Vanhan Lännen -pähkinät

Historiaan ja historianharrastukseen liittyvä keskustelu
Vastaa Viestiin
Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Su 25.04.2010 00:49

Veikkaisin liittovaltion seriffejä sen territoriaalisen aseman vuoksi.
Hehän ainakin joutuivat asian kanssa painiskelemaan.
Glenn Shirley on kirjoittanut kirjan jossa tämä nimi (Hells Fringe) mainitaan.
Nykyään aluetta voisi kutsua sillä nimellä varmaankin sen tähden että sieltä löytyy
USA,n saastuneimmat pohjavedet, vanhojen jo lopetettujen lyijy ja sinkki kaivosten
jätemaa kasojen takia joista tuuli pöllyttää raskasmetalleja ympäristöön ja sadevedet huuhtoo niitä pohjavesikerroksiin.
Viimeksi muokannut Voyageur, Su 25.04.2010 01:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Su 25.04.2010 00:56

Kysynpä itse vaihteeksi jos sopii.
Mistä Kirjailija Mark Twain keksi (ainakin hyvin todennäköisenä asiaa pidän) kirjalliselle hahmolleen Tomille, sukunimen Sawyer.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Su 25.04.2010 07:07

Voyageur kirjoitti:Veikkaisin liittovaltion seriffejä sen territoriaalisen aseman vuoksi.
Hehän ainakin joutuivat asian kanssa painiskelemaan.
Glenn Shirley on kirjoittanut kirjan jossa tämä nimi (Hells Fringe) mainitaan.
Nykyään aluetta voisi kutsua sillä nimellä varmaankin sen tähden että
Oikea veikkaus. Paikka oli aikoinaan niin vaarallinen, että Oklahomasta tuli jopa synoniimi sanalle "outlaw".

Glen Shirleyn "West of Hell's Fringe" on aivan loistava kirja.

-J

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » Su 25.04.2010 15:01

Voyageur kirjoitti:Kysynpä itse vaihteeksi jos sopii.
Mistä Kirjailija Mark Twain keksi (ainakin hyvin todennäköisenä asiaa pidän) kirjalliselle hahmolleen Tomille, sukunimen Sawyer.
Minä en tiedä nimen syntyperää, mutta muistaakseni Mark Twain kehitti kyseisen henkilöhahmon usean pojan ominaisuuksista.

-J

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Su 25.04.2010 20:38

Vihjeet; liittyy olennaisesti S L Clemensin nuorena suorittamaan ammattitutkintoon
erittäin vaativan Mr Bixbyn johdolla.
Sekä Tomin luonteeseen, aina menossa sinne tänne ja uusia suunnitelmia.

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Ti 27.04.2010 11:11

Olet oikeassa että itse hahmo on kokoelma monesta henkilöstä.
On esitetty että hän olisi Kaliforniassa tavannut henkilön tai henkilöitä jotka olisivat
olleet Tomin luonteenlaadun esikuvia.
Mitä tulee itse sukunimeen, niin sen mahdollinen analogia paljastui minulle ehkä vuosi kaksi sitten kuin luin John James Audubonin "Audubon and his journals" kirjaa ja sen
osuutta, The Missouri river journals. Jossa JJA kuvaa laivaosuutta jäistä vapautuvalla Ohio joella ja laivan törmäämistä " sawyer;iin eli uppotukkiin tai puunrunkoon jonka toinen pää on
juuttunut pohjamutaan, ja yläpää liikkuu jatkuvasti edestakaisin virran mukana
eli SAHAA, kirja löytyy näköjään myös avoimesta kirjastosta eli
http://www.Openlibrary.org/b/OL23383102 ... s_journals
tiedoston sivu taitaa olla 507, kirjan sivu on 450.
selitys on alaviitteessä.
Eilen illalla katselin netistä että löytyyköhän minun päätelmilleni mitään tukea
vai onko se pelkästään minun omia aatoksiani.
Mutta Wikin kirjoittaja Tom Sawyerin kohdalla oli tullut samoihin johtopäätöksiin, eli.
Ollessaan jokiluotsi opissa vuosina 1857-59, Samuel Langhorne Clemens;ille
jatkuvasti tähdennettiin joen muuttuvaa luonnetta ja muutoksien tarkkailun tärkeyttä. Oli hiekkasärkkiä jotka jatkuvasti muotoutuivat uudelleen, vedenkorkeuden vaihtelut saattoivat saada tutun paikan näyttämään aivan erilaiselta, ym ym. Ja ne mahdollisesti näkymättömissä lymyävät uppotukit,
jotka vain pinnalla heikosti liikkuva pyörre saattoi paljastaa jos sekään.

Siis Tomiin törmääminen ja hänen suunnitelmiinsa mukaan lähteminen saattoi johtaa moniin ennalta aavistamattomiin seikkailuihin.
S. L. Clemens oli jokiluotsina Mississipillä sisällissodan alkamiseen eli vuoteen
1861, saakka.

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

vanhan lännen pähkinät

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Pe 16.09.2011 06:45

Kirjoitellaanpa väliin tännekin.

Indian Queen oli maineikas majoituslaitos, jossa varmaan ahkerasti suoritettiin sitä jonka näin
EU-aikana olemme tottuneet tuntemaan Lobbauksena.

1) Mutta mikä oli se majapaikka johon eräs USA presidentti lähti kävelemään yön selkään eräistä juhlista kun meno äityi vallan hurjaksi, eikä tämä herrakaan tiettävästi ihan pienistä säikähtänyt.

2) Kuka oli presidentti

3) Ja mitkä olivat nämä juhlat

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Re: vanhan lännen pähkinät

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Pe 16.09.2011 08:58

Voyageur kirjoitti:Kirjoitellaanpa väliin tännekin.

Indian Queen oli maineikas majoituslaitos, jossa varmaan ahkerasti suoritettiin sitä jonka näin
EU-aikana olemme tottuneet tuntemaan Lobbauksena.

1) Mutta mikä oli se majapaikka johon eräs USA presidentti lähti kävelemään yön selkään eräistä juhlista kun meno äityi vallan hurjaksi, eikä tämä herrakaan tiettävästi ihan pienistä säikähtänyt.

2) Kuka oli presidentti

3) Ja mitkä olivat nämä juhlat
Moi,
Ei kuulosta 1840-luvun jälkeiseltä Villiltä Länneltä, joten vedän hatusta että kyseessä on joku mesta itärannikolta ja vuosiluvut menee itsenäisyyden ajoille. Muuta en uskalla veikata.

Jari
Jari Teilas

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

vanhan lännen pähkinät

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Pe 16.09.2011 12:20

Kyllä pupun korvat Jarilla jo pilkistää taikurin hatusta. Mutta kuka pupeltaja sieltä nousee?.
Kyllä tässä tapauksessa olen laajentanut Vanhan Lännen käsitettä niinkuin tuossa Civil War
"blogissa" Jos pitäytyisimme vain Horace Greeleyn , ym Lännen käsitteessä West from Mississippi. niin moni asia jäisi huomiotta. Tai sitten tarvittaisiin jokin; First Thirteen. tms foorumi.

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Re: vanhan lännen pähkinät

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Pe 16.09.2011 12:33

Voyageur kirjoitti:Kyllä pupun korvat Jarilla jo pilkistää taikurin hatusta. Mutta kuka pupeltaja sieltä nousee?.
Kyllä tässä tapauksessa olen laajentanut Vanhan Lännen käsitettä niinkuin tuossa Civil War
"blogissa" Jos pitäytyisimme vain Horace Greeleyn , ym Lännen käsitteessä West from Mississippi. niin moni asia jäisi huomiotta. Tai sitten tarvittaisiin jokin; First Thirteen. tms foorumi.
Näinhän se tietenkin menee.
Joillekin, kuten minulle Villi Länsi alkaa vasta tuolta turkismetsästäjien aikakaudelta Missourin latvoilta.
Elikkäs itsenäistymisajan jälkeiset vuodet itärannikolla ovat minulle suuri tuntemattomuus.

Jari
Jari Teilas

Voyageur
Viestit: 493
Liittynyt: Ke 07.04.2010 01:25

Re: vanhan lännen pähkinät

Viesti Kirjoittaja Voyageur » Ma 31.10.2011 23:56

Voyageur kirjoitti:Kirjoitellaanpa väliin tännekin.

Indian Queen oli maineikas majoituslaitos, jossa varmaan ahkerasti suoritettiin sitä jonka näin
EU-aikana olemme tottuneet tuntemaan Lobbauksena.

1) Mutta mikä oli se majapaikka johon eräs USA presidentti lähti kävelemään yön selkään eräistä juhlista kun meno äityi vallan hurjaksi, eikä tämä herrakaan tiettävästi ihan pienistä säikähtänyt.

2) Kuka oli presidentti

3) Ja mitkä olivat nämä juhlat

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ke 02.11.2011 12:45

Veikkaamiseksi menee. Ei ole kyllä tietoa. Presidenttejä on ollut siksi paljon, että ehkä ei osu ihan kohdalleen.

1 -

2. Abraham Lincoln

3. Sisällissodan loppumista seuranneet juhlat.
Haukka

Jari Teilas
Viestit: 2476
Liittynyt: La 24.03.2007 13:56

Viesti Kirjoittaja Jari Teilas » Ke 02.11.2011 12:59

Haukka kirjoitti:Veikkaamiseksi menee. Ei ole kyllä tietoa. Presidenttejä on ollut siksi paljon, että ehkä ei osu ihan kohdalleen.

1 -

2. Abraham Lincoln

3. Sisällissodan loppumista seuranneet juhlat.
Minä kokeilen myös vielä.

Veikkaan G. Washingtonia. Jokerina vaihtoehtoisesti U. Grantia.
Vaihdan sittenkin herrojen paikkoja, sillä Grant oli tunnetusti kovan luokan juomari, sille päälle sattuessaan. Ja kapakastahan oltiin tulossa. Joo U. Grant se oli.
Syytä miksi juhlittiin en tiedä.
Häppämiehet nyt keksivät juhlat ihan mistä vain......

Jari
Jari Teilas

Haukka
Viestit: 6326
Liittynyt: Pe 12.03.2010 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Haukka » Ke 02.11.2011 13:27

Ettei Grant saisi koko kunniaa itselleen, niin juttujen mukaan väkevät maistuivat kovasti myöskin herroille John Adams, Martin van Buren, Franklin Pierce ja James Buchanan. niin että kyllä Voyageurin kysymys on tanakasti haarukassa.
Haukka

Witko
Viestit: 7880
Liittynyt: Ti 09.02.2010 14:59
Paikkakunta: Pori

vanhan lännen pähkinöitä

Viesti Kirjoittaja Witko » Ke 02.11.2011 15:44

Täytyy kai Witkonkin saada kaunis ja kumea rintaäänensä kuuluville.

Aben juomisesta ei ole tietoa, paitsi miessuhteista.

Kokeillaan Presidentti Andrew Jacksonia. Ainakin julmetun kova kiroilija
ja pelkäämätön mies.

Syy ei voi olla Seminole-sodat. Loppuivat vasta 1950-luvun lopulla.

Sanon niin kuin Jarin, kyllä Akunaaliveikot aina hyvän syyn keksii.

_______________________
Witko, ex- absolutisti,
näin Pikku-Joulujen alla.

Vastaa Viestiin