Taulusta päin pläsiä;eli maalaus joka säväyttää

Historiaan ja historianharrastukseen liittyvä keskustelu
Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Ti 18.05.2010 13:14

Christina Olsonilla 3.3.1893-27.1.1968 oli lapsesta saakka vaikeuksia liikkua
jalkojen yhä heikkenevän kunnon takia.
Kävi lääketieteen asiantuntijoiden pakeilla asiasta mutta mitään diagnoosia
ei saatu. Ilmeisesti kyseessä ei ollut polio niinkuin joissain lähteissä on viitattu.
Eräät tutkijat ovat viitanneet lihassairauteen, sillä oli jokin nimikin mutta en nyt muista.
Andrew Wyeth vietti paljon aikaa vuosikymmenien aikana Olsonien parissa,
talossa oli muun muassa huone jota hän käytti studionaan.
löysipä vaimonkin naapurustosta.
Hänellä tuskin oli kinky harrastuksia joihin Chrystaltail viittasi.
Laittakaa Googleen; Christina Olson niin löytyy paljonkin tietoa,
kuvarivin oikean puolimmaista klikkaamalla löytyy paljonkin lisää kuvia
A Wyethin töistä

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Ti 18.05.2010 17:13

Brazos kirjoitti: Ensimmäinen mielikuva oli mormoni tyttö, mitä joku 79v. joseph smith alistaa.
Epiä Voyageur!!! Brazos sen alotti... :?

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Ke 19.05.2010 00:59

Olet oikeassa Chrystaltail, Brazos se ensin viittasi Mormonien harrastuksiin.
mielenkiintoinen etymologia muuten, harras eli mielikuva esim uskonnollisesta
käytöksestä, ja harrastus eli ihmisen vapaa ajantoiminta tms.

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Pe 21.05.2010 23:24

Tässä on se kuuluisin Amerikkalaisen maalaustaiteen ikoni.
http://www.arthistoryguide.com/American_Gothic.aspx

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Pe 21.05.2010 23:58

Voyageur kirjoitti:Tässä on se kuuluisin Amerikkalaisen maalaustaiteen ikoni.
Kammottava

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti 25.05.2010 00:57

Kommenttisi ja reaktiosi ovat hyvin ymmärrettäviä, kun sen itse joskus
vuosikymmeniä sitten ensimmäisen kerran näin, niin tuntemukseni taisivat olla samansuuntaisia.
Henkilöiden kasvojen ilmeet, koko body language, ei ole kovin tervetulleeksi toivottava. jotkut saattavat kokea tuon heinähangon työkaluksi joka on pantu
kuin väliin osoittamaan vieraalle, että ei tämän pidemmälle.
Kun Wood toi tämän näyttelyyn Chigagon taideinstituuttiin,
hänelle annettiin 300 dollarin palkinto kyseisestä työstä.
Mutta ihmiset kotipuolessa Iowassa eivät olleet yhtä ilahtuneita.
Vaan monet hyvinkin kiukkuisia että heidän kustannuksellaan tehdään pilaa ja esitetään tällaisina totisina toljottajina.
Grant Wood itse torjui tällaisen tulkinnan, ja sanoi päinvastoin halunneensa
tuoda maaseudun ja tässä erityisesti laajan keskilännen asukkaiden perinteiset arvot ja korkean työmoraalin ym esille.
Tosin hän joidenkin lähteiden mukaan myönsi satiiristen elementtien läsnäolon.
Teoksesta on kirjoitettu paljon ja mielestäni se on hyvin mielenkiintoinen,
aina löytyy uusi kysymyksiä, vastaukset ovat kunkin johtopäätöksiä, ainakin jos ne ovat loogisessa yhteydessä toisiinsa.
Ei se minullekaan mikään ykkönen elämyksellisenä ja virkistävänä katsomiskokemuksena ole, kaukana siitä mutta kyllä se tämän palstan otsikon vaatimukset täyttää eli taulusta päin pläsiä.
Kysymyksiä herätti mikä on näiden kahden keskinäinen suhde,
onko kysymyksessä mies ja vaimo tai isä ja tytär vai mikä.
Wood itse ilmoitti että kysymyksessä olisi tuo jälkimmäinen oletus.
Ilmeisesti ainakin osaksi siksi ettei hänen tuolloin 30 vuotias Nan siskonsa
joka oli toiminut naisen mallina tuntisi itseään noloksi että hän esiintyy vanhan miehen vaimona. (hyvin todesta on otettu tuo mallin osakin).
Miehen mallina toimi hammaslääkäri Byron H McKeeby 62 v.
Eli olihan heillä silminnähtävää ikäeroa, joten tuo jälkimmäinen tulkinta
on siinä mielessä aivan paikallaan.
Mutta haluaisin tuoda myös esille työn jonka löysin, en muista tarkkaan ehkä vuosikymmen sitten kirjasta Modern American Painting. by Peyton Boswell jr. Dodd, Mead & Company 1948
Kirjan ostin joltain kirpparilta tai divarista.
Kyseessä on Peter Hurdin teos The Dry River, joka on maalattu lähellä Hurd;in
Ranchia New Mexicossa lähellä Roswellin kaupunkia jonka kinkeriläiset tuntevat ainakin kahdesta asiasta.
Ufoista ja Pat Garretista. Peter opiskeli taidetta Newell Convers Wyeth;in
johdolla, jopa niin antaumuksella ja menestyen että avioitui tämän vanhimman tyttären Henrietten kanssa 1929.
eli toisin sanoen hän oli Christinan maailman maalarin Andrew Wyeth;in lanko. ja myös elinikäinen läheinen ystävä.
Peter oli omien sanojensa mukaan ensisijaisesti rancheri, jolle hevoset olivat intohimo ja taide.
Minusta teoksessa on vallan huikaiseva valon ja tilan tuntu ja mikä on sen kerronnallinen osuus siitä voi tehdä kukin omia johtopäätöksiään.

Ps tuli ongelmia osoitteen postauksen kanssa, laitan sen kun saan toimivan osoitteen.

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Ti 25.05.2010 01:19

Tuo edellinen viesti on kyllä Voyageurin mutta vieraannutti minut jostain syystä tekstin kirjoittamisen aikana. onkos siinä Charlie jokin kello joka laskee
kuinka kauan sitä yhdellä kirjautumisella saa tuhertaa tekstiä?
No sitä toimivaa osoitetta ei löytynyt, kaikki hyvän kuvan omaavat linkit vaatisivat postaukseen rekisteröidyn käyttäjän.
Mutta Googleen; The Dry River by Peter Hurd niin kyllä sitä taulua pääsette katsomaan.
voinpa tuoda enemmänkin esille näitä suuren lännen kuvia joita kirjoistani
löytyy ja jotka koen mielenkiintoiseksi tavalla tai toisella.

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Ti 25.05.2010 19:17

Voyageur kirjoitti:Tuo edellinen viesti on kyllä Voyageurin mutta vieraannutti minut jostain syystä tekstin kirjoittamisen aikana. onkos siinä Charlie jokin kello joka laskee
kuinka kauan sitä yhdellä kirjautumisella saa tuhertaa tekstiä?
Ennenko Charlie ehtii vastaan ni kyl niis yleensä on. Sillä ehkästään tunnuksien väärinkäyttöä et niinko jos unohtais kokonaan kirjautuu ulos. Si joillain foorumeil voi valita ite ajan ennenko tulee heitetyks pellolle... Siis esim. vaik pidä miut 2 h kirjautuneena. En tiijje voiks tääl valita koska olen ikuinen vierailija :lol:

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Ti 25.05.2010 19:26

Voyageur kirjoitti:Kommenttisi ja reaktiosi ovat hyvin ymmärrettäviä, kun sen itse joskus vuosikymmeniä sitten ensimmäisen kerran näin, niin tuntemukseni taisivat olla samansuuntaisia. Henkilöiden kasvojen ilmeet, koko body language, ei ole kovin tervetulleeksi toivottava. jotkut saattavat kokea tuon heinähangon työkaluksi joka on pantu kuin väliin osoittamaan vieraalle, että ei tämän pidemmälle.
Aika sillei murhanhimosen näköst sakkii :shock: Olihan ne ainakin Suomes tollai suurien ikäerojen naimakaupat tuohon aikaan tavallissii.

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Ti 25.05.2010 19:31

Voyageur kirjoitti: Kyseessä on Peter Hurdin teos The Dry River, joka on maalattu lähellä Hurd;in Ranchia New Mexicossa lähellä Roswellin kaupunkia jonka kinkeriläiset tuntevat ainakin kahdesta asiasta.
Ufoista ja Pat Garretista.

Minusta teoksessa on vallan huikaiseva valon ja tilan tuntu ja mikä on sen kerronnallinen osuus siitä voi tehdä kukin omia johtopäätöksiään.
Juu, toi on jo huomattavast aurinkoisempi :)

Morgan

Viesti Kirjoittaja Morgan » La 05.06.2010 07:43

No tuolta löytyy lisää ameriikan taidetta.http://americangallery.wordpress.com/ca ... l-charles/

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Ma 14.06.2010 12:04

Morgan kirjoitti:No tuolta löytyy lisää ameriikan taidetta.http://americangallery.wordpress.com/ca ... l-charles/
Miten sie sait linkin lähetettyy :shock:

Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Ma 14.06.2010 12:08


Chrystaltail

Viesti Kirjoittaja Chrystaltail » Ma 14.06.2010 12:36

Hei osaat sie Morgan myös kiertää ton kuvanlaittokiellon? ?

:mrgreen:

Vastaa Viestiin