Syksyn tanssit

Tanssiin liittyvä keskustelu
Kaisa

Re: Suds in the Bucket

Viesti Kirjoittaja Kaisa » Ti 20.09.2005 10:03

Walker kirjoitti:Onko joku tanssinut Sara Evansin upeaan kappaleeseen Suds In the Bucket? Mitkä askeleet, näyttää olevan tarjolla 32, 48 ja 64? Olisi kiva opetella sellaiset askeleet, joita tanssitaan myös muualla Suomessa.
-Seija
Me Oulussa ollaan tanssittu Suds In The Bucket:a juuri tuohon A:n mainitsemaan Yvonne Andersonin versioon. Tosi hyvä kantribiisi!

kaisa

Walker
Viestit: 71
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:46
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Walker » Ti 20.09.2005 13:36

Kaisa,
Kiva kuulla! Tulemme sitten mukaan kun oululaiset vetävät tuon tanssin Suomussalmella ; )
-Seija

Walker
Viestit: 71
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:46
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Walker » Ke 21.09.2005 07:44

>Me Oulussa ollaan tanssittu Suds In The Bucket:a juuri tuohon A:n >mainitsemaan Yvonne Andersonin versioon. Tosi hyvä kantribiisi!

Kaisa,
Kuka toi teille tuon kappaleen tanssittavaksi, ja mitä muuta kappaletta hän on ehdottanut? ; )

Olen jo kolmatta päivää vanhanaikaisessa syysflunssassa, mitä muuta sitä ihminen tekee sairaslomalla kuin surffaa netissä? Siis ei syytä huoleen, huomenna en enää kirjoita tänne heh...
-Seija

EM
Viestit: 2
Liittynyt: La 17.09.2005 15:39
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja EM » Ke 21.09.2005 21:19

Mitäs eroa käytännössä on rivitanssilla ja kantritanssilla?

Nimim. Vihreä tyttönen... :oops:

kantrimimmi
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 05.09.2005 01:16
Paikkakunta: Karhula

Viesti Kirjoittaja kantrimimmi » Ke 21.09.2005 22:02

EM kirjoitti:Mitäs eroa käytännössä on rivitanssilla ja kantritanssilla?

Nimim. Vihreä tyttönen... :oops:
Täst on käyty jo pitkään vääntöö, mut tää on mun teoria (ja parin muunki tutun..):
Kantritanssi on rivitanssia, jota tanssitaan pelkkään kantriin, ei discoon, ei lattareihin jne.
Rivitanssi on taas rivitanssia, jota tanssitaan mihin tahans musaan.
Ite kuulun tohon ekaan kastiin eli tanssin pelkkään kantriin ja taidanpa kuulua Suomen ainooseen kantriyhistykseen, joka ei tanssi muuhu, ku kantriin.
Ja tosta kantririvitanssistaha tää kaikki lähti Suomes, nykysi muual maailmas vaa ei tehä enää mitenkää nii paljon hyvii tanssei kantrimusaan. Mikä on toisaalt taas sit harmi :roll:
Muoks; yks sana :oops:
Viimeksi muokannut kantrimimmi, To 03.11.2005 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"It's alright to be a redneck"
Alan Jackson

Sari
Viestit: 38
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:17
Paikkakunta: savo

Viesti Kirjoittaja Sari » To 22.09.2005 00:27

Virallisessa jaottelussa homma menee niin että KANTRITANSSIT on "ylälaji". Kantritansseja taas ovat Partner- ja Coupletanssit, Square- ja Piiritanssit, sekä Rivitanssi. Suomessa Kantritanssi nimitys rivitanssille johtunee siitä, että suomessa rivitanssia levittäneet ovat olleet alunperin kantrimusiikkidiggareita, kun taas muualla maailmassa rivitanssin ovat löytäneet ja sitä levittäneet ihmiset jotka ovat aiemmin tanssineet muita tanssilajeja.

Jostain ihmeen syystä suomessa jaksetaan vääntää aiheesta jatkuvalla syötöllä. Mulle henkilökohtaisesti ihan sama, ei nimi miestä pahenna ja Rakkaalla lapsella on montanimeä :)

kantrimimmi
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 05.09.2005 01:16
Paikkakunta: Karhula

Viesti Kirjoittaja kantrimimmi » To 22.09.2005 00:54

Sari kirjoitti:Virallisessa jaottelussa homma menee niin että KANTRITANSSIT on "ylälaji". Kantritansseja taas ovat Partner- ja Coupletanssit, Square- ja Piiritanssit, sekä Rivitanssi. Suomessa Kantritanssi nimitys rivitanssille johtunee siitä, että suomessa rivitanssia levittäneet ovat olleet alunperin kantrimusiikkidiggareita, kun taas muualla maailmassa rivitanssin ovat löytäneet ja sitä levittäneet ihmiset jotka ovat aiemmin tanssineet muita tanssilajeja.

Jostain ihmeen syystä suomessa jaksetaan vääntää aiheesta jatkuvalla syötöllä. Mulle henkilökohtaisesti ihan sama, ei nimi miestä pahenna ja Rakkaalla lapsella on montanimeä :)
Jahas, sanoskos ny vai eikö sanos :twisted: :twisted:
Joo-o, kantritanssi on ylälaji, mut mun mielest ton rivitanssin voi jakaa kahteen osaan: kantririvitanssiin sekä pelkkään rivitanssiin.
Tosi harva tajuaa, jos niille sanoo, et tanssii rivitanssei. Yleinen vastaus siihe on, et ai sitä RIVERDANCEÄ :evil:, kun niille sanoo, et kantritanssia, ni johan alkaa lyyti kirjottaa :mrgreen:
Ja eiköhä se ollu ihan joka puolel niin, et toi kantritanssi lähti siit kantrimusast (ihan Ameriikkaa myöten) ja sit, ku haluttii enemmän haastetta, ni tuli mukaan nää lattarit, funkyt ja mitä kaikkee pyllyn keikutus musaa sit ny onkaa.
Ja aivan varmast myös Suomes on sellasii tanssijoit, jotka on harrastanu myös jotain muuta tanssii aikasemmin ja/tai ei ees tykkää kantrist. Niin, ku esim. mä: mä oon tanssinu 16 vuotta kansantanssei.
Ja täst joo tullaan vääntämään kättä hamaan tulevaisuuteen asti. Ja miksköhän, no siks, koska jotkut haluu yhä edelleen pitää ton eron noitten välil.
Ja ennen, ku joku vetää taas, jälleen kerran sen meloonin nenäänsä, ni mä ja Sari ollaan täs asias ne kaks ääripäätä ja muut taitaa olla siin välis (tai ainaki melkein kaikki :lol: ). Ja mulle se on ihan se ja sama mitä musaa tyypit käyttää tanssiessaan. Käyttäköön, vaik hevii :lol:
"It's alright to be a redneck"
Alan Jackson

Walker
Viestit: 71
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:46
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Walker » To 22.09.2005 11:22

No nyt kun tuo latinopuoli tuli puheeksi, niin palaankin takaisin omaan aiheeseeni, ja vielä "huomisin": Sara Evans, "Suds In the Bucket" upea kantrikappale, koreografia samannimiseen tanssiin Yvonne Anderson, Skotlanti, 64 counts.
Tanssi on mun mielestä paras tähän saakka (en vilkaissut tosin sitä 32:sta), vaikkakin huomasin pari puutetta.
Koreografian laatija on ilmeisesti latinotanssija: iskusarjoissa oli aikalailla kolmijakoisia one-two-three-hold -sarjoja ja paikallaanpyörimistä, sormennapsutusta yms pikkusievää.
Saran "Suds" on (mun mielestä enkä ole asiantuntija) yhtä aikaa sekä foxtrot että polkka, riippuen siitä mitä teemaa kuulet, ja se tekeekin siitä niin mielenkiintoisen. Toki cha-cha -askeleita pystyy menemään polkkamusiikilla, mutta kantrimusiikki vaatii mun mielestä ehdottomasti enemmän ytyä!
Toiseksi, varsinkin tanssin loppu on tylsää kääntää-kääntää-kääntää paikallaan. Jos 64 tuntuu liian pitkältä ja loppu täytyy väkisin vääntää, miksi ei tee upeaa 48:a?
Kolmanneksi, hyvässä tanssissa pitäisi mun mielestä olla aina se-jokin, joka tekee siitä omalaatuisensa.
Kouluarvosanalla 8+, jään odottamaan hienoja kantrikoreografin tekemiä askeleita ko. kantrikappaleeseen.
-Seija

Walker
Viestit: 71
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:46
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Walker » To 22.09.2005 12:08

>mun mielest ton rivitanssin voi jakaa kahteen osaan: kantririvitanssiin sekä pelkkään rivitanssiin.

Ikävä kyllä sanalla Country on niin monta merkitystä. Omasta kokemuksesta sanoisin, että esim ruotsinkielisellä rannikkoseudulla country tarkoittaa hitaita ruotsinkielisiä balladeja, olen kerran erehtynyt erääseen "country"tapahtumaan enkä tee sitä toiste. Joillekin se ilmeisesti on nostagista omaan kotiseutuun liittyvää musiikkia.

Itse ajattelisin, että Rivitanssi olisi yläkäsite, jonka mä jakaisin Kantri-rivitanssiin ja Non-Kantri-rivitanssiin. Jälkimmäinen jakaantuisi sitten omiin lokeroihinsa, viis niistä.

Ja toivon todella, että ihmisiä ei johdeta harhaan ja markkinoida tapahtumaa KantriTapahtumana, jos se on Non-KantriTapahtuma, kiitos.

No, Kantririvitanssin jakaisin myös lokeroihin musiikin mukaan. Mulla on ajatuksissa two-stepeistä kantrifoxtrot / boogie sekä hidas että nopea, kantriquickstep (+ lilt), kantrijive (+ lilt) sekä hidas että nopea, ja kolmijakoisista kantrivalssi (hidas, johtunee bootsien painosta?) ja sekä hidas että nopea kantripolkka.
-Seija

kantrimimmi
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 05.09.2005 01:16
Paikkakunta: Karhula

Viesti Kirjoittaja kantrimimmi » To 22.09.2005 15:44

Walker kirjoitti:>mun mielest ton rivitanssin voi jakaa kahteen osaan: kantririvitanssiin sekä pelkkään rivitanssiin.

Ikävä kyllä sanalla Country on niin monta merkitystä. Omasta kokemuksesta sanoisin, että esim ruotsinkielisellä rannikkoseudulla country tarkoittaa hitaita ruotsinkielisiä balladeja, olen kerran erehtynyt erääseen "country"tapahtumaan enkä tee sitä toiste. Joillekin se ilmeisesti on nostagista omaan kotiseutuun liittyvää musiikkia.
-Seija
No noist ruottinkielisist ei ny ota kukaan tolkkuu :lol: :lol:
Ja muuten tos kantririvitanssi ja rivitanssi jutust tuli mieleen esim. suomalaiset kansantanssit.
Otetaa ny esim. vaik katrillit. Ne jaetaan kahteen alueeseen; Länsi-Suomalaiset sekä Karjalaiset katrillit. Ne pystyy erottamaan monestaki asiast.
Karjalaiset katrillit on pitkiä; jossain voi olla yli 12 vuoroa. Askeleina on yleensä uhtuan askel (eli karjalainen puolijuoksu). Kisapyörintää on paljon. Samoin miesten uhittelua ja naisen näyttöä. Musiikki on nopea. Kädet pidetään aina alhaalla ja vapaana oleva käsi on kans alhaalla. Karkelot on todel näyttävii; uhtuan karkeloit ym.
Sit taas nää Länsi-Suomalaiset katrillit: lyhyitä, parin vuoroparin mittasii (4-5). Kädet on ylhäällä ja vapaa käsi on nyrkis vyötäröl. Karkelot on todella lässyjä. Askeleet on normaalist kävelyy. Ei uhittelui. Hidas musiikki.
Mut kuiteski tyypit, jotka ei tota eroo tiiä tai ei ees tiedä mitä katrillit on, niin puhuu pelkist katrilleist. Mut me, jotka tanssitaa, nii erotaa noi toisistaa ja esim. meidän seura tanssii pääsääntösest karjalaisii katrilleit, just ton näyttävyyden ja vauhdikkuuden takii :lol:
Ja Walker, toi mainostaminen johtuu nimenomaan siit, et kuten Sari sano, suurinosa sanoo samaa, et kantritanssi on molempii: eli ihan hyvin rivitanssi tapahtumaa voi mainostaa kantritapahtumana :lol:
"It's alright to be a redneck"
Alan Jackson

Georg
Viestit: 33
Liittynyt: La 03.09.2005 19:44
Paikkakunta: Iittala

Tanssit ~syksyn tanssit

Viesti Kirjoittaja Georg » Pe 23.09.2005 01:27

Ai vai niin.....ettei meistä ruottalaisista oteta selvää...no okei,vaikka olenkin äidinkieleltäni ruottalainen,kyllä minusta saa ihan selvästi suomeksikin selvää.Varsinkin kun yrirtän kirjoittaa selväkielisellä suomenkielellä "enkä millään s-n slangill"
T. Pilke silmäkulmassa

kantrimimmi
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 05.09.2005 01:16
Paikkakunta: Karhula

Re: Tanssit ~syksyn tanssit

Viesti Kirjoittaja kantrimimmi » Pe 23.09.2005 01:37

Georg kirjoitti:Ai vai niin.....ettei meistä ruottalaisista oteta selvää...no okei,vaikka olenkin äidinkieleltäni ruottalainen,kyllä minusta saa ihan selvästi suomeksikin selvää.Varsinkin kun yrirtän kirjoittaa selväkielisellä suomenkielellä "enkä millään s-n slangill"
T. Pilke silmäkulmassa
Mä en muuten kirjota slangil.. Vaan ihan kaakkoismurteel, joka on sekotus karjalan, anjalan sekä elimäen murteit... Mut enimmäksee tää on karjalan murretta..
:lol: :lol:
Ja jos ei osaa ruottii (köh, niin kuin eräät, kiitos yhden paskapää ruottinmaikan), ni ota niist ny selvää :lol: Vaik kuinka puhuis suomenruotsii. Ei se auta vaikkei se ny nii epäselvää oo, ku toi rakkaiden länsinaapureitten riikinruotsi, joka saa mun niskakarvat pystyyn :lol:
"It's alright to be a redneck"
Alan Jackson

Bocephus
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 05.09.2005 18:08
Paikkakunta: Korso, VANTAA

Viesti Kirjoittaja Bocephus » Pe 23.09.2005 17:36

Ei nyt kannattais alkaa sotkemaan tähän mitään kielipolitiikkaa. Meitä alan harrastajia on muutenkin niin vähän. Puhutaan Pohjosessa, Lännessä, Idässä ja Etelässä mitä vaan ja miten vaan, ni eix yhteinen kieli ole kuitenkin COUNTRY-musiikki.


"Once a cowboy, always a cowboy..."
"South´s gonna rise again"

Sari
Viestit: 38
Liittynyt: Su 04.09.2005 09:17
Paikkakunta: savo

Viesti Kirjoittaja Sari » La 24.09.2005 00:30

kantrimimmi kirjoitti: Ja aivan varmast myös Suomes on sellasii tanssijoit, jotka on harrastanu myös jotain muuta tanssii aikasemmin ja/tai ei ees tykkää kantrist. Niin, ku esim. mä: mä oon tanssinu 16 vuotta kansantanssei.
Näin ihan varmasti on, mutte tekstissäni tarkoitinkin tapaa jolla rivitanssi on levinnyt vrt Suomi - Muu maailma.


kantrimimmi kirjoitti: Ja ennen, ku joku vetää taas, jälleen kerran sen meloonin nenäänsä, ni mä ja Sari ollaan täs asias ne kaks ääripäätä ja muut taitaa olla siin välis (tai ainaki melkein kaikki :lol: ).
Jos me oltais ääripäitä, niin enkö mä haluais sillo vaan tanssia cross-over musiikkiin? Ei vaan minähän tanssin (melkein) mihin vaan jos osaan. Ja sulatan kaiken musan rivitanssiin sopivana musana. Tai no ehkä jotku körttivirret menis jo vähän ylitte ymmärryksen :twisted:

TUIJA

Viesti Kirjoittaja TUIJA » La 24.09.2005 02:34

Hyvä Boce... ...........!!!! Samaa mieltä täällä! Onko sillä niin väliä, mistä päin Suomee oot? Mieluummin lukisin mitä tansseja on missäkin opetettu.

Vastaa Viestiin