, mutta eiköhän sitä saa, sinooperista varmaan saa jotakin, mutten ole käynyt edes katsomassa.

Mutta nykyaikaisissa "vannehameissa" on sitä muovivannetta jota saa ainakin joistakin eurokankaista. Ja nykyaikaiset ns. vannehameet on ihan onnettomia, eivät kestä kovin tuhdin hameen painoa jne. Mutta jos haluaa tehdä jotain nykyaikaista ja kevyttä niin mikäs siinä on tehdessä.

Itse olen yhden krinoliinin tehnyt lakanasta ja metallivanteesta jolla niputetaan puita... eli pari senttiä leveää, millin paksuista hässäkkää.

Mitä miesten paitoihin tulee, niin en ole perehtynyt kansallispukuihin, joten en tiedä onko kaavoissa eroja.

1700-luvun miesten paidan kaavat löytyy netistä, mutta jos haluaa viktoriaanista, niin se varmaan täytyy tilata jostakin se kaava.

Osaisitko tarkentaa yhtään, että minkä vuosisadan asuista olet kiinnostunut? Vannehameita on käytetty about 1500-luvulla ja jälleen sitten 1800-luvulla. Vai haluatko kasata jonkinlaisen fantasia asun? Historiallisesta muodista riippumattoman puvun?

Moi!

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Pe 13.03.2009 19:46

hakusanalla bustle silk red dress, ekassa kuvassa on aika hieno helman malli, miten lie loihtineet tuollaisia :D yläosan tekisin kyllä erilaisen, semmoisen joka pysyy kumartuessakin päällä :lol: . Tavotteet taitaa olla suuremmat kuin taidot....

Tällä hetkellä työn alla on suomalainen rahvaanpuku ja juhlapuku. juhlapuvun vannealushameen ja siihen tulevan melko yksinkertaisen hameen kaava mulla on nykylehdistä. Aloitan niillä kartuttamaan ompelutaitoja.

Onko netissä muuten ohjeita ompelupistoihin? Millään akan hampailla noi ei voi pysyä koossa, joten minkälaista pistoa käsin ompelussa on käytetty?

Pitää yrittää metsästää miehen paitojen kaavoja ja rottinkia

Vastaa Viestiin