Dokumentti Billy The Kidistä

Historiaan ja historianharrastukseen liittyvä keskustelu
Vastaa Viestiin
Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Dokumentti Billy The Kidistä

Viesti Kirjoittaja Witko » To 24.04.2014 15:55

Witko on äimänä kun nykypäivänä tehdään tälläinen dokumentti kakarasta
nimeltään Henry Mc Carry myöhemmin William Bonney sekä Henry Antrim
alias Billy The Kid. Tästä vuonna 1859 New Yorkissa syntyneestä vekarasta tehtiin dokumentti jossa gloriaan nousu oli huikea. 15.vuotias naisten naurattaja ja kaikkien Meksikolaisten sydämiin ratsastanut henkipatto.

Kertojat hehkuttivat dokumentissä mm. jaloa kostajaa isäntänsä John Tunstallin murhasta ja Billy poikaa tämä tappo kaivoi. 21.lovea pistoolissa ja todellisia tappoja oli maximi kuusi. Onhan sekin paljon 21.vuotiaaksi eläneeltä pojalta.
Selkään ammuttuja meksikolaisa lienee ollut 3,-4. ja vanhan vartijan Bob Ollingerin lahtaaminen haulikolla.

Billyn kuolema Pat Garretin toimesta oli todella ampuminen Pete Maxvellin talossa ja pimeässä tapahtui mutta ei suinkaan selkään. Pat Garret oli vähän aikaa sankari joka murhattiin poliittisista ja myös peliveloista johtuen v. 1908. Billy The Kidistä tekivät jo hänen eläessään Idän roskalehdet nuoren sankarin joka oli niin kuin Robin Hood.

Harmittaa jos joku nuorempi harrastaja tekee tästä dokumentista päätelmän Billy The Kidistä jos ei ole lukenut hänenestä kertovia historiallisa kirjoja l. totuuksia. Totean vain että Jesse Jamesin Salamurha.....................
vaikka oli vain elokuva, niin oli hyvin realistinen kuvaus Jesse Jamesin viimeisestä vuodesta.

Tässä gigolasta ja senjoritojen sydänten särkijästä tämä ainoa autenttinen ferro-tyyppinen valokuva. On ollut meksikon tytöillä outo maku tähän jäniksen näköiseen hörökorvaan.

Billy The Kid





______________
Witko the ÄijäKuva
Kuva

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Re: Dokumentti Billy The Kidistä

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ma 05.05.2014 18:15

Moi,

Katsoin ihan sattumalta myös tuon Billy the Kid –dokkarin ja minun makuuni se oli.
Useamman Kid-dokkarin nähneenä tämä sijoittuu minun asteikolla kärkipäähän.
Millainen henkilö Kid oli ja millaisena hänet kukin näkee, on tietenkin jokaisen henkilökohtainen juttu.

Minua on aina kiinnostanut hänen salaperäisyys. Vain tuo yksi varmuudella tiedetty valokuva (joka muuten hänen ystävättäriensä mukaan ei tehnyt kunniaa hänelle. Useat naiset kertoivat Billyn olleen hauskannäköinen nuorimies. Tuo kuva, jonka kaikki tuntevat, ei todellakaan puhu samaa kieltä).

Yksi syy, miksi sympatiani ovat Kidin puolella, saattaa johtua hienosta elokuvasta ”Pat Garrett & Billy the Kid”.

Sitten vielä sellainen juttu tuosta dokkarista, että kaksi ”puhuvista päistä”, Paul Andrew Hutton sekä Frederick Nolan ovat luultavasti kaksi tämän hetken kovinta (ainakin Nolan) Kid-spesialistia.

Frederick Nolanin seikkaperäinen kirja ”The WEST of Billy the Kid” on yksi parhaista lännenhistoriaa kertovista kirjoista, joita olen lukenut.
Ja jos haluaa taustoittaa ja syventää tietämystään Kidistä ja Lincolnin piirikunnan sodasta, ehdottomasti kannattaa lukea Nolanin The Lincoln county War: A Documentary History”.

Mutta kuten tuossa ylempänä taisin jo todeta, nämä ovat puhtaasti makuasioita. mutta dokkarin todenperäisyyttää ei mielestäni käy kiistämin, kun siihen on saatu mukaan Frederick Nolan

Jari
Jari Teilas

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ti 06.05.2014 12:08

Minä pidän Billy The Kidiä komeana. Kysyin varmuuden vuoksi kahden toimiston tytön mielipidettä asiasta. Toinen sanoi, että jos tuollainen kävelisi vastaan niin hän riisuisi pöksynsä lennossa. Toisen kommentti on siksi painokelvoton, että jätän sen kertomatta.

Kuva
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Witko » Ti 06.05.2014 14:12

Jep herrat olette oikeassa että kyseessä on aina makuasiat, mutta ehkä painotin tuota ulkonäköä liikaa. Minua otti tuon lähes gloriaan nosto eniten pannuun. Suurin syy että hänestä tuli legenda oli juuri tuo nuorena nukkunut 21.vuotiaana kuollut. Pätee nykyajan julkkiksiin samoin. Minä taas pidän exe. Tom Hornia kovana luutana joka koki jo hyvin nuoresta asti monenlaisia historiallisia tapahtumia, niin Apache-sodat kuin monta muutakin.

Tuttu kuva jossa kylmähermoinen Tom Horn odottaa teloitustaan v. 1903 ja mies on punonut lasson tai hirttoköyden miten vaan haluaa.

Kuva


_________
Witko

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ti 06.05.2014 19:35

Minä pidän vähintäänkin mielenkiintoisena persoonana Tom Dulyä, joka hirtettiin syyttömänä tyttöystävänsä taposta. Legenda hänkin.

Kuva

Itketkö nyt Tom Dooley,
kadutko jälkeen työs?
Näetkö puun Tom Dooley,
näetkö köyden myös?

Rinteellä jyrkän vuoren
keskellä pensaikon
neidolta hengen nuoren
veitseni vienyt on.
Itketkö nyt...

Aavisti mister Grayson
teon jo hirveimmän.
Taposta tässä seison
surmansa kun sai hän.
Itketkö nyt . . .

Surraanko miehen tähden
kodissa kaivaten?
Hyvästi vain, nyt lähden
muualle - huomaan sen.
Itketkö nyt . . .

Kun Dooleytä toukokuussa 1868 kuljetettiin vankkureissä omiin hirttäjäisiinsä, hän istui ruumisarkkunsa päällä ja näppäili banjoaan. Hirttolavalla Dooleyn kaulan ympärille asetettu naru sai hänet vitsailemaan paikalla olijoille: Olisin mä kaulani pessyt jos oisin tienny että teillä on tollainen uus hieno köysi
Haukka

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Viesti Kirjoittaja Voyageur » La 21.06.2014 13:24

Haukka kirjoitti:Minä pidän Billy The Kidiä komeana. Kysyin varmuuden vuoksi kahden toimiston tytön mielipidettä asiasta. Toinen sanoi, että jos tuollainen kävelisi vastaan niin hän riisuisi pöksynsä lennossa. Toisen kommentti on siksi painokelvoton, että jätän sen kertomatta.

Kuva

Onko tämä se toinen kuva Billy-pojasta vai James Coburn nuoruuden päivinään

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ma 23.06.2014 12:38

Tuosssapa Voyageurille pähkinä. Onko vai eikö ole.

.

http://www.realbillythekid.com/new-pict ... y-the-kid/

Ja tuossa itse James Coburn, josa muuten teki filmidebyyttinsä vasta 30-vuotiaana. (Nuori Coburn olisi ollut ehdoton valinta raikulipoika Kidiksi)

Kuva

Billy The Kidin ja Coburnin leuat ovat identtiset, Kaikkinainen samannäköisyys on kiistaton. Hyvä havainto, Voyageur. Ja alakuvan nelikossa ( oikea ylhäällä) valokuvaaja on saattanut harrastaa pienen pientä kuvamanipulointia Kidin hörökorvien suhteen.

Kuva
Haukka

Vastaa Viestiin