Missä kuvia calicomekoista yms. ?

Historiaan ja historianharrastukseen liittyvä keskustelu
Vastaa Viestiin
Lady E
Viestit: 190
Liittynyt: Pe 09.03.2007 18:19

Missä kuvia calicomekoista yms. ?

Viesti Kirjoittaja Lady E » Ma 12.03.2007 20:36

Heips!

Mistä löytyy kuvia alkuperäisistä tai "uustuotanto" intiaaninaisten asuista eli siis mitä on käytetty 1700-1800-luvuilla. Ehkä lähinnä calicomekkojen malleja ja kankaiden kuoseja haluaisin nähdä. En mitään epätarkoja maalauksia vuodelta kiuas ja kivi. Vaan selkeitä kuvia, millaisia on ollut ja millaisia olisi voinut olla. Ja kuinka paksua kangas on ollut?

Kaavoja varmaan löytyy jostain, mistä, luulisi netistä löytyvän, kun muitakin kaavoja löytyy vaikka minikoossa. Vai onko kaikki calicomekot samalla kaavalla tehty? Yhden calicomekon oon tehny, joka mulla oli viime kesänä "primitiivirendessä" . Mikä lie perusmalli se nyt oli :roll: ?

Frank

Viesti Kirjoittaja Frank » Ma 12.03.2007 20:56

Täs on kuva yhestä "perusmallista" jos muistat Rikkiksen viimekesän esitelmän:
Kuva
Kuvan kagas tosin tradeclothia mut silti....

...ja kiitos Riggiksen esitelmän tässä toinen mekko kuva (nahka versio):
Kuva

Lady E
Viestit: 190
Liittynyt: Pe 09.03.2007 18:19

Viesti Kirjoittaja Lady E » Ma 12.03.2007 21:08

Moi!

Joo, tuon punaisen mallinen mekko mulla olikin, vaan se vähän ratkeili hernepussisodan tuoksinnassa primitiivirendessä. Ja koska kangas ratkeili, ei saumat, niin tuskinpa alan paikkailemaan sitä, saas nähdä. Vaan voihan sen pahinpaan hätään korjaillakin. Tossa punaisessa on näköjään hihat liitetty erillisistä paloista.

Mitä se punainen kangas "tradecloth" on? Vaihto... jotain ...vaatekangas??? Näyttää villakankaalta...

Muita kuvia?

Frank

Viesti Kirjoittaja Frank » Ma 12.03.2007 21:10

Semmosta ohutta ("huopaa") villakangasta mitä valkoset anto Inkkareille kasoittain. Ihan samaa kaavaa voi käyttää calico mekossa.

Lady E
Viestit: 190
Liittynyt: Pe 09.03.2007 18:19

Viesti Kirjoittaja Lady E » Ma 12.03.2007 21:49

Onko tämä oikea asu ja minkä heimon tms. ? Mä en tiiä yhtään mitään näistä jutuista....
Kuva

Tää taitaakin olla ihan originaali.

Kuva

Onhan täälläkin ihan vekkulin näköisiä pukimia, mutta calicomekoista en oikeen yhdeltä istumalta tunnu löytävän.
http://www.nativeartstrading.com/Dresses.htm

Hohhoijaa.

Frank

Viesti Kirjoittaja Frank » Ma 12.03.2007 21:53

Tommonen yks olkaiminen mekko haisee kyl niiiiin Disneylle että..mut en tiedä noista naisten vetimistä, Mika tai Rikkis osais varmaan sanoa tai Simo... ja toihan on nahkaa...ei calicoa...

Dakota
Viestit: 644
Liittynyt: Ke 07.03.2007 19:17

Viesti Kirjoittaja Dakota » Ma 12.03.2007 22:23

Itse myös suht ulapalla, paitsi että pojat on ohjeistaneet ihan mukavasti.
Tässä sulle ensinnäkin biisi joka sun pitää ensin sisäistää:
http://sniff.numachi.com/pages/tiCALICODR.html

Sitten voi vasta keskittyä itse mekkoon :roll:
No itse ajattelin tehdä juuri tuon punaisen mekon kaltaisen. Löysin netistä kivan ja sopivan kankaan, mutta ajattelin käydä vielä vilkaisemassa kangasliikkeiden tarjonnan. Kaavat oli simppelit.
Kangas taitetaan kahtia, leikataan sivuista kolmiot pois. Hihat saavat olla pitkät, ei mitn 3/4 hihoja. Hihan alta saumat vain päärmätään, eli ei tarvi ommella umpeen. Koneella vedät yhden sauman taikka ompelet käsin
like this
Kuva
Kaula-aukkoon voi laittaa kanttinauhan.. Koristella esim. mekon etumuksen/helmaa helmin/simpukoin. Vähempi on enemmän. Eli jos on kuviollinen kangas mitä oli 1800 luvun lopussa niin en paljoa laittaisi mitään... Itse löysin kivan puna-musta sävyisen kukka kankaan ja katson josko täältä saisi vastaavaa (enpä maininnut viissiin ylempänä).. Pellava, calico, villakangas kävi kankaaksi mekkoon? Tuota calico mekkoa voi pidellä ympäri vuorokauden..

Ja jos sulta sattuu löytymään nahkaa moksuihin sekä säärystimiin niin pidetään ompelu talkoot ja mennään yhdessä metsään.. Mä sainkin tässä miljoon akuvaa siitä miltä säärystimien tulisi näyttää.. Yritämpä ottaa selvää mitkä kuuluu millekkin heimolle :mrgreen: ettei ihan päin persettä mene ja kaikki ole sekaisin noiden koristelujen sun muiden takia..
Shaalin leikkelen jostain huovasta.. Pelkistetty puoliympyrä.. Ei pakollinen kuulemma.
Mitäs mun piti vielä.. hmm... Palaan asiaan myöhemmin jos sattuu mieleen juolahtamaan..
Niin ja sehän nyt riippuu heimosta mitä "edustat", että minkälaiset oheis jutskat pitää tehdä.... Nyt jumii..
Viimeksi muokannut Dakota, Ti 13.03.2007 15:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Lady E
Viestit: 190
Liittynyt: Pe 09.03.2007 18:19

Viesti Kirjoittaja Lady E » Ma 12.03.2007 22:24

Jeps.

Juuri calicomekoista en löytänyt äkkiseltään kuvia. Että jos joku tietää mistä niitä löytää, niin ois kiva tietää.

Vai ei Disney kelpaa? Mä haluun ainakin oman bambin ja sitä ei sitten saa ampua eikä syödä.

Dakota
Viestit: 644
Liittynyt: Ke 07.03.2007 19:17

Viesti Kirjoittaja Dakota » Ma 12.03.2007 22:30

Sorry, ihan paska kuva. Tossa hihat on just lyhyemmät, että ei kai se mikään synti ole niitä noin jättää.. Niin ja vyö! Joku rätti kietaista jne..
Kuva

Charlie
Viestit: 782
Liittynyt: Pe 02.09.2005 19:27
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Charlie » Ma 12.03.2007 22:31

Älkäähän nyt sotkeko. Siis Calico mekko ja tommenen huopamekko on kaksi ihan eriasiaa. Malli on melkein sama, villamekoissa oin noi sivulisäkkeet jotka tulevat myös helman yli. Villa mekoissa saattoi olla koristeita, hirvenhampaita, simpukoita yms, Calico mekoissa niitä ei ole.

Calico on semmoista ouhtta puuvillakangasta johon on toiselle puolelle painettu koristekuvio. Samaa mitä käytetään esim tilkkutäkeissä

Kuva
Kuva
Kuva

Kuvissa näkyy myös tuo villashaali josta sinulle mainitsin Dakota.
Hoka Hey!
mika at equstom.fi

Dakota
Viestit: 644
Liittynyt: Ke 07.03.2007 19:17

Viesti Kirjoittaja Dakota » Ma 12.03.2007 22:32

Jep! Kiits Charlie selvennyksestä! Tarkoitin äskön että malli on suht sama.. Mitenkä muuten toi Capote.. Saako naisilla olla sellainen :mrgreen:

Lady E
Viestit: 190
Liittynyt: Pe 09.03.2007 18:19

Viesti Kirjoittaja Lady E » Ma 12.03.2007 22:43

Kappas, että ihan ruutukangastakin mekoissa löytyy. Ja siinä vaaleassa kankaassa jossa on pieniä kuvioita, eivät ole NIIN pieniä kuin olen ajatellut, että niiden täytyisi olla. Ja olin siis oikeassa tuumiessani, että calicokangas on sellaista ohutta puuvillaa jossa on jotain mm. pienikuvioista "ripellystä". Ja aiemmin tekemäni sittemmin kovasti kärsinyt calicomekkoni oli ihan ok. Joskus kyseistä kangasta tosiaan saa kohtuullisen edullisesti Eurokankaasta, jossa sitä myydään kilohinnalla, tosin en muista paljonko se oli silloin ja kankaan ostostakin taitaa olla parisen vuotta.

Missäköhän mekkoni edes mahtanee olla viime kesän jäljiltä. Tuskinpa pois olen sitä heittänyt. Mutta muistikuvaa mekon sijainnista ei kyllä viime kesän lukuisten reissujen jälkeen ole...

Kesälläkin kun saattaapi ainakin täällä meillä olla välillä melko vilpoisaakin, niin pelkässä mekossa tarkeneminen ulkosalla voi olla vähän siinä ja siinä. Kapoten kanssa joo, mut koipiin pitäisi saada jotakin suojaa.

Mites, voiko calicomekko asuun liittää 1700-luvun miesten nahkasäärystimet, joissa on pitkä rivi nappeja? Siis sellaiset polven yli ulottuvat mustaksi aikoinaan värjätyt. Koska saisin sellaiset kulahtaneet käytöstä poistetut, ja niistä on kyllä napitkin riivitty pois. Mutta voisiko niistä kehitellä jotakin?

Ja millaista vyötä mekon kanssa voisi pitää? Sashin varmaan voisin saada lainaksi tai oisko jotain muuta vaihtoehtoa mitä kodin nurkista saattaisi löytyä?

Charlie
Viestit: 782
Liittynyt: Pe 02.09.2005 19:27
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Charlie » Ma 12.03.2007 23:22

Lady E kirjoitti:Kappas, että ihan ruutukangastakin mekoissa löytyy. Ja siinä vaaleassa kankaassa jossa on pieniä kuvioita, eivät ole NIIN pieniä kuin olen ajatellut, että niiden täytyisi olla. Ja olin siis oikeassa tuumiessani, että calicokangas on sellaista ohutta puuvillaa jossa on jotain mm. pienikuvioista "ripellystä". Ja aiemmin tekemäni sittemmin kovasti kärsinyt calicomekkoni oli ihan ok. Joskus kyseistä kangasta tosiaan saa kohtuullisen edullisesti Eurokankaasta, jossa sitä myydään kilohinnalla, tosin en muista paljonko se oli silloin ja kankaan ostostakin taitaa olla parisen vuotta.
Sitähän se on, kuvioita ja malleija on paljon, osa vanhempia...

Tuolla on hyviä: http://www.reproductionfabrics.com

Jos ei osaa noista kuvioista valita, niin ruskea ruutukangas on varma valinta.
Lady E kirjoitti: Mites, voiko calicomekko asuun liittää 1700-luvun miesten nahkasäärystimet, joissa on pitkä rivi nappeja? Siis sellaiset polven yli ulottuvat mustaksi aikoinaan värjätyt. Koska saisin sellaiset kulahtaneet käytöstä poistetut, ja niistä on kyllä napitkin riivitty pois. Mutta voisiko niistä kehitellä jotakin?
Itseasiassa ne voisi toimia ihan hyvänä feikkinä. Naisten säärystimethän on vain putket jota solmitaan polvien alapuolelle. Putkset voi tehdä nahasta, villakangaasta tai säkkikankaasta.
Lady E kirjoitti: Ja millaista vyötä mekon kanssa voisi pitää? Sashin varmaan voisin saada lainaksi tai oisko jotain muuta vaihtoehtoa mitä kodin nurkista saattaisi löytyä?
Rehellinen nahkavyö jossa simppeli solki. Tai sitten revit sen soljen pois ja solmiti vyön nahkahihnoilla reikien läpi.
Hoka Hey!
mika at equstom.fi

Charlie
Viestit: 782
Liittynyt: Pe 02.09.2005 19:27
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Charlie » Ma 12.03.2007 23:24

Dakota kirjoitti:Jep! Kiits Charlie selvennyksestä! Tarkoitin äskön että malli on suht sama.. Mitenkä muuten toi Capote.. Saako naisilla olla sellainen :mrgreen:
Itseasiassa Capote taisi olla enemmän miehen takki, mutta ainahan naiset ne varastaa miehiltään... Muistakaa että intiaanin, miehen tai naisen täkein asuste on talja tai huopa (siis yleensä huopa), Se on aina mukana, ja siihen kietoudutaan sitä tarkemmin mitä kylmempi on.
Hoka Hey!
mika at equstom.fi

Dakota
Viestit: 644
Liittynyt: Ke 07.03.2007 19:17

Viesti Kirjoittaja Dakota » Ma 12.03.2007 23:28

Sulla oli myynnissä huopia? Isoa ja lämmintä..

Vastaa Viestiin