Legends of the Fall

Historiaan ja historianharrastukseen liittyvä keskustelu
Vastaa Viestiin
Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Legends of the Fall

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Ma 12.09.2011 16:55

Tänään TV5 klo 21.00. Vaikka elokuva ei varsinaisesti kuvaakaan Vanhan lännen aikaa, on se pitkälti teemojensa ja toimintatapojensa kanssa vertailtavissa Westerneihin.

Pääosissa Mm Anthony Hopkins, Aidan Quinn, Julia Ormond, Brad Pitt, Henry Thomas ja
Gordon Tootoosis.

Voyageur suosittelee; Ihan katsomisen arvoinen Elokuva.

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

the legend of fall

Viesti Kirjoittaja Witko » Ti 13.09.2011 15:17

Voyageur olen samaa mieltä kanssasi tästä elokuvasta.
Olen myös tamän DVD:n ostanut Anttilan korista joskus aikoja sitten.Taisi
olla samoihin aikoihin kuin Glory. Oletko nähnyt ko. Sisällissota elokuvan.

Meikäläisen suosikkeja. On muuten sama ohjaaja kummallakin elokuvalla.

Ainoastaan Suomennos on törkeä"Intohimon Tuulet"
Legend of The Fall, Sehän olisi niin kuin Kaatuneiden Legenda tai Legenda
Kaatuneista.

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Legends of the Fall

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Ti 13.09.2011 19:23

Kyllä Glory on katsottu, tuli joskus vuosia sitten TV;stä, ja tallensin sen. Katsoin sen silloin suorana ja joskus jälkeenpäinkin. Olisi varmaan hyvä muistin virkistykseksi kaivaa se VHS
jostain esiin. Näin tasavuosien tultua. (toivottavasti löytyy) Se yksi meikäläisen suosikki Black Robe on myös jossain nauhalla, mutta en vaan löydä, olen sitä välillä haeskellut. Se plus tämä
Legends of the Fall. Lonesome Dove ja eräät muutkin on niitä jotka kestää katsomisen uudestaan ja uudestaan.

Glory;sta on jäänyt päällimmäisenä mieleen niiden jalkineiden haku ja mitä siitä seurasi ja sitten
se aika järjettömältä tuntuva hyökkäys siellä avoimella rannalla vihollistulen armoilla, se oli sen ajan sotimisen tyyli.
Katselin tuossa äsken wikiä aiheesta, Kapteeni R.Shaw;n esikuva on ollut arvoltaan Eversti.
54 Massaschusets Volunteer Infantryn päällikkö. Ensimmäinen mustista koottu joukko-osasto.
Sodan loppuvaiheissa kyseisissä joukoissa palveli jo 180 000 miestä, aika merkittävä määrä.
Abe Lincoln sanoi että se oli hyvin ratkaisevaa Unionin menestykselle.
Vielä kun tiedetään se että, Konfederaatin sodanjohto oli luvannut välittömän kuoleman tuomion jokaiselle vangiksi joutuneelle mustalle ja heidän joukkojaan komentaville valkoisille upseereille, niin ymmärtää että taisteluissa ei periksi annettu. Parempi kuolla taistelussa kuin jälkiselvittelyissä.

Tuo Fall on aika monimerkityksinen sana. Kertomus kaatuneista, Syksyinen tarina, Intohimon tuulet on mielestäni ymmärrettävä siinä merkityksessä että Fall tarkoittaa myös rakastumista.
"Fall in love" . Tarkoittaa myös pimeyden ja synkkyyden tuloa. Näin minä olen tämän sanan ymmärtänyt mutta kannattaa tarkistuttaa Englannin hyvin hallitsevalta asiantuntijalta jos ajatus askarruttaa.
Kyllähän nuo kaikki edellä esitetyt vaihtoehdot mielestäni hyvin istuu kyseiseen filmiin.
Selvää klassikko ainesta.

Vastaa Viestiin